Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strömförande värmepump - Hjälp  (läst 4053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strömförande värmepump - Hjälp
« skrivet: 10 februari 2019, 18:58:26 »
Fick en ny LVP installerad för några veckor sedan och det var en ersättare till en gammal pump som redan satt där.
Var ute idag och rörde vid ytterdelen då på ett område som var i metall och kände hur det var strömförande.

Plockade fram multimetern och mätte mellan en av skruvarna på utedelen och till jord (den står på gummifötter så använde stativet som jord, stativet är inte strömförande) och fick då mätt upp ca 10V.

Gick in och mätte mellan Jord och Fast på ena sidan (den som går till centralen) 230V och på VP sidan så var det 0.

(höger sida på brytaren går till el-central, vänster sida till LVP)

Googlade och fick fram att strömbrytaren sannolikt är monterad åt fel håll (sannolikt av förra ägaren då gamla pumpen monterades) och monterade bort all och vände på den.
Kollade då underdelen på brytaren (se bilder) och det verkar ju som den inte skickar jorden vidare utan det bara är fas och nolla.

Efter jag vänt den rätt så är chassit på utedelen forfarande strömförande och samma mätvärden som sist (inte så konstigt eftersom jorden inte är ansluten någonstans på VP sidan).

Det känns som jag behöver en ny strömbrytare, eller har jag missat något? Kan det vara något annat som är fel (fel kopplad VP)?

Första bilden är som det satt innan jag vred 180grader
Andra bilden är hur kontakten ser ut undertill.

Har googlat fram att det verkar vara en 2-polig kontakt.

« Senast ändrad: 10 februari 2019, 19:17:53 av BennyTheCat »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2019, 19:22:17 »
Jordledaren får inte brytas upp någonstans. Ser ut som en jordklämma nere till höger i bilden på brytarens kapsling där jordtrådarna kan skarvas ihop(?) Det måste också finnas en jordfelsbrytare som bryter strömmen om det blir farlig spänning på värmepumpens hölje och någon tar på den.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2019, 19:29:15 »
Jag har jordfelsbrytare i huset, men den löser inte ut när jag tar på utedelen.
Det är inte så mkt ström så man får en rejäl stör men det pirrar tillräckligt obehagligt för att man inte ska kunna hålla kvar.

Jordledaren stannar ju på den högra sidan och är inte "bryggad" till den andra sidan. DVS VP har ingen jord inkopplad på så vis att den gröna kabeln är kopplad.

Kan det vara detta som skapar fenomenet att utedelen är strömförande?
Vet att jag upplevt liknande saker på datorer som kopplats till ojordade uttag.

Är det ett nytt strömvred som behövs så att inte jordledaren "bryts upp" ?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2019, 19:44:38 »
Jorden är inte ansluten, den är felkopplad i brytaren. Dom "kopplingsklämmor" som jorden är kopplad på har ingen intern förbindelse utan är rena överkopplingsplintar där man ska ansluta bägge jordledningarna under samma "skruv".
Är trådarna så långa att dom når drar du den ena "under" brytaren och kopplar ihop dom, når dom inte till andra sidan brytaren så får du skarva i en bit mellan kopplingsklämmorna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2019, 19:52:10 »
Sweet, det förklarar saken.
Stort tack :-)
Jorden är inte ansluten, den är felkopplad i brytaren. Dom "kopplingsklämmor" som jorden är kopplad på har ingen intern förbindelse utan är rena överkopplingsplintar där man ska ansluta bägge jordledningarna under samma "skruv".
Är trådarna så långa att dom når drar du den ena "under" brytaren och kopplar ihop dom, når dom inte till andra sidan brytaren så får du skarva i en bit mellan kopplingsklämmorna.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2019, 20:29:06 »
...och det spelar ingen roll vilket håll brytaren sitter åt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2019, 20:36:17 »
Såhär fick det bli istället för att använda jordplinten (lite för kort kabel på ena sidan.
Nu är det 230v mellan fas och jord på båda sidor och inte längre någon strömförande utedel.

Tack igen.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2019, 21:49:17 »
Den som gjort den anslutningen med att bryta jorden och antagligen varit helt omedveten om detta - har inte haft en susning vad som kopplats dontknow
Det skall inte vara några strömförande höljen någonstans :o

Jag skulle anlita en elektriker direkt och se över installation och även göra en isolationsprovning för att se så att det inte är några läckströmar.
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2019, 22:36:58 »
Den som gjort den anslutningen med att bryta jorden och antagligen varit helt omedveten om detta - har inte haft en susning vad som kopplats dontknow
Det skall inte vara några strömförande höljen någonstans :o

Jag skulle anlita en elektriker direkt och se över installation och även göra en isolationsprovning för att se så att det inte är några läckströmar.

