Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten  (läst 4863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huggervette

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« skrivet: 15 juli 2008, 23:14:01 »
Ska väl börja med att skriva att jag läst på forumet endel och vad man då kanske kan förstå av det man läser så verkar allt vara ungefär likt oavsett vem man frågar. Men tyvärr hittade jag inte så mycket från norrbotten. Men ni som svarat tidigare verkar ju vara väldigt flitiga på forumet :)

Har köpt hus i norrbotten och flyttar in i höst. Nuvarande elförbrukning är 26000kwh/år + ca10kubik ved (kamin) 1.5person i hushållet, upplevde personen i fråga som eftertanksam med elförbrukningen. Vattenburen el.

Huset har 3glas fönster, ska få ny panel och 5cm iso. Är från 30talet. 1½ plan 145kvm + 70kvm källare. I källarn finns i dagsläget ingen radiator. Men ska sätta in 2-3st bara för att kunna hålla + grader på vintern.

I huset är det gamla radiatorer, ganska stora. Har varit vedeldat en gång i tiden.

Nu är det ju semestertider så har bara fått in en offert än så länge, har dock pratat med bekanta och allmänt löst folk som har bergvärme och borrare.

Min offert lyder:
200m borra ca 4-6m till berg.
IVT GL HT C9 plus.

Tycker väl den ser helt okej ut. Vad det är för VP är väl som att välja mellan blondiner och brunetter (smaksak) förutom storleken då. Har ju förstått att det är nånstans mellan 8-10kw. Men jag skulle hellre vilja borra 2 hål på 110-130m. Givetvis är det ju en merkostnad genom jord och med kopplingar, vikter, kollektorslang m.m

Dessa kalkylerings program som finns är dom att lita på? Vad är värre för liten eller för stor pump? Värst måste väl vara att ha för liten borra?

Finns det någon nackdel med 2 hål istället för 1? Om man bortser från merkostnanden själva borran. Vad är det för nackdel att ha för djup borra? Om man även här bortser från kostnaden för själva borran och tillbehören.

Sen är tomten ganska stor så 20meter mellan borrorna är inga problem, har även funderat då på ytjordvärme. 600meter slang ska ju ner. Får man lägga den närmare än 4meter till granntomten? Det ska väl vara minst 1meter mellan slangarna.

Om möjligheten finns att få ner 600meter ytjord eller borra. Vad är bäst ur "få ut värme"? Om det kommer lite snö och är väldigt kallt så kanske ytjordvärmen inte mår så bra?

Tacksam för svar.




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2008, 06:08:34 »
Hur många m2 är huset i markplan och hur många på övervåningen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2008, 08:15:20 »
Ang. 4meter till grannen: När jag la min slang och anmälde den till Luleå Kommun så efterfrågades de aldrig hur långt det var till grannfastigheten. Om det beror på att det är en jordbruksfastighet och långt utanför stadsplanerat område eller om de inte bryr sig om det vet jag inte. Men det stod då ingenting om det i anmälningsblanketterna.
Jag la min slang 2-3 meter från fastighetsgränsen och jag ritade även in den på kartan så utan att de kommenterade det. Men det kan säkert skilja från kommun till kommun.

Kan du lägga jordvärme eller väl detta att föredra här uppe i Norrbotten, det är både bra mycket billigare investering och även effektivare tack vare att vi har mer eller mindre snö som isolerar. Du får väl räkna med c:a 30' extra för bergvärme...men då slipper du gräva upp gården lika mycket...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2008, 09:00:26 »
Du skall få en referens från en norrbottning.

Har en Nibe 1230-8 med 580M slang i två slingor förlagt i jord. Värmer ca 160m2 till 22º samt en källare till 15º. Har med detta 0H TS trots -33º och ca 11 starter/dygn på årsbasis.

