Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten temp samt frÃ¥ga om framledningstemp  (läst 2945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqua11

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvatten temp samt fråga om framledningstemp
« skrivet: 30 augusti 2016, 15:57:09 »
Efter lite klagomål i familjen på att varmvattnet håller för låg temperatur, justerade jag upp den över pannan till 55 från 50 grader. Blev kännbar skillnad i varmvattenproduktion med bara de 5 graderna i ökning.
Frågan är har jag tänkt rätt? Är det mest ekonomiskt att göra så?
Övre pannan står det 9kW. Behövs det verkligen 9kW för denna slinga?

Fråga 2
Vilken funktion har "min framledningstemperatur"?
Bor i ett hus med golvvärmeslingor och värmekurvan har jag ställt på 35, ingen justering på lutning.
Vad rekommenderas på max och min framledningstemp då?

eco el 1800 med Eco Air värmepump

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten temp samt fråga om framledningstemp
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2016, 21:44:26 »
Hej!
Ju högre värde på pannan, ju mer elpatron drar den, men troligen ska 6 kW (eller 3 kW) räcka för toppning av varmvattnet.

Min framledning används om du vill ha sommarvärme på golven, du ställer in den temperatur som du vill har på framledningen på sommaren.
Ska du inte ha nån sommarvärme så ställs detta värde på t ex 15 °C.
Max framledning ställs lämpligen på 40 °C för att skydda både golv och fötter.
Värmekurva 35 låter väldigt högt för golvvärme, öppna upp dina termostater på max och justera in kurvan rätt (detta tar ett par vintermånader).
Sen kan du ha termostaterna aktiva för att finjustera värmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten temp samt fråga om framledningstemp
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2016, 22:09:18 »
Finns några trådar här i forumet om ctc ägare som kompletterat med extern vv beredare efter vp och fått mera vv och genom det kunnat sänka tempen i övre pann delen så att den enbart värms av kompressorn och därmed drar mindre el. Har man så hög temp som 55 grader värms nog övre pannan i stort sett helt av elpatron men vv förvärms i nedre delen av tanken där kompressorn värmer vattnet till i ditt fall med golvvärme en låg temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varmvatten temp samt fråga om framledningstemp
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2016, 06:07:14 »
Min framledning är till för att systemet inte ska stänga av husvärmen helt sommartid, om man exempelvis har en källare som blir väldigt kall om man inte har lite grunvärme på året om. Min framledning ska normalt vara inställd på Från.

Huskurva 35 innebär att framledningen är 35 grader vid -15 ute. Är det orimligt högt?

Om du har övre elpatron på 9 kW så går det fortare att värma tanken och få mer varmvatten. Ju högre temp i övre tanken, desto mer el drar den. Men en extra extern VVB drar också el och går ju bara på elpatron.

Med VVhöjning på Ja höjs börvärdet i nedre tanken till 55 vid var fjärde körning, just för att ge mer varmvatten. VPn kommer då hjälpa till att producera VV.

Om man vill ha stor mängd VV är en extra VVB ett bra alternativ, men om man vill ha låg elförbrukning är det bättre att lära familjen att hushålla med VV. Det blir ju inte gratis med VV bara för att det produceras av en VVB. Sen finns ju alternativen att trycka på Extra VV och att ha schemalagd höjning av VV vid vissa tider.


EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten temp samt fråga om framledningstemp
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2016, 07:10:43 »
Huskurva 35 innebär att framledningen är 35 grader vid -15 ute. Är det orimligt högt?

Sorry, blandade ihop detta med Thermias styr, där är det framlednigen vid 0 °C ute som anges på kurvan.
Miss av mig.  SkämspÃ¥dig
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Aqua11

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten temp samt fråga om framledningstemp
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2016, 14:58:59 »
Tack för svar!
Har sänkt till 6kW nu, ska se om det räcker.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varmvatten temp samt fråga om framledningstemp
« Svar #6 skrivet: 03 september 2016, 15:20:18 »
Har sänkt till 6kW nu, ska se om det räcker.

Jag undrar om du missförstod. Det går inte mer el för att du har patronen på 9kW än om du har den på 6. Det är hur mycket varmvatten ni använder som styr förbrukningen. Enda gången det kan påverka är om man ställer in systemet så att övre tanken i huvudsak värms av nedre, men med golvvärme kommer du sällan ha så varmt i nedre tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!