Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Caldo 30 XRH till garaget.  (läst 6196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Daikin Caldo 30 XRH till garaget.
« Svar #30 skrivet: 14 januari 2019, 17:20:25 »
Ja det verkar vara ett galet Ã¥r frÃ¥n alla hÃ¥ll av nÃ¥gon anledning  :)
Varenda märke verkar ha haft brist till och från !!!
5 månaders väntetid skulle dock inte jag önska mej som ÅF så dom behöver nog anställa lite tummenupp
Lite sjukdomar eller annat elände på montörerna så kan det bli jobbigt att pyssla om i schemat.

ja inte hade dÃ¥ ja orkat vänta sÃ¥ länge. dÃ¥ hade nÃ¥gon som har tid fÃ¥tt montera  8) mer anställda helt enkelt  ::)

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Caldo 30 XRH till garaget.
« Svar #31 skrivet: 13 mars 2019, 07:31:30 »
Nu är nya värmepumpen installerad. Väldigt nöjd med installation och effekten på pumpen. Redan efter 1h drift så var det varmare längst in i garaget än den gamla klarat på hela vintern. Ett litet missljud inne i fläkten i innerdelen som hördes första kvällen men sedan har det varit tyst men en tekniker ska komma ut och titta ifall det är nåt.

Är väldigt nöjd nu :)

Ni som har Daikin, kör ni fläkten på auto eller ett "fast" läge ?

1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Caldo 30 XRH till garaget.
« Svar #32 skrivet: 13 mars 2019, 07:57:36 »
I ett garage skulle jag nog köra den med fast hastighet lite beroende på utetemperatur.
Ju kallare ute desto högre hastighet på fläkten, för att få bra spridning på värmen när det är som kallast, lite högre hastighet än vad autoläget ger innebär dessutom lite högre COP då värmepumpen får arbeta med lägre temperaturer på gasen.

Vi har ju vÃ¥r värmepump i vardagsrummet, sÃ¥ jag kör den mer efter vad jag tycker ger en bra ljudnivÃ¥, normalt pÃ¥ hastighet 2 (knappt hörbar), men när det är riktigt kallt har jag kört den pÃ¥ läge 3 ocksÃ¥, eller när man är frusen och snabbt vill öka temperaturen i rummet nÃ¥gra grader.  :)
När man är borta kan man ju köra den fortare om man vill...
« Senast ändrad: 13 mars 2019, 08:00:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!