Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus  (läst 1961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« skrivet: 01 februari 2019, 20:08:36 »
Hej , har precis köpt ett mindre 1.5 planshus (96kvm+59kvm källare) som idag värms upp med vattenburna radiator med hjälp av en gammal oljepanna. Huset är byggt 1944 ingen tilläggsisolering eller moderna 3 glas fönster

Första grejen jag tänkt att göra är att skicka ut oljepannan och installera en lvvp, men det är ju en djungel och jag är ganska dåligt insatt på vad som gäller . Vill kunna använda Lvvp som ända värmekälla både till tappvatten och uppvärmning. Bor i blekinge i södra sverige där klimatet oftast är ganska milt även vintertid, sällan kallare än -5 .

Tips mottages med glädje då jag rätt grön på området, både med storlek på pump och hur man kommer billigt undan men ändå får en hyggligt vettig lösning. Jobbar som elektriker och har intresse så kan tänka mig att greja lite för att få en bra prisvärd lösning


NÃ¥gon som kör Julas nyaste  All-in-one pÃ¥ 13,5 kW? har läst mycket dÃ¥ligt om anslut pumparna men har  de kanske Ã¥tgärdat vissa brister med Ã¥ren?

Vill givetvis komma sÃ¥ billigt undan som bara möjligt  och kollar därför runt pÃ¥ olika alternativ.

kan nån monoblock variant av någon kändare tillverkare vara ett prisvärt alternativ , ihop med en begagnad panna kanske ?

Hur bra brukar befintliga vattenradiatorer som värmts  med oljebränning funka generellt ihop med luft/vatten med mycket lägre framledningstemp?

som sagt alla tips och råd är välkommna

tack på förhand

/Jonas






Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2019, 22:08:17 »
Hej!
Man får vanligen vad man betalar för, ska inte snacka skit om Julas grejer, men jag tror att är den billig så kan man inte förvänta sig riktigt samma kvalitet som en dyrare värmepump.
Sen kan man råka ut för att en dyrare värmepump havererar också.

Jag skulle titta på Daikins eller Mitsubishis totallösningar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2019, 23:54:24 »
Information om vilken typ av radiatorer du har är bra att ge oss. Du har förmodligen en shunt på oljepannan där du kan ställa framledningen. Dra ner till 40 grader nu när temperaturen ligger runt nollan. Klarar du fortfarande husvärmen efter några dagar så är radiatorerna ok för värmepumpsdrift.

Abgående Julas värmepumpar. Framförallt måste man tänka på att av de 13,5 kW kommer 7,5 k från elpatron. Själva värmepumpen är förmodligen mer eller mindre identisk med den 6 kW som säljs för 25k utan tank.

Varken datablad eller manual ger nÃ¥gon effektkurva relativt utetemp. Manualen anger nominell värmeeffekt pÃ¥ 3,25 kW, samt effekt vid dellast vid nÃ¥gra olika utetemperaturer. Framledningstemperatur anges ej, däremot att inomhustemp (!) är 20 grader. 

Att utomhusdelen väger 33 kg och har en fyllnadsmängd på 1180 gram R410A får mig att tro att det är en liten värmepump, och 6 kW når man bara högsommardagar när vattnet ska värmas till 35 grader.

För min del kommer jag aldrig välja något annat än monoblock, och när det är dags att byta ut min ecoel/ecoair-combo kommer jag försöka finna en lösning där inomhusdel och utomhusdel kan arbeta fristående av varandra. Inomhusdelen Ecoel kan med en konverter tala med Ecoair 400, men ej de modernare inverterstyrda 500 eller 600-serien. Modern inomhusdel Ecozenith i350 går på 35k enligt prisjakt. Min nuvarande inomhusdel har förmodligen många år kvar så det känns som en onödig utgift för att kunna styra en modernare värmepump.

107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2019, 14:22:09 »
Tack för kanontips!
Smart att ställa ner framledningen och prova, får inte inte tillträde förrens 1 mars men det blir till att prova direkt då.

