Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Handukstork pÃ¥ VVC  (läst 9959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Handukstork på VVC
« skrivet: 23 mars 2008, 23:11:46 »
Hej,

För andra gången på kort tid har jag sett denna variant på handukstork, se bild.
Torken sitter alltså på varmvattencirkulationen. Rätt smart tycker jag. Sätter man den på radiatorkretsen så blir den inte varm på sommaren men varmvatten har man året om. På vintern går spillvärmen till uppvärmning och på sommaren har man för det mesta överskott av solvärmt vatten ;)

Men var hittar man rätt prylar? Ska den sitta på dricksvattnet så är det väl lite andra krav som gäller? 9 bar och avzinkningshärdig antar jag? Jag hittar inga sådana uppgifter på de torkar jag kollade på nu som hastigast. Är det mer att tänka på?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Handukstork på VVC
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2008, 09:58:02 »
Den här verkar funka. Det står iaf att man kan ha den i tappvarmvatten men helst utan strypning.
http://www.vvsinfo.se/db/DOS/dos_9_8757140_gruppfil.pdf
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Handukstork på VVC
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2008, 09:58:23 »
är du ute efter denna modell ?
jag gjorde ett eget bockverktyg i nylon och köpte halvhårda kopparrör och bockade en själv.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Handukstork på VVC
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2008, 10:15:49 »
Blev det bra?
Vad använde du för hållare? Den ska ju ut en bit från väggen.
mvh
« Senast ändrad: 24 mars 2008, 10:56:40 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Handukstork på VVC
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2008, 12:14:04 »
jag använde kromade i plast samt fixade en distans imellan

https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1169

samt köpte halvhårda kromade kopparrör 15x2750 mm och bockade till, var och kollade verktyget nu och det är svarvat i aluminium och den "bockande" delen är i nylon
det var 16 år sedan jag använde det men jag kan låna ut det, inga problem.
centrumdiametern blir 150 mm på röret

priset på röret från rinkaby är ju bara 222:- så det blir inga stora kostnader.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Handukstork på VVC
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2008, 19:04:38 »
Ja, det blir klart billigare så. Men det är rätt liten del av kostnaden. Pump för vvc är rätt dyr och sedan ska jag dra rör genom hela källaren och två våningar. Mycket jobb också alltså. Men jag skulle vilja göra det, både för att jag behöver mer handdukstork och för att det tar för lång tid att få fram varmvatten. Kanske gör lite efterhand, men inte innan sommaren i alla fall.

Jag har verktyg för att bocka 15mm kopparrör, funkar det på kromade också?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Handukstork på VVC
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2008, 23:11:06 »
Jag har verktyg för att bocka 15mm kopparrör, funkar det på kromade också?
15mm bock funkar bra till halvhÃ¥rda kromade 15mm rör. 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Handukstork på VVC
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2008, 00:11:35 »
Ja, det blir klart billigare så. Men det är rätt liten del av kostnaden. Pump för vvc är rätt dyr och sedan ska jag dra rör genom hela källaren och två våningar. Mycket jobb också alltså. Men jag skulle vilja göra det, både för att jag behöver mer handdukstork och för att det tar för lång tid att få fram varmvatten. Kanske gör lite efterhand, men inte innan sommaren i alla fall.

Jag har verktyg för att bocka 15mm kopparrör, funkar det på kromade också?

mvh

Hur lång tid tar det att få fram varmvatten? rörlängd? rördim?

Ska själv dra från källaren till vån 2.
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Handukstork på VVC
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2008, 08:25:48 »
Har inte mätt varken tiden eller längden exakt. Skulle tro att det kanske är 20-25 meter och tar ungefär lika många sekunder att få fram varmvatten. Det är 15mm rör förutom sista metrarna som är 12mm. Fast egentligen är det inte så långt mellan beredare och badrum men ledningarna går först till lilla toan, sedan upp i takhöjd och in i badrummet där de går längs tre väggar innan de når sista vasken (underifrån). Röret till vvc kan nog bli bara hälften så långt om jag tar närmsta vägen.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad VVS-mannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Handukstork på VVC
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2008, 09:14:09 »
Aj aj vilken otrevlig legionellabomb du har installerat!!!!

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Handukstork på VVC
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2008, 09:53:27 »
På vad sätt?
Legionella trivs i stillastående vatten med rätt temperatur.
Över 45 ºC förökar sig inte legionellabakterierna och vid 50 ºC dör de inom 10 timmar.
mvh
« Senast ändrad: 26 mars 2008, 10:00:12 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad VVS-mannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Handukstork på VVC
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2008, 12:08:59 »
Ska du köra utan termostat då?
Temperaturen på VVC returen ska lägst vara 50°C.
Personligen skulle jag tycka att det vore lite svårt.. om man nu vill hålla sig till reglerna enligt säker vatten..

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Handukstork på VVC
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2008, 12:46:53 »
Ja, utan termostat, möjligtvis med en svag strypning. Jag har som sagt sett denna koppling på två olika hotel nyligen.

Tror den jag länkade till gav 65W vid Dt=30. Resten av varmvattenrören kommer att avge mer ;)
 
50-55 ºC hade jag tänkt mig pga Legionella. På tal om hög temperatur så tycker jag elektriska handukstorkar är aldeles för varma. Vår är säkert över 60 ºC och jag tror alla våra barn bränt sig på den. Kollat hemma hos andra och de är lika varma.

Temperaturen ställer man väl med blandningsventilen på vvb?
Måste man styra pumpen med termostat? Om inte blandaren stänger helt kan temperaturen på vvc lätt bli för hög.

mvh
« Senast ändrad: 26 mars 2008, 12:49:58 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: Handukstork på VVC
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2008, 21:10:08 »
Jag har denna typ av handukstorkar på min VVC och tycker det är en klar nackdel då de inte går att stänga av på sommaren. Hadde nog hellre haft elektriska som jag kunde sätta på när de behövs under sommaren.
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Handukstork på VVC
« Svar #14 skrivet: 27 mars 2008, 08:02:08 »
Hej Jasa, tack för tipset. Alltid bra att få både negativa och positiva synpunkter innan man bestämmer sig.

Varför vill du stänga av på sommaren? Blir det för varmt i huset eller är det för att spara energi?

I min plan ingår en utbyggnad av solfångarna med 30-40 rör och då kommer jag att ha ett överskott hela sommaren. Spillvärmen kommer att hamna i de rum som behöver värmen bäst. På vintern är det endast 5m isolerade rör i källaren som kommer att bli ren förlust, resten kommer huset tillgodo. Och så är det ju strömmen till pumpen ... Hmm, den är inte helt obefintlig eller hur? Får leta efter en snålpump.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!