Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma upp badhÃ¥l i berget pÃ¥ bästa sätt med ved  (läst 1441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carolus2

  • Gäst
Carolus2
Värma upp badhål i berget på bästa sätt med ved
« skrivet: 29 augusti 2019, 08:05:49 »
Hej!

Jag har ett hål i berget där jag bor. Ca 1.5 meter brett och 1,2 djupt. Hålet är tätt. Fyller man det med vatten så blir det ett perfekt badkar för två. Jag har en bäck alldeles intill där som jag skulle kunna ta in vatten ifrån med självfall till en slang. Har lekt med tanken att göra den till en naturlig badtunna, vedeldad. Frågan är hur man bäst bygger ett värmeaggregat för den. Det går uppenbarligen inte att sätta brasan nedanför botten i höjdled, så den typen av självcirkulation kan man glömma. Frågan är om man behöver en pump? Eller kan man bygga nåt som bara sänks ned i gropen innan man ska bada? Hur hade ni löst det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värma upp badhål i berget på bästa sätt med ved
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2019, 08:42:58 »
En genomströmningsvärmare borde väl fungera.
Svetsa ihop en kamin med rör som värms av elden, led vattnet från bäcken genom rören i lagom hastighet så utgående vatten blir typ 50 grader (berget lär ju kyla rejält).
Det skulle jag satsa på i alla fall.
Sen kanske du behöver ha en cirkulationspump som rundpumpar genom kaminen medans ni badar så ni kan hålla berget och vattnet varmt under tiden ni ligger där.
Några ventiler och en pump som kan suga ett par meter behövs nog för det, om det inte ryms en dränkbar pump i "baljan".

Töm hålet när ni har badat klart, för stillastående varmt vatten kan bli rejält infekterat med allehanda obehagligheter.
Vill du verkligen ha ett bad, köp ett som fungerar och inte riskerar hälsan.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!