Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP/MS-Larm Nibe 1215  (läst 4826 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #15 skrivet: 07 maj 2019, 07:25:45 »
Grävde lite bland manualerna och du har rätt, de första 1215-modellerna har inte mjukstart som standard, och troligen är det inte monterat heller.
Kan du kolla VB-fram, VB-r, KB-in och KB-ut när värmepumpen går?

Jo, jag kan kolla allt sådant. Ska jag leta efter något som är avvikande mellan dessa värden?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #16 skrivet: 07 maj 2019, 08:09:31 »
Varför hellre en elektriker än en kyltekniker? Har sett många gånger då elare stått och kliat sig i skallen, när pillat i en kylanläggning. Är det en kyltekniker som vet vad han gör, så kollar han först spänningar, sen strömmar m.m. Hur svårt är det att kolla om kontaktorer/mjukstart är hela? Klarar man inte det är man pantad eller rookie som yrkesman.

Porslinssäkringen kan du kolla med en summer eller ohmmätare, men är sökringen trasig, så står antingen kb eller vb pump också

Många kyltekniker dömer ut kompressorn så snart motorskyddet löser upprepade gånger, attraktionskraften för att få sälja en ny modul eller en ny värmepump är rimligen större än att få sälja en ny kontaktor, eller dra fast en glappande kabel, eller byta säkring som fått en loppa på kontaktstycket?
Men självklart kan en erfaren kyltekniker som är ärlig hitta ett elfel i en värmepump, inte tu tal om den saken.

En elektriker lär inte döma ut kompressorn innan denne uteslutit elfel, behöver en elektriker klia sig i skallen är denne pantad eller rookie som yrkesman.

Skillnaden är att elektrikern inte har något intresse av att dödförklara kompressorn - man minskar helt enkelt risken att bli blåst på 30 000 till 90 000 kr.

I mitt eget fall så har jag varit med om att mäta upp 230 V både in och ut på kontaktorn till kompressorn när kompressorn stått still, och 80 V på en av faserna när kompressorn gick.
Det berodde på en loppa på en av huvudsäkringarna som orsakade spänningsfall vid större belastningar. Loppan i sig berodde på en kortslutning som jag tidigare orsakat när jag monterat en ny cirkpump till Poolreningsverket (Så trångt i kopplingshuset att det blev kortis när vi skruvade på locket...)

Mäter man spänning och ström på alla tre faser på sista plint före kompressorn när kompressorn går kan man utesluta de flesta elektromekaniska fel.

Förbrukar kompressorn mer än den ska på alla tre faser går den troligen tungt och är i färd med att skära ihop.
Är det spänningsfall på en av faserna är det troligen glapp på någon plint, dålig kontakt på en av kontaktorerna, defekt motorskydd eller en säkring som har dålig kontakt i kontaktstycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #17 skrivet: 07 maj 2019, 17:55:28 »
Kan ju säga att jag hellre byter kontaktor och motorskydd än byter modul eller kompressor, hur kul är det att sitta och tömma skiten på gas, byta ut kompressor, och sen vakumsuga, samt fylla upp på nytt, när man kan byta och testa allt på en timme, kanske en egen företagare som vill suga ur pengar, men själv skulle jag aldrig idas hålla på.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #18 skrivet: 07 maj 2019, 18:33:26 »
Och vem jobbar med VP för att dom tycker att det är kul? Jag är övertygad om att 99,99% jobbar med VP gör det som sin försörjning och när man jobbat inom en bransch några år så finns det inte roliga och tråkiga jobb, allt är ren vardagslunk och rutin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #19 skrivet: 08 maj 2019, 05:25:45 »
Jag är anställd, inte egenföretagare, jobbar inte 100% med vp (tack och lov) jobbar med butikskyla för det mesta, men är en av få på företaget, som emellanåt gör vp. Så nä jag gör det inte som försörjning, jag gör det som omväxling, och man lär sig något nytt varje dag.
Finns inte en dag då jag hellre byter kompressor/modul, än kontaktor och motorskydd.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #20 skrivet: 08 maj 2019, 07:42:28 »
Det finns två kategorier av reparatörer som gärna dömer ut kompressorn:

1. "VVS-are" med liten erfarenhet eller helt enkelt dålig kompetens på det elektriska
2. De som själva äger företaget tjänar hellre 10 000 på att byta modul än 1000 kr på att byta kontaktor. (Behöver ingen tömning av köldmedia, bara några timmars skruvande i de fall det är modulbyggda värmepumpar)
Byts kompressorn är det mer jobb men större vinst än 10 000 kr.

Vi har ju sett otaliga exempel på snabbt utdömda kompressorer som senare visat sig vara mycket enklare fel i detta forum, och mörkertalet är nog stort.

Som ett generellt råd om man misstänker elfel så tycker jag därför att det kan vara mer "riskfritt" att ta dit en elektriker som felsöker.
En duktig elektriker bör kunna döma ut kompressorn om det är fel på den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #21 skrivet: 09 maj 2019, 10:03:47 »
Nu börjar jag bli fundersam på vad VP håller på med. Senast larmet utlöstes var i måndags morgon, ca kl 0900, nu är det torsdag och inget nytt larm har dykt upp. VP tuffar på som den alltid har gjort, den gör varmvatten och värme till huset. Skumt...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #22 skrivet: 09 maj 2019, 15:44:47 »
OM du har en dålig kontaktor eller glapp på en plint eller säkring så kan felet säkert komma och gå lite beroende på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #23 skrivet: 09 maj 2019, 17:55:41 »
 Sc:,h kanske ligger strömmen precis pÃ¥ gränsen?  Sc:,h
Det gÃ¥r ju att justera upp motorskyddet nÃ¥n 10-dels ampere.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #24 skrivet: 11 maj 2019, 20:14:02 »
Idag hade larmet utlösts igen. Jag nollställde motorskyddet och har mätt spänning med multimeter mellan de olika kontaktorerna och motroskyddet, och jag har även mätt motstånd inom kontaktorer och inom motorskydd. Spänningen var på 235v på alla punkter när kompressor var av och när kompressor var på.

Motståndet var på noll på alla punkter förutom på mittenfasen på den översta kontaktorn. Där svajade värdet lite fram och tillbaka. Men efter mätrunda två och tre så var det på noll, alltså inget motstånd...

Nu ska jag bara lista ut hur jag mäter ampere med multimetern. Är det nÃ¥gon som pÃ¥ förhand kan säga vad som är ett normalt  värde pÃ¥ en Nibe fighter 1215 frÃ¥n 2003? Pumpen är pÃ¥ 7kw.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #25 skrivet: 11 maj 2019, 20:18:48 »
Akta dig för att mäta ström med en vanlig multimeter. Man måste bryta kretsen och mycket dom kan gå fel
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #26 skrivet: 12 maj 2019, 11:02:22 »
det var lite svajigt med motståndsmätningen på övre kontaktorn!! ställ ditt instrument på spänningsmätning. starta vp. på samma sätt som du mätte motståndet så mäter du spänningsfallet över varje kontakt i kontaktorn. har du större spänningsfall än ca 15mV (millivolt) så är det nog där du har problemet. byt då kontaktorn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!