Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BVP har gÃ¥tt ca 71'000h.. vad välja sedan?  (läst 1028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
BVP har gått ca 71'000h.. vad välja sedan?
« skrivet: 18 oktober 2017, 18:10:05 »
Min underdimensionerade IVT Greenline C6 har nu gått ca 71000h och ca 22% av den tiden så spetsar den med elpatron.
Vet inte hur länge den kommer orka med.. men när den packar ihop så tänkte jag sätta in en 9kW alt 10kW och prova med bef. hålet. (beredd på att borra tillägg isf ett år senare)

Kommer nog behöva koppla in en VVb i serie då ett badkar tydligen ska in i badrummet!??!

Är ju rätt nöjd med IVT... men hört mycket gott om Nibe Fighters.. nästan alla bekanta har Nibe..

Vill ju gärna ha koll (statistik) via nätet.. nödvändigtvis inte behöva ändra något.. mer att ha koll på temperaturer etc.

Ni med lite nyare IVT och Nibe (eller annat märke för den delen) vilka modeller har ni som är kopplade mot nätet och är nöjda?

Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: BVP har gått ca 71'000h.. vad välja sedan?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2017, 19:17:28 »
Jag har en Nibe 1255-6 som jag är sjukt nöjd med. Ger ca 6 kw frÃ¥n fabrik, dÃ¥ är den begränsad till 75% effekt pga ljud, dock tycker jag den är väldigt tyst ändÃ¥. Den ger väl närmare 8 kw om man ger den fria tyglar. Finns  1255-12 som kanske skulle passa fint. I med ethernet-kabeln, sÃ¥ är den online. Gratis ser du ca 1 mÃ¥nads historik, betala lite sÃ¥ fÃ¥r du längre historik, betala lite till kan du göra ändringar. App till mobilen finns  ocksÃ¥.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: BVP har gått ca 71'000h.. vad välja sedan?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2017, 19:46:09 »
Jag har också en Nibe 1255-6 som jag efter injustering är sjukt nöjd med. Jag betalar extra för att komma åt alla funktionerna i Nibe Uplink. Det är det värt om man är VP-nörd. Apparna fungerar utmärkt.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!