Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1215-10, Mycket elpatron-tid  (läst 17911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #30 skrivet: 13 mars 2006, 08:55:00 »
min pump går kanske 12h / dygn & det på 14 starter = borran ger varmt o skönt vatten.
hade jag haft en mindre pump hadde jag haft 20h drift & 2 starter = kall borra


Men en sak som är fin är tex vid utettemp kring +-0 hos mig, då stannar pumpen regelbundet. Tempen på brine höjs till samma temp som borran.


Är inte med på resonemanget där. Min pump tar ut 30 W/m borrhål när den går. Det ger en temperaturskillnad på 7 grader mot ostört berg när pumpen går kontinuerligt. Ungefär halva motståndet mot värmeöverföringen ligger i borrhålet. Av den halvan ligger en hel del i motståndet slangens utsida-vattnet. Skulle jag sätta in en pump som tog ut 60 W/m skulle den i snitt gå halva tiden. Om den gick längre tid än vad som behövs för att cirkulera köldbäraren ett varv, dvs mindre än 10 minuter, skulle den arbeta med större genomsnittlig temperaturskillnad mot berget. Ju längre driftcykel, desto större skillnad.

Att borran återhämtar sig är en synvilla. Alternativet att borran med en mindre pump hela tiden skulle vara varmare ser man aldrig.

Jag vill understryka att jag inte är ute efter att man skall snåldimensionera men om man har hamnat i den situationen att det visar sig att pumpen blir för liten är det inget att gråta över. Jag har i snitt ca 350 tillsatstimmar à 3 kW per år. En optimal pump hade kostat några tusen kr till och hade sparat ytterligare 400 - 500 kr mer per år. Med tanke på att minskningen av driftkostnad jämfört med oljeeldning senaste året är över 19000 kr kan jag leva med det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #31 skrivet: 13 mars 2006, 10:38:14 »
30W mot 60W är ju dubbelt så stort utag!
vi lägger ju på 15-20 meter på boran (30-40kolektor) för kompensation på den kraftigare pumpen)
30W mot 35-40W är väll med där vi hamnar.

borran kommer att ha någon grad högre temp i börjag på driftcykeln & någon grad lägre i slutet = +-0 elle varmare

Jag har ju inte kört 2 olika pumpar i mitt hål så jag vet ju inte om det stämmer, men jag tror men inte behöver vara orolig för att en storlek större pump ska ge sämre COP när den går (ej årscop i detta exempel)

den enda skilnaden jag kan se är att den mindre pumpen tar mindre energi från borran när det är riktigt kallt, för då tar den mindre pumpen energi från elpatronen, medans den större pumper ur "samma" mängd ur borran. men det är ju därför vi lägger på 15-20 meter
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #32 skrivet: 13 mars 2006, 10:41:36 »
jag diskuterar inte om det är med dagens elpris rimligt att dimensionera upp till jätte stor pump & få rimlig payoff tid eller ej. vill bara visa att den större pumpen inte är dyd i drift, vilken många tycks tro.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #33 skrivet: 13 mars 2006, 13:44:51 »
Med tanke på att minskningen av driftkostnad jämfört med oljeeldning senaste året är över 19000 kr kan jag leva med det.

PANG! Huvudet på spiken!. Det är just detta som man tenderar att vilja glömma bort när TS räknaren skuttar fram.

Slutsats igen:
Står ni i valet?: Räkna på alternativen innan ni bestämmer er.
Har ni redan installerat? Jämför med tidigare förbrukning (olja eller vad det nu var) och jämför inte med vad ni SKULLE ha kunnat valt.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #34 skrivet: 13 mars 2006, 21:41:57 »
Hörni, ni kommer ingen vart nu  ;)  Jag upprepar mitt tidigare inlägg. En större pump är en försäkringspremie för framtida strul. Har aldrig trott att en större pump skulle dra mer energi. Den behöver gå kortare tid utan TS och med en fräsch borra. Jag tror den drar mindre energi totalt sett, men payoff-tiden blir MYCKET lång. men som sagt, en försiktighetspremie är aldrig fel - och man sover kanske bättre. Jag har haft lite startproblem som jag reder ut just nu och vintern har väl trots allt varit lite extrem. Jag tror jag kommer i snitt hamna på ca 40h TS per år - detta efter en hel del trimmande. Många har tipsat om att jag borde ha valt en modell större, men med 30h TS har man liksom lite svårt att se att min VP är för liten.

Riktigt långsiktigt är det dock viktigare beslutet runt borran än runt pumpen. Borrhålet är väl evigt så att överdimensionera hålet är mycket viktigare långsiktigt än att välja modell på VP. Historiskt sett har modernare VP:s alltid krävt djupare borrhål. Historien går igen med Nibes senaste modell som ska dimensioneras utan TS.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #35 skrivet: 14 mars 2006, 09:44:25 »
....  men med 30h TS har man liksom lite svÃ¥rt att se att min VP är för liten.


Nej, man har ingen glädje av minustimmar tillsatsel.

