Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.  (läst 34789 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Regleringen på Nibe 1x55

Jag tar inget ansvar för hur rätt eller sant något av nedanstående är. Alla justeringar görs på eget ansvar.
Förutsättningar: Någorlunda injusterat värmesystem, flöden och värmekurva. Hur det görs, sök någon annanstans.

Börjar med lite grundläggande reglerteknik. Hoppas jag har termerna någorlunda rätt.
En simpel P-regulator jämför börvärde med ärvärde. Om börvärdet är högre än ärvärde får vi en positiv utsignal, dvs öka frekvensen, och vise versa. Med en förstärkningsfaktor (P) kan man justera  hur stor utsignal man vill i förhållande till felet (Bör-är).
Det ger då en steglös utsignal.
I 1x55:an är inte frekvensregleringen steglös, utan minsta steg är 1 hz.
Då måste man fråga sig, hur stort fel skall generera en ändring på 1 hz? 0,1 grad, 0,5 grader eller rent av 1 grad? Jag vet inte svaret på den frågan i 1x55:an. (Ännu)

Säg att 1 grads fel ger 1 hz. Uppåt och neråt. Så vad händer om vi ligger på 0,5 graders fel en längre tid? Frekvensen ändras inte, men däremot räknas det GM. Vi har alltså en band på +- 1 grad där ingen reglering sker.
Förstärkningsfaktorn (P) i 1255:an har värdet 1 från fabrik. Om man kunde ändra den till 2, då skulle dödbandet halveras. Skulle man ändra till 10 får antagligen självsvängning i systemet.

Man kan avhjälpa dödbandet med ytterligare en regulator, en s.k I-regulator. I princip är GM räknaren en sådan. I 1x55:an har gm-räknaren väldigt låg påverkan. (Jo ni läste rätt :))
Testa själva, låt VP:n komma till ett stabilt värde runt gm start kompressor  (-100), med ärvärde hyvsat nära börvärde. Dra GM ner till -300 och se vad den gör, eller inte gör rättare sagt.

Tillbaka till P-regulatorn. Det går inte att ändra P-faktorn i menyerna. Eller?

Här kommer nu en del av min teori. Helt ovetenskapligt otestat.
Jag är rädd för att vi alla har varit och ändrat på P, utan att veta om det. Tyvärr åt fel håll då.
Alla och alla, i alla fall dom som har följt mitt råd, att ändra gm start kompressor från -60.
Om P var 1 vid -60, är den bara 0,5 vid -120, och 0,33 vid -180. Vid -100 som jag har predikat om (skjut mig någon, snälla) är den 0,6. Så ju mer vi skruvat ner gm start kompressor, desto sämre blir det. Större blir dödbandet.

Råd nr 1. Ställ tillbaka gm start kompressor till -60!
Den kommer kanske att stanna efter vv-laddning, och nästan garanterad efter en legionella-körning. Försök att leva med det. Men den borde inte självsvänga.
Vad jag känner till har inte gm tillskott någon annan funktion än just tillskott. Kan låta det vara på 400, 600 eller vad man känner för.

Jag skulle tro att de flesta simpla värmesystem går alldeles utmärkt med fabriksinställningar. I alla fall dom som är väl injusterade för optimal drift. Även med termostater, dock måste minimiflödet garanteras.

Men om man inte har en enkelt system då? Eller vill ha icke optimal drift? Eller bara inte kan leva med ett extra stopp efter legionella-körningen? Är det kört då? Nej då, det är nu det roliga börjar.

Fortsättning följer inom kort...
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kompressor drifttid EB100-EP14   10000h

Födelsedag!
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2018, 17:05:00 »
Har du mer informasjon Magnus Karlsson?
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Javisst!

kompressorstarter EB100-EP14   6526
kompressor drifttid varmvatten EB100-EP14   1098h
tidfaktor   278.8h

Sista raden är alltså eltillskottet, varav åtminstone 275 timmar härstammar från tiden före köldbäraren var inkopplad.

Fast du kanske syftade på inlägget före?
Jo, jag har mer att komma med. Måste hinna skriva ner det bara.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inte några andra kommentarer?
Saga eller aha-upplevelse?
Skulle vara intressant att se vad som händer om man ställer gm start kompressor till -30.
Närmare 0:an, men med dubbel förstärkning.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2018, 19:38:10 »
Bra initiativ till tråd Magnus.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2018, 19:44:14 »
Fast du kanske syftade på inlägget före?
Jo, jag har mer att komma med. Måste hinna skriva ner det bara.
Kom med det du har.
Hva er galt med PID?

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2018, 20:36:12 »
Det här är över min kunskapsnivå.. Så jag kan inte tillföra så mycket än..

Men hänger med i resonemanget iaf  ;)
Och det är klart intressant  tummenupp

Min pump går med fabriksinställningarna och självsvänger inte. Än iaf...
Har bara justerat kurva och prioritering vv/värme.
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2018, 20:52:44 »
Jag knackade in -30 för några timmar sedan, hade -100 tidigare. Hittills ser jag ingen skillnad, den svänger ungefär som tidigare idag men vi får väl ge den lite till och störa med lite vv förbrukning  ;)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2018, 21:09:17 »
Efter Smurfens idé att blockera tillskottet samt har ställt in - 100 startkompressor och startdifferns tillsats på  200 med denna inställning stannar GM på - 299 vilket är väldigt bra vid låååånga duschar... Upplever också att pumpen inte drar på lika mycket som förr med denna inställning  :) har även inställningen ladda vv med hög effekt och  driftprioritering vv 30 och värme 0.
« Senast ändrad: 07 februari 2018, 21:16:07 av eba »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2018, 23:12:45 »
har även inställningen ladda vv med hög effekt och  driftprioritering vv 30 och värme 0.
Vad blir följden av att sätta vv 30 och värme 0? Låter intressant men innan jag prövar det skulle jag bara vilja förstå vad det förväntas leda till. Tack!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2018, 23:46:43 »
Det är hur vp'n ska prioritera när det finns behov av både värme o varmvatten.

Min nyinstallerade 1255 3-12 hade stopp efter flera eller stora vv-tapp.

0 - 30 inställning fungerade inget bra för mig.
Blev bättre med 15 min värme och 25 min vv.

Sen ändrade jag inställning till hög effekt vid vv-beredning  och har än så länge, peppar peppar, inte haft några fler stopp..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Resten av denna skrift går in på icke dokumenterade ”finesser”, på gränsen till hemliga. Dom finns inte i de vanliga menyerna, utan måste ändras med hjälp av ett usb-minne, eller via Modbus har jag förstått. Inte intresserad? Sluta att läsa då! :)

USB-konfigurering: Sätt in usb-minnet i vp:n, och spara konfiguration. Se till att ingen loggning är aktiv. Ta ut minnet och sätt det i datorn. Kopiera filen store.set till ett säkert ställe (backup). Gör ändringarna  som beskrivs nedan i filen på minnet någorlunda snabbt så att det inte händer så mycket i vp:n under tiden. (Jag lyckades aktivera legionella 2 dagar i rad…). Sätt minnet i vp:n igen, och återställ konfigurationen. Märk att all konfiguring återställs, inte bara det som ändrats.

Öppna store.set i anteckningar, eller liknande program.
Där finns nu en jäkla massa siffror! Ca 1200 rader om jag inte minns fel.
Som tur är så är det bara 3 rader som är av intresse.

47101 Comp freq reg P. Fabriksvärde 1.

Alltså ovan nämnda P-del av regulatorn.
Råd 2. Ändra gm start kompressor till -120, och 47101 till 2. Då har vi alltså flyttat balanspunkten (dvs det gm-tal som regulatorn strävar efter) från -60 till -120 utan att ändra P-delen.
Vill man ha mera förstärkning, höj 47101. Man kan finjustera med gm-värdet om man vill.
Sätter man för högt, blir det självsvängning. Inte testat av mig.


47100 Max diff VBF-BerVBF. Fabrikvärde 40.

Bestämmer hur högt över börvärde framledningen tillåts.
Värdet 40 är alltså 4,0 grader. Detta värde bestämmer alltså hur snabbt vp:n kan köra in gm-underskott. Liten varning här: Jag testade med 10, och det medförde faktiskt att den inte körde in gm alls, utan det sjönk sakta och vackert. Det har att göra med termostater som öppnade och kylde ner returen, varav gm sjönk, men när den skulle köra in dessa gm slog den i taket (1,0) och drog av igen. Lämpligt värde kan vara 20. Testad av mig.


47099 GMz. Fabriksvärde 126. Max är 127, min kanske 90.

Denna har väl gäckat oss alla en längre tid, typ sedan nibe split. Googlar man denna finner man att den är känslig, en ändring till 124 gör stor skillnad. Stor skillnad på vad? Och hur kan en så liten procentuell ändring göra så stor skillnad?

Detta är nu i allra högsta grad teorier, jag har inte testat själv än, dock har andra hjälpt till.
GM är normalt ett negativt tal. Datorer livnär sig på det binära talsystemet, och där finns inte negativa tal egentligen. Istället för att en byte går mellan 0-255 så kan man ”göra” om det till -128 - +127 istället. Snurrigt? Räkna så här istället: 128-gmz. Från fabriken 128-126 = 2 då. Om man då lägger in 124, ger det resultatet 4, vilket är dubbelt mer än 2! Inte undra på om den kan göra stor skillnad då.

Stor skillnad på vad, var frågan. GM kanske? Och gm är en integral.

Och vips, så har vi en fullt justerbar PI-regulator!
Det finns otaliga dokument på nätet om hur man justerar in en PI-regulator.
Bara att hugga in.

Fortsättning följer...
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2018, 18:54:11 »
Heja Magnus! Det här är kul att få ta del av!  tummenupp
Hur gör du, kör du ny "backup" före varje ändring eller "kommer du ihåg själv" också?  .,;-
« Senast ändrad: 08 februari 2018, 18:58:56 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2018, 19:21:27 »
Tackar Magnus  tummenupp Har nu ändrat på min  :)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bopakoster, jag kommer nog att göra "spara konfigurering" inför varje ändring, göra ändringarna snabbt (10-15 minuter) och läsa in konfig igen. Sen finns det en originalfil sparad på säkert ställer.
Men de tre parametrarna kan jag nog hålla i huvudet, och ändrar bara en åt gången, så att man ser vad just den ändringen gjorde.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #16 skrivet: 08 februari 2018, 21:06:42 »
Intressanta inlägg. Jag har tidigare efter Uffens tips också justerat dessa mha USB-minne och att ändra i STORE.SET, då ändrade jag

47101 Comp freq reg P till värde 2
47099 GMz. till värde 127

Det gör att maskinen upplevs mycket mer följsam och hinner bromsa mycket bättre efter VV-laddning. Jag kör direkt mot radiatorsystemet och det ger följsam drift med ovan justeringar.

Det jag märkt på min F1155-12 installerad våren 2017 är att den inte behåller inställningarna efter omstart. När du tittar i filerna och ändrar dessa värden ser du att dessa står två gånger efter varandra, där det första är aktuellt värde och det andra ska vara default värde efter omstart. Men trots att jag ändrat på båda värden till ovan nya så ser jag efter att ha läst in STORE.SET till maskinen, och sedan läst ut den direkt igen, att den själv ändrar default värdena tillbaka till original. Detta innebär att jag i praktiken måste gå in och göra detta varje gång den startat om.

Men det har varit värt det, för dels inträffar inte omstart annat än vid strömavbrott och sedan ger det mycket bättre drift.
« Senast ändrad: 08 februari 2018, 21:11:58 av washburn »
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
washburn, tog du bara uffens värden, eller har du provat dig fram?
Det är främst gmz jag syftar på.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #18 skrivet: 08 februari 2018, 21:18:07 »
washburn, tog du bara uffens värden, eller har du provat dig fram?
Det är främst gmz jag syftar på.
Då Uffens förutsättningar var väldigt lika mina körde jag in det han prövat sig fram till, tacksamt för det gav bra effekt. Beskrivningen är att 47101 höjningen till 2 ger att frekvenshoppen blir 2 Hz i taget isf 1 och höjningen av 47099 GMz till 127 beskrivs som "hårdare reglering", medan 126 default ger "lugnare reglering".

Den där GMz är som vi vet mystisk ännu och jag kan inte redogöra för mer än upplevelsen. När jag studerar beteendet efter VV-laddning så är det som att jämföra en icke-trimmad bil med en mappad d.v.s. icke-trimmad kanske reagerar trögt när du ger lite gas, turbolagg osv, medan den efter mappning reagerar direkt på små gaspådrag. Lite så skulle jag beskriva att GMz ändring till 127 är, den reagerar rappare och ihop med P justeringen ger det att min pump är pigg i svängarna vilket framför allt är en fördel när den efter lång VV-laddning (bubbelbadet) skall hinna varva ner i tid.
« Senast ändrad: 08 februari 2018, 21:20:26 av washburn »
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Bergen77

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2018, 00:15:09 »
Fint om du deler resten av info du sitter på Magnus Karlsson, du har vel mer enn dette?
Hva er galt med PID?

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #20 skrivet: 09 februari 2018, 06:11:22 »
 :) märkligt att du skrev detta med legionella körningen.Fick en i natt efter ändringen igår.... Fast det inte var tid för det än  :o För övrigt är ja mycket nöjd med hur pumpen går......
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #21 skrivet: 09 februari 2018, 07:38:59 »
Resten av denna skrift går in på icke dokumenterade ”finesser”, på gränsen till hemliga. Dom finns inte i de vanliga menyerna, utan måste ändras med hjälp av ett usb-minne, eller via Modbus har jag förstått. Inte intresserad? Sluta att läsa då! :)

USB-konfigurering: Sätt in usb-minnet i vp:n, och spara konfiguration. Se till att ingen loggning är aktiv. Ta ut minnet och sätt det i datorn. Kopiera filen store.set till ett säkert ställe (backup). Gör ändringarna  som beskrivs nedan i filen på minnet någorlunda snabbt så att det inte händer så mycket i vp:n under tiden. (Jag lyckades aktivera legionella 2 dagar i rad…). Sätt minnet i vp:n igen, och återställ konfigurationen. Märk att all konfiguring återställs, inte bara det som ändrats.

Öppna store.set i anteckningar, eller liknande program.
Där finns nu en jäkla massa siffror! Ca 1200 rader om jag inte minns fel.
Som tur är så är det bara 3 rader som är av intresse.

47101 Comp freq reg P. Fabriksvärde 1.

Alltså ovan nämnda P-del av regulatorn.
Råd 2. Ändra gm start kompressor till -120, och 47101 till 2. Då har vi alltså flyttat balanspunkten (dvs det gm-tal som regulatorn strävar efter) från -60 till -120 utan att ändra P-delen.
Vill man ha mera förstärkning, höj 47101. Man kan finjustera med gm-värdet om man vill.
Sätter man för högt, blir det självsvängning. Inte testat av mig.


