Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enklare larm att koppla till larmutgÃ¥ng  (läst 2024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Enklare larm att koppla till larmutgång
« skrivet: 08 februari 2020, 11:10:42 »
Hej!
Det jag söker efter verkar svårt att hitta på nätet, men jag provar om nån av er vet nått?
Grejen ska ha en ingång för en larmsignal (ospecificerad) och man kan kunna koppla den mot ett wifi så att den typ skickar ett mail eller larmar via en app.
Jag gissar att det finns hemlarm som har denna funktion, men alla verkar vara så jävla specifika att de inte har nån ingång för externa signaler?
Den ska inte kosta skjortan och inte kräva abonnemang.
« Senast ändrad: 08 februari 2020, 11:18:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Enklare larm att koppla till larmutgång
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2020, 00:13:47 »
Det borde gå bygga relativt enkelt med ESP8266. Det är dock svårt att installera de snyggt utan beställa eget kretskort. Kostar inte mycket. Mjukvaran får man göra själv också.
Har inga möjligheter att bygga produkten detta halvår.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enklare larm att koppla till larmutgång
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2020, 07:37:51 »
En rapberry pi med ett simpelt script som kollar statusen pÃ¥ en I/O-pinne regelbundet och skickar ett mejl, uppdaterar en webbsida, etc  om nÃ¥got ändras.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enklare larm att koppla till larmutgång
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2020, 14:42:33 »
Kanske onödigt avancerad (och dyr), men verkar i alla fall lösa problemet:

https://www.direktronik.se/direktronik/overvakning/automationscada/larminsamlingloggers/wifi-webbrela-dodi-med-4-temperatursensorer/?variationCode=119-0254

Wow, tackar, precis en sÃ¥n jag önskar.  tummenupp
Priset är lite högt, men den skickar mail också vilket är ett plus.
Och den verkar funka att placera i ett styrskåp utomhus, bara vi har Wifi-täckning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Enklare larm att koppla till larmutgång
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2020, 05:48:49 »
Jag gjorde en ännu enklare variant, tog en gammal knappmobil, och lödde på kablar på vald knapp, programmerade sedan in mitt mobilnummer på den snabbuppringningen. Kopplade kablarna mot larmkontakter nc, vid larm, så ringde det i min telefon, och det stod värmepump larmar. Kostnad gammal tel hade jag, ett simkort för 99 kronor

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Enklare larm att koppla till larmutgång
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2020, 15:41:59 »
Min bror skickade mig denna länken vid annat syfte, men kändes värd att posta här. Lite dåligt med information så man får väl gräva lite om man tycker det verkar intressant före köp. Men verkar ju som att den klarar det man vill i tråden, förutom fri kommunikation.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/din-produkter/styrenhet-med-gsm-modul-p67264?fbclid=IwAR2TzUJBLJEJZ1QeAJQC-XSfJjKd0OG6m3a5uGI2GYO5II5x5XFeZFAdnc4
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad cathpeti89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enklare larm att koppla till larmutgång
« Svar #8 skrivet: 10 juni 2020, 09:32:15 »
Det borde gå bygga relativt enkelt med ESP8266. Det är dock svårt att installera de snyggt utan beställa eget kretskort convention obsèques. Kostar inte mycket. Mjukvaran får man göra själv också.
Har inga möjligheter att bygga produkten detta halvår.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!