Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W  (läst 141678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #30 skrivet: 22 januari 2010, 08:54:07 »
Hej
Jag har ännu ingen mätare utan mitt är-värde är det från displayen.
Har endast multifunktionstanken (Julas) kopplad till radiatornätet med egen
cirkpump samt tappvarmvattnet. Övriga för golvvärme och solfångare är inte inkopplade.
Kan du hjälpa mig med kurvan.
Vilken temp ger teoretiskt vp vid givna utetemp?

Utloggad sigurdnorrbagge

  • nyfiken pÃ¥ värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #31 skrivet: 23 januari 2010, 09:12:16 »
Hei Ulf,

jeg er ingen ekspert på dette og vet ikke helt hva pumpen teoretisk skulle gi i antall grader. Men i følge grafen fra Jula, skulle den kunne gi 45 gradgigt vatten själv ved -15. Effekten ut från pumpen burde i følge grafen være minst 3* tilført el, själv ved -15. Det skulle gi 1600w * 3 = 4800w ut. For å mäta dette må man vell ha både mäta fløde och temperatur differanse på vatten inn och ut från pumpens innedel der värmevexlaren sitter..

Om du leser av temperaturen på displayet så antar jeg at temperatur målaren sitter i värmepumpens innedel. Den enda felkilden jeg kan komma på må vara påverkning från omgivelsene. Ser at du har installerad i uthus. Er det isolerad ? Er rørene mellom ute og innedel isolerade ? Om systemet er installerad korrekt, så synes jeg nok at grafen fra Jula er lite misvisande. Den gir inntrykk av at man kan få 45 gradigt vatten själv ved -15.

hilsen sigurd

Utloggad vpbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #32 skrivet: 23 januari 2010, 19:15:03 »
Hej på Er

Du Cocacola

Hur ser man om en pump har kapilärrör som reglering. Och är det i huvudsak billiga L/V-pumpar.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #33 skrivet: 29 december 2010, 00:19:24 »
Ulf,

Hur går din Julapump nu?
Jag köpte en likadan i höstas och den fungerade fint tills vintern slog till på riktigt.
Jag använder VPn till min sommarstuga så jag har inte möjlighet att kolla den så ofta. Var dock och kollade den i helgen och blev mycket förvånad när jag knappt kunde hitta den! VPn var helt inpackad av is. Pumpen gick men den genererade inte någon värme. Fick försiktigt knacka loss isblocken och då började den producera värme igen. Dock låter den numera som raket på väg till månen. VPn är placerad i ett hus nära havet i Simrishamn där det är ganska fuktigt.

Jag kör VPn direkt in i returen pÃ¥ en Nibe elpanna som i sin tur är kopplad till radiatorkretsen. (Ett gammalt hus frÃ¥n 30-talet med en radiatorkrets med mycket vatten i.) 

Är det någon som vet var man kan hitta en servicetekniker (kyltekniker) i närheten av Simrishamn? För att överhuvudtaget komma i kontakt med Jula's serviceavdelning måste VPn vara installerad av en fackman. Först säljer de en VP som är så enkelt att installera själv med förfyllda anslutningsrör t ex, men när något skiter sig måste en fackman ha installerat den för att de ska få fingrarna ur gaskammaren. För jävla dåligt.

Mvh, Rickard. 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #34 skrivet: 29 december 2010, 11:33:37 »
Det är ju olagligt att installera/driftsätta kylkretsen om man inte är certifierad, så jag förstår att Jula inte vill att man gör det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #35 skrivet: 29 december 2010, 12:24:25 »

Då förstår jag inte varför Jula säljer till privatpersoner med säljargument: "Du kan själv koppla in anläggningen med hjälp av monteringskittet som är förfylld med köldmedium. Du behöver bara en skiftnyckel.." a:gl

De borde ha bättre partnerskap med installatörer och fackmän när de säljer till privatpersoner.
Alternativt borde de inte alls sälja till privatpersoner utan via fackmän.

Mvh/R.