47100 Max diff VBF-BerVBF. Fabrikvärde 40.

Bestämmer hur högt över börvärde framledningen tillåts.
Värdet 40 är alltså 4,0 grader. Detta värde bestämmer alltså hur snabbt vp:n kan köra in gm-underskott. Liten varning här: Jag testade med 10, och det medförde faktiskt att den inte körde in gm alls, utan det sjönk sakta och vackert. Det har att göra med termostater som öppnade och kylde ner returen, varav gm sjönk, men när den skulle köra in dessa gm slog den i taket (1,0) och drog av igen. Lämpligt värde kan vara 20. Testad av mig.


47099 GMz. Fabriksvärde 126. Max är 127, min kanske 90.

Denna har väl gäckat oss alla en längre tid, typ sedan nibe split. Googlar man denna finner man att den är känslig, en ändring till 124 gör stor skillnad. Stor skillnad på vad? Och hur kan en så liten procentuell ändring göra så stor skillnad?

Detta är nu i allra högsta grad teorier, jag har inte testat själv än, dock har andra hjälpt till.
GM är normalt ett negativt tal. Datorer livnär sig på det binära talsystemet, och där finns inte negativa tal egentligen. Istället för att en byte går mellan 0-255 så kan man ”göra” om det till -128 - +127 istället. Snurrigt? Räkna så här istället: 128-gmz. Från fabriken 128-126 = 2 då. Om man då lägger in 124, ger det resultatet 4, vilket är dubbelt mer än 2! Inte undra på om den kan göra stor skillnad då.

Stor skillnad på vad, var frågan. GM kanske? Och gm är en integral.

Och vips, så har vi en fullt justerbar PI-regulator!
Det finns otaliga dokument på nätet om hur man justerar in en PI-regulator.
Bara att hugga in.

Fortsättning följer...

Att det där skulle innebära PI-regulator håller jag inte med om.
Om jag fattat det hela rätt så ändrar värmepumpen default med 1 Hz åt gången inom ett visst GM-intervall, går det under ett visst värde (typ -400 GM) så dubbleras påverkan vid varje ökning av frekvens, den ökar alltså med 2Hz varje gång.
Man kan väl se det som att I-tiden får dubbel påverkan vid en viss gräns på avvikelsen mellan bör och är-värde.

P är ett proportionellt svar mot en momentan avviklelseförändring mellan bör och är.
Om man innan tappvattenvärmning ligger på börvärde (t.ex -60 GM) stabilt så är både P och I inaktiva, ingen ändring på Hz alltså.
Om gradminuterna sjunker under tiden tappvattenvärmning pågår så att gradminuterna blir -250 så skall detta i en P-regulator generera en utsignalförändring som motsvarar avvikelseförändringen, men skall alltså få ett omedelbart svar på utsignalen för börvärde för temp på framledningen.
Om reglerområdet för GM = 1000 (0 till -1000 GM) och börvärdesområdet för temp vbf är 100 grader (0 till 100 graders börvärde) så skulle förstärkningen 1 ge ca 20 graders förändring.
Enligt denna formel -60 till -250 = -190 gradminuter förändring.
190 gradminuter motsvarar ca 19% av reglerområdet för GM-regulator. Vi avrundar till 20%.
20% av 100 grader = 20 grader förändring på börvärde för framledningstemp.

Känns som att 20 grader högre vbf efter tappvattenvärmning är väl mycket, 10 grader kanske är mer rätt? Med förstärkning 0.5 hamnar vi mer rätt och värmepumpen skulle då omedelbart när den börjar värma huset igen dra på börvärde för vbf med 10 grader jämfört med börvärdet innan tappvattenvärmning.

Nu har jag väldigt dålig koll på Nibes regulator, men som jag fattar det hela så är det ju själva temperaturregleringen som inte är snabb nog.
VI har talat väldigt lite om vilket börvärde GM-regulatorn räknar fram och mer fokuserat på förändringen i Hz på kompressorn som ju inte styrs av gradminuterna utan av temperaturregulatorn.
Det är alltså temperaturregulatorn som funkar dåligt.

Dessutom försvåras detta av att GM-regulatorn vid vissa förutsättningar (GM under -400 t.ex) slutar bry sig om temperaturen på vbf och själv ökar frekvensen på kompressorn för att GM inte skall fortsätta sjunka.
Det är i dessa fall (framförallt) som uteffekten snabbt höjs, temperaturen går långt över börvärde och kompressorn stoppas antingen av för stor övertemp eller för att gradminuterna snabbt räknar ned tills de når 0.

Utmaningen är alltså:

1. Få till en bra förstärkning och I-tid för master regulator som i sin tur styr börvärde för framledningstemp.
2. Att få temperaturregulatorn att vara mycket snabbare än idag så att av GM-regulatorns önskade börvärde också snabbt resulterar i ett varvtal på kompressorn som gör att temperaturen så snabbt som möjligt ligger på eller nära börvärde.

Magnus, håller du med om att GM-regulatorn styr börvärde för temp, och att tempregulatorn styr kompressorfrekvensen, eller är jag helt fel ute?
Är det du pratar om egentligen inställningarna för temperaturregulatorn, eller kan du säga vilka av parametrarna som påverkar hur snabbt börvärde för framledningstemp och vilka paramtetrar som påverkar hur snabbt kompressorn svara på avvikelse mellan är och bör på temperaturregulatorn.
Och, vilka parametrar påverkar hur snabbt Hz ändras när GM-regulatorn tar över helt och bortser från vad temperaturregulatorn vill göra?
« Senast ändrad: 09 februari 2018, 07:48:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #22 skrivet: 09 februari 2018, 14:05:18 »
Bra tråd Magnus!!!  tummenupp
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men varför är det på detta vis? Varför har inte Nibe fått till detta? Sc:,h
Hur svårt kan det vara att få till en jämn framledningstemp? Sc:,h
Det har ju fungerat förr. Sc:,h

VVS-are, dvs rör-krökarna, vill ha ett konstant flöde, sommar som vinter.
Hur gör man det, när effektspannen på VP:n är 400%? Samtidigt har vi termostaterna som stryper flödet, hur hanterar man det?
Nibe har valt att styra flödet enligt dT, som varierar med utetempen. Det har ett gäng fördelar.
Man kan ställa in flödet utan att mäta det. Bara att knacka in önskat dT vid önskad DUT.
Flödet hålls någorlunda konstant vid stigande utetemp.
På köpet får man en sorts tryckstyrd cp. Stänger en termostat, drar cp:n ner.
Man kan hålla rimliga dT över VP.
Allt detta utan extern hårdvara. Snyggt och enkelt.

Men det har en liiiiten liten nackdel. I och med att man håller dT konstant (om utetempen inte ändrar), innebär det att BT2 alltid är dT över BT3. Om BT3 inte stiger, kommer inte BT2 att stiga, oberoende av hur mycket effekt vi skickar på. Så i princip reglerar vi på returen.
Och returen är långsam, speciellt med golvvärme. Men det blir värre.

Och här är en fråga till er som kan reglerteknik, hur gör/ställer man i en PI-regulator på fabrik när man inte känner till vad den skall reglera? Huset kommer att ingå i reglerprocessen, utsignalen från systemet är ju inte BT2, utan BT3. Det kan vara allt från en maskinhall med 20 cm betong och golvvärme, till en liten orrkoja med små men skållheta raddar.

Jag gissar att svaret är: Det går inte. Man måste justera för att det skall bli bra.

Varför har då nibe inte givit oss möjlighet att justera? Tidigare maskiner t ex 1250 gick det.

Jag gissar att svaret är: De som klarar av att justera in ett sådan system är lätträknade. Det har antagligen orsakat massor med supportärenden hos dom. Både från kunder och installatörer.

Tillbaka till regleringen.
I samma stund som vi sänkte gm start kompressor från -60 till -100 sänkte vi P till nästan hälften.
Nästa fråga till ni som kan reglering: Hur uppför sig ett PI-system med för låg P i förhållande till
I?

En annan iakttagelse jag gjort, nästan alla som har problem har radiatorer. Man skulle kunna säga att regulatorn är inställt för golvvärme. Om jag jämför en gv-logg mot en radd-logg, ser man att jag har väldigt små avvikelser både från börvärde framledning och gm, jämfört med en radd-logg.
Men raddar är snabba system. Höj P! VP:n drar på tidigare, gm sjunker inte så långt så den blir ett problem.

Och så ett tillägg angående att vi har en justerbar PI-regulator.
Jag menar att P-delen reglerar framledningen, och Gmz-värdet är P-delen till en annan P-regulator som reglerar GM. GM är en integral, så då har vi en PI-regulator. Typ.

Om vi kör med för lågt P-värde i framledningsregulatorn, kommer GM-regulatorn att ta över vid stora avvikelser på GM. Det är inte bra, och vi bör motverka det, genom att höja P.

I-delen av en standard PI-regulator är ju tänkt att ta bort ett kvarstående (litet) reglerfel (dödbandet), inte att ”hjälpa” P-delen när den ligger långt efter.

Fortsättning följer....
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #24 skrivet: 10 februari 2018, 02:19:51 »
Jeg håper du kan komme med informasjon som er nytt for oss MK, alt det du har skrevet til nå er informasjon vi kjenner fra før, selv om jeg ikke deler alle tolkningene dine.
-Du har rett i at temperaturen styres av retur, med fast delta. der det tar veldig lang tid for gm å snu hvis man har kald retur. Dette er ikke i utganspunkter ett problem, gm regner riktig når temp er for lav.
-Du tar feil hvis du mener at frekvensen ikke styres av gm. En endring i displayet gir ikke øyeblikkelig endring av frekvens. Men forsøk å endre gm kontinuerlig via modbus så skal du seat frekvensen endres! Sett p til null og frekvensen blir uforandret hele tiden.
-p verdien kan ikke sammenlignes med en vanlig p regulator. En tradisjonell p regulator sammenligner kun ønsket temp (s1) og faktisk temp (bt2 eller bt25). Nibes p regulator bruker ikke temperaturen til noesom helst, kun gm. En kan gjerne si at nibes p regulator kommer inn etter i regulatoren men burde stått i parallell.

Jeg mener fortsatt at vi må diskutere hvordan vi skal få varmepumpen til å regulere ordentlig, med ytre påvirkning. Den diskusjonen hører hjemme i lukket forum.

Ellers, Magnus Karlsson, leser jeg mellom linjene her at du begynner å innse at Nibe har reguleringsproblemer.   ;)
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergen77, jag håller inte med dig. Om jag håller gm konstant vid gm start kompressor, och framledningen ändrar, tex pga en termostat som öppnar eller stänger, då ändrar frekvensen inom någon minut.
Om jag ändrar gm till -300 tar det många timmar innan den hämtar in det. Kanske ökade den en hz.

Men det kan vara så att det kommer ett gränsläge när regulatorn ändrar beteende, antingen vid ett visst gm-värde, säg -400, eller när den närmar sig gränsen för eltillskott. Det kan vara flow-controllern som tar över. Där har du ett jobb, berätta vid vilken gm det ändrar.

Bergen77, du visste alltså att P ändrar om man ändrar gm start kompressor? Du visste varför ett GMz-värde på 124 gör så stor skillnad mot default 126? Då vet du hur stort dödbandet är antar jag?

Och Bergen77, när du kommer med ett påstående att jag har fel, vill jag har nån sorts bevis. Annars är det bara sagor. Jag är för gammal för sagor.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #26 skrivet: 10 februari 2018, 11:37:31 »
Efter att i allt för många timmar stirrat på loggkurvor så är jag ganska säker på följande.
gm-styrningen har 3 funktioner.
1. Start och stopp av värmepump.
2. Start och stopp av tillskottsvärme.
3. Styra VP så att gm når värde "start kompressor"

Det är 3an som är intressant. Beroende på inställningar och driftförutsättningar kan det ta olika lång tid för VP att nå gm-start. Normalt är detta ett långsamt förlopp och det kan ta många timmar innan värdet nås.
Precis som Magnus skriver tidigare i tråden så innebär det att gm-styrningen har väldigt liten påverkan på framledning. Huvuddelen av styrningen sker direkt mot börvärde som på vilken regulator som helst vilket tex innebär att det främst är skillnaden i avvikelse i temp som styr pådraget/avdrag och inte avvikelsen i gm.

Detta driftfall gäller åtminstone så länge inget tillskott behövs. Hur regulatorn beter sig då återstår att utforska.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #27 skrivet: 10 februari 2018, 13:18:25 »
Bergen77, jag håller inte med dig. Om jag håller gm konstant vid gm start kompressor, och framledningen ändrar, tex pga en termostat som öppnar eller stänger, då ändrar frekvensen inom någon minut.
Om jag ändrar gm till -300 tar det många timmar innan den hämtar in det. Kanske ökade den en hz.

Men det kan vara så att det kommer ett gränsläge när regulatorn ändrar beteende, antingen vid ett visst gm-värde, säg -400, eller när den närmar sig gränsen för eltillskott. Det kan vara flow-controllern som tar över. Där har du ett jobb, berätta vid vilken gm det ändrar.

Bergen77, du visste alltså att P ändrar om man ändrar gm start kompressor? Du visste varför ett GMz-värde på 124 gör så stor skillnad mot default 126? Då vet du hur stort dödbandet är antar jag?

Och Bergen77, när du kommer med ett påstående att jag har fel, vill jag har nån sorts bevis. Annars är det bara sagor. Jag är för gammal för sagor.
Hvordan setter du p og gm Magnus Karlsson? Du har vel forsøkt noe annet enn via usb?!?
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och så ett ord om shuntade system, dvs radiatorer primärt och golvvärme via shunt.
Om shunten är snabbare är vp:ns reglering, skiter det sig. Eftersom raddarna kommer ”först” borde man kunna höja p utan problem, men man bör även ändra hur snabbt shunten reagerar, alltså ställa den så att den är långsammare än vp:n. Uffen kan det där.

Jag kan ha lite ”extern” info på gång om Gmz, men det får vänta lite. Egna tester tycks styrka min teori so far, men lite tidigt att säga ännu.

End of story. Dags att testa.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så är det bara en saga jag har fått ihop, eller finns det något av substans där?
Återstår att testa, och det är nu jag behöver er hjälp. Testa på nu!

Teori 1, ändrar p om man ändrar gm start kompressor?

Test 1.  Ställ P och allt annat till default värden. Ställ gm start kompressor till -60. Kör så något dygn, och Usb-loggning på förstås. Ändra till -120 och -180 och repetera. Analysera loggarna.
Vad skall man titta efter? När gm är runt gm start kompressor, säg +-20 gm, hur mycket skillnad mellan framledning och börvärde krävs för att frekvensen skall ändra?
När VP:n går jämt och fint, hur mycket avviker gm från gm start kompressor? Uppåt o neråt.

Test 2. Ställ P och allt annat till default värden. Ställ gm start kompressor till -60. Kör så något dygn, och Usb-loggning på förstås. Ändra p till 2 och gm start kompressor till -120. Ändra p till 3 och gm start kompressor till -180. Analysera loggarna.
Vad skall man titta efter? Är det någon skillnad i uppförande, förutom att den kommer att lägga sig vid olika gm-värden? När gm är runt gm start kompressor, säg +-20 gm, hur mycket skillnad mellan framledning och börvärde krävs för att frekvensen skall ändra?
När VP:n går jämt och fint, hur mycket avviker gm från gm start kompressor? Uppåt o neråt.

