Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar nya CTC EcoAir 400 (406, 408 eller 410) ?  (läst 1968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jippe

  • Gäst
Jippe
Hur fungerar nya CTC EcoAir 400 (406, 408 eller 410) ?
« skrivet: 16 oktober 2014, 16:21:31 »
Med hänvisning till tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0
Önskemål:
Kan någon kunnig skriva en liknande bra beskrivning hur nya CTC EcoAir 400 (406, 408 eller 410) fungerar tillsammans med nya CTC EcoZenith i250 eller EcoZenith i550.
Samt ev hur gamla Ecoair (105, 107 och 109) fungerade ihop med EcoZenith i550 för den tanken har väl funnits länge.
« Senast ändrad: 12 januari 2016, 07:48:57 av Rickard »

Utloggad noone70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: SV: Hur fungerar nya CTC EcoAir 400 (406, 408 eller 410) ?
« Svar #1 skrivet: 02 april 2015, 11:06:41 »
Hejsan!
Det här var en jättebra post! Lite OT men jag försöker kicka i gång den :)

Har en Ecozenith av första generationen och EcoAir 107.
De som installerade systemet var ena riktiga klåpare så jag skulle oxå uppskatta om någon kunde skriva en liknade beskrivning av hur ecozenith och ecoair 107 fungerar i hop.

En undran som jag har så här direkt är; när vi eldar med ved (vi har en vattenmantlad kamin kopplad till den) så har vi ett litet problem och det är att som systemet är uppsatt så värms både övre och undre tanken samtidigt. vilket medför att varmvattnet får låg temp några timmar efter det att vi börjat elda. Ibland så kickar värmepumpen igång och hjälper kaminen att få upp tempen, ibland inte...
Är det någon som vet hur jag kan få VP att alltid kicka igång?

Önskemål:
Kan någon kunnig skriva en liknande bra beskrivning hur nya CTC EcoAir 400 (406, 408 eller 410) fungerar tillsammans med nya CTC EcoZenith i250 eller EcoZenith i550.
Samt ev hur gamla Ecoair (105, 107 och 109) fungerade ihop med EcoZenith i550 för den tanken har väl funnits länge.
« Senast ändrad: 12 januari 2016, 07:49:24 av Rickard »

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: SV: Så här fungerar EcoEl-EcoAir
« Svar #2 skrivet: 02 april 2015, 13:30:59 »
Nu har jag senaste EcoZenith i500 Pro men jag tror inte det är så stor skillnad hur man dockar en panna eller kamin mot en äldre EcoZenith.

Framledning från vedpanna/kamin skall kopplas i toppen av EcoZenith och returen till panna/kamin från nedre anslutning.
Så flödet skall gå genom hela EcoZenith.

Men frågan är har du Vedpanna aktiverat i EcoZenith?
Startar EcoZenithen laddpumpen från kaminen via rökgasgivare?
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad noone70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: SV: Så här fungerar EcoEl-EcoAir
« Svar #3 skrivet: 02 april 2015, 13:53:53 »

Den är aktiverad i Ecozenith och laddpumpen startas via rökgasgivaren.
 
Nu har jag senaste EcoZenith i500 Pro men jag tror inte det är så stor skillnad hur man dockar en panna eller kamin mot en äldre EcoZenith.

Framledning från vedpanna/kamin skall kopplas i toppen av EcoZenith och returen till panna/kamin från nedre anslutning.
Så flödet skall gå genom hela EcoZenith.

Men frågan är har du Vedpanna aktiverat i EcoZenith?
Startar EcoZenithen laddpumpen från kaminen via rökgasgivare?

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: SV: Så här fungerar EcoEl-EcoAir
« Svar #4 skrivet: 02 april 2015, 17:50:40 »
Om vedpanna är aktiverat så kommer VP och elpatroner spärras när rökgastempen uppnått inställt värde OCH tempen i nedre tanken är lika med eller högre än börvärdet.
När rökgastempen är under inställt värde OCH tempen i undre tanken är lika med börvärdet släpps spärren.

Problemet är väl att din kamin inte har så stor effekt så den har problem med att hålla varmvattnet på en komfortabel nivå.
Du kan prova att låta en rökgastermostat istället starta och stoppa laddpumpen.
En rökgastermostat kostar några hundringar på Rinkaby rör.
VP kommer då att starta så fort det finns ett värmebehov och när kaminen "hunnit ikapp" börvärderna så kommer inte VP att starta.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!