Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luft /vatten.  (läst 980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kallinge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
luft /vatten.
« skrivet: 18 november 2019, 16:26:45 »
Ombyggnad av bergvärmepump.
Hej är det möjligt att bygga om en bergvärmepump till en luft/vatten pump?
om jag skaffar en kondensor med en effekt  som motsvarar kompressorn i pumpen? nÃ¥gon som vet?

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: luft /vatten.
« Svar #1 skrivet: 18 november 2019, 19:41:05 »
Allt är väl möjligt och sett som ett hobbyprojekt kan det säkert rättfärdigas men helt enkelt och okomplicerat är det nog inte. Nu har jag inte jobbat med bergvärme själv så saknar erfarenhet av de pumparna men tänker mig att förhållandena och i synnerhet avfrostningarna blir helt annorlunda då man kör luft / vatten istället för brine / vatten.

Nu är jag som sagt ingen kännare av bergvärmepumpar men frågar mig om dessa generellt brukar vara utrustade med fyrvägsventiler? Kör man frikyla cirkulerar man ju bara brinen och tar den kyla berget ger, sen finns det väl några nyare pumpar där man talar om aktiv kylning varpå jag då skulle föreställa mig att dessa innehåller möjligheten att reversera kylprocessen. Men bara tankar som sagt, inga kalla fakta här.

Ytterligare ifall man ska göra ett hembygge på den här fronten så tänker jag mig att styret blir det riktigt knepiga och här då i synnerhet programvaran.

Men roligt och lärorikt skulle det väl säkert vara att försöka sig på ett hembygge även om man får ställa sig in på att resultatet troligtvis inte blir så himlastormande. Är ganska många serietillverkade pumpar på L/V sidan som kommit på marknaden med bristfällig programvara, då är det ju lätt att föreställa sig hur det är om man gör ett unikt exemplar. Har nån gång lekt med tanken själv hur det skulle bli om man köpte komponenter av bra kvalite, typ kompressor, förångar, fyrvägare och expansionsventil mm men sen trots allt avstått från att vidareutveckla det hela då man vet att komponenterna köpta en och en kostar helt andra sfärer än då fabrikerna köper in dem och tillverkarna därtill har bra kapacitet även på styr och programmering. Men en kul tanke är det ju alla gånger.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad trademan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: luft /vatten.
« Svar #2 skrivet: 19 november 2019, 16:38:57 »
skall du köra luften som värme ? eftersom du vill byta kondensor ?
kolla thermias atria en luft/vatten men byggd som bergvärmepump, de ersätter borrhålet med en luftväxlare funkar ned till minus 10.
brine ut till utedel, det du får fixa själv är avfrostningen om du konverterar, inget komplicerat.
läs manualen båda två (användar och installatör) så förstår du hur den fungerar.

saxat ur manual, hittar ingen bra länk

Atria är utrustad med en utedel som utnyttjar energinnehållet i luften ända ner till -20 °C. Utedelen är utrustad med en slinga med köldbärarvätska som används till att hämta energi från utomhusluften. Vid normal drift kylsslingan av eftersom energi går förlorad vid värmeutbytet. Vid fuktiga förhållande kan det bildas is. Atria har en automatisk funktion som avfrostar slingan genom att återanvända den värmeenergi som alstras. Vid behov ut-löses en avfrostningssekvens. Avfrostingssekvensen kan beskrivas på följande sätt:
Användarhandbok
▪Avfrostningssekvensen startar när köldbärarvätskans temperatur når det gränsvärde som är inställt för avfrostning.▪Kompressorn stoppas för att avfrostningssekvensen inte ska belasta kompressorn i onödan. Dock stoppas inte kompressorn när den producerar varmvatten, eftersom varmvattenberedaren kyls ned underavfrostningssekvensen. Fläkten på utedelen stoppas för att tiden för avfrostningssekvensen ska förkortas.
▪Shuntventilen i värmepumpen öppnas så att varm köldbärarvätska från avfrostningstanken blandas med den kalla köldbärarvätskan som cirkulerar till utedelen. Blandningen får en temperatur på ungefär15 °C.
▪Köldbärarvätskan, som alltså värmts till 15 °C, smälter isskorpan på slingan. Samtidigt kyls köldbärarväts-kan av på grund av värmeutbytet.
▪När köldbärarvätskan inte längre kyls av till temperaturer under 11 °C innebär det att slingan sannoliktär tillräckligt avfrostad.
▪Shuntventilen stryper då flödet av varm köldbärarvätska från avfrostningstanken.
▪Driften återgår till det normala.

För att en värmepump ska kunna arbeta så effektivt som möjligt måste förhållandena vara optimala både i värmesystemet och i köldbärarkretsen. Temperaturskillnaden mellan värmesystemets framledning och returledning måste ligga mellan 7 och 10 °C. För köldbärarkretsen gäller en temperaturskillnad på 3 °C mellan framledningen och returledningen. Om skillnaderna över- eller understiger de angivna värdena innebär det att värme-pumpen inte kommer att arbeta med 100 % effektivitet, och därmed kan energibesparingen minska.En värmepump med varvtalsstyrda cirkulationspumpar ser till att de önskade temperaturskillnaderna upprätt-hålls. Reglerutrustningen känner av om balansen rubbas, och ökar eller minskar cirkulationspumparnas varvtal efter behov.

har ett bra projekt till dej, en splash 10kw R22 bra skick mekaniskt konvertera till gasol och nytt styr,, swegon luftvärmare för aggregat 15kw behöver allt alt 10kw atria utedel komplett, 500l tekniktank skiktplåtar 3slingor biv shunt,, friprogrammerbart styr,, frekvensstyrning till kompressor,,
en slinga till avfrostning alt två tankar en för VV och en liten för utjämning 500+300 om du vill ha sol med alt två 500 om allt skall laddas med sol,, alt 300+300 med dubbla slingor i varje tank kompletterat med spetsberedare. intressant ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!