0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läste i en tabell om fel på bergvärmepumpar att IVT ligger i topp, det låter ju inte så bra. Någon som har erfarenhet av detta?Läste även att någon här på forumet haft problem med sin CTC och varmvattnet, låter inte heller bra. Kräver den ständig elpatron för varmvatten eller?
Pumpen har förbrukat 815kWh under januari månad vilket måste vara godkänt?
Skelleftebo jag oxå!! Thumbsup (fast på landet)
Surfade en vinter här på forumet, hade gjort energioffert som erbjuds här. Heldött inget svar. Gick på Vårmässan här istan & pratade med alla lokala vp utställare & de flesta skulle höra av sig (5st) för att komma (lokala installatörer), knäpptyst ingen hörde av sig klart besviken, gick till min kusin som är rörkrökare & han gav mig en offert som varväl hyffsad men hade inget att jämföra med tyvärr faktiskt besviken på ointresse av installatörerna i stan. Nibe blev det i alla fall efter totalt 7 offertförfrågninga fiR:r samt offertförfrågan här på forumet. I alla fall har jag lärt mig att rörmokare är ett eget "släkte" de vet alltid bäst & struntar i tillverkarnas anvisningar, de gör som de "alltid gjort" var tydlig med hur du ska ha kopplingar går alltid att göra på olika sätt.Offerter som det står att installatören justerar in pumpen betyder att de startar den.....Hos mig fick jag ändra allt från fabriksinställningar.//scoutman
HojJag sitter och kollar på Bergvärmepumpar, men blir inte klok. Mitt hus har just nu en elpanna som spelar på sista tonen, förbrukning per år är 26000KWh (inkl hushållsel), boyta 110kvm +50kvm tvättstuga och uppvärmt garage (sitter ihop med huset), 1plansvilla med rexoventsystem (till och frånluft), vill gärna ha lite varmt inne (helst 23-24 ºC) eftersom rexoventen blåser in luft som är 14-17 ºC under vintern. Vilken strolke på pannan vore lämpligast?Vilken panna använder du? Varför valde du just den? Fungerar den bra? Hade du gjort samma val idag eller är det något du skulle ändra på?Tack på förhand.
Ser man på olika fabrikat, så tog det mig ett år att fatta beslutet att ta Nibe, mycket för att den har störst skara användare här på forumet ochden dagen vvsaren inte har tid och lust att leka med dig och din maskin, så kan du få stöd härifrån...Så, det var min åsikt.. sen vet jag inte vad som lämpar sig bäst hos dig.
Läste i en tabell om fel på bergvärmepumpar att IVT ligger i topp, det låter ju inte så bra.
Citat från: rallykalle skrivet 31 januari 2011, 17:41:05Ser man på olika fabrikat, så tog det mig ett år att fatta beslutet att ta Nibe, mycket för att den har störst skara användare här på forumet ochden dagen vvsaren inte har tid och lust att leka med dig och din maskin, så kan du få stöd härifrån...Så, det var min åsikt.. sen vet jag inte vad som lämpar sig bäst hos dig. Att tänka på vad det gäller Nibe 1145/1245 är väl det faktum att man fortfarande har kolvkompressor. Det fungerar väl bäst om man har en lite mer modern kåk eller mycket golvvärme (på grund av kraftigt fallande COP vid temperaturer över 45-50 grader).Ser att just RallyKalle har en 80-talskåk. Det är väl mer optimalt, eller vad säger ni andra VP-experter?
Citat från: Blåsmurf skrivet 31 januari 2011, 19:43:54Pumpen har förbrukat 815kWh under januari månad vilket måste vara godkänt? Det låter bra, det är alltså vad elpatronen dragit?Vid vilken temp sätter den igång?Jag vill såklart ha en pump med så lite förbrukning som möjligt.
Missförstå mig inte! 1245an går som ett schweizerur - den är bara ett nummer för liten för mitt hus/radiatorsystem.Legless aka Gunnar
Snart kommer de andra skriva bättre än mig.Men ja, knäpptank. Volymförstorare mot radiatorerna.-Dels finns det en mattematisk formel för räkna ut behovet. säg 6kw maskin X 20 = 120liters (knäpp/volym/arbets-)tank mot radiatorerna.-tror standard installationerna inkluderar en tank, men kanske på 30liter eller något fjuttigt.Bergvärmemaskiner, mår bäst av att jobba lugnt, en starkare maskin = gör jobbet snabbt men till en dyrare driftskostnad.En svagare maskin, som i lugn och ro laddar värme i en tank, som ger huset och maskinen lite spelrum att arbeta på tidsmässigt, det blir billigare att driva..-Men förstor tank, kan dock innebära att huset inte hanterar att lika snabbt justa värmen inne i huset, säg att alla fönster har öppnats, och du villatt huset ska återfå sin värme så fort som möjligt, - med jätte stor tank med viss temperatur i sig, tar lite längre tid att justera temperaturerna förfå balans i villan..Men... jag fattar inget, så låt de andra förklara.. hehe
Snart kommer de andra skriva bättre än mig.