Får fortsätta kika runt med de nya ingångsvärden jag fått tummenupp !

har ni andra nyttiga råd eller tankar som kan hjälpa så uppskattas det verkligen

Edit: Bifogar den ända bild jag har hittils pÃ¥ radiatorerna , svÃ¥rt att  bedömma pÃ¥ den kanske men jag provar help
« Senast ändrad: 02 februari 2019, 14:29:01 av Jme »

Utloggad Jme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2019, 15:50:50 »
Fastnat lite för mitsubishi ecodan

Hur tror ni en W50 Ecodan Package skulle funka?  eller bör man gÃ¥ upp till sw75

Blir man mer flexibel inför framtiden med  monoblock (sÃ¥länge man inte rÃ¥kar ut för ett längre strömavbrott ::) ) eller bör man satsa pÃ¥ en splitlösning?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2019, 16:01:17 »
Det är ju en rejäl typ av radiator på bilden så chansen är god att de fungerar bra med värmepump men sedan beror det på husets isolering. Ett hus byggt -44 är inte dunderisolerat och särskilt under krigsåren fick man vara sparsam med byggmaterialet. Skulle tippa att extra isolering i taket snabbt skulle löna sig och är förmodligen ganska enkelt att fixa.

Ser att Ronneby har dimensionerande utetemperatur DVUT på -12 celcius, inte särskilt kallt. Ett värmepumpspaket med t.ex. NIBE F2120-8 och VVM320 borde spara ca 19 MWh/år och klara sig ner ca -7 celcius utan el-tillsats. Energibehov för uppvärmning då runt 8,5 MWh/år. En sak att tänka på är om värmepumpen har 1-fas eller 3-fas anslutning. F2120-8 finns både och. 3-fas kostar aningen extra men ger ju en jämnare belastning på huvudsäkringarna vilket kan vara värdefullt om man försöker klara sig med t.ex. 3x 16 A. Årsavgiften kan stiga snabbt med större säkringar beroende nätbolag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2019, 16:17:57 »
Hur tror ni en W50 Ecodan Package skulle funka?  eller bör man gÃ¥ upp till sw75
Blir man mer flexibel inför framtiden med  monoblock (sÃ¥länge man inte rÃ¥kar ut för ett längre strömavbrott ::) ) eller bör man satsa pÃ¥ en splitlösning?

Skulle absolut gå på SW75 split eller W85 package om Mitsubishi Ecodan, det är i alla fall 155 kvm som ska värmas. Bor man på landsbygden där man vet att det förekommer väldigt långa strömavbrott så kan naturligtvis en split vara bra. Annars är vattenanslutning till utedelen det vanligaste. Kan vara så att man måste göra regelbundna läckagekontroller med split men jag osäker på de exakta reglerna för privathushåll.
« Senast ändrad: 02 februari 2019, 16:24:30 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2019, 10:26:38 »
Fastnat lite för mitsubishi ecodan

Hur tror ni en W50 Ecodan Package skulle funka?  eller bör man gÃ¥ upp till sw75

Blir man mer flexibel inför framtiden med  monoblock (sÃ¥länge man inte rÃ¥kar ut för ett längre strömavbrott ::) ) eller bör man satsa pÃ¥ en splitlösning?

Nästan 6 timmars strömavbrott under vinterns kallaste dag 2017 klarade min värmepump utan att frysa samman.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63558.msg669517

Gaserna kallas miljövänliga men det är väl mesta att de inte skadar ozonskiktet, och ska vara ofarliga för människor men jag vill ha gasen utomhus och så blir det lätt att installera. Även för att ansluta snabbkopplingar i splitlösning krävs det kyltekniker om det ska vara godkänt.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Bluekobolt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar värmepumpar
    • Malmö Kyl & Värme Service AB
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2019, 11:41:58 »
Hej! Om du kan ersätta med L/V-vp hade jag kollat in Mitsubishi Heavy A2W 12kW. En split du kan köra på både värme och kyla. Priset ligger bra samt att det är NIBE som tillverkar innedelen. Räkna med cirka 90.000kr för rubbet mot ROT och i det priset ska det även ingå att din oljepanna rivs ner o bortforslas....Riktigt bra L/V vp faktiskt.


Utloggad Jme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2019, 14:57:38 »
Hej! Det slutade med en Nibe VVM 320 cu som jag tänkt att docka med en 2040-6 .

Nu är det snart dags att installera men jag har en del funderingar och frågor

1:Klarar man sig med 22 mm (mellan ute/innedel) som det är pÃ¥  inomhusdelen  eller bör man gÃ¥ upp i dimension ?