   

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #36 skrivet: 29 december 2010, 13:28:48 »
För ca 1 år sedan fanns det fortfarande skyltar i butiken att man kunde installera själv (tror till och med att det finns bildbevis på detta någonstans i forumet)
Numera finns inte den insturktionen utan det står följande i beskrivningen

Citat från: Jula Web butik
Anläggningen är förfylld med köldmedium R410A. Ansluts till jordat elnät med stickpropp. Skall installeras av fackman.

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #37 skrivet: 29 december 2010, 14:55:57 »
Är fackmannen en elektriker, VVS installatör eller en behörig kyltekniker? Ganska otydligt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #38 skrivet: 29 december 2010, 15:57:15 »
Är fackmannen en elektriker, VVS installatör eller en behörig kyltekniker? Ganska otydligt.


Både elektriker och kyltekniker... För att komplicera det ytterligare så räknas egentligen värmepumpen som fast installerad utrustning som inte får anslutas med stickpropp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #39 skrivet: 30 december 2010, 17:06:03 »
Tack IT-Purjo för dessa förtydliganden. ;)

Läste i en tråd någonstans att man kan beräkna uteffekten på pumpen genom att multiplicera:
Flödet(l/s)*(Vattentemp ut - Vattentemp in)*4,18

Var kommer 4,18 ifrån och gäller det specifikt för denna pump?

Mvh, Rickard

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #40 skrivet: 30 december 2010, 17:09:52 »
Nej det gäller inte specifikt för denna pump...

utan det gäller specifikt för vatten.

(Vad fick ni lära er på LTH egentligen)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #41 skrivet: 31 december 2010, 12:57:48 »
Just det, vattnets värmekapacitivitet. Tack för infon.
På LTH integrerar man runt hundben och hålkakor.
Brukar hävda att jag har 4,5 års bevis på att man kan lära sig något. (...inte att man verkligen lärt sig något :D)

Finns det något enkelt sätt att få fram flödet eller måste jag koppla in en flödesmätare? Jag kör med 2 seriekopplade cirkpumpar och cirkpumpen i VPn innerdels har tre lägen men går inte att ändra.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #42 skrivet: 31 december 2010, 14:25:28 »
Egentligen inte...

jag kör med flödes/värmemängdsmätare.

För vissa typer (tec Ecoair) finns specar som anger värmeproduktion vid vissa temperaturer, givet visst flöde. Men det är grovt och kan mest användas för att kolla att det inte är något fel på pumpen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #43 skrivet: 31 december 2010, 15:49:32 »
Just det, vattnets värmekapacitivitet. Tack för infon.
På LTH integrerar man runt hundben och hålkakor.
Brukar hävda att jag har 4,5 års bevis på att man kan lära sig något. (...inte att man verkligen lärt sig något :D)

Finns det något enkelt sätt att få fram flödet eller måste jag koppla in en flödesmätare? Jag kör med 2 seriekopplade cirkpumpar och cirkpumpen i VPn innerdels har tre lägen men går inte att ändra.

Om du slår ihop tryckfallet i alla rör, krökar, kopplingar, värmeväxlare, etc så kan man med hjälp av data för pumpen räkna ut flödet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #44 skrivet: 31 december 2010, 17:54:39 »
Just det, vattnets värmekapacitivitet. Tack för infon.
På LTH integrerar man runt hundben och hålkakor.
Brukar hävda att jag har 4,5 års bevis på att man kan lära sig något. (...inte att man verkligen lärt sig något :D)

Finns det något enkelt sätt att få fram flödet eller måste jag koppla in en flödesmätare? Jag kör med 2 seriekopplade cirkpumpar och cirkpumpen i VPn innerdels har tre lägen men går inte att ändra.

Om du slår ihop tryckfallet i alla rör, krökar, kopplingar, värmeväxlare, etc så kan man med hjälp av data för pumpen räkna ut flödet.

Tror knappt det...

har man två pumpar i serie så gäller inte tryckdiagrammen såvärst bra
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!