Håller med om att man bör ta till vad gäller borrhålet. Av inläggen här att döma verkar det som om det rätt ofta offereras borrhål som dimensioneras efter -2 grader in. Ibland fuskar man till ytterligare och skriver årsmedeltemperatur. Då har man i princip gjort det omöjligt för kunden att klaga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #36 skrivet: 14 mars 2006, 12:43:27 »
Minustimmar  studs ... när pumpen stÃ¥r stilla alltsÃ¥ men har kapacitet att göra nÃ¥t ...

Kan man inte få in en liiiten ångturbin nånstans och göra el när det inte behövs värme ?

... kraftvärmeproduktion lär ju ha en ljus framtid  :D

Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #37 skrivet: 14 mars 2006, 20:08:16 »
Hörni, ni kommer ingen vart nu  ;)  Jag upprepar mitt tidigare inlägg. En större pump är en försäkringspremie för framtida strul. Har aldrig trott att en större pump skulle dra mer energi. Den behöver gå kortare tid utan TS och med en fräsch borra. Jag tror den drar mindre energi totalt sett, men payoff-tiden blir MYCKET lång. men som sagt, en försiktighetspremie är aldrig fel - och man sover kanske bättre. Jag har haft lite startproblem som jag reder ut just nu och vintern har väl trots allt varit lite extrem. Jag tror jag kommer i snitt hamna på ca 40h TS per år - detta efter en hel del trimmande. Många har tipsat om att jag borde ha valt en modell större, men med 30h TS har man liksom lite svårt att se att min VP är för liten.

Riktigt långsiktigt är det dock viktigare beslutet runt borran än runt pumpen. Borrhålet är väl evigt så att överdimensionera hålet är mycket viktigare långsiktigt än att välja modell på VP. Historiskt sett har modernare VP:s alltid krävt djupare borrhål. Historien går igen med Nibes senaste modell som ska dimensioneras utan TS.

med dom siffrorna så ser pumpstorleken rätt ut. men räkna med mer timmar TS i framtiden .
borran kallnar lite & då sjunker pumpens effekt. men du hr god marginal så du behöver inte vara orolig. några timmar ts är normalt & så ska det vara
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #38 skrivet: 15 mars 2006, 06:17:16 »
CarMan, du kanske kom ihåg min oro för min framtida golvvärme i källaren. Jag har varit lite osäker på hur mycket 30m2 golvvärme drar. Vet nån nåt om detta skriv gärna en rad. Ev kommer jag lägga ett lager extra isolering på vinden för att minska trycket på borran, jag har god ventilation så det ska nog gå bra och jag tror det kan ge 8-10% energiminskning och då kanske mitt golv funkar utan att TS går upp. Men visst, borran kommer kallna också. Som sagt, min oro för dimensionerningen var om jag måste köra hela värmegolvet på TS, för då blir det lite dyrt kanske.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #39 skrivet: 15 mars 2006, 11:14:20 »
Jag kommer att köra mina framtida golvvärmeprojekt som kompliment till radiatorerna.

jag tar altså inte bort radiatorena, utan dom får vara kvar o värma rumet, sen kör jag golvvärmen på konstant temp, spm är så låg att golvet inte käns varken varmt eller kallt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #40 skrivet: 15 mars 2006, 13:33:11 »
Jag har bara 3 radiatorer i källaren, 1st i pannrummet (nyerstärrare för oljepanna), 1 i garaget (avstängt)) och 1 i torkrum/tvättstuga. I detta utrymme, dvs torkrum/tvättstuga tänkte jag bygga relax-utrymme   8)

30m2 golvvärme ska det bli (om min VP pallar trycket). Idag har jag ca 16 gr i källaren, så det ska upp till 20gr. Vad kan detta kosta om man isolerar duktigt?
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #41 skrivet: 15 mars 2006, 15:18:34 »
Jag har bara 3 radiatorer i källaren, 1st i pannrummet (nyerstärrare för oljepanna), 1 i garaget (avstängt)) och 1 i torkrum/tvättstuga. I detta utrymme, dvs torkrum/tvättstuga tänkte jag bygga relax-utrymme   8)

30m2 golvvärme ska det bli (om min VP pallar trycket). Idag har jag ca 16 gr i källaren, så det ska upp till 20gr. Vad kan detta kosta om man isolerar duktigt?

oavsett om du värmer mad golvvärme eller radiatorer så kommer tempökningen i en oisolerad källare att dra massor!
i värdsta fall får du köra bertils knep med att sänka tempen i källaren när det är som kallast ute
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #42 skrivet: 15 mars 2006, 16:06:22 »
Men du CarMan, jag tänkte ju isolera duktigt som jag skrev   a:gl
och jag har redan nu 16gr med 2 radiatorer (väggar delvis isolerade)
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #43 skrivet: 15 mars 2006, 18:29:59 »
Har man väggarna bra isolerat i källaren så blir det inte så dyrt att värma den, för till skillnad mot att värmen på översta våningen går ut, kommer ju källervärmen som går upp genom taket nästa våning till godo
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #44 skrivet: 15 mars 2006, 19:56:08 »
den som levar får se, men källaren är ofta mer avskild + att den ahr många avkylande oisolerade väggar + golvet.
så källaren drar en del,
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!