Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme som inte funkar  (läst 2079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mittkallasablahus

  • Gäst
Mittkallasablahus
Golvvärme som inte funkar
« skrivet: 22 november 2018, 19:54:20 »
Vi bor i ett nybyggt hus med LK golvvärme och Nibe F1255 Bergvärmepump. Bergvärmen är borrad sedan tre veckor men inte installerad ännu. Installatören håller på att kolla när de kan komma. Pumpen går iaf på elpatron och vi bor i ett cirka 200 kvm stort tvåvåningshus.

För ungefär 2-3 veckor sedan började det bli kallare inomhus. Jag frågade installatören om golvvärmen var på och det var den sa de. Vi skulle bara ha tålamod eftersom golvvärme kan ta ett tag att komma igång. Möjligen kunde vi justera kurvan. Vi justerade kurvan men inget hände förutom att det blev kallare och kallare.

När jag gjorde lite egna undersökningar kunde jag se att pumpen verkade skicka varmvatten till gvf någon gång då och då, stötvis i väldigt korta omgångar med lång tid emellan. För det mesta var framledningstemp runt 23 grader (men beräknad framledningstemp på pumpen var högre 34-40). Installatören har varit svår att få tag på när jag försökt få tag på honom för att få hjälp.

Igår fick jag nog eftersom det var 14 grader här och ringde jour vvs. Det kom hit en snubbe som avlyftande pump, kretsar etc och kollade pumpen. Han sa att det blivit något fel med någon inställning när pumpen installerades och att detta resulterade i att växelventilen inte släpper igenom värmen annat än då och då. Han gjorde någon manuell inställning och kopplade bort växelventilen (tror jag) och vi fick då varmt vatten till gvf på bägge plan. Dock ser det inte ut att vara så mycket flöde i kretsarna men han sa att detta var det bästa han kunde åstadkomma innan bergvärmen är installerad och så något om cirkulationspumpen.

Idag kollade jag cirkulationspumpen och den står på auto och 30% i väntläge. När jag kollar på serviceinfo står det driftprio varmvatten och reell cirkulationspump 30%. Jag blir inte klok på detta. Så nu har vi varmt vatten till gvf men värme är inte driftprio så vi har väldigt lite cirkulation.

Kollade precis barnens rum och det är 13 grader där. Jag får snart panik. Är det så att det krävs att bergvärmen installerad för att vi ska få värmen att funka. Räcker inte elpatron till vårt hus? Vad fan ska vi göra??

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Golvvärme som inte funkar
« Svar #1 skrivet: 22 november 2018, 20:18:38 »
Vi bor i ett nybyggt hus med LK golvvärme och Nibe F1255 Bergvärmepump. Bergvärmen är borrad sedan tre veckor men inte installerad ännu. Installatören håller på att kolla när de kan komma. Pumpen går iaf på elpatron och vi bor i ett cirka 200 kvm stort tvåvåningshus.

För ungefär 2-3 veckor sedan började det bli kallare inomhus. Jag frågade installatören om golvvärmen var på och det var den sa de. Vi skulle bara ha tålamod eftersom golvvärme kan ta ett tag att komma igång. Möjligen kunde vi justera kurvan. Vi justerade kurvan men inget hände förutom att det blev kallare och kallare.

När jag gjorde lite egna undersökningar kunde jag se att pumpen verkade skicka varmvatten till gvf någon gång då och då, stötvis i väldigt korta omgångar med lång tid emellan. För det mesta var framledningstemp runt 23 grader (men beräknad framledningstemp på pumpen var högre 34-40). Installatören har varit svår att få tag på när jag försökt få tag på honom för att få hjälp.

Igår fick jag nog eftersom det var 14 grader här och ringde jour vvs. Det kom hit en snubbe som avlyftande pump, kretsar etc och kollade pumpen. Han sa att det blivit något fel med någon inställning när pumpen installerades och att detta resulterade i att växelventilen inte släpper igenom värmen annat än då och då. Han gjorde någon manuell inställning och kopplade bort växelventilen (tror jag) och vi fick då varmt vatten till gvf på bägge plan. Dock ser det inte ut att vara så mycket flöde i kretsarna men han sa att detta var det bästa han kunde åstadkomma innan bergvärmen är installerad och så något om cirkulationspumpen.