Huset är från 1943, med 20cm spånväggar, 20cm spån + 5cm fiber på kallvindan, 3-glasfönster från 1982, och bedrövlig eternitsasad(världens bästa ur underhållsynpunkt)

Maximal framledningstemp är 47º och minsta kb-in är ±0º.

Detta gav mig en sänkning av total förbrukning från 28000kWh +5m3ved till 13500kWh.

HAr du plats på tomten för slang, så kan jag inte annat än rekomendera det, då det oftast blir lite billigare, men å andra sidan så tar det ett par år att få till en bra gräsmatta igen.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2008, 10:05:05 »
Referens från min anläggning efter precis ett års körning:
Innetemp: 20-21 ºC
Lägsta uppmätta utetemp: -22 ºC (Otroligt varm vinter utan någon riktig köldknäpp)
Högsta beräknad FL-temp: 38 ºC (jag har aldrig sett pumpen arbeta med högre FL-temp än 41 ºC vid värme-körning)
Förbrukning: 3600kWh på ett år, men då har jag även eldat 5-6kbm ved.
Tidigare förbrukning: 18-20kbm ved eller drygt 20000kWh el per år.

Jag har en 5.5kw pump med en 430m jordslinga.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Huggervette

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2008, 12:45:53 »
Hej.

Huset är 75+70kvm.

Ja, det är klart att om man skulle få ner ytjordvärme så skulle det ju kanske bli billigare installations kostnad, samt att man är på "ny kula" varje vinter och aldrig riskerar permafrost, om än det kanske är ovanligt.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2008, 13:17:37 »
Jag placerade dig i höjd med luleå och en bit inåt landet (nån mil), men det skiljer rätt mycket om du bor i norra inlandet eller vid kusten i norrbotten...
Har i alla fall gjort en kalkyl som grundar sig på att du gräver jordvärme ned till 1 meters djup och har 1.2 meter mellan slangarna.
Nuvarande förbrukning för värme och tappvarmvatten har jag angett till 30 000 kWh och pannverkningsgrad 95%.

Kalkylen ser mycket bra ut, med nära 65% effekttäckningsgrad.
Ca 500 kWh eltillskott/år är inget att orda om.

Gjorde även en kalkyl för bergvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huggervette

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 16 juli 2008, 16:33:09 »
Ja, kalkylerna vet jag ju ser bra ut. Är ju inte direkt nån rymdfysik som är i dessa kalkylerings program. Frågan är ju sen om berget och jorden är som det är förväntat i kalkylen.

Fick iallafall inte svar på mina frågor angående 2 borrhål.

Bor i kusten, piteå.

Någon nackdel att ha 2hål med totalt 220meter?

Jag ska undersöka lite om det går att få ner 600meter ytjordvärme. Om tomten räcker vill säga.

Är det ok med gamla radiatorer?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2008, 22:08:49 »
Är det gamla stora radiatorer med stor volym så är det väl bara fördel...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 16 juli 2008, 22:37:26 »
Jag ser inga större fördelar med två borrhål, det blir dyrare, men inte mycket bättre.
Det enda du sparar är att du kan köra cirkpumpen för köldbäraren lite snålare, säg att du spar 100-300 kWh/år.
Väg det mot kostanden för dubbla foderrörsdrivningar, dubbla bottenvikter, extra ventiler och mer grävning på tomten så är det svårt att försvara.
Det lite större borrdjupet kan kanske ge dig ytterligare 2-300 kWh besparing/år, men jag har ändå svårt att se att det skulle löna sig ekonomiskt om borraren fixar ett hål på 200 meter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huggervette

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 16 juli 2008, 23:35:29 »
Sant, får väl borra och sen får man se hur långt de klarar, blir det för mkt vatten vid 160 är det ju inget att grubbla på. Bara borra ett till.

Till smaksaken med VP då. IVT, NIBE, Någon som har erfarenheter eller hört bra dåligt? Tillverkarna går ju ut med att deras är bäst, samma gäller ju ÅF för märket.