Nästa fråga: En sånhär volymtank ("knäpp"-tank) har väl ingen elpatron i sig? Vet inte hur de ser ut nämligen, men jag gissar att det bara är en tank som är bra isolerad för att hålla vattnet varmt (typ termos).
Djarven!Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.Legless aka Gunnar
En viss begreppsfövirring verkar råda...1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.2) För liten volym/för stor VP innebär inte att allt går åt skogen. Det som händer är att VP'n går kortare tid vid varje värmecykel. Får man för korta cykler/för många starter per dygn är det inte bra. Ett bra riktvärde är 20 liter per kW.3) Knäpptank monterar man för att förhindra knäppningar i rör/radiatorer när VP'n växlar mellan varmvatten- och värmeproduktion. CTC har en annan konstruktion än, t ex, Nibe och IVT, så dom behöver ingen knäpptank. En volymtank är i princip samma sak, men huvudsyftet är att öka vattenvolymen i systemet (se punkt 2).I båda fallen är det en enkel, isolerad, tank som sitter seriekopplad med radiatorslingan.En annan typ av tank kallas för arbetstank. Den har fyra anslutningar och kopplas parallellt mellan VP'n och radiatorerna. Syftet med den är att skilja på värmebärar- och radiatorkretsarna och det kräver en extra cirkulationspump till radiatorerna.
Citat från: purjo__ skrivet 01 februari 2011, 17:58:57En viss begreppsfövirring verkar råda...1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.2) För liten volym/för stor VP innebär inte att allt går åt skogen. Det som händer är att VP'n går kortare tid vid varje värmecykel. Får man för korta cykler/för många starter per dygn är det inte bra. Ett bra riktvärde är 20 liter per kW.3) Knäpptank monterar man för att förhindra knäppningar i rör/radiatorer när VP'n växlar mellan varmvatten- och värmeproduktion. CTC har en annan konstruktion än, t ex, Nibe och IVT, så dom behöver ingen knäpptank. En volymtank är i princip samma sak, men huvudsyftet är att öka vattenvolymen i systemet (se punkt 2).I båda fallen är det en enkel, isolerad, tank som sitter seriekopplad med radiatorslingan.En annan typ av tank kallas för arbetstank. Den har fyra anslutningar och kopplas parallellt mellan VP'n och radiatorerna. Syftet med den är att skilja på värmebärar- och radiatorkretsarna och det kräver en extra cirkulationspump till radiatorerna.Som jag förstått det så följer det alltid med ett expansionskärl till pannan, känner igen de där röda från elpannan jag har nu.Sen ska jag ha en "knäpp"-tank eller volymtank, det är jag helt med på.Men en såndär arbetstank då, behöver jag en sån också?
Citat från: Legless skrivet 01 februari 2011, 18:29:59Djarven!Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.Legless aka GunnarSkulle tro att effekttäckningen blir rätt om man uppger rätt förbrukning till en kunnig installatör är inget han räknar på själv utan det är ett program som räknar ut effekttäckningen. En nackdel det kan bli med större vp är mera oljud i rören pga att cirkpumpen kommer att köras på en högre hastighet för rätt diff på varma sidan.
Citat från: smurfen72 skrivet 01 februari 2011, 18:41:04Citat från: Legless skrivet 01 februari 2011, 18:29:59Djarven!Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.Legless aka GunnarSkulle tro att effekttäckningen blir rätt om man uppger rätt förbrukning till en kunnig installatör är inget han räknar på själv utan det är ett program som räknar ut effekttäckningen. En nackdel det kan bli med större vp är mera oljud i rören pga att cirkpumpen kommer att köras på en högre hastighet för rätt diff på varma sidan.Förstår hur ni tänker, svårt att komma i efterhand och klaga om nu installatören bara kan svara: "du angav inte rätt uppgifter".Det jag tycker är lite märkligt är att jag nu fått in olika storleksförslag på offerterna, tex en CTC-5 och en CTC-7,5
Expansionskärl följer med ibland, t ex sitter det inbyggt i IVT's elpannor...Men, beroende på resten av systemet kan man behöva ett extra.
