Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix L/L-L/V modding  (läst 15435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #15 skrivet: 01 december 2012, 10:40:09 »
Siste dager "godt" kaldt vær og varmepumpen jobber pÃ¥. Med kulde kjører den hardere, og det gir mer avgitt varme til L/V funksjonen. Mer varme avgitt gir høyere temp i varmelager, noe som igjen fører til mer avgitt effekt  i viftkonvektor i kjeller.

Med tanke på selve løsningen må jeg gjøre en modifikasjon. Jeg har kobberørene gjennom stålplaten på varmepumpen, men ved gitte frekvenser på kompressor slår rørne i på gjennomføringen. Er til å leve med, men til sommeren må jeg se på om jeg skal legge om det på noen måte.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #16 skrivet: 31 januari 2013, 08:43:51 »
Härligt!

Vet du vilken temperatur du kommer ner i på vätskeröret efter underkylningen när det är som lägst?

Gjorde en slinga med självcirkulation, bestående av rör som blivit över, till Nocrian. Två 12mm 1,4m längs vätskeröret (vatten/glykol bara i det ena) ut till ett 22mm kopparrör ner mot golvet som sedan fortsätter längs vägg under ett fönster i en 22mm husvagnskonvektor 1,6m lång. Sedan tillbaka i ett 15mm rör.
Under avfrostning cirkulerar vattnet baklänges för att efter uppstart när vätskeröret blir varmt gå tillbaka. Vad det eventuellt gör vågar jag inte ens uppskatta.

Kör med samma rör mot rör 2x12mm längs hetgasröret ut till mina tankar med tappvv. Har sämre värmeväxling än dig och har bara 0,6m² yta på slingan i tanken, rörtemp ut från Nocrian ligger normalt mellan 2-4 grader högre ut. Med uppskattat flöde på 2,5l/m blir det mellan 350-700w under drift. Vid avfrostning 10 grader lägre ut vilket ger ett tapp på 1750w som mest. Gjorde om den när jag monterade det andra för ett tag sedan så jag enkelt kan tappa ur den slingan till Nocrian om jag skulle vilja köra AC i sommar.

Min grundtanke var att få något som kunde fungera utan större omständigheter även om jag byter pumpar. Vad Nocrian hittar på vid -15° hade även betydelse. ;)
Har även samma dragning på rören till Toshiban på övervåningen. In vid golv upp mot tak ca 2 meter rör inomhus.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #17 skrivet: 31 januari 2013, 16:56:48 »
Härligt!
Vet du vilken temperatur du kommer ner i på vätskeröret efter underkylningen när det är som lägst?
Jeg har ikke målt, men vannet som går til underkjølingen kommer fra viftekonvektor i kjeller, og det ligger på rundt 20-24 grader.
Det går motstrøms i væskerøret, og jeg tror da at temperaturen ikke er så langt fra 25 grader på det laveste.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Bob KÃ¥re Terning

  • Gäst
Bob KÃ¥re Terning
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #18 skrivet: 06 april 2013, 21:08:49 »
Ã…ssn funka egentlig denna Coolix'en din med denna egenkomponerte  "underkjøleren" din i vinter?... Tenker da spesielt pÃ¥ avriming. Du skriver "nÃ¥ er det snart under 0° og avriming mÃ¥ til" litt spesielt at pumpa di ikke avrimer ogsÃ¥ ved noe høyere temperatur...

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #19 skrivet: 06 april 2013, 22:38:27 »
Ã…ssn funka egentlig denna Coolix'en din med denna egenkomponerte  "underkjøleren" din i vinter?... Tenker da spesielt pÃ¥ avriming. Du skriver "nÃ¥ er det snart under 0° og avriming mÃ¥ til" litt spesielt at pumpa di ikke avrimer ogsÃ¥ ved noe høyere temperatur...
Hei.
Pumpen går den, på vinter nummer tre nå.
Med snart under 0, så var det litt uklar fremstilling av meg. Den fryser på som andre pumpe like over null om det er fuktig ute, Rh% mer enn 70%, og den kjøres hardt. Men varmebehovet er slik at like over null så holder det med ca 800W inn, og da tar den ut kanskje 1,2 kW fra register, som er rimelig stort på denne.

Denne vinter har vært langt lengre og kaldere enn de to foregående vintre, men vi har løpende 12 mnd brukt320 kWt mindre enn 2011, og knapt noe ved.
Intervall mellom avriming er som før, men med underkjøling så er det mer varme tilgjengelig, så selve defrostingen går på halve tiden.
I tillegg har jeg lagt inn en bryter, som jeg kan slå av defrostingen med. I tørt vintervær kan jeg kjørt en hel uke i -10 uten en eneste avfrosting. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45391.msg500515#msg500515
Det samme gjorde jeg nå i påsken, satte pumpen på 17 inne, og so av defrost. Var borte en uke, det var -8 på natten og rundt +4 på dagen.
Litt spent, men kom hjem til 17 grader hus og isfritt register :)



- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!