Test 3 Ställ gm start kompressor på ett fast värde, kanske -120. Ändra på P.
Vad skall man titta efter? Samma som ovan.
En varning dock, för högt P leder till självsvängning. Då är det dags att sluta.

Fler teorier och tester följer.... Jobbar på Gmz själv.


Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #30 skrivet: 11 februari 2018, 16:22:24 »
Hej vet ej om detta kan vara till hjälp,
men jag släppte ut lite varmt vatten från ack tanken till framledningen o det passerade bt25 ca 50-60 grader i kanske 30 sek till en minut gm gick från -150 till noll på den tiden o vp stannade
« Senast ändrad: 11 februari 2018, 17:23:01 av Hilton »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #31 skrivet: 12 februari 2018, 07:51:13 »
Det här med att den styr på returen (BT3?) och inte på framledningen förstår jag inte alls.
Den styr på framledningen (BT2) men temperaturregulatorn är ju alldeles för trög så inget händer.
GM-regulatorn skall ju succesivt öka börvärdet för BT2 så länge gradminuterna sjunker eller ligger stabilt på ett värde under börvärde, och för varje ökning av börvärde för framledningstempen så skall frekvensen stiga vilket medför en högre vbf.
Om det innebär att värmepumpen får ett större deltaT under perioder så skall det vara lägre prioriterat än temperaturregulatorn som självklart har den allra viktigaste funktionen för att detta skall kunna fungera bra.
Grundproblemet är att temperaturregulatorn är för trög, men kanske finns en avgörande faktor till i hur hårt den reglerar på önskad deltaT, är den prioriterad framför temperaturregulatorn som styr framledningstemp så kommer det inte att kunna fungera.
Jag vidhåller att det finns några enkla grundläggande fel som Nibe har i sin regulator som gör att det inte fungerar, exakt vilka är svårt att sia om, men det borde vara fixat på någon dag om rätt gubbar fick tillgång till regulatorn.
Och om justeringsmöjligheter sedan införlivades i mjukvaran.
Skall man köra utan inställningsmöjligheter måste man ha en adaptiv regulator, men så vitt jag kan se finns inget adaptivt i Nibes styr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rickard, visst mäter den med Bt2, men Bt2 är alltid  :dt: högre än Bt3.
 :dt: bestäms av utetempen. I mitt fall har jag 4 grader  :dt: hela tiden, sommar som vinter, min-effekt eller fulleffekt. Bt2 ändrar alltså inte pga frekvensändring, utan enbart om Bt3 ändrar. Har man ingjuten golvvärme, ändrar den långsamt, med raddar ändrar den snabbare, både upp och ner.
Börvärdet för BT2 tas från värmekurvan. För att köra in gm lägger den sig någon grad över bör.

Pga att den i praktiken reglerar efter Bt3, så borde dom har gjort P fullt justerbar och dokumenterad.
Så har det ju varit förr på tidigare maskiner. Så det är en meny som saknas. Det verkar till och med vara så, att om dom skulle ha ställt p=2 och gm start till -120 som fabriksinställning, skulle problemet vara mycket mycket mindre. Jag har inte hört om någon som kör med P=3 eller högre.

Ingen har ännu svarat på min fråga vad som händer om man har för lite P eller för mycket I i en PI-regulator.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
JNF, du skrev att du hade ändrat din, och då går den fint. Får man fråga vad du ändrade?
Det där med legionella fick jag bekymmer med, den körde lite nu och då.... Har stängt av det tills vidare.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #34 skrivet: 12 februari 2018, 21:03:46 »
JNF, du skrev att du hade ändrat din, och då går den fint. Får man fråga vad du ändrade?
Det där med legionella fick jag bekymmer med, den körde lite nu och då.... Har stängt av det tills vidare.

Ändrat P till 2. Gmz till 124. GM start - 120 och 
47100 Max diff VBF-BerVBF till 20 Och är hittills väldigt nöjd 😊
« Senast ändrad: 12 februari 2018, 21:08:10 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #35 skrivet: 12 februari 2018, 22:02:51 »
Logg!?  tummenupp
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #36 skrivet: 12 februari 2018, 23:36:34 »
Sparkade liv i mitt bussinterface och knackade precis in:
P till 2. Gmz till 124. GM start - 120 och  47100 till 20.

Loggning pågår, vi får se vad det ger.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #37 skrivet: 13 februari 2018, 06:20:19 »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #38 skrivet: 13 februari 2018, 21:37:49 »
Ändrat P till 2. Gmz till 124. GM start - 120 och 
47100 Max diff VBF-BerVBF till 20 Och är hittills väldigt nöjd 😊
Hur upplever du effekten som ändring av GMz till 124 gett på styrningens beteende, jämfört med default värdet på 126? Jag tyckte att min blev lite rappare i svängarna uppåt och neråt med värde 127 men det är svårt att bevisa, kan vara min inbillning också. Därför intressant att höra hur du upplever när du ändrat två steg åt andra hållet.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #39 skrivet: 14 februari 2018, 06:07:32 »
Hur upplever du effekten som ändring av GMz till 124 gett på styrningens beteende, jämfört med default värdet på 126? Jag tyckte att min blev lite rappare i svängarna uppåt och neråt med värde 127 men det är svårt att bevisa, kan vara min inbillning också. Därför intressant att höra hur du upplever när du ändrat två steg åt andra hållet.
Googlade upp en manual till nibe split som någon privatperson gjort otroligt seriöst och proffsigt... I den stod att lämpligt värde gmz kan vara 122-127 och att lägre värde snabbade upp regeringen.Tycker det är svårt att säga exakt vad gmz gav när jag ändrade dessa tre parametrar samtidigt men upplever ju en otrolig skillnad i regleringen mot original.Har till och med blivit så tokig att jag monterat tillbaka några termostater  :o
« Senast ändrad: 14 februari 2018, 16:48:01 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #40 skrivet: 14 februari 2018, 16:46:55 »
Här kommer en Logg så får vi se vad ni säger.  dontknow
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #41 skrivet: 14 februari 2018, 23:03:39 »
Det verkar som att min maskin kan välja att glömma bort inställningar efter behag. Jag satte P, 47101, till 2 istället för 1 och kolla så att det låg kvar strax efter. Nu när jag kollade igen nästa två dygn senare är det tillbaka på 1 igen! Gmz däremot står stadigt kvar på 124. Jäkla märkligt!

Nu ställde jag upp P till 3 bara för att provocera lite... Vi får se om det ligger kvar och vad som händer.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #42 skrivet: 16 februari 2018, 17:22:41 »
Tyst som i graven här, alla 1x55 ägare sitter hemma och testar mystiska inställningar i skenet av stearinljus och rökelse för att blidka regulatorn och driva ut demonerna ur den.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #43 skrivet: 16 februari 2018, 18:41:47 »
😂 nja inte här iaf... Hur går det för dig?
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #44 skrivet: 16 februari 2018, 19:40:54 »
Tyst som i graven här, alla 1x55 ägare sitter hemma och testar mystiska inställningar i skenet av stearinljus och rökelse för att blidka regulatorn och driva ut demonerna ur den.

// Magnus
Klockrent Magnus! Precis så är det. 8)
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #45 skrivet: 16 februari 2018, 21:23:05 »
Jag tycker att min gått ganska bra med P=2 och GMz=127, inga onödiga stopp förutom när BT2 ibland får ett felaktigt värde över 70 grader vilket vi tidigare konstaterat är ett fel. Det har jag felrapporterat till installatören och är även eskalerat till Nibe, vi får se.

Men jag har för det kollektiva forskandets skull nu ändrat GMz till 124, allt annat oförändrat, och ser med spänning fram emot att observera vad det ger för annorlunda beteende. Kommer bli mellan nollan och -5 grader närmaste veckan så det blir bra testförutsättningar. Pumpen skall inte behöva stanna en enda gång, inte heller efter badkaret fyllts.

Återkommer med observationer om några dagar.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #46 skrivet: 18 februari 2018, 14:33:05 »
Nu har jag labbat lite.
Utgångsläge
gm start = 100
P = 1
gmz = 126
47100 = 40
Kraftiga men ganska långsamma svängningar som precis hinner klinga av mellan VV laddningar, stannar ibland, speciellt om det är lite kallare ute. (ingen loggfil)

Ändringar, datum och ungefärlig tid.

180213 23:20
gm start = 120
P =2
gmz = 124
47100 = 20
Upplever att maskin går bättre, svängningarna klingar av lite snabbare.

180214 2230
P = 3
Nu blev det snabba kraftiga svängningar hela natten.

180215 0700
gm start = 240
Snabbfix för att testa om dubbla värdet på GM start kan lugna ner den igen. Det tycks funka även om 240 känns som ett dumt värde att köra med i längden, risk för att det blir kallt inne när den går on/off senare i år.

180217 13:45
P = 2
gm start = 80
Sänker P till 2 och GM start till 80 för att behålla lite snabbhet med med ett mera lagom värde på GM start. Vet inte om det är bättre eller sämre än P 2 och GM start 120.

Att värdet på P gör skillnad visste jag förra året också men nu känns det som att jag kan bekräfta att Magnus teori om att GM start också påverkar regulatorn funktion och då troligen P. Om man grovjusterar med P och finjusterar med GM start kanske man kan nå någon rimlig funktion. Nu vore det intressant att få lite mer känsla för vad GMz egentligen gör och inte gör. Får försöka testa lite mera där.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #47 skrivet: 18 februari 2018, 19:02:29 »
Här kommer observationer från min anläggning och som jag tolkar dem. Jag påstår inte att allt stämmer mot hur Nibe tänkt sig bara hur jag upplever det.

1x55 har 2 st regulatorer för styrning av värmen.
1. Temperaturregulatorn som styr framledning mot börvärde.
2. Gm-regulatorn som styr gm mot att lägga sig på nivå motsvarande gm-start kompressor.
P styr då reglerhastigheten för temperaturregulatorn och GMz styr hastigheten med vilket gm hämtas hem.

Lågt värde på P = långsamt och högt värde = snabbt
Lågt värde på GMz = snabb upphämtning av gm och högt värde = långsam upphämtning.
Default levereras 1x55 med GMz = 126 (max127) och P=1 vilket innebär att regulatorn är inställd för så långsam reglering som den klarar. Mao kan skulle man få en hypersnabb regulator om man går mot motsatta värden.

Jag har kört med GMz = 127 och P = 2 vilket har gjort att den snabbt reglerar upp framledning mot börvärde men har tagit lång tid på sig att nå gm-start. I vissa fall tar den upphämtningen 12-18 timmar efter en rejäl varmvattentapp.

Temperaturregulatorn i kombination med långsamt värde på gm-regultorn får en funktion som påminner om I-delen i en regulator. Man kan också uttrycka detta som att ju högre värde på GMz desto mindre påverkar gm-regulatorn framledningen.

Detta är mina egna observationer från driftsförhållandena som min VP har så ni får gärna hjälpa mig att dementera eller bekräfta med utgångspunkt från era egna maskiner.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant att det inte fungerade med P=3, 944_driver. Det hade jag inte förväntat mig.
Det tyder på att skulle Nibe ha valt P=2 från början så skulle inte denna tråd ha funnits...
Jag kör också med 2 och har inte problem med självsvängning, trots golvvärme.

Och gmz, jag kan inte se det på något annat vis än som uffen just skrev, och som jag har skrivit tidigare.
Dvs en P-del för gm-regleringen. Default 126 känns väldigt långsamt, men redan 125 gör stor skillnad på hur nära börvärdet (dvs start kompressor) den lägger sig. Med 126 kunde vp:n ligga på upp till 60 gm fel ganska länge (avvikelse från -100). Med 125 avviker den inte över 20. (-120).

Säg att man har bt25 inkopplad, och en lång vv-laddning, då ligger gm väldigt lågt, och även framledningen kall. Drar den inte på jättemycket då, om båda regulatorerna hjälper till?
Det är då som 47100 kommer in. Den förhindrar att den "drar på för mycket". Default 40 borde vara ok, men 20 fungerar också. Beror lite på hur snabbt man vill köra in underskottet.

Börjar kännas som vi börjar få grepp om detta nu.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #49 skrivet: 18 februari 2018, 23:37:32 »
Det känns som att 47100 har rätt så låg prio i systemet, maskinen styr inte hårt mot det utan ser det mera som någon rekommendation för jag ser toppar på 4-5 grader över trots värde 20 på den.
Hade den varit mera styrande hade jag inte haft några problem från början.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #50 skrivet: 19 februari 2018, 05:58:20 »
Det känns som att 47100 har rätt så låg prio i systemet, maskinen styr inte hårt mot det utan ser det mera som någon rekommendation för jag ser toppar på 4-5 grader över trots värde 20 på den.
Hade den varit mera styrande hade jag inte haft några problem från början.

// Magnus
Konstigt att det inte fungerar för dig Magnus .. Har som mest sett 2,5 grader över börvärde med 47100 på 20
....GM ligger med inställning gmz 124 normalt på - 110-130(GM start - 120) om det inte duschats såklart.

Haha måste nog ändra mig nu.. Ligger 4c över bör nu efter dusch och fallande utetemp. Dock drog den ned Hz fort när den klev över 2c men kom ändå över bör med 4c.  :)
« Senast ändrad: 19 februari 2018, 18:44:20 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #51 skrivet: 19 februari 2018, 18:47:09 »
Bifogar 2 bilder av vad som händer efter VVB på 300 liter blir urladdad ner till c:a 20 grader (från 52). Bild 1 är med GMz 127 och bild 2 GMz 124. Tycker jag ser samma som 944_Driver skrev att med GMz 124 så klingar svängningarna av lite snabbare. Övriga inställningar f.n. P=2, GM start -150 och startdiff tillsats 300, detta gjorde jag för att GM skulle bottna vid -450. Inga stopp i alla fall  tummenupp
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #52 skrivet: 21 februari 2018, 00:32:21 »
Detta kanske gäller bara 1355 men det finns ett värde, BT25 offset som ska kompensera för skillnader mellan BT12 och BT25. Om man gör detta värde negativt ökar kompressorfrekvensen genast, och positivt minskar frekvensen. Det ligger under samma meny som framledningsdiffen. 5.1.3. Det verkar påverka regleringen, ni kan säkert berätta för mig varför :)

Citera
BT25 offset
If there is a difference between temperature sensor,
heating medium supply (BT25) and temperature sensor,
condenser supply (BT12), you can set a fixed offset here
to compensate for the difference.
« Senast ändrad: 21 februari 2018, 01:21:55 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Washburn, angående dina grafer. Om man tittar på den med P=2 och gmz=127, och antar att då gmz=127 så påverkar gm-värdet frekvensen väldigt lite, så skulle jag vilja påstå att du är väldigt nära självsvängning pga högt P. (Jo, jag vet att jag har sagt att man borde ha högt P, men ändå...) Det ser ut som du ligger väldigt högt med framledning över börvärde vid första överslängen efter vv-laddningen, samtidigt som den försöker dra av så mycket den hinner (?), vilket borde vara 3 hz/minut. Kan det stämma?
Det finns ytterligare ett registervärde, 47102 som bestämmer hur snabbt frekvensen får ändra.