Jag har ersatt en en gammal LVP mot en ny, killen som var här har antagligen bara kopplat in som den gamla satt och hoppats på att det var rätt framdraget.
Visst, man kan ju tycka att han borde sett felet med jorden eller kanske mätt lite för att kolla, men tänker att han förutsatte att det var rätt från början.

Har nu dragit fram jord iallfall och mätt mellan jord och det tidigare strömförande chassit (inte 220v utan mer ett rätt otrevligt pirr) är numera inte strömförande.

Men det kanske inte är någon dum ide att ta hit en elektriker, det är ju frågan om någon timme max.


Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2019, 22:55:13 »
Jordförbindelsen ansluten över X är tveksam  Sc:,h Som nämnts tidigare sÃ¥ finns det en avsedd plats för förankring av jordledare i kopplingen, skruvförband nere till vänster i bilden.
Kanske är nÃ¥gon pÃ¥ forumet som är auktoriserad inom el som kan ge svar  help

Min tanke när jag skrev att jag skulle anlita en elektriker är att se över lednings dragning/el central och funktion på jordfelsbrytare. Om den som gjort kopplingen som visades har varit i farten med mer kopplingar vet man inte hur det är gjort.
 
« Senast ändrad: 10 februari 2019, 22:58:20 av Jivenburk »
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2019, 23:16:23 »
Jordförbindelsen ansluten över X är tveksam  Sc:,h Som nämnts tidigare sÃ¥ finns det en avsedd plats för förankring av jordledare i kopplingen, skruvförband nere till vänster i bilden.
Kanske är nÃ¥gon pÃ¥ forumet som är auktoriserad inom el som kan ge svar  help

Min tanke när jag skrev att jag skulle anlita en elektriker är att se över lednings dragning/el central och funktion på jordfelsbrytare. Om den som gjort kopplingen som visades har varit i farten med mer kopplingar vet man inte hur det är gjort.
 

Jag håller med. Jag har dock haft en auktoriserad tekniker som kollat över all el, installerat jordfelsbrytare samt bytt alla uttag i hela kåken och dragit ny tråd.
Tror dock att denna kopplingen var något man inte tog med.
Men som du säger, skadar inte att kolla över den kopplingen. Har ändå lite småfix som behövs göras när det gäller el så kan lika gärna ta slå några flugor i en smäll och få det gjort och elen på denna koppling kontrollerad.
Sen är den lilla "bygeln" jag snickrade ihop sannolikt inte enligt någon standard, ska klura på om man kan använda plinten ner till höger eller om jag lämnar det till el-gubben.

Men bra tips helt klart :-)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2019, 09:59:52 »
Eftersom jag är en auktoriserad elinstallatör tror jag att du kan lita på dom råd jag ger angående elinstallationer.
Och den bygling du utfört duger gott och väl så du kan spara in dom hundringar som du skulle lagt på en elektriker.
Om du kopplar över på X eller på den andra "plinten" spelar ingen roll det är att det är en bra förbindelse som är viktigt, och det blir det oavsett vart du kopplar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2019, 11:41:13 »
Eftersom jag är en auktoriserad elinstallatör tror jag att du kan lita på dom råd jag ger angående elinstallationer.
Och den bygling du utfört duger gott och väl så du kan spara in dom hundringar som du skulle lagt på en elektriker.
Om du kopplar över på X eller på den andra "plinten" spelar ingen roll det är att det är en bra förbindelse som är viktigt, och det blir det oavsett vart du kopplar.

Tack kocken, det känns betryggande.

Har helt plöstligt märkt att förbrukningen på värmepumpen (det man ser i appen) droppat med mer än hälften 8efter jag jordat), kan det vara så att bristen på jordad anslutning gjort att den konsumerat mer energi än nödvändigt?
Ett fuktigt klimat och då den står på ett stativ som är omgärdat av is/fukt som leder ström bör ju ha gjort att det kanske dragit lite mer ström än nödvändigt, eller tänker jag helt fel?

Tänker att detta kanske förklarar min besvikelse över att luftvärmepumpen sedan installation för en månad sedan haft en förbrukning mellan 20-35 kWh per dag när det inte varit så kallt (mellan -15 till +5) Den har dragit lika mkt i +5 som -15.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2019, 12:14:26 »
Om det har gått en så stor felström till jord att det har märkts på elräkningen så skulle jordfelsbrytaren ha löst ut för länge sen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2019, 13:24:40 »
Som purjo skriver, den effekt som en vanlig JFB (30 mA) teoretiskt max kan släppa igenom på ett dygn utan att lösa ut är ca 150 Watt (0,15kW) så det är nått du aldrig skulle märka.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!