Det är väl som med allt annat, får man ett måndags ex spelar märket och modell ingen roll.

Var och kikade på tomten idag. Ytjordvärme är inget alternativ.


Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 17 juli 2008, 07:56:29 »
Det är viktigare att du får förtroende för installatören än vilket märke det är på pumpen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Huggervette

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 17 juli 2008, 11:32:49 »
Förtroende för installatören? Själva installationen går ju bara att göra på ett sätt. Antar att du syftar på intrimmningen eller kanske menar du på hela alltihop, från berg till radiatorer.

Sen finns det ju de som borrar och fixar VP, sen får man ordna installationen själv. Vilket kostar i runda slängar 10k. Borrarn drar in kollektorslangen genom grunden/väggen i hål som du själv gjort samt grävt själv närmast väggen.

Där tar då en vvs installatör över, antar att dom bara kopplar in och trycker på ON.

Hur mycket kan man justera/trimma in? Antar för att få det optimalt så måste man själv sätta sig in, hålla koll på VP timmar med och utan TS samt temp o.s.v

Men det är ju först då man får problem man vet om leverantören är något att ha, hur intresserad han/hon är att få mig nöjd.




Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 17 juli 2008, 11:57:55 »
Bara koppla in och trycka på ON är det väl inte riktigt...
* För det första ska han/hon väl kunna ge dig en offert som är baserad på en ordentlig analys av ditt behov. (Redan där föll det bort flera stycken för mig)
* Sedan vill du väl att jobbet görs snabbt, snyggt och smidigt. T.ex. rördragningen skall ju inte se hemsk ut.
* Och så är det väl kul om installatören vet hur man ställer/justerar in pumpen? Och kan ge dig en grundläggande instruktion hur den skall skötas och justeras.
* Och att han svarar i telefon efter att jobbet är gjort.

För mig var det flera installatörer som föll bort för att de inte visste riktigt vad de höll på med, de ville bara sälja en VP med installation, kom jag med några önskemål/frågor så blev svaren flytande eller helt galna. Sådana vill man ju inte ha att göra med, det är ju faktiskt installatören som skall vara experten, inte jag.
En orkade inte ens komma förbi utan frågade bara när huset var byggt och bostadsyta. När jag frågade om han inte behövde lite mera info om tidigare förbrukning så var det inte intressant. Han lämnade offert på en pump som hade dubbelt så mycket effekt än behovet.

Sedan är det ju självklart att det är mycket bra om man själv sätter sig in i hur allting fungerar. Så man ser om något är galet, eller om något kan justeras ännu lite bättre. Jag har exempel där kunder till oss(jag jobbar på ett energibolag) har ringt helt förtvivlade över att elräkningen är så hög fast de har installarat VP och allt. Sedan kommer det fram att installatören inte har instruerat köparen om Larm och sådant så VP:n har i vissa fall stått och gått som en elpanna i nästan ett år.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Huggervette

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: VP, Borr, Ytjordvärme, Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 17 juli 2008, 16:34:19 »
Givetvis så känns det ju bra om installatören vet vad han pysslar med, men de flesta verkar ju använda kvm & tidigare elförbrukning/ved/olja. Då vet du ju hur många kw vp:n ska leverera och till den vp:n för dom kw så krävs det ett xx antal meter kollektor slang i ett förväntat berg/jord. Känns ganska logiskt då man har en tidigare "uppvärmningskalkyl" att tjuvkika på.

Men sen beror det ju hur många som bott där, hur dom varit med värmen, kanske haft kallare i vissa utrymmen. Har yrken vars man duschar på jobbet, ungar som idrottar och inte duschar hemma.
Har bara lämnat för offert till 2st.
Ingen har då frågat antal personer i hushåll eller liknande.

Ja, vi får se vad som händer.

IVT GL C9 HT Plus eller en NIBE 1235 Fighter 8kw? Likvärdiga eller någon fördel/nackdel?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!