Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning mellan eldning och luft/vatten värmepump  (läst 2022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Totto65

  • Gäst
Totto65
Styrning mellan eldning och luft/vatten värmepump
« skrivet: 25 oktober 2019, 10:49:25 »
Hej!
Jag har fått till svar av värmepumps säljaren att tank med shuntcentral måste installeras före kökspannan vilket jag inte kan göra, så min ide är att styra den enligt skiss.

Tanken är att om det blir strömlöst (=elda) eller om jag eldar och kommer upp i ca 45-50grader C så skall ventilen NO (Normal Open) bli strömlös och öppna samt NC (Normal Close) stänga samt värmepumpen stängs av.

men under största delen under höst/vinter/vår så går den i läge NO = dragen/Stängd och NC = dragen/Öppna, på detta sättet får jag en säker krets där jag inte kan bygga upp ett tryck i systemet.

Utloggad Totto65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning mellan eldning och luft/vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2019, 10:54:18 »
Här kommer skissen

Utloggad Totto65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning mellan eldning och luft/vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2019, 10:58:24 »
Och så här ser det ut i verkligheten

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styrning mellan eldning och luft/vatten värmepump
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2019, 20:02:28 »
Reglerna är att det alltid ska finnas kontakt mellan värmekälla och expansionskärl, så det där kommer ingen seriös installatör gå med på.
Det finns flera sätt att lösa det hela.
Min installatör i fritidshuset kopplade in ett tryckexpansionskärl som just nu inte används men sitter så till att det är direkt förbindelse mellan VP och kärlet.
Jag använder vedpannans öppna expansionskärl genom att ha en ventil öppen mellan vedpanna och värmepump och vedpannan har direkt förbindelse med det öppna expansionskärlet.
Sen kan jag manuellt växla till att värma med vedpannan genom att ställa om 2 ventiler.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Styrning mellan eldning och luft/vatten värmepump
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2019, 08:39:57 »
Det bör gå att koppla med gemensamt kärl och endast 1 kran och ha 1 rör som ligger i förbindelse med både vp och ved hela tiden det ska normalt inte ske nån cirkulation genom endast 1 rör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styrning mellan eldning och luft/vatten värmepump
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2019, 16:18:57 »
Fast om jag fattar skissen rätt så är det ett gammalt överfallssystem, dvs vattnet cirkulerar via expansionskärlet.
Då blir det svårt att få ihop det.
Men det behöver inte vara 2 ventiler mot LVVP, det räcker med att stänga på ena sidan.
Är det en split LVVP så att värmeväxlaren sitter inne eller tänker du ha glykol i systemet?
En fjäderbelastad backventil kan annars funka som en "Ventil" så då skulle det kanske funka att koppla så här?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Styrning mellan eldning och luft/vatten värmepump
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2019, 19:19:34 »
Tänkte mera på ditt system och kanske tips i TS system hänger inte med i skissen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Totto65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning mellan eldning och luft/vatten värmepump
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2019, 08:22:37 »
Ja Carl N det är ett gammalt överfallsystem och värmepumpen är ett split med VV inne och din skiss är mycket tilltalande, då jag slipper hitta en failsafe reglering, simplification är alltid att föredra.

Utloggad trademan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning mellan eldning och luft/vatten värmepump
« Svar #8 skrivet: 19 november 2019, 17:51:22 »
en splitt då har du kondensorn på insidan rätt, du skulle fått fatt i en koaxialväxlare och satt i serie med elkasetten, nu har du troligtvis en växelventil som stoppar radiatorflödet vid varmvattenbehov, det du behöver är troligen en trevägsventil med fjäder som växlar till "veddrift" vid strömlöst, vid pumpdrift kan allt flöde gå igenom kondensor och värmepump stannar automatiskt när du eldar upp tempen lite grann, trevägsventilen måste även vara förreglad emot VV drift så den släpper ventil till "veddrift",

backventil säkerställer inte att flödet går igenom kondensor du behöver en strypventil om inte innedelen har egen värmebärarpump men då begränsar du självcirkulation vid eldning, en 3-vägsventil med fjäder löser dina bekymmer.
du bör ha så få strypningar/produkter på vägen upp till exp som möjligt, en trevägsventil med högt kv/flöde stryper/begränsar inget flöde,, jobbar inte som shunt utan är en växelventil.

flytta upp kassetten så den kommer efter inkoppling av T/R kondensor, ventil, pump då kan du förmodligen använda kassetten som tillskott för värmepumpen när den inte orkar. antar den är modern upp to date..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!