Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur lÃ¥ng tid bör köparen fÃ¥ pÃ¥ sig att kolla allt?  (läst 3829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Håller på med att sälja ett hus. Hur lång tid bör köparen få på sig att kontrollera allt?
Min son råkade ut för en som 2.5 veckor efter köpet krävde ny tvättmaskin.
Helst vill jag undvika problem som detta. Trots allt säljer men huset med gamla vitvaror m.m.
Vad tycker eller vet ni?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Håller på med att sälja ett hus. Hur lång tid bör köparen få på sig att kontrollera allt?
Min son råkade ut för en som 2.5 veckor efter köpet krävde ny tvättmaskin.
Helst vill jag undvika problem som detta. Trots allt säljer men huset med gamla vitvaror m.m.
Vad tycker eller vet ni?

Lösöre tycker jag att inte skall vara med i husköp, enbart fastigheten
Juridiskt enklare då
Lösöret kan ju säljas på ett skilt avtal

Och använd en jurist i alla avtal så att den som köper alltid tar på sig ansvaret för allt som kan gå sönder a:gl
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vitvaror om spis/kyl/frys/diskmaskin/tvättmaskin ska väl ingå i husköpet?
Däremot kan man som säljare inte lämna garanti, utan dessa grejer är i befintligt skick, och skriv gärna det i kontraktet.

Köparen kan nog inte kräva nått nytt av säljaren om vitvarorna är gamla och i dåligt skick.
Tycker inte detta kan anses tillhöra dolda fel, din son skulle bara ha avvisat kravet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur gammal är tvättmaskinen? Det är väl bara att ta på sig ansvaret och göra åldersavdrag på hela kostanden...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Allt är nästan 6 år. Jag tycker fortfarande att man inte kan lastas för en tvättmaskin eller frys eller... typ 2 veckor eller 2 månader efter att fastigheten såldes. Därför min fråga. Vilken tid anses vara lämplig? Eller ska man begära att köparen kollar allt före?
Vad det gäller försäljningen är det en mäklare som tar hand om avtalet. Jag har inte frågat honom än. Vill först höra med vanligt folk vad man tycker.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om jag köpt huset och tvättmaskin pajat en vecka efter köpet hade jag köpt en ny utan att ta upp det med säljaren bara den funkat vid första tvätten sen skulle jag inte känt mig lurad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
Det är alltid köparens ansvar att kontrollera funktionen senast tillträdesdagen, har han inte gjort det så har han inget att hämta. Är väl bara att ta med sig ett par skitiga jeans och be att få prova innan köp, blev de rena = ok maskin.

Fel i vitvaror som upptäcks 2 veckor senare kan juridiskt sett knappast hänvisas till att ha funnits vid tillträdet. Tror knappast rättsväsendet ens tar upp ett sÃ¥dant fall om det skulle bli anmälan. 

Däremot kanske säljarens hemförsäkring skall täcka fel som uppstÃ¥r de 30 första dagarna sÃ¥ att säljaren mÃ¥ste stÃ¥ för ersättning, möjligt att sÃ¥dan klausul enbart gäller själva huset och inte ev lösöre?  Läs avtalet, det stÃ¥r säkert vad som gäller där, kolla ev med mäklaren.

Ger man köparen lillfingret nu kanske han tar hela handen senare? Man har ju läst om liknande otroliga historier pÃ¥  byggahus.se

Bästa att göra vid köp/försäljning av hus är att upprätta ett protokoll där funktionen gÃ¥s igenom pÃ¥ alla vitvaror , uppvärmning (svÃ¥rt att kolla mitt i sommaren) , elektriska funktioner etc.  När köparen skrivit under protokollet har man inga problem, utan det som Ã¥terstÃ¥r är ev dolda fel i fastigheten. Lägg till en klausul i köpeavtalet att denna kontroll + signering av protokoll skall utföras senast tillträdesdagen. Notera även att kontrollen blir automatiskt godkänd om köparen inte deltager vid sÃ¥dan kontroll innan tillträdet trots skriftliga inbjudning(ar) att deltaga.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sen är det ju, som sagt var, åldersavdrag på prylarna så nån ny tvättmaskin kommer han inte att få betalt för oavsett vems ansvaret är.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Mitt kylskåp la ju av 1 vecka efter jag flyttat in, det fick jag betala själv.

Köksfläkten som även styrde ventilationen i huset märkte jag var dålig i samma veva, mäklaren försökte övertala säljaren att betala men sa att säljaren inte ville stå för detta trots att säljaren visste att den var dålig men sa inget när man visade mig (den funkade men gick alltid på max och det tänkte aldrig jag på då)

Så det är nog mycket upp till säljaren hur mycket goodwill man är beredd att stå för.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Om jag köpt huset och tvättmaskin pajat en vecka efter köpet hade jag köpt en ny utan att ta upp det med säljaren bara den funkat vid första tvätten sen skulle jag inte känt mig lurad.
HÃ¥ller med tummenupp

När vi köpte senaste huset var hela köket original från -67 utom kylen som var ca 5-8 år gammal, den pajade innan vi ens hann flytta in. Smällar man får ta.

Tror att det är folk från lägenheter som gör sitt första husköp som tror att det är 2 års garanti på allt dom köpt i huset från den gamla ägaren.

Man är aldrig skyldig att köpa en ny tvättmaskin överhuvudtaget, om den inte var sprillans ny och inte fungerade på tillträdesdagen, fast då gäller förmodligen garantin. Annars är blocket en bra värdemätare på vad saker å ting är värt och också därifrån man kan handla för att ersätta saker som gått sönder.
Köparen har annars 10-år på sig att hitta dolda fel som han omöjligt kunde upptäcka vid besiktningen så det är inte helt riskfritt att sälja ett hus. I dagarna har det gått 10år på alla våra tre hus vi sålde, skööönt.

När jag sÃ¥lde ett av huset var inte köksfläkten optimal och efter 2-3 veckor kom dom Ã¥ begärde 1800kr för en fläkt som var 13Ã¥r gammal, jag tänkte vilka puckon men för att inte tjafsa betalade vi det iallafall. Dom hade ju betalat 4.3 milj för ett hus jag köpte för 480.000.  ;)

Man kan friskriva sig för dolda fel men då får man nog räkna med att få betalt därefter, väldigt få friskriver sig förutom dödsbon och dom som inte har rent mjöl i påsen. Min bror är jurist och hjälpt vänner och vår mellanbror mot hussäljare för dolda fel och vunnit i samtliga fall.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Hur lång tid bör köparen få på sig att kontrollera allt?

Sannolikheten för att den fungerade fram till att köparen skulle tvätta, och att den skulle gå sönder just exakt då är fruktansvärt liten, men självklart inte noll, det skulle kunna hända. När köparen kräver ersättning så förmodar jag att han med det menar att maskinen hade gått sönder tidigare, säljaren kan ju knappast lastas för att den håller fram till att köparen använder den.

En köpare eller besiktningsman kollar inte en tvättmaskin, där går man på att säljaren måste uppge om det är något problem, och är det inte det så förväntar man sig att den fungerar som den ska, i relation till märke, skick och ålder. En sex år gammal maskin kan vara utsliten, det finns barnfamiljer som alltid har en tvätt på gång och två på vänt. Andra tvättar trasmattor och sofföverdrag.

Det är till sist en bevisfråga, skulle man börja ta tag i saken så måste säljaren och de som använt maskinen upplysa om de känt till att maskinen inte fungerade som den skulle.


Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Det blir intressant att få höra vad mäklaren säger. Ska fråga på måndag.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!