Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koka bort syre i ledningarna ?  (läst 1992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Koka bort syre i ledningarna ?
« skrivet: 28 november 2006, 12:29:34 »
När man fyller på nytt vatten-får man ju också nytt syre in som fräter på rören.
Finns det någon grundregel om hur lång tid det tar innan man "kokat" bort syret ?
Kan man påskynda processen ? Om jag t.ex fyller på nytt i systemet- kan jag påskynda genom att först stänga cirk-pumpen, sen stänga båda ventilerna för huvudavstängningen till pannan på ut och returledningarna och sen dra på värmen rejält innan jag startar upp systemet ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Koka bort syre i ledningarna ?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2006, 18:46:22 »
Vet inte svaret pÃ¥ frÃ¥gan men är tveksam till om det behövs. Vatten som har varit i kontakt med luft innehÃ¥ller max 10 mg/syre  per liter. Ett system med 200 liter vatten kan alltsÃ¥ tillföras i storleksordningen 2 gram syre som reagerar med kanske 4 gram järn, dvs 1/2 milliliter i volym. Inget att bekymra sig över även om pÃ¥fyllningen upprepas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Koka bort syre i ledningarna ?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2006, 20:49:47 »
Höjer man tempen rejält försvinner syret mycket snabbare!
jag hade siffror på det men dom är nog borta!

Det är därför det tar längre tid på kalla sidan...
DÃ¥ pratar jag om "bundet" syre.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Koka bort syre i ledningarna ?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2006, 23:57:50 »
Om man som jag eldar med ved ibland och har ett underdimentionerat expansionskärl (ca 1200L vatten på 50L öppen expansion) betyder det att jag rätt ofta fyller på en 10L här och 20L där.
Jag märker när jag fyllt en större mängd nytt vatten att det punktkokar på de varmaste delarna i pannan. Det pyser även i automatluftaren lite då och då vid dessa tilfällen.
Det blir fort bättre om man tok eldar ett par dagar!

Det är definitivt inte bra att att pyttsa i vatten på detta vis då det gynnar rosten!
Nippeln under själva expansionskärlet kollade jag efter ett hett tips för 10år sedan (tiden går) och det var inget dumt tips då jag kunde bryta loss kärlet från ledningen, nippeln gick av.
Tips 2, plast rostar inte!!                             Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!