Det skulle vara intressant att se vad lågt P och gmz=125 eller 124 eller nåt, skulle ge.
Antingen behålla P och sänka gm start, eller sänka P till 1.

Man ser också att med gmz=127 ligger gm ganska långt ifrån -150, jämfört med gmz=124.

Kanske det är gmz som skall höjas och inte P?

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #54 skrivet: 21 februari 2018, 20:49:00 »
Magnus, det är helt riktigt att framledningen till husvärmen efter att stora VV återladdningen avslutats hamnar c:a 5 grader över börvärde. Men samtidigt är detta efter att huset varit utan tillförd värme i 2h eftersom det tagit så lång tid att återladda stora VVB då den kylts av till 20 grader. Jag fattar inte riktigt hur det kan bli så då prioriteringen står på 30-30, ändå ser jag att den kör VV 2h i sträck, jag hade egentligen förväntat mig att den skulle växla mellan VV 30 min, husvärme 30 min, osv, men så gör den alltså inte. Missar jag något här?

Det är 2 Hz per minut som den drar av. Jag har kört med P=1 från början men då fick jag regelbundna stopp. Är nog där att jag föredrar att sätta P=2 och kanske låta GMz vara på default helt enkelt. Det är verkligen svårt att se tycker jag vad GMz förändringen egentligen gör, annat än att den påverkar hur snabbt GMz återhämtar sig.

Om vi inte använder VV på ett tag så hinner pumpen utan problem återgå till sina -150 GM som jag satt som startvärde. Men kör man duschar och badkar titt som tätt så hinner den i praktiken sällan komma dit när det är kallt ute, minus 10 ungefär. Men det fungerar på det hela taget ganska bra nu tycker jag, även om teorin och graferna visar att det ska gå att optimera mera.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #55 skrivet: 21 februari 2018, 21:03:35 »
Märkte en liten konstig sak idag.... Lång dusch - 22 ute GM rasar ner till - 400 pumpen gasar på och ligger ca 5c över börvärde. Plötsligt vid - 239 bromsar den in och lägger sig under börvärde?
GM sjunker till - 246 och pumpen börjar köra in GM igen lite lugnare.  Borde ju kört på lite längre men det körde iaf inte till 0 som förr  :)
« Senast ändrad: 21 februari 2018, 21:32:18 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #56 skrivet: 21 februari 2018, 21:42:40 »
Märkte en liten konstig sak idag.... Lång dusch - 22 ute GM rasar ner till - 400 pumpen gasar på och ligger ca 5c över börvärde. Plötsligt vid - 239 bromsar den in och lägger sig under börvärde?
GM sjunker till - 246 och pumpen börjar köra in GM igen lite lugnare.  Borde ju kört på lite längre men det körde iaf inte till 0 som förr  :)
Kanske är det detta du observerat? Saxat från en annan tråd, upplagt av Bergen77.

I GM mode jobber pumpen for at gradminuttene skal bli værende rundt startverdien, om turtemperaturen overstiger beregnet temperatur med 4 grader går den over til Flow Temperature Control.
Flow Temp Control deles inn i to moder igjen:
-den ene fungerer kun om BT25 ikke er installert, turtemp legger seg 2,5 grader over beregnet temperatur. Den kan gå tilbake til GM mode om GM er høyere enn GMstart-65
-den andre kan fungere med BT25, her forsøker den å holde BT25 til beregnet temperatur.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #57 skrivet: 21 februari 2018, 21:54:40 »
Ja kanske det.... Tyvärr är inte min norska helt perfekt 😂 men förstår lite iallafall  :)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Washburn, tanken med P=1 är att den inte skall dra på (för) mycket, du ligger på gränsen till självsvängning.
Det gmz gör är att efter upphämtning, när gm passerar gm start, då drar den av fortare.
P-delen gör inte så mycket nytta då, för börvärde är i närheten av ärvärde.
Gm däremot, fortsätter att stiga. Och det är den vi vill hålla under 0:an. Då borde vi styra på den.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #59 skrivet: 22 februari 2018, 20:58:52 »
OK, det jag inte har prövat än är köra med P=1 och GMz=124, det blir ett intressant test. Har läst in den inställningen ikväll och nu får pumpen jobba så ett par dagar så återkommer jag med observationer efter det.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #60 skrivet: 23 februari 2018, 10:43:34 »
Det här med P=1 och GMz=124 känns inte bra. Redan vid mindre VV-laddning efter morgondusch så trycker den upp GM till -22 innan den vände trots att det var minus 5 grader ute. Det här kommer innebära att den får stopp så snart jag fyller badkaret eller att det blir närmare nollan ute. Pumpen skall kunna gå kontinuerligt upp till 4-5 plusgrader ungefär vilket den i praktiken inte uppnår med P=1. Det jag tyckt varit fördelen med P=2 är att den drar av mycket snabbare och klarat att hålla sig nära GM-målet som är satt på -150 just nu. Inga race upp mot nollan i slutet men det ser jag nu med P=1.

Se bild där jag med röda pilen indikerat när jag satte P=1. Tydligt att det blir stora svängar som går "för" långsamt.

Jag kommer att återgå till P=2 och GMz=124 och ska i stället sätta begränsning på hur mycket temperaturen får ligga över börvärdet, för att begränsa svängningarna. Nuläget är default 4 grader, ska testa med 2,5 grader över, och trimma vidare därifrån. Det blir mitt nästa test.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kan ju inte annat än att hålla med med.
Jäkla underligt hur det hjälper med att öka förstärkningen för att motverka självsvängning.
Ingen reglerare som har någon bra förklaring?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #62 skrivet: 26 februari 2018, 06:57:11 »
Man måste ha rätt förhållande mellan förstärkning och I-tid för att det inte skall självsvänga.
Som jag tidigare skrivit så är förstärkningen för låg och i-tiden för snabb (speciellt när den passerar gränserna som ökar på hastigheten i frekvensökningarna).
Om de vill snabba upp gradminutregulatorn när den passerar en gräns nedåt så är det förstärkningen som de skall öka, inte I-tiden. Jag är tveksam till att så är fallet, men jag har följt med för dåligt för att vara alls säker på min sak.

På gradminutregulatorn kan/ska man ha en trög reglering.
På temperaturregleringen måste den vara snabb.
DeltaT-regulatorn måste vara långsammare än temperaturregulatorn för att man relativt fort skall kunna beta av ett gradminutunderskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #63 skrivet: 26 februari 2018, 19:59:50 »
Man måste ha rätt förhållande mellan förstärkning och I-tid för att det inte skall självsvänga.
Som jag tidigare skrivit så är förstärkningen för låg och i-tiden för snabb (speciellt när den passerar gränserna som ökar på hastigheten i frekvensökningarna).
Om de vill snabba upp gradminutregulatorn när den passerar en gräns nedåt så är det förstärkningen som de skall öka, inte I-tiden. Jag är tveksam till att så är fallet, men jag har följt med för dåligt för att vara alls säker på min sak.

På gradminutregulatorn kan/ska man ha en trög reglering.
På temperaturregleringen måste den vara snabb.
DeltaT-regulatorn måste vara långsammare än temperaturregulatorn för att man relativt fort skall kunna beta av ett gradminutunderskott.
Jag håller med dig helt vad gäller gm-regulatorn. Jag har kört några dagar nu med P=2 och GMz=125. Det funkar hyfsat men så fort solen tittar fram på förmiddagen så får jag onödiga stopp då den inte hinner reglera ned tillräckligt snabbt.
När den hämtar upp gm-underskott brakar den på i alldeles högt tempo för att hinna parera snabba temperaturförändringar utomhus.

Nu har jag gått tillbaka och kör man GMz=127, vilket är det högsta värdet man kan ha på den inställningen, då reglerar den nästan bara på framledning och då hinner den med mycket bättre vid förändringar.
Jag kan inte se varför man ska ha bråttom att nå värdet för gm-start, det finns ingen anledning till det. Om det så tar 18 timmar, vad gör det så länge riktningen ändå är uppåt?
Jag har gm-start 100 och tillskott 400. Med GMz=127 så hinner den i god tid att fånga upp framledningen långt innan den når -500 vilket är gränsen för eltillskottet. Oftast vänder den runt -300.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rickard, du skriver att delta t -regulatorn skall vara långsam, men delta t ändrar ju enbart med ute-temperaturen, som sig bör. Eller menar du att den skall vara långsam att kompensera för om kompressorn ändrar?
Jag tror det blir fel då. Det måste vara kompressorns jobb att ändra framledning/hämta in gm. Det kan inte vara rätt att ändra på flödet för att få framl och börvärde lika, samt hämta in gm. Om vi har en vp med extern framledningsgivare, och vi har kört vv, ligger den kanske på -300 gm. Vi skall väl inte trolla bort det underskottet genom att "mixtra" med flödet?

Jag är också inne på att om man ändrar P bör man ändra I. Det är ju ingen riktig PI vi har, så några tider finns inte att mixtra med. Tiden är från begynnelsen (dvs power on) tills nutid. Däremot kan vi påverka hur mycket den får påverka frekvensen mha Gmz.

Nya bud alltså, OM man ändrar P, bör man även ändra gmz, dvs höjer du P, sänk Gmz. Kanske lika många steg på båda är viktigt.

Uffen, tanken med att ha hög förstärkning på gm, dvs lägre gmz, är just att den skall reagera mera på avvikande GM från gm start kompressor. Men vi hindrar att den drar på för mycket mha 47100. Men sen när den skall dra av, det är då vi har nytta av den starkare förstärkningen.

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #65 skrivet: 27 februari 2018, 21:28:33 »
Jag är fortfarande osäker på vad skillnaden mellan GMz 124 och 127 gör egentligen, alltså vilken av dessa två är den som ger snabbast återhämtning av GM? Jag har de senaste dagarna, med rejäl kyla ute -10 till -15 grader, prövat såväl 124 som 127 i båda fallen ihop med P=2.

Se första bilden med GMz=124, då var det -10 ute. Det tog ett antal svängar innan den hade hunnit klättra upp till målvärdet för GM som då stod på -150. Man ser också att den skjuter förbi då den nästan når -50 vid kl. 3 och 5.

Andra bilden med GMz=127, lite kallare ute c:a -15 grader. Ska tillägga att jag även ändrat startvärde GM till -120 och tillskott 480 därav att den bottnar på -600. Kör upp GM mot -150 på 4h. Börjar sedan svänga lite men håller sig hela tiden på runt -200, fast målvärdet är -120.

Jag kan inte det här med GMz så jag experimenterar för att bidra till kollektiva kunnandet. Tar gärna emot era tolkningar. Med P=2 och GMz 124 är min observation att den inte är "snabbare" på att driva upp GM men dock att den går en bra bit förbi målvärdet. Med GMz 127 ser det ut som att den driver upp GM minst lika snabbt och håller sig under målvärdet.

Jag antar att relationen mellan GM start och tillskott spelar roll för när vändningen sker? Första bilden har ju GM start -150 och tillskott satt på 300, då ser man att den börjar släppa ner frekvensen när GM börjar klättra från botten på -450, den märker efter ett tag att GM börjar sjunka igen och drar åter på, men släpper ner igen relativt snart efter. Är det möjligen för att den nått en viss kombination av GM start + andel av tillskott som sköter regleringen? Detta skulle jag vilja förstå bättre. För tittar man i andra exemplet så bottnar den på -600 (-120 + tillskott 480), börjar även då sänka frekvensen när GM börjar stiga från botten, märker även här efter någon timme att GM viker, drar åter på frekvens, och ser ut att släppa när GM nådde c:a -300.

Vad är det förutom P=2 som egentligen spelar mest roll för hur den beter sig, är det att ändra på GMz eller att trimma in sina relationer mellan GM start och tillskott för att styra när den svänger? Fram med fler förklaringar... det här är inte solklart än tummenupp
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #66 skrivet: 27 februari 2018, 21:54:14 »
Intressant tråd! :o Även om jag inte kan tillföra något i dagsläget  :-X


Finns det nåt sätt att tvinga fram självsvängning på liknande Nibestyrda pumpar, såsom säg, F750?


Min går antingen på sparlåga,  (20-40 Hz) eller maxfrekvens (90-100 Hz), sen avfrostar den ju också förstås  :-\
Men upplever ingen självsvängning på F750 iaf. Är det för att den får vila med avfrostningar då och då, och hinner bryta innan självsvängningarna äger rum?


EDIT: Är bilden nedan exempel på när min F750 självsvänger vid låga frekvenser och låga GM?
« Senast ändrad: 27 februari 2018, 22:04:06 av kWhalp »

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #67 skrivet: 27 februari 2018, 22:02:52 »
Magnus. Om du tittar på min senaste graf (där GMz=125) så ser du att den ganska snabbt arbetar upp gm men med endast marginellt avdrag på frekvens. När då den når målvärdet så orkar den inte stanna utan glider förbi och slår i taket. Detta bekräftas av Washburns inlägg ovan.
Jag är osäker på P=3 skulle förbättra detta. Jag hoppas att du testar och delger oss resultatet.
Gradminuter må vara viktigt för on-off maskiner men är av mindre betydelse för invertrarna. Gm-regulatorns huvudsakliga uppgift är att hålla gm mellan värdet för tillskott och gm=0.
En helt horisontell gm-kurva innebär att ärvärdet ligger precis på börvärdet vilka de flesta nog anser vara det vi egentligen eftersträvar. När gm-kurvan sedan pekar uppåt så innebär det att vi ligger över börvärdet. Därför menar jag att det inte spelar någon nämnvärd roll om vi äter upp gm på 1 timme eller om det tar ett dygn.
För mig som har mest golvvärme är det senare att föredra då den hinner med temperaturförändringar både inne och ute på ett mycket bättre sätt.
Med 2/127 så ger den ändå rejäla pådrag om gm skulle närma sig -400 efter en stor varmvattentapp. Den har aldrig nått påslag tillskott vid -500.

Washburn. Ett lägre värde på GMz ger en snabbare inhämtning av gm tex efter en varmvattenkörning men ett för lågt värde kommer att ge en översvängning.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #68 skrivet: 27 februari 2018, 22:10:47 »
Även jag går ifrån gmz 124 och provar 125 istället.... Tycker den varit lite för nära stopp när solen värmer dagtid.. Runt - 50-60 gm har den legat på innan den vänder. Kör fortfarande p2 och 47100 på 20.
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #69 skrivet: 27 februari 2018, 22:48:01 »
När jag nu ytterligare detaljkollat tidpunkter mm för när kompressorfrekvens börjat vända neråt respektive uppåt igen inom ramen för den "normala" upphämtningen så blir det tydligt att det beror starkt på hur ärvärde ligger i förhållande till börvärde - precis som flera varit inne på tidigare. Det scenario som jag tycker mig se upprepas hos mig är:

GM går ner i botten efter VV-tapp. OK, då drar kompressor på max. När den märker att GM börjar öka från bottennoteringen så börjar den minska frekvens med c:a 2 Hz per minut, såsom jag begärt enligt P=2. När ärvärde understiger börvärde så börjar den åter öka frekvens, och minskar igen när ärvärde går över börvärde. Så håller den på, tills den ev. slår i taket på GM=0. Att GM varierar under hela detta förlopp verkar snarare vara en naturlig konsekvens av variationerna mellan är och bör än att den skulle styra frekvensen på det. Jag orsakar nog det mesta av svängarna med att jag låtit diffen mellan är och bör stå på default 4 grader.