1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.Hum, jasså. Trodde det var de där. Hur ser de ut egentligen då?
Citat från: rallykalle skrivet 01 februari 2011, 20:14:411) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.Hum, jasså. Trodde det var de där. Hur ser de ut egentligen då?Kolla http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/UKV/
Sen ska jag ha en "knäpp"-tank eller volymtank, det är jag helt med på.Men en såndär arbetstank då, behöver jag en sån också?
Hold your horses... tråden har trasslat ihop lite, den började ju faktiskt med dina behov, och jag tycker du ska gå tillbaka till detta. Innan du tänker på vad du ska ha för storlek på pump och ev. tanklösningar - hur ser ditt värmeavgivningssystem ut idag? Raddar? Golvvärme? Ev. shunt till golvvärme? Du bör försöka ta reda på dessa saker:Vad har du för framledningstemperatur när det är svinkallt (typ -20) ute?Hur stor vattenvolym har ditt värmeavgivningssystem?Hur stor värmeavgivningskapacitet har ditt värmeavgivningssystem vid DT30 (alltså vid ungefär 55° framledningtemperatur)?Har du tänkt ändra något i värmeavgivningssystemet i samband med vp-installation?Har du instrypningsmöjlighet (förinställbara radiatorventiler eller returventil) på nuvarande radiatorer?Har du knäpproblem idag? Testa att stänga av elpannan en timme, sen kör du igång den på full effekt.
Nuvarande system: Elpanna modell Albin från -83 (byggåret), har ingen manual till denna och vet inte vilken modell det är (köpte huset i somras).Har 12 radiatorer (varav två i garage och förråd dvs helt av i nuläget, 10 ºC räcker för de utrymmena). Har bara golvärme i tvättstugan, men den går på el och är alltså inte vattenburen.Jobbiga frågor du ställer, har inte koll på någon av dem exakt.Har dock inte tänkt ändra något när jag sätter in vp och jag har nog instrypningsmöjligheter som jag vet.Ska kolla upp knäppproblemet vid ett bra tillfälle, kanske imorgon.Hur kan jag kolla upp de tre andra frågorna?(Vad har du för framledningstemperatur när det är svinkallt (typ -20) ute? Hur stor vattenvolym har ditt värmeavgivningssystem? Hur stor värmeavgivningskapacitet har ditt värmeavgivningssystem vid DT30 (alltså vid ungefär 55° framledningtemperatur)?)
Om du inte vill vänta tills det blir svinkallt med att kolla vad du har för framledning så kan du kolla vilken värmekurva som är inställd på befintlig shuntstyrning (om du har sån...).
Nu har jag kollat in alla raddar. Hoppas jag gjort rätt bara Var ju inte exakt samma raddar.Vattenvolymen fick jag till 50,7 liter och DT30 till 5662.
Hur kom du fram till just 8kW? Sk inte DUT ligga så nära pannans max effekt som möjligt dvs 6kW?Har läst om elemntfläkten funkar de bra?
Oj, skrev visst fel, menade DT... Dt30 var ju på nästan 6kW så alltså borde den räcka, men som du säkert har rätt i så kan en 8 vara bra på vintern...Elementfläkten verkar himla bra när man har bergvärme: http://elementflakten.jetshop.se/
Citat från: Djarven skrivet 03 februari 2011, 21:06:46Oj, skrev visst fel, menade DT... Dt30 var ju på nästan 6kW så alltså borde den räcka, men som du säkert har rätt i så kan en 8 vara bra på vintern...Elementfläkten verkar himla bra när man har bergvärme: http://elementflakten.jetshop.se/Frågan är ju om 6 kW radiatoreffekt räcker för att värma ditt hus när det är snorkallt. Gissar på att så inte är fallet, vilket torde betyda att du i nuläget kör ut högre temperaturer från elpannan, kanske inte DT50 vid DUT men iaf DT40. Det innebär att du ska köra ut ca 65° vatten när det är snorkallt, det är inte många vp som grejar det och de som gör det har ingen värst bra COP vid såna temperaturer. Föreslår att du shoppar en IR-termometer imorgon, det ska bli kallt i helgen tror jag. Tejpa på röret och mät uttempen från pannan då så får vi se
Nu har jag en IR-termometer... ThumbsupHur gör jag nu? Ska jag mäta tempen på framledningsrören och returrören i pannrumet eller vid radiatorerna?Ska jag mäta nu när pannan går som vanligt eller ska jag stänga av den en stund, starta och sen mäta?Eller måste jag vänta tills det är -25 ute?