Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud i rörsystemet  (läst 7310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mnatiello

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Oljud i rörsystemet
« skrivet: 02 oktober 2008, 14:42:59 »
Hej

När cirkulationspumpen (DAB:s VA 35/130) snurrar så vibrerar den och avger oljud. Jag menar inte knäppningarna som värmepannan orsakar när den drar igång (de finns ju också men försvinner efter mindre än en minut), utan ett orgel-liknande lågfrekvent ljud som följer med hela tiden när cirkulationspumpen snurrar. Ljudet fortplantar sig i rörsystemet. I vardagsrummet (1 tr upp) och sovrummet (2 tr upp) hörs det mycket mer än vid själva pumpen. Hur kan man bli av med ljudet? Har sett olika förslag och vet inte riktigt vilket passar mig:
1. Sätt en bit flexslang mellan cirk-pumpen och rörsystemet.
2. Byt cirk-pump mot en annan fabrikat/modell
3. Gå ner från maxeffekt till 75% (nivå 2 i st f 3. Kommer det att räcka för att värma huset?)
4. Sätt en bit flexslang mitt i rörsystemet, dvs in i väggen någonstans i huset.
Hur bör jag göra?

Tacksam för hjälp
MNatiello
======================================================================

1.5-plan villa med källare bygg 1930. Ca 180m2 (ink källare). IVT C7 greenline jordvärme-panna från 2002 cirk-pump DAB VA 35/130

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud i rörsystemet
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2008, 18:28:44 »
3. börja här, oljudet kan bero på för högt flöde i systemet. Du får sen gå och känna på radiatorerna att de blir varma.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud i rörsystemet
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2008, 13:12:08 »
Säker på att du inte har lite luft kvar i pumpen ? fast det utgår jag ifrån att du kollat. Om ljudet beror på för högt flöde hörs det som "susningar" i radiatorena, sänk då flödet genom att sänka pumpens varvtal eller byt till mindre pump.
jag fick susningar i mina radiatorer men det gick att komma till rätta med genom att justera lite på de fasta strypningarna på enskilda radiatorer (ljudet uppstod i radiatorventilen), men det kan ju va så också att ljudet kommer från stammarna och då fungerar inte det genom att strypa få radiatorenas fasta stypningar.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud i rörsystemet
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2008, 19:53:09 »
Varför inte prova med läge 1 på pumpen. Räcker det inte för att få ut värme till hela huset så är det ju bara att öka 2:an. Det är ju bara dumt att låta pumpen arbeta på onödigt hög effekt, mindre oljud och lägre strömförbrukning.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Oljud i rörsystemet
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2008, 12:45:20 »
Varför inte plocka bort cirkulationspumpen, samt plugga bypass.

Utloggad HenrikBe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Oljud i rörsystemet
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2008, 17:41:07 »
har bara innstallerat ett 10 tal dab pumpar tror jag bytt 6 av dom p.g.a att dom lät eller så skar dom . har helt slutat med vanliga pumpar. alpha eller wilo smart, själv justerande fungerar helt super ,köp nån av dom och systemet tystnar samtidigt som flödet räcker till..

närjag dimesionerar blir det aldrig mer en max10kpa i tryck fall på ventilen då slipper man ljud fällan och samma med dimensionering av rör. 100pa per meter , tysta sköna värme system Thumbsup

Hej!

Vet du/någon på forumet om man kan använda just ovan nämnda Grundfos Alpha (Alpha 2) till en IVT Optima 900, alltså köra den mot utomhusdelen (men även i radiatorkretsen)? Alphan använder tydligen någon "auto adapt" som justerar sig själv, tänkte så att den inte stryper för mycket till utomhusdelen så utbytet blir för dåligt?

Vilken modell bör man välja? Såg att det fanns flera olika (http://www.dinvvsbutik.se/cirkulationspumpar-cirkulationspumpar-grundfos-vata-c-14_1438_143806.html)?

Tack pÃ¥ förhand!  :) Mvh Henrik 

Utloggad mnatiello

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Oljud i rörsystemet
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2008, 08:38:59 »
Tack för infot.

Ljudet är ju en rörsusning, men den kommer inte från halvlösa radiatorer, det
hörs i halva huset. Det är nog stamrören i väggen. Ingen idé att riva halva
huset för det, eller hur?

Till cocacola: Jag har bytt cirkulationspump till en wilo RS25 (ej "smart"). Den
nya pumpen är tystare men låter lite ändå i max-läge. Jag har sänkt till läge 2
och då är allt helt tyst. Tror du det kommer att räcka mitt i kalla februari?
Trycket: Jag har en AKA expansionskärl och det står på 1 bar, ibland 1.1. Kanske
bör jag sänka till 0.9?

Tack för supporten

mnatiello *vinkar*

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud i rörsystemet
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2008, 08:58:20 »
Jag säger det igen. Varför provar du inte lägsta hastighet på pumpen???
Räcker det inte till i februari får du väl gå upp ett snäpp.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!