2:Alla röranslutningar är pÃ¥ toppen av innedelen , har tänkt att ha 90 graders böjar för att komma vidare frÃ¥n inomhus delen och  gÃ¥ längs taket sedan förhoppningsvis borra mig rakt ut  och komma ut mitt emellan  övre och undre röranslutning pÃ¥ utedelen.

Total längd blir då ca 4 meter och en 90 gradersböj på varje rör (tillopp , retur) kommer jag då klara mig med den avluftning som sitter på övre flexslangen som följer med pumpen, eller bör man ha mer avluftningar/någon aktiv?

Skulle det i värsta fall fungera  att gÃ¥ ner en bit pÃ¥ insidan längs väggen innan jag borrar ut mig för att fÃ¥ till det bra pÃ¥ utsidan?  det innebär isÃ¥fall att rören pÃ¥ insidan hamnar ovanför luftningen pÃ¥ övre anslutningen pÃ¥ utedelen.

Om det funkar, räcker det att sätta ytterligare luftning till på högsta punkten då ?

2:I installationsmanualen för utedelen stÃ¥r det: "Laddpump krävs och  att denna ej ingÃ¥r i produkten , den skall matas och styras frÃ¥n inomhusdelen" (vvm320 i mitt fall) Syftar dom pÃ¥ Gp 1 som sitter fabriksmonterad i vvm 320 eller behöver man ytterligare en extern cirkulationspump?

3:Vilka kopplingar, ventiler behöver jag och vart bör man placera dem? står att det skickas med en filterkulventil (G1)

och 2 flexslangar med (DN25-G1") som jag förstÃ¥r det sÃ¥ skall G1 kopplingen anslutas mot utedelen, sÃ¥ dÃ¥ antar jag att jag behöver  DN25 koppling som pressas pÃ¥ kopparrören pÃ¥ insidan , eller gör man den sÃ¥ den övergÃ¥ngen passar direkt pÃ¥  avstänging och avtappningsventilerna? Länkar till rätt produkter och tips pÃ¥ plac. uppskattas mycket! Har tänkt att pressa alla kopplingar som inte skall gängas.

Jag är bara en simpel elektriker som är totalt grön på vvs så jag hoppas ni kan ha överseende med min okunskap och oförmåga att uttrycka mig i rätt termer:)

Ska få lite hjälp av en rörmokare och låna hans pressverktyg , men vill ha så mycket med material och installation klart som möjligt innan han kommer ::)

tack på förhand


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2019, 16:23:13 »
Varför valde du en så liten modell? Den finns väl dessutom bara i 1-fasutförande, vilket kan betyda att ni behöver byta till större huvudsäkringar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera gammalt oljeuppvärmt hus
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2019, 19:17:49 »
Hej! Det är en Kostnads fråga

Jag tror mig klara värmebehovet med den storleken, efter att ha jämfört kurvor med nyare 2120-8 som levererar strax över 6.5 kw max men förvisso väsentligt effektivare över hela registret .

De få kalla dagar vi har här nere där elpatronen kan behöva stötta upp tror jag inte blir dyrare över 10 år (min beräknade livslängd på utedelen) än dom 11 000 jag får lägga till för en 2040-8 som dessutom också tyvärr är en enfas modell vad jag kunnat se.

Får se om det går att fördela om lasterna i centralen och med hjälp effektvakt och patronen ekonomiskt ställd klara sig på 16A huvudsäkring. Diazedsäkringarna tillåter ju rätt mycket överlast, annars blir det helt enkelt att ta smällen och säkra upp

Det är ett ganska litet hus där jag kommer bo mestadels ensam , källaren har obefintligt värmebehov .
Bottenvåningen på drygt 60 kvadrat ska jag riva upp golvet och isolera väl för att lägga ut vattenburen golvvärme. kommer max vilja ha en rumstemperatur på 20 grader då jag tycker det upplevs mycket varmare i rummet när man står på ett uppvärmt golv.

Planerar att göra samma sak på övervåningen framöver men kommer ha 2 radiatorer tillsvidare. tilläggsisolera vinden samt byta fönster är något som planeras att göra i sommar.

Vi får se jag kanske ute och cyklar men jag tror faktiskt att det kommer funka hyggligt dontknow

Men alltid bra med input så tycker ni jag resonerar helt galet så säg till, har inte beställt utedelen ännu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!