Jag har ju en innegivare, som justerar vilket börvärde pump strävar efter och som kompenserar för att pumpen ev. släpat efter vid VV-laddning med kallare innetemp som följd. Då vill jag att den följer det justerade börvärdet så nära som möjligt. Om frekvensen tydligt styrs av ärvärde och börvärde så borde vi snarare få den att hamna så nära som möjligt för att minska svängar upp och ner. Jag ska pröva att sätta 47100 till 10 d.v.s. en grads diff. Det ska bli intressant att se för det borde lugna ner allting.

Närmaste dygn kommer då köras med:
47099 127 (GMz)
47100 10 (tillåten diff)
47101 2 (P)

Återkommer med resultat.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #70 skrivet: 28 februari 2018, 12:09:27 »
Igår kväll ändrade jag parameter 47100 till 10 d.v.s. tillåten diff är-bör 1 grad i stället för som tidigare default 4 grader.
I övrigt som dagen innan P=2 och GMz=127. Det är -10 grader ute idag, igår var det -13.

Bild 1 visar jämförelsen mellan dagen före (diff är-bör 4 grader) och idag (diff är-bör 1 grad).
Tycker det ser ut som att regleringen av Hz som sådant beter sig likartat båda dagarna, ganska rejäla upp- och nergångar i takt med begärda 2Hz/min, trots att det är väsentligt skilda nivåer på GM idag mot igår. Det som skiljer tydligt är att GM idag håller sig nära botten på -600, marginella ökningar d.v.s. hela den kurvan har flyttats neråt.

Bild 2. När jag tittar i detalj på dagens vändningar av Hz tycker jag det syns tydligt att Hz börjar öka i samband med att är blir lägre än bör, och åt andra hållet när är överstiger bör så börjar den sjunka, i takt med begärda 2 Hz/min.

Jag uppfattar gångmönstret enligt:
1) Hz ökning/minskning vid normal gång - värmebehov - styrs primärt av förhållandet mellan är-bör
2) ökning/minskning av Hz sker i takt med angivet värde på P, i riktningen enligt ovan upp eller ner
3) i takt med att är-bör diffar så räknas GM upp/ner, som en "hjälpfunktion"
4) allt detta upprepas ända tills GM nått 0 då stängs kompressor av för att återstarta när GM åter nått startvärdet
5) startfrekvens är 20 Hz, reglering av Hz uppåt startar när GM nått GM start + tillsats/4, i övrigt regleras Hz enligt pkt 1-2

Om det nu skulle vara som jag uppfattat det ovan, en tanke: Om vi då eftersträvar så jämn gång som möjligt, så kanske man ändå inte borde köra P=2 då det bevisligen ger frekventa starka toppar och dalar i Hz, utan i stället trimma in skillnaden mellan är-bör för att lugna ner svängningarna?
Jag är inne på att testa default inställningen igen med P=1 och GMz=126 men pröva att ändra diff är-bör i små steg tills jag ser jämn gång utan onödiga stopp men också utan onödiga kraftiga ökningar/minskningar av Hz. Genom att trimma in rätt kurva och innegivarens påverkan på börvärde så borde man klara alltför häftiga GM-överdrag genom att hålla diffen mellan är och bör i schack, för det är väl när den är för hög för länge som man jagar upp GM mot 0.

Vad säger ni, jagar vi en parameter för lite genom att fokusera på P och GMz utan att även skruva på diff är-bör ihop med rätt kurva + innegivarpåverkan?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #71 skrivet: 28 februari 2018, 17:18:17 »
Mig har dessa inställningar iaf hjälpt... Den stannade ju alltid efter djupa vv laddningar förr men inte nu. Men som du säger går det kanske komma runt på annat vis..... Har en fundering vad ni som har innegivare kör med för påverkan? Kör själv på 3 men skulle nog behöva 6:an.Blir kallt i huset när det - 25 på nätterna och -5-10 på dagarna. Tror dock 6:an är mer än styrningen  klarar tänker jag mig...kan ju bli endel onödiga stopp eller?
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #72 skrivet: 28 februari 2018, 17:41:04 »
Har en fundering vad ni som har innegivare kör med för påverkan?
Jag kör också med innegivarpåverkan 3 just nu. Satte det mht att man brukar säga att det kräver c:a 3 grader högre framledning för att lyfta innetemp 1 grad, då tyckte jag det verkade mest logiskt. Om det inte räcker med detta då kanske grundkurvan inte är optimalt satt, ev. att du kan sätta egen kurva baserat på vad du lärt dig att du behöver i framledning vid olika utetemp?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #73 skrivet: 28 februari 2018, 19:56:47 »
Mig har dessa inställningar iaf hjälpt... Den stannade ju alltid efter djupa vv laddningar förr men inte nu. Men som du säger går det kanske komma runt på annat vis..... Har en fundering vad ni som har innegivare kör med för påverkan? Kör själv på 3 men skulle nog behöva 6:an.Blir kallt i huset när det - 25 på nätterna och -5-10 på dagarna. Tror dock 6:an är mer än styrningen  klarar tänker jag mig...kan ju bli endel onödiga stopp eller?
Rumsgivaren parallellförskjuter inställd kurva med värdet för rumsgivaren gånger avvikelsen i innetemp jämfört med önskad innetemp.
Tex om ni kör med inställning 3 och ärvärde inne skiljer 1,5 gr från önskad kommer den att förskjuta kurvan med 3x1,5=4,5 gr.
Jag kör med 2, mest för att kompensera solinstrålning på våren.
Ska man ha hög förstärkning gäller det nog att ha lätta stommar och radiatorer annars kommer ni få ett skönt gung i anläggningen.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #74 skrivet: 28 februari 2018, 20:09:57 »
Kör med egen kurva och har inga problem så länge utetempen är hyffsat jämn eller att det blir kallare ute.Men när det blir kraftiga ändringar i ute tempen. Från kallt till varmt, då är det som att kylan ska in i huset  >:(
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #75 skrivet: 28 februari 2018, 22:22:10 »
Rumsgivaren parallellförskjuter inställd kurva med värdet för rumsgivaren gånger avvikelsen i innetemp jämfört med önskad innetemp.
Tack, du har helt rätt! Jag tänkte fel när jag satte 3, trodde det innebär 3 graders högre framledning för 1 grad varmare inne. Men eftersom den förskjuter kurvan 3 steg så innebär det ganska rejäla ökningar av beräknad framledning. Verkar som att rumsgivarinställning 1 skall användas för att få beräknad framledning upp c:a 3 grader för varje grad som fattas i innetemp. Och inte som det blev med min inställning 3 ggr 3 det var svängningar bara pga det.
Jag justerar till 1 nu för att det ska bli mer stabilt så kan jag trimma in min kurva rätt till att börja med, ihop med allt annat. Känns som att det aldrig tar slut på pillandet... Kanske skulle köpt en vanlig on/off i stället  tummenupp
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #76 skrivet: 01 mars 2018, 09:40:00 »
Skall man inte först försöka hitta kurvan och när det är klart så aktiverar man rumsgivaren med önskat värde ?
/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / år.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vår vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har legat lite lågt med testandet nu, när helvetet frös. Dessutom har jag lite svårt att testa, då min maskin går "bra". Om man tittar i bifogade loggen, så startar en längre vv-laddning 20:35, som tar slut vid 22:14.
Efter det så händer, tja, ingenting. Jag kör nu med P=2, gmz=125 och 47101=20.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #78 skrivet: 01 mars 2018, 22:20:42 »
Jag har legat lite lågt med testandet nu, när helvetet frös. Dessutom har jag lite svårt att testa, då min maskin går "bra". Om man tittar i bifogade loggen, så startar en längre vv-laddning 20:35, som tar slut vid 22:14.
Efter det så händer, tja, ingenting. Jag kör nu med P=2, gmz=125 och 47101=20.
Varför tappar du inte gradminuter? Har du ingen avkylning alls på nästan 2 timmar? Varför så hög framledning när du har golvvärme? Du ligger 10 gr högre än vad jag gör.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #79 skrivet: 02 mars 2018, 14:16:09 »
Nu känns det som att även jag hittat ett stabilare driftläge. Dels har det blivit tydligt att för hög rumsgivarpåverkan orsakar svängningar pga börvärdet ständigt förändras vilket gör frekvensstyrningen nervös. Jag hade satt rumsgivarpåverkan tokigt högt på 3 tidigare, feltänk av mig, men det har också medfört något positivt...att jag nu förstått bättre hur regleringen beter sig.

Bild 1 är från den 28 feb med P=1, GMz=126, diff är-bör 2,5 grad och rumsgivarpåverkan 3. Det är som sagt rumsgivarpåverkan 3 som orsakar att Hz pendlar upp och ner i det här scenariot.

Bild 2 är från idag den 2 mars med P=2, GMz=125, diff är-bör 2 grader och rumsgivare avaktiverad. Jag har satt en egen kurva sedan igår och har hittills uppnått bra och jämt inneklimat. Ev. att jag sätter igång rumsgivare med liten påverkan senare men just nu vill jag hitta en stabil grund.

Man ser att den på natten legat väldigt stabilt med ärvärde på börvärde och mjuka rörelser i frekvens. Efter VV-laddning kl 8 så varvar den upp rejält, jagar ikapp ärvärdet, lägger sig lite över börvärdet ett tag och hittar snart tillbaka stabilt läge tack vare P=2 så varvar den ner hyggligt snabbt. GM start är inställd på -150 därav att den eftersträvar att nå det. Ingen risk för onödiga stopp i det här läget.

Känns mycket bra med P=2, GMz=125. Samtidigt bra att veta att rumsgivare med för hög påverkan kan orsaka svängningar. Bäst är att pumpen får så stabilt börvärde som möjligt att jobba mot, då den reglerar Hz uppåt/neråt utifrån hur ärvärde ligger mot börvärde, då vill man inte att det ändrar sig hela tiden.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #80 skrivet: 02 mars 2018, 18:02:10 »
Varför tappar du inte gradminuter? Har du ingen avkylning alls på nästan 2 timmar? Varför så hög framledning när du har golvvärme? Du ligger 10 gr högre än vad jag gör.
Nibe räknar inte gradminuter under vv laddning när GM går mot 0 men det ser konstigt ut i loggen verkar ha blivit väldigt lite avkylning trots lång vv laddning på 1,5 timme både returen och framledningen ligger rätt snart på samma eller högre temp än innan  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #81 skrivet: 02 mars 2018, 19:21:37 »
Nibe räknar inte gradminuter under vv laddning när GM går mot 0 men det ser konstigt ut i loggen verkar ha blivit väldigt lite avkylning trots lång vv laddning på 1,5 timme både returen och framledningen ligger rätt snart på samma eller högre temp än innan  Sc:,h
Felformulerat av mig. Jag menade "varför tappar den inte gradminuter efter att vv är klart".

Edit.
Jag hittade svaret. Efter att vv är klart fortsätter kompressorn på laddfrekvens i drygt 20 minuter och rampar sedan ner till samma frekvens som innan vv-laddningen och då är den redan i kapp med framledningen. Därför har den inte de gradminuterras som vi andra får. Dessutom måste belastningen vara väldigt låg vilket underlättar.
Min återgår omedelbart till samma frekvens som innan så fort vv laddat klart. Sc:,h
« Senast ändrad: 02 mars 2018, 19:39:01 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #82 skrivet: 02 mars 2018, 19:54:59 »
Jag hittade svaret. Efter att vv är klart fortsätter kompressorn på laddfrekvens i drygt 20 minuter och rampar sedan ner till samma frekvens som innan vv-laddningen och då är den redan i kapp med framledningen. Därför har den inte de gradminuterras som vi andra får. Dessutom måste belastningen vara väldigt låg vilket underlättar.
Min återgår omedelbart till samma frekvens som innan så fort vv laddat klart. Sc:,h

Mycket intressant. Så skulle det gärna få fungera. Här har det varit flera kompressorstopp efter varmvattenladdning fastän det varit runt -20 ute.
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #83 skrivet: 02 mars 2018, 20:15:38 »
Mycket intressant. Så skulle det gärna få fungera. Här har det varit flera kompressorstopp efter varmvattenladdning fastän det varit runt -20 ute.
Går ju  eventuellt lösa med ändringar i storeset filen... Hade samma problem som du tidigare.
« Senast ändrad: 02 mars 2018, 20:18:26 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #84 skrivet: 02 mars 2018, 20:18:58 »
Hur gör man konkret för att låta aktuell frekvens fortgå ett tag efter VV-laddning är klart?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #85 skrivet: 02 mars 2018, 20:30:05 »
Frågar du mig har jag ingen aning.... Men hade ju alltid problem med stopp efter vv laddningar värre ju kallare det var ute. Men efter ändringen i storeset+ladda vv med hög effekt och driftprioritering 0 på värme stannar den aldrig dock faller ju mina GM som en sten efter vv laddningen.
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att jag inte tappar gm kan nog bara tillskrivas den delen av golvvärmen som är ingjuten.
Att jag behöver hög framledning beror på att jag bor i en fd sommarstuga, mao dåligt isolerat neråt. Att ha 24 mm trägolv ovanpå hjälper inte heller. Kanske trägolvet hjälper till att hålla gv varmt under vv-laddning? Tanten kräver varmt också....

Jag har inte gjort något speciellt för att få den att starta med högre frekvens efter vv-laddning, jag trodde alla gjorde det? Mr bond vill jag minnas till och med klagade på det.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #87 skrivet: 04 mars 2018, 17:24:37 »
Magnus , jag förstår inte vad som skiljer våra anläggningar. Min reglerar VV annorlunda än vad din gör. Vid normal och ekonomiinställning gör den VV med 55 hz och med hög effekt 78 hz. Din använder en annan frekvens, 68 hz. Dessutom har jag inte kvar pådraget efter VV vilket andra inte heller har. Märkligt Sc:,h
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan vara kb-tempen. På sommaren laddar min vv med 45 hz eller nåt sånt, men då har jag kanske 15 grader in. Resultatet är att den laddar med samma effekt, typ. Alltså samma effekt in i beredaren.

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #89 skrivet: 04 mars 2018, 18:53:00 »
Om det nu är så att Nibe beräknar effekten så skulle det vara trevligt om de la ut den i displayen eller i Uplink. :)
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #90 skrivet: 07 mars 2018, 21:49:20 »
Nu har jag prövat nästa steg i två dagar: P=3

Det är ingen dramatisk skillnad mot P=2 men jag observerar att den nu är ännu snabbare på att komma ikapp mot börvärde efter VV-laddning är klar, samt att den klarar att minska översvängen tack vare att frekvensen går upp och ner ännu fortare nu.

Nuvarande inställningar:
47099 Compressor frequency regulator GMz = 127
47100 Diff är bör = 20
47101 Compressor frequency regulator P = 3

Bild 1 visar två dagar 6-7 mars. Tydligt att den vid husvärme klarar att hålla sig "prick på" börvärdet. Det som hjälpt mycket för att få bort svängningarna är avaktiverad innegivare. Det håller börvärdet stabilt, och gör att den håller sig på målvärdet för GM ända tills nästa VV-laddning startar.