Idag kollade jag cirkulationspumpen och den står på auto och 30% i väntläge. När jag kollar på serviceinfo står det driftprio varmvatten och reell cirkulationspump 30%. Jag blir inte klok på detta. Så nu har vi varmt vatten till gvf men värme är inte driftprio så vi har väldigt lite cirkulation.

Kollade precis barnens rum och det är 13 grader där. Jag får snart panik. Är det så att det krävs att bergvärmen installerad för att vi ska få värmen att funka. Räcker inte elpatron till vårt hus? Vad fan ska vi göra??

I feel for you!  Ingen kamin ni kan elda i tills vidare?

Var bor ni, hur kallt är det ute i skrivande stund, vad är det för F1255-modell, och hur kraftig är elpatronen?

Klistra gärna in parametrarna från pumploggen!
« Senast ändrad: 22 november 2018, 20:20:48 av kWhalp »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme som inte funkar
« Svar #2 skrivet: 22 november 2018, 20:21:31 »
Lös det akuta genom att åka på tex JULA samt köpa några elelement dom har fläktelement för en par hundralappar. Sedan får du hänga på telefonen och tjata på om att ni håller på att frysa ihjäl. När ni tar kontakt ska det vara personligt via telefon eller öga mot öga och inte via nått mejl, ett mejl är så enkelt att inte bry sig om.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme som inte funkar
« Svar #3 skrivet: 22 november 2018, 20:37:19 »
Du kan köra utan kompressor. Jag körde i 4 månader på el, dock var det sommar då.
I serviceinfo hittar du gradminuter, vad visar den?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme som inte funkar
« Svar #4 skrivet: 22 november 2018, 20:44:26 »
Läs sidan 65 och 66 i driftsinstruktionen: https://www.nibe.se/assets/documents/18401/231512-6.pdf
De har säkert ställt in nåt fel där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme som inte funkar
« Svar #5 skrivet: 22 november 2018, 20:56:43 »
Och på sidan 24 i https://www.nibe.eu/nibedocuments/24313/331296-5.pdf finns emergency mode beskrivet.
Men då måste växelventilen fungera eller satt mot värmesystemet.
Jag skulle dock prova annat först. Sista utvägen alltså.

Mvh Magnus
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme som inte funkar
« Svar #6 skrivet: 22 november 2018, 21:13:15 »
Har du varmvatten som du ska?
Har någon spärrat elpatron på en låg effekt?

Ja, du ska kunna få värme som vanligt även med elpatron. Vill du ha lite hjälp mera på djupet så logga på ett USB minne och ladda upp filen här.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Mittkallasablahus

  • Gäst
Mittkallasablahus
SV: Golvvärme som inte funkar
« Svar #7 skrivet: 22 november 2018, 21:28:13 »
Har du varmvatten som du ska?
Har någon spärrat elpatron på en låg effekt?

Ja, du ska kunna få värme som vanligt även med elpatron. Vill du ha lite hjälp mera på djupet så logga på ett USB minne och ladda upp filen här.

// Magnus


Vet inte om detta är låg eller normal effekt men det stör max inkopplad eleffekt 7.0 kW och max inställd eleffekt 6.0 kW

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme som inte funkar
« Svar #8 skrivet: 22 november 2018, 21:30:23 »
Inte säker men var det inte nÃ¥got nytt med maxeffekten som ska vara i  nya hus och är inprogramerad  , och som mÃ¥ste ändras inom en viss tid  och efter den utgÃ¥ngna tiden gÃ¥r det inte att ändra , rackarns pÃ¥fund i mitt tycke om sÃ¥ är

Utloggad oksteine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme som inte funkar
« Svar #9 skrivet: 23 november 2018, 08:39:35 »
Hei!

Hvor Hittar ni instalatörer som ikke bryr seg om kundene sine? Håper du ikke har betalt hele/alt på varmesystemet ennå. Jeg skulle ta dit nån annan rörmokare.
Nibe 1255 3-12 kw, 160l akkumulatortank 4 rørs, 112m +188m aktiva borrhål paralellkoblet, hus fra 1998 på 250m2+120m2 garasje med gulvarme.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Golvvärme som inte funkar
« Svar #10 skrivet: 23 november 2018, 18:47:38 »


Okej, kan du copy-pastea driftsinfon från pumpen?

Speciellt:
Vad är det för framledningstemp nu?
Hur stor effekt går elpatronen på just nu?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!