Bild 2 visar VV-laddning och efterspelet. Ärvärdet hamnar under börvärde, gasar på, när ärvärde = börvärde tar den snabbt ner farten, hittar balanspunkten efter någon timme och kör sedan jämn fart tills nästa VV-laddning.

Efter allt pillande har det hos mig blivit ganska tydligt att jämn gång inte uppnås med för högt ställd rumsgivarpåverkan i ett system med flytande kondensering utan volymtank. Mitt radiatorsystem reagerar relativt snabbt på ökad effekt och med för hög rumsgivarpåverkan så blev det hela tiden diffar mellan börvärde och ärvärde vilket fick pumpen att konstant öka och minska farten om vartannat. Med avaktiverad rumsgivare upphörde detta helt. Sedan är det att justera P för att undvika onödiga stoppen efter VV-laddning. Om det ska köras med P=2 eller 3 antar jag är en smaksak och beroende på systemets förutsättningar. Det som funkar bra med P=3 för mig kanske inte skulle vara rätt hos någon med något trögare system för då blir inbromsningen för snabb med flera svängningar pga det.

De andra inställningarna GMz och diff bör-är verkar inte ha samma avgörande betydelse, jämfört med den markanta skillnaden som P gör - och rumsgivarpåverkan för att lugna ner det hela.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Intressant är att olika temperatur ute tycks kräva olika värden på P och GMz. Min gick skapligt när det var lite kallare med justerade värden men nu strax under nollan svänger det vilt 20-60 Hz men utan stopp. Dax att justera värdena igen tydligen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Washburn, kanske lite offtopic för regulatorn, men det finns ju en sak till som jag har tjatat om förut (med andra), och det är flödesinställningarna. Du verkar ju vara villig att testa det mesta....
Det skulle vara intressant om du skulle testa de tre inställningarna golvvärme, radiator samt golvvärme + radiator, utan att röra något annat. Jag har ju en teori om att kör man för högt flöde genom en radiator så hinner den inte kyla ner returen som den borde.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #93 skrivet: 08 mars 2018, 21:30:08 »
Det skulle vara intressant om du skulle testa de tre inställningarna golvvärme, radiator samt golvvärme + radiator, utan att röra något annat.
F.n. kör jag den i auto läget på radiator med angiven DUT -20. Det ger att den i praktiken håller c:a 5 grader dT vid utetemp runt nollan, c:a 6 grader vid -5, 7 grader vid -10 och uppåt 8 grader då det var -15 här för 1-2 veckor sedan. Nu har jag hittat en väldigt passande egen kurva som utan rumsgivare ger jämn innetemp på runt 21,5-22 grader och då styr den ju mot att hålla angiven börtemp på framledningen vilket den numera lyckas göra väldigt bra mht det jag skrivit ovan.

Att nu ändra flödet utan att ändra börvärdena i den egna kurvan borde ge förändring på inneklimat förväntar jag mig? Men jag kan absolut testa att ställa om till golvvärme och se vad som händer, utan att röra något annat. Kan ju knappas gå sönder av det... Gör ett sådant test så får jag återkomma om något dygn med resultatet.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #94 skrivet: 09 mars 2018, 21:25:43 »
Rapport efter ett dygn... utetemp senaste två dagarna konstant kring 0 grader.

Före ändring (bild nr1):
Flödesinställning auto, radiator
dT c:a 5 grader
Värmebärarpumphastighet c:a 30% (bild 3 del 1)
Stabil drift, vb ärvärde = börvärde, inga svängningar, innetemp c:a 21,5-22 grader


Ändring nr 1 den 180308 kl. 21:40 (bild nr2 del 1):
Flödesinställning auto, golvvärme
dT c:a 3,5-4 grader
Värmebärarpumphastighet c:a 40% (bild 3 del 2)
Stabil drift, vb ärvärde = börvärde, inga svängningar, innetemp 22 grader

Ändring nr 2 den 180309 kl. 19:00 (bild nr2 del 2):
Flödesinställning auto, radiator + golvvärme
dT c:a 6-7 grader
Värmebärarpumphastighet c:a < 30% (bild 3 slutet)
för tidigt att utvärdera påverkan på inneklimat

Upplever ingen skillnad på beteendet vad gäller att snabbt reglera kompressorfrekvensen så att vb börvärde = ärvärde. Styrningen har blivit väldigt följsam överlag, inga tendenser till rusningar längre. Enda skillnaden som syns tydligt är att med flödesinställning auto och radiator så strävar den efter dT = 5 grader vid utetemp 0 grader. Idag samma temp ute fast med flödesinställning golvvärme så blir det dT 4 grader som max, pendlar mellan 3,5-4 dT. Prövade även radiator + golvvärme inställningen sista dryga timmen och då ändrade den relativt snabbt till att hålla dT uppåt 6-7 grader, verkar stabilisera sig runt 7. Allt annat lika.

Kör som sagt flytande kondensering utan volymtank mot 16 radiatorer, grov rörstam, uppskattad totalvolym 160 liter.

Vad innebär dessa olika dT för kompressorns verkningsgrad, effektomvandling, slitage mm?
Vilket dT ger bäst totalekonomi? dT 5 autoläge radiatorer? Eller dT 7 radiatorer + golvvärme inställningen?
« Senast ändrad: 09 mars 2018, 21:33:37 av washburn »
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #95 skrivet: 11 mars 2018, 17:38:31 »
Än så länge har vi mest diskuterat inställningarna för tempregulatorn och gm-regulatorn. Jag funderar på om vi inte borde ta hänsyn till styrningen av cirkpumpen för värme och hur den påverkar regleringen av framledning.
Magnus, du brukar säga att den styr på returen och det stämmer väl till viss del då den försöker hålla ett jämt delta T efter utekurva mellan BT2 och BT3. Hur påverkar detta regleringen?
Vi är några stycken som märkt att den har svårt att reglera ned i tid när utetemperaturen ändras snabbt nu på våren. Har det varit kallt på natten så är det inlagrat en hel del värme i golvet vilket gör att returen blir ganska hög i förhållande till framledningen när det slår om ute. Eftersom cirkpumpen skiter i med vilken belastning anläggningen går med och endast försöker hålla rätt delta T misstänker jag att den ställer till det vid de snabba förändringarna ute.

Vad tror forumet om detta?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #96 skrivet: 12 mars 2018, 08:18:46 »
Ja, det där bli i viss mån ett moment 22, speciellt i golvvärmesystem.
Vet inte hur viktigt det är för kylprocessen att deltaT är "rätt", men om det inte har någon nämnvärd betydelse så borde den regulatorn vara lågt prioriterad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Washburn, duktigt testat! Lite onödigt varmt ute bara, så små variationer på delta t (flödet) för att kunna säga något konstruktivt.  :dt: ändrar ju med ute-tempen, det är du med på va?

Uffen, det är väl några som har testat att köra cp på fast hastighet, och det brukar inte vara långvarigt. För någon tror jag att det slutade med att den bröt på hysteres, dvs framledning mer än 10 grader över börvärde. Rent generellt tycker jag att det är helt rätt att "mäta" på returen, det är ett sätt att veta hur varmt det faktiskt är inne. Om man bara mäter efter framledningen, kan du reglera denna med cp:n, och det kan inte vara rätt. Men jag är ju väl medveten om att man har gjort så i evigheter, så helt fel kan det inte vara heller.
Men då har man haft ett konstant flöde, eller konstant effekt (on/off).

Jag är nog fortfarande inne på att grundproblemet är att man skickar på för mycket flöde och effekt för radiatorerna, man ser ju på graferna att returen stiger snabbt, så snabbt att vp:n inte hinner dra av.
Golvvärme kan du i princip skicka hur mycket effekt som helst genom en kort tid, den sväljer det.
Men någon lösning har jag inte, annat än våldsamt överdimensionerade radiatorer...
Max-begränsning av flödet har jag ju varit inne på, men då åker man på hysteres igen...
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #98 skrivet: 14 mars 2018, 20:03:02 »
Washburn  kör du fortfarande p3 gmz 127 och är nöjd?  Skulle vilja ha snabbare reglering  nu när solen tittar fram på dagarna. Pumpen är uppe på - 20gm och vänder. Eller kanske höja gmz som gäller(kör 125 nu). 
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 20:12:39 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #99 skrivet: 14 mars 2018, 20:25:53 »
Washburn  kör du fortfarande p3 gmz 127 och är nöjd?
Ja verkligen. Har kört så här nu i 10 dagar och tycker att den är mycket responsiv. Inga svängningar, drar på snabbt efter VV-laddning och drar av lika snabbt när framledningen nått börvädet. Sedan kör den upp GM sakta mot målvärdet -150 och håller sig där. När den resan mot GM målvärdet pågår håller den framledningen 0,5-1 grad över börvärde så det går väldigt jämt och försiktigt. Märks inga som helst rusningar längre som tidigare var fallet.

Inställningarna just nu:
47099 Compressor frequency regulator GMz = 127
47100 Diff är bör = 20
47101 Compressor frequency regulator P = 3

Jag är nöjd nu. Ska bli spännande att se sedan när det börjar bli plusgrader, men so far so good.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #100 skrivet: 14 mars 2018, 20:29:18 »
Ok ska prova dina inställningar själv  :)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #101 skrivet: 15 mars 2018, 17:06:06 »
Har börjat testa lite nu, kan meddela att inlagda värden i Store.set inte sparas efter strömavbrott för mig heller.
Verkar ligga ett ROM som vissa inställningar läser ifrån vid strömpåslag ?
Någon som testat att endast uppdatera dessa tre värden i Store.set ,  eller klagar den då ?

Har kört med dessa inställningar i några dygn (från röda markeringen i loggen) :
47101 2 2
47100 20 20
47099 125 125
Pumpen går betydligt bättre än orginal, nu håller den GM på ca -130 i snitt  (start GM är satt till -120).  Ni proffs kanske kan analysera kurvorna :)
Det syns tydligt när duschningarna startar kring kl 8.  Ska låta den gå så här fram till helgen och testa P=3  och olika värden (verkar dock som Gmz och VBF diff inte gör så stor skillnad eller ?
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i två plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #102 skrivet: 20 mars 2018, 07:47:39 »
Washburn kan bara meddela att min pump går mycket bra med dessa inställningar 47101 3
47100 20
47099 125
GM start - 180
 tummenupp
« Senast ändrad: 20 mars 2018, 11:34:26 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #103 skrivet: 20 mars 2018, 13:02:47 »
Washburn kan bara meddela att min pump går mycket bra med dessa inställningar 47101 3
47100 20
47099 125
GM start - 180
 tummenupp
Kul o höra att vi är fler som får maskinerna att gå bättre. Den avgörande skillnaden verkar ligga i att inte köra med P=1 (47101), det gör den absolut största skillnaden enligt fleras erfarenheter. Sedan är det fortfarande lite oklart vad GMz förändringen gör egentligen (47099). Kan du ladda upp en bild där man kan se hur din pump jobbar upp ett GM-underskott? Då kan vi jämföra hur din 125 inställning skiljer från min nuvarande 127. Helst vill man se efter VV-laddning, då dyker GM ner för att sedan börja stiga upp mot målvärdet. Skulle vilja se hur den jobbar mer i detalj hos dig med 125 som värde. Då återkommer även jag med en aktuell jämförelse.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #104 skrivet: 20 mars 2018, 17:11:55 »
Här kommer en logg. Ändrade GM start från 120-180 idag.
« Senast ändrad: 20 mars 2018, 18:33:27 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #105 skrivet: 20 mars 2018, 19:31:53 »
Kul o höra att vi är fler som får maskinerna att gå bättre. Den avgörande skillnaden verkar ligga i att inte köra med P=1 (47101), det gör den absolut största skillnaden enligt fleras erfarenheter. Sedan är det fortfarande lite oklart vad GMz förändringen gör egentligen (47099). Kan du ladda upp en bild där man kan se hur din pump jobbar upp ett GM-underskott? Då kan vi jämföra hur din 125 inställning skiljer från min nuvarande 127. Helst vill man se efter VV-laddning, då dyker GM ner för att sedan börja stiga upp mot målvärdet. Skulle vilja se hur den jobbar mer i detalj hos dig med 125 som värde. Då återkommer även jag med en aktuell jämförelse.
GMz bestämmer hur fort gradminuterregulatorn ska justera avvikelser i gm. Ju lägre värde desto snabbare kommer den att hämta hem gm-underskott efter tex en dusch.
127 är det högsta värdet och den långsammaste inställningen för GMz. Jag har för mig att det snabbaste värdet är 95.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #106 skrivet: 20 mars 2018, 20:29:27 »
Här kommer en logg. Ändrade GM start från 120-180 idag.
OK. Svårt att se hur stort överslag den genererar efter att framledningen nått börvärdet. Det är det jag skulle vilja se mer i detalj, hur länge håller den framledningen över börvärde, för att jobba in GM-underskottet snabbare. Se mitt inlägg från 14 mars 2018, 20:25:53. Där observerar jag att den snabbt varvar ner när framledningen korsar börvärdet och efter det lägger den sig 0,5-1 grad över för att jobba hem GM-underskottet. Som Uffe skriver, GMz 127 ska göra att den gör det sakta. Då borde vi se att den med GMz 125 håller sig lite mer över börvärdet en längre tid, för att hämta in det snabbare.

Vore toppen om du kunde ta skärmbild genom webbsidans graf för då kan du zooma in lite bättre så att vi kan se mer precist hur framledningen ligger i förhållande till börvärde, och hur länge.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #107 skrivet: 20 mars 2018, 21:03:47 »
OK. Svårt att se hur stort överslag den genererar efter att framledningen nått börvärdet. Det är det jag skulle vilja se mer i detalj, hur länge håller den framledningen över börvärde, för att jobba in GM-underskottet snabbare. Se mitt inlägg från 14 mars 2018, 20:25:53. Där observerar jag att den snabbt varvar ner när framledningen korsar börvärdet och efter det lägger den sig 0,5-1 grad över för att jobba hem GM-underskottet. Som Uffe skriver, GMz 127 ska göra att den gör det sakta. Då borde vi se att den med GMz 125 håller sig lite mer över börvärdet en längre tid, för att hämta in det snabbare.

Vore toppen om du kunde ta skärmbild genom webbsidans graf för då kan du zooma in lite bättre så att vi kan se mer precist hur framledningen ligger i förhållande till börvärde, och hur länge.
provar igen.....börjar även logga ikväll.... Lägger upp loggen senare i veckan.
« Senast ändrad: 23 mars 2018, 19:09:12 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #108 skrivet: 20 mars 2018, 21:38:01 »
provar igen.....
Nu har du den större modellen så det kanske inte är helt jämförbart alltid med 3-12:an men jag tycker ändå att det inte ser ut att vara någon jättetydlig skillnad mellan GMz 127 som jag kör och denna med GMz 125.

Jag kollar specifikt på hur den gör vid kl. 18:30 ungefär i din bild, och jämför med hur min gör när den skall hämta upp GM-underskott. I båda fallen ser man att frekvensen börjar regleras neråt när framledningen når över börvärdet. Då vi satt högt P så går regleringen fort neråt. Den ligger en halvtimme över börvärde och sedan går den o lägger sig nära, lite över, börvärde. Hur snabbt GM-underskottet hämtas in är ju beroende av hur långt över börvärde som den håller framledningen mha kompressorns frekvensreglering. Det ser ut att vara relativt små skillnader mellan GMz 125 och 127, men som Uffen skrivit tidigare, för att verkligen se skillnad kanske man borde pröva med mycket lägre värden på GMz. Fast tycker man att det funkar bra så ser jag ingen anledning att ändra. Och med högre P-värde har vi fått det att funka bra, det är väl toppen!  tummenupp
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #109 skrivet: 25 mars 2018, 15:06:18 »
Efter varmvatten produktionen så får man en pik av 60 gradigt vatten ut på radiatorerna. Det går inte att få pumpen att dra ner på effekten innan den börjar växla över från varmvatten till värme produktion för att undvika onödiga stopp eftersom pumpen räknar hem gradutminutera som det är original från Nibe...jag tänker på filen STORE om det finns någon rad där som går att ändra.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #110 skrivet: 15 april 2018, 13:28:08 »
Hej
Någon som provat nya programvaran "1255_v8539R3"
om det påverkar nåt på inställningar för nedan ?
47099 Compressor frequency regulator
47100 Diff
47101 Compressor frequency regulator P
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i två plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #111 skrivet: 15 april 2018, 19:11:09 »
Hej
Någon som provat nya programvaran "1255_v8539R3"
om det påverkar nåt på inställningar för nedan ?
47099 Compressor frequency regulator
47100 Diff
47101 Compressor frequency regulator P
Hej nya uppdateringen  ändrar inte någon av parametrarna du frågar om....
« Senast ändrad: 15 april 2018, 19:13:53 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #112 skrivet: 16 april 2018, 09:24:16 »
Tack för svar  tummenupp
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i två plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #113 skrivet: 01 maj 2018, 16:38:10 »
Hej Efter senaste uppdateringen från Nibe kan jag inte längre ändra storeset...köpt två nya usbminnen men samma resultat..pumpen startar om och deufault inställningar gäller.Har jag extremt otur med mina usb minnen eller är det nått i uppdateringen som gjort detta?
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #114 skrivet: 01 maj 2018, 17:10:40 »
Hej Efter senaste uppdateringen från Nibe kan jag inte längre ändra storeset...köpt två nya usbminnen men samma resultat..pumpen startar om och deufault inställningar gäller.Har jag extremt otur med mina usb minnen eller är det nått i uppdateringen som gjort detta?
Hej! Jag har kört in senaste uppdateringen och har kunnat ändra som tidigare. Det du beskriver har jag varit med om en gång också. Varje gång jag försökte läsa in egna inställningar avbröt den mitt under inläsningen och startade om. Löste det då genom att först formatera USB stickan i datorn med FAT32, sedan vara noga med att mata ut i windows innan man drar ut stickan. Sedan till maskinen, spara inställningar. Sedan till datorn, öppna store.set, ändra och spara samt igen mata ut stickan korrekt. Då har det funkat. Hoppas det löser sig för dig!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #115 skrivet: 03 maj 2018, 21:33:54 »
Gjort exakt som du beskriver..... Provat flera ggr med samma nedslående resultat  dontknow. Detta har hänt mig förut men provat med 3 olika usb minnen.Och resultatet är tyvärr det samma.
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #116 skrivet: 03 maj 2018, 21:49:38 »
Gjort exakt som du beskriver..... Provat flera ggr med samma nedslående resultat  dontknow. Detta har hänt mig förut men provat med 3 olika usb minnen.Och resultatet är tyvärr det samma.
Förbryllande! Har du testat att spara ner befintliga inställningar och sedan återläsa dessa igen UTAN att ändra någon parameter, tar den det utan omstart?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #117 skrivet: 03 maj 2018, 21:54:28 »
Förbryllande! Har du testat att spara ner befintliga inställningar och sedan återläsa dessa igen UTAN att ändra någon parameter, tar den det utan omstart?
Hej har inte provat det ska testa i helgen...
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #118 skrivet: 04 maj 2018, 19:40:07 »
Hallå provat nu med tre olika usbminnen alla formaterade går ej  dontknow...
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #119 skrivet: 04 maj 2018, 21:21:02 »
Vilket minne använde du när du uppdaterade?

Har du provat att starta upp den med förra versionen? Håll in OK knappen när du slår på strömmen och håll den inne tills det lyser grönt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #120 skrivet: 06 maj 2018, 13:22:06 »
Vilket minne använde du när du uppdaterade?

Har du provat att starta upp den med förra versionen? Håll in OK knappen när du slår på strömmen och håll den inne tills det lyser grönt.
Minnet jag använde vi uppdateringen och tidigare storeset ändringar var ett billigt minne från jula som nu gett upp.Har i helgen provat gå tillbaka till tidigare version av programvara men problemet kvarstår...måste vara mitt nya usbminne(köpte ett litet flashminne så luckan går ha stängd när man loggar) som inte fungerar med pumpen? Får nog köpa mig ett nytt jula minne och prova igen  ::)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #121 skrivet: 06 maj 2018, 23:55:50 »
Prova att formatera det i fat32 format. Jag hade problem med ett nytt minne och det visade sig att det var formaterat i xfat format, vilket funkade fint i datorn, men inte i VP:n.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #122 skrivet: 18 maj 2018, 21:45:39 »
Fick märkligt beteende idag,   vi hade strömavbrott i natt så nu ville jag uppdatera  Store.set
eftersom den återgått till deafult värden på "compressor freq. regulator"  ändrade 47101 till 2 2  samt 47100 20 20 och 47099 till 125 125
(hade ju sparat till USB innan) ,  när jag ska återställa startar VP om sig själv (displayen blev helt vit innan ) , provade göra om allt igen men samma resultat ,  formaterade om USB minnet men samma igen , så nu har den deafult  inställningar  :(. Mycket märkligt ?  är det nåt med nya firmware ? 
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i två plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #123 skrivet: 18 maj 2018, 22:18:41 »
Välkommen i klubben  >:( har försökt med det mesta utan resultat defult gäller. Men verkar konstigt nog inte gälla alla.
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #124 skrivet: 19 maj 2018, 13:40:14 »
Välkommen i klubben  >:( har försökt med det mesta utan resultat defult gäller. Men verkar konstigt nog inte gälla alla.
Tack , är det många med ?  :P .  Fick till det till slut genom att använda ett USB formaterat med FAT istället för FAT32 ,  har använd FAT32 hela tiden men nu gick det inte. Testat 3 olika USB men som sagt funkar det med FAT .  Däremot verkar gradminuter på displayen kommit i otakt , den visar 100 nu (alltså plus värden ner till noll)  tidigare var det minus värden mot noll ingen aning vad som hänt , kanske blir tvungen ladda in fabriksinställningen på nytt. 
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i två plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #125 skrivet: 21 maj 2018, 22:31:03 »
Det är helt normalt den här årstiden att den visar +100. Du har ju knappast något värmebehov nu?
När tempen når pumpstopp kommer den att visa 0 och cirkpumpen för värme stannar.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #126 skrivet: 22 maj 2018, 11:34:11 »
Min pump tar inte Fat format känner inte ens av minnet då. Endast fat32.
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #127 skrivet: 11 juni 2018, 16:18:57 »
Min pump tar inte Fat format känner inte ens av minnet då. Endast fat32.

Har fått samma problem vilket format jag än använder  dontknow , hittade dock en lösning  tummenupp
Efter strömavbrott så behövde det återställas men av någon anledning ? verkar ha med senaste firmware att göra ? så blir displayen vit och pumpen startar om.
Lösningen
1. Läsa ut "Store.Set" till Usb minne
2. Stäng av VP 
3. Tryck Ok knappen (håll den inne ) starta sedan upp VP  (håll OK knapp inne till Lampan blir "Grön")
Därefter går det utmärkt att läsa tillbaka "Store.Set" efter editeringen !!
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i två plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #128 skrivet: 11 juni 2018, 17:06:00 »
Tyvärr redan provat detta fungerar inte för mig....
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #129 skrivet: 11 november 2018, 17:33:09 »
...gammal tråd men tänkte säga några ord om 1355 i sammanhanget.

Har precis installerat MODBUS40 för att kunna göra egna loggningar och mätningar, men...

Jag letade efter p-värdet i modbusparametrarna för F1355 och hittade det på plats 47101. Testade läsa av det men det var 0 !
Har nu provat skriva det till 2 för att se vad som händer, (Jobbar via serieporten på en raspberry pi som jag kör node red på) ingen direkt förändring hittills vad jag kan se. Det andra värdet GMz har jag inte hittat, möjligen heter det något annat eller så har jag missat det i parameterlistan.

Edit: Hittade andra värdet i store.set men det var också 0. 47099 GMz alltså. Testade sätta det till 127. Ingen märkbar förändring än så länge.

Hursomhaver, tyckte det var konstigt att det var satt till 0 som default. Det var ett u8-värde, alltså unsigned 8bit.

Har levt i tron att EP14 på 1355 borde regleras i princip likadant som 1255:an eftersom den uppvisar samma symptom på självsvängning t.ex.
« Senast ändrad: 11 november 2018, 18:53:33 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #130 skrivet: 13 november 2018, 17:45:38 »
"Hej och tack för ditt mejl till NIBE Uplink." - Jag mailade inte uplink jag mailade support@nibe.se

"Vi har undersökt vidare hos oss och de adresserna används ej för kompressor reglering i F1355,utan de styrs i vårat interna styrprogram och är ej tillgängligt via modbus"

Jaha... Nibes interna styrprogram, ja det verkar ju jättebra det vilken tur att ni tagit bort möjligheterna att påverka eländet... tack för det...
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #131 skrivet: 13 november 2018, 20:54:23 »
"Hej och tack för ditt mejl till NIBE Uplink." - Jag mailade inte uplink jag mailade support@nibe.se

"Vi har undersökt vidare hos oss och de adresserna används ej för kompressor reglering i F1355,utan de styrs i vårat interna styrprogram och är ej tillgängligt via modbus"

Jaha... Nibes interna styrprogram, ja det verkar ju jättebra det vilken tur att ni tagit bort möjligheterna att påverka eländet... tack för det...

Kan du komma åt spärrbanden via modbus? Då kan du ju tvinga den lite dit du vill för att minska svängningarna. Jag pysslade med ett sådant projekt förra året men kom inte riktigt i mål. Nu kollar jag på att istället bara reglera cp hastigheten lite försiktigt beroende på utetemp för så länge man inte låter maskin styra den själv minskar svängningarna till en acceptabel nivå.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #132 skrivet: 13 november 2018, 23:49:11 »
Hej Magnus, det låter spännande. Hmm undrar om jag kommer åt dem. https://proffs.nibe.se/upload/NEW/Support/Kommunikation/F1355.pdf (parameter listan.)

Har också labbat med cphastigheten, testat köra auto och manuell. Nu senast manuell. Är det enklare för pumpen att reglera vid högt eller lågt flöde? Har flödesgivare över modbus på g så om nån vecka borde jag kunna reglera direkt på flödet om jag vill. Man får bara hoppas att raspberryn är driftsäker om man börjar in å skriva värden. Kanske skulle ta en backup av värdena först ;)

Vad hade du för teori för styrningen av flöde/ut? Bara öka lite "lagom" med sänkt ut?
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #133 skrivet: 14 november 2018, 08:48:59 »
Jag tror du kan göra det via 47138=10 och 47414=önskad hastighet.
Min styrning är tänkt att bara öka hastigheten med sjunkande temperatur. Låg säga 20%@10 celcius och 80%@-30 celcius som första test.

Jag kör Arduino direkt mot Nibes egen RS485 buss för att slippa köpa dyra grejer. Liiite spännande också eftersom det kan hända grejer ;)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #134 skrivet: 19 november 2018, 13:11:20 »
Ah! Precis, nu testar jag en grej där jag försöke få EP14 att bromsa snabbare vid overshoot över börvärde

Obs detta är bara en test för att se hur den beter sig, måste givetvis trimma in det sen om jag får det att funka.

Så här är logiken:
if-satsen {Varje 30 sekund kollar den om ärvärdet är mer än en grad över bör, är det det så sänker den kompressorns maxfrekvens 47104 med 10Hz.} //Detta borde ge en mycket snabb inbromsning.

else {I annat fall släpper den lös maxfrekvensen igen } (Sätter den till 0 som borde vara "fri" vad det verkar (Inget spärrband)
Är osäker på om 0 är "fri hastighet" eller just, 0. Det återstår att se, och återstår att se hur interna logiken beter sig om jag begränsar den.

Let's see...
« Senast ändrad: 19 november 2018, 13:59:54 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #135 skrivet: 19 november 2018, 16:06:32 »
Äsch

Min logik och kod fungerar, däremot verkar frekvensen inte lyda maxfrekvensen jag sätter. Den bromsar inte snabbare för det...
Nu bromsar den maxfrekvensvärdet 47104 fint när är går över bör med mer än en grad, men faktiska frekvensen bryr sig inte om det.

Jaha...
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #136 skrivet: 19 november 2018, 16:41:21 »
Har du kollat på hur spärrbanden ska användas enligt manualen? Iaf på 1x55 finns det begränsningar för hur stort område varje spärrband kan sträcka sig över och hur och går man utanför det tror jag nibe struntar i att använda inmatad data. Det är också register som man måste sätta till nått värde för att aktivera spärrbandet. Totalt tror jag det är 6 register man måste mata in data i för att styra båda spärrbanden. Testar man att mata in spärrbandsdata i displayen som vanligt och bara läser av de aktuella registerna så ser man hur det ska ställas in. Jag testade lite förra året att skriva data via bussen och det funkade vad jag kunde se då. Däremot fick jag inte riktigt till min (överkomplicerade?) logik för att sköta det automatiskt, men det innefattade hantering av andra gränser för varmvatten och en försiktig boost funktion för att tvinga upp den på högre frekvens när den den började ligga lite efter.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #137 skrivet: 19 november 2018, 17:15:17 »
Tjena! Det fanns ingen info alls om spärrbanden i modbuslistan men jag gick in i pumpen och ställde om dem manuellt och tittade på ändringsloggen

48660 är spärrband 1 på och av (1 eller 0)
48662 är minimivärde (ingen division med 10. 40=40Hz t.ex.)
48662 är maxvärde (ingen division med 10. 95=95Hz t.ex.)

Jag märkte att det var begränsat hur mycket man kunde spärra. Just nu är GM positivt så jag kan inte testa, men i princip funkar min broms nu. Måste se om delar av min logik, jag är ingen kodare direkt... men det funkar som betaversion. Ska följa med lite och se hur den går. Skicka pm med din nibeuplink-mail så kan du få titta in om du är intresserad vad som sker.

Edit, verkar var 50Hz per band... så då måste jag tänka om lite hur jag spelar med dem båda. Måste ner å kolla vad band 2 har för modbusadress. Måste tänka till lite.



Har du kollat på hur spärrbanden ska användas enligt manualen? Iaf på 1x55 finns det begränsningar för hur stort område varje spärrband kan sträcka sig över och hur och går man utanför det tror jag nibe struntar i att använda inmatad data. Det är också register som man måste sätta till nått värde för att aktivera spärrbandet. Totalt tror jag det är 6 register man måste mata in data i för att styra båda spärrbanden. Testar man att mata in spärrbandsdata i displayen som vanligt och bara läser av de aktuella registerna så ser man hur det ska ställas in. Jag testade lite förra året att skriva data via bussen och det funkade vad jag kunde se då. Däremot fick jag inte riktigt till min (överkomplicerade?) logik för att sköta det automatiskt, men det innefattade hantering av andra gränser för varmvatten och en försiktig boost funktion för att tvinga upp den på högre frekvens när den den började ligga lite efter.

// Magnus
« Senast ändrad: 19 november 2018, 17:17:42 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #138 skrivet: 19 november 2018, 20:24:09 »
Bromsningen funkar fint, lite väl snabbt nu, tror jag ska minska till 5Hz per 30s. Men proof of concept :)

( freqmax den ljusgröna ser ni hur den jobbar med spärrbandslimiten. För tillfället spärrar jag 75-102 med spärrband 2 och har spärrband 1 övra gräns till 75 och justerar enbart spärrband1's nedre gräns) Måste koda bättre versioner sen när jag behöver mer än 75Hz, men det är endast då det är absolut kallast och båda kompressorerna går som den tillåter EP14 att gå mer än 75Hz. 75Hz EP14 räknas motsvara EP15 så där växlar den kompressor)
« Senast ändrad: 19 november 2018, 20:27:00 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #139 skrivet: 19 november 2018, 22:44:15 »
Kul att du kommer framåt!  :)

Jag kan bidra med lite kod från mina försök som aldrig kom i mål. Jag har tagit bort allt som gör själva skrivningen till registerna här och bara behållit delar som beskriver själva logiken för styrningen samt lite info om vilka register jag kollat på. Det ger dig kanske lite idéer på vad man kan göra. Obs! Alla { och } är inte i någon ordning här...


Kodstycke: [Välj]
// Define limits for compressor frequency, 2 data in arrays and temp in 1/10C resolution.
int OutdoorTempArray[] = { -250, 0};
int HeatingUpperLimitArray[] = {94, 55};
int HeatingLowerLimitArray[] = {55, 20};
int HotWaterLowerLimitArray[] = {60, 40};

 // set up registers to use
  // datatype: 1=u8, 2=s8, 3=u16, 4=s16, 5...future expansion
  RegArray[0].regNo = 40004;  //BT1 Out temp, s16
  RegArray[0].datatype = 4;
  RegArray[1].regNo = 43009;  //calc supply temp, s16
  RegArray[2].datatype = 4;
  RegArray[2].regNo = 40008;  //BT2 supply temp, s16
  RegArray[2].datatype = 4;
  RegArray[3].regNo = 40012;  //BT3 return temp, s16
  RegArray[3].datatype = 4;
  RegArray[4].regNo = 43136;  //comp freq. u16
  RegArray[4].datatype = 3;
  RegArray[5].regNo = 43086;  //prio, u8
  RegArray[5].datatype = 1;
  RegArray[6].regNo = 43005;  //Degree minutes 16 bit, s16
  RegArray[6].datatype = 4;
  RegArray[7].regNo = 47099;  //reg GMz, u8
  RegArray[7].datatype = 1;
  RegArray[8].regNo = 47101;  //comp freq reg P, u8
  RegArray[8].datatype = 1;
  RegArray[9].regNo = 48659;  //activate band 2, s8
  RegArray[9].datatype = 2;
  RegArray[10].regNo = 48660;  //activate band 1, s8
  RegArray[10].datatype = 2;
  RegArray[11].regNo = 48661;  //band 2 start, u8
  RegArray[11].datatype = 1;
  RegArray[12].regNo = 48662;  //band 1 start, u8
  RegArray[12].datatype = 1;
  RegArray[13].regNo = 48663;  //band 2 stop, u8
  RegArray[13].datatype = 1;
  RegArray[14].regNo = 48664;  //band 1 stop, u8
  RegArray[14].datatype = 1;

// Heating or Hot water production?
    if (prio == 30) // Heating mode
    {
      if ((CalcSupply-10) < Supply) //-1C
      {
        //calc upper limit and update it if change is above 1 Hz
        //activate cut off freq. band 1
       
        Setpoint = byte(FmultiMap(OutdoorTemp, OutdoorTempArray, HeatingUpperLimitArray, 2));
        PresentLimit = RegArray[12].data0;
        if ((Setpoint > (PresentLimit+1)) || (Setpoint < (PresentLimit-1)) && !UpdateUpperLimit)
        {
          // Update values
          //R48660 = 1;   // enable upper limit
          //R48659 = 0;   // disable lower limit
          //R48662 = Setpoint;
          //R48664 = 94; 
          }
         }
      }
      else if ((CalcSupply-30) > Supply) //-3C
      {
        //calc lower limit and update it if change is above 1 Hz
        //activate cut off freq. band 2
        Setpoint = byte(FmultiMap(OutdoorTemp, OutdoorTempArray, HeatingLowerLimitArray, 2));
        PresentLimit = RegArray[13].data0;
        if ((Setpoint > (PresentLimit+1)) || (Setpoint < (PresentLimit-1)))
        {
          // Update values
          //R48660 = 0;   // disable upper limit
          //R48659 = 1;   // enable lower limit
          //R48661 = 20;
          //R48663 = Setpoint; 
       
      }
      else  // disable both limits

      // xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx       TRoligen problem här, denna körs hela tiden ??  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
      {
        if (AllowDisable)
        {
          AllowDisable = false; // Don't run until any limits has been set again.
         // Update values
         // R48660 = 0;   // disable upper limit
         // R48659 = 0;   // disable lower limit
           
        }
      }
    }
    if (prio == 40) //Hot water mode
    {
      //calc lover limit and update it if change is above 1 Hz
      //activate cut off freq. band 2
      Setpoint = byte(FmultiMap(OutdoorTemp, OutdoorTempArray, HotWaterLowerLimitArray, 2));
      PresentLimit = RegArray[13].data0;
        if ((Setpoint > (PresentLimit+1)) || (Setpoint < (PresentLimit-1)))
        {
          // Update values
          // R48660 = 0;   // disable upper limit
          // R48659 = 1;   // enable lower limit
          // R48661 = 20;
          // R48663 = Setpoint; 
          }
        }
    }

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #140 skrivet: 20 november 2018, 18:58:02 »
Hej, trevligt! Ska kolla hur du tänkt!

Verkar tuffa på bra här annars, har uppdaterat med att helt slå av spärrbandet då den ska springa fritt, och satt en stor if-sats att all denna magi endast gäller om den inte gör varmvatten. Då får den ju gasa bäst den vill oberoende av hur värmebärarframledningen ligger.

Har också gjort en liten ändring att tillåta större overshoot när gradminuterna är låga, återstår att se om det är smart eller inte.

Jag kör ju allt via NodeRed på en Raspberry Pi, så det är lite shaky om saker och ting hänger sig på galna ställen kan det bli lattjo... Idag då jag var på jobbet t.ex. så låste sig frekvensen på 33Hz och vägrade flytta på sig fast spärrbanden var öppna och gradminuterna gick mot -500. Det var nåt som hände där, då jag beslöt att helt avaktivera det lägre spärrbandet då den är inom toleransnivåerna.

Är bara att vänta och se nu, och följa med. Men kul att se hur den bara kapar allt som normalt skulle leda till rejäla övertramp, lägger sig på en mysig nivå kring bör och bara puttrar på.

Kan inte för min vildaste fantasi förstå varför Nibe inte satt in nån liknande broms mot skenande framledning. Om jag, (en beteendevetare med nån futtig universitetskurs i java från 2001) på en kväll med lite bondförnuft kan åtgärda ett problem jag haft med pumpen sen den installerades... ja... jag vet inte vad jag ska säga helt enkelt...

Här ser du en exempelbild från i morse (duschar och vvladdning där i mitten som stör, men ) Kolla inbromsningarna vid de röda pilarna, där skulle jag normalt fått ett stort överslag iom att invertern förr aldrig hann bromsa. Testar lite med nattsänkning så därav den abrupta förändringen i beräknad framledning på morgonen.
« Senast ändrad: 20 november 2018, 19:00:17 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #141 skrivet: 20 november 2018, 20:45:59 »

Kan inte för min vildaste fantasi förstå varför Nibe inte satt in nån liknande broms mot skenande framledning. Om jag, (en beteendevetare med nån futtig universitetskurs i java från 2001) på en kväll med lite bondförnuft kan åtgärda ett problem jag haft med pumpen sen den installerades... ja... jag vet inte vad jag ska säga helt enkelt...


Det är många som frågat sig detta.

Men skojig lösning, att tygla den med spärrbanden.
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #142 skrivet: 21 november 2018, 11:52:04 »
Vet nån, 911_Driver tex. för övrigt om det går att begränsa cirkulationspumpens minimihastighet i autoläge? Maxhastigheten kan man begränsa men inte min.vad jag sett?
Skulle vara trevligt att kunna köra auto, men den går för det mesta på 1% och det räcker inte riktigt till. Nåt annat trick att få upp autohastigheten? Den reglerar väl på delta, men finns väl ett minimi delta. Tyckte Magnus Karlsson nåt tag talat om att den försöker hålla minimi 4°C delta. I mitt fall leder det till 1% speed vid lägre frekvenser.

"Auto heat medium pump speed, hw Auto heat medium pump speed hw 48452 % s8 1 0 1 1 R/W" finns, men gissar att om jag sätter den manuellt så kommer den att variera så fort pumpen vill uppdatera hastigheten internt. Säg att jag skulle göra en if(autospeed<5){autospeed=5;} eller nåt liknande.

/Jocke
« Senast ändrad: 21 november 2018, 11:56:36 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #143 skrivet: 21 november 2018, 22:49:47 »
Går den ner under den hastighet du ställer in som hastighet i viloläge? Jag har satt 20% hastighet i viloläge och det verkar den inte gå under när kompressorn går.

Jag har inte vågat provköra min nya kod fullt ut ännu men ska se om jag kan göra det till helgen när jag är hemma och kan övervaka och ingripa direkt om det strular. Synd att behöva åka hem från jobbet annars för att få värmen att lira igen om man gör bort sig i veckodagarna ;) 

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #144 skrivet: 22 november 2018, 11:32:28 »
Går den ner under den hastighet du ställer in som hastighet i viloläge? Jag har satt 20% hastighet i viloläge och det verkar den inte gå under när kompressorn går.

Jag har inte vågat provköra min nya kod fullt ut ännu men ska se om jag kan göra det till helgen när jag är hemma och kan övervaka och ingripa direkt om det strular. Synd att behöva åka hem från jobbet annars för att få värmen att lira igen om man gör bort sig i veckodagarna ;) 

// Magnus

Haha, jo, jag vet... igår var det nåt som låste sig för mig i regleringen - trodde jag  help - men sen insåg jag att det bara var loggningen som inte hann skriva till databasen p.g.a. en rate limit jag varit lite överförsiktig med.  tOOmten Sen dess har det gått bra, har lagt till och justerat ett gradminutberoende delta, jag tillåter lite större overshoot på framldeningen när GM är lågt, och så en funktion som inte tillåter att framledningen är mer än 5 grader UNDER bör, då sätter jag GM till kompressor start direkt så det inte blir för stor dipp. Ska se lite hur mina gränser jobbar, bör säkert tweakas.

Bifogar en bild på senaste 12 timmarna. Rosa linjen är mina inbromsningar, (nedre limiten på spärrband 1) Du ser där när den gått och tryckt ner frekvensen, speciellt då den försöker jobba in gmunderskottet från morgonhöjning och morgonduschen som norbalt brukar leda till rejäla overshoots efteråt, eller pga att EP15 (onoffaren) går igång och "hjälper till" att värma huset när EP14 gör varmvatten. Med resultatet att jag alltid får ett stopp. Nu testar jag ett tag med blockerad EP15, så jag kör singelkompressor för tillfället för att se hur den beter sig då den får jobba ensamt.

 Ska se ännu om jag kan rappa på med att ställa ett nedre spärrband också om den ligger mycket under för att få upp Hz och framledning lite snabbare.  Tycker inte att jag får det att stämma med GM-reglering och flödesreglering som Bergen bl.a. pratat om, den ändrar inte Hz tillräckligt fort som den borde göra enligt den teorin. Tycker den aldrig reglerar snabbare än 1Hz/minut trots att GM är lågt och den ligger runt 4-5° under bör. Kan vara en skillnad med F1355 jfrt med F1255

Anywhoo, här är bilden:
« Senast ändrad: 22 november 2018, 11:36:53 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #145 skrivet: 14 januari 2019, 23:00:30 »
Kör äntligen skarpt med lilla arduino hack som styr CP direkt mot yttertemperaturen istället för att låta VP:n själv bestämma eller köra fast hastighet. Rät linje mellan 20% hastighet vid +10C och 60% vid -30C just nu. Maskinen har fortfarande lite tendenser till att svänga men det är mindre och det är sällan den stannar. Tidigare gillade den att dra på max och sedan stå still en stund senare när yttertemperaturen kröp ner till -5C.

Dax att börja titta på att använda spärrbanden också för att få den att lugna ner sig det sista.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad mrlaban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #146 skrivet: 06 januari 2020, 14:34:41 »
Hei,

Jeg har ikke mulighet til å endre paramtere slik som DMz, Max diff VBF-BerVBF og Comp freq reg P?

Når jeg henter ut store.set så står det bare verdi = 0 på disse?
Er dette blitt endret eller fjernet for justering? Noen som har en ide på hvordan man kan finne igjen disse verdiene?

/mrlaban

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #147 skrivet: 06 januari 2020, 18:37:51 »
Hei,

Jeg har ikke mulighet til å endre paramtere slik som DMz, Max diff VBF-BerVBF og Comp freq reg P?

Når jeg henter ut store.set så står det bare verdi = 0 på disse?
Er dette blitt endret eller fjernet for justering? Noen som har en ide på hvordan man kan finne igjen disse verdiene?

/mrlaban
Om du använder senaste uppdateringen av programvaran (9172R2) så behöver du (sannolikt) inte hålla på och mickla med med de parametrar som du nämner. Detta var något vi höll på med för att få en lugnare kompressorreglering men Nibes senaste uppdatering löste äntligen det problemet och klagomålen på detta har upphört helt som jag upplever det.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad mrlaban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #148 skrivet: 07 januari 2020, 21:40:45 »
Om du använder senaste uppdateringen av programvaran (9172R2) så behöver du (sannolikt) inte hålla på och mickla med med de parametrar som du nämner. Detta var något vi höll på med för att få en lugnare kompressorreglering men Nibes senaste uppdatering löste äntligen det problemet och klagomålen på detta har upphört helt som jag upplever det.

Nå har jeg en F2040 med siste oppdatering og jeg opplever fortsatt at den sliter med å regulere hvor det ender med Høy kondensator inn temp pga dårlig regulering men mulig det er noe jeg har oversett selvom jeg har forsøkt det meste


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!