Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: UnderhÃ¥llsladdare till bilen?  (läst 17267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Underhållsladdare till bilen?
« skrivet: 21 november 2015, 17:41:07 »
Öh, kan jag underhÃ¥lls ladda bilbatteriet hur som/när som helst typ  Sc:,h
Nu när det är kallare ute står bilens värmare och går 30-60min innan den tas i bruk på morgonen och sen blir det två täta stopp på dagis, av/på 2ggr sen till jobbet som ligger 3km från dagis och sen blir det lika dant på eftermiddagen.
Blir ju en hel del start och stopp pÃ¥ bÃ¥de bil och värmare pÃ¥ en total körtid om 10-15km/15min 2ggr/dag sas  ???
Tillföljd av detta vill ju inte värmaren gå i mer än typ 5-10 min när batteriet börjar sina, dock så spar ju bilen på batteriet och stänger av värmaren så det inte ska vara några problem att starta bilen iaf.
Funderar pÃ¥ om jag kunde använda en liten smidig underhÃ¥llsladdare och sätta pÃ¥ batteriet 1ggr/vecka eller liknnde under vintern  dontknow
Är helt värdelös pÃ¥ sÃ¥nt här sÃ¥ jag frÃ¥gar pÃ¥  ;)
1. Vilken ska man isf välja, helst ett humant pris och en liten smidig laddare  tummenupp
2. Behöver man koppla av polerna eller kan man ex underhÃ¥llsladda batteriet med polerna pÃ¥ samt under tiden ex värmaren gÃ¥r  Sc:,h
Läka gärna till en laddare om ni hittar en  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2015, 17:44:46 »
Det går att ladda via 12 volts uttaget i bilen om det är spännings satt när tändningen är av.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2015, 17:47:33 »
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2015, 17:49:04 »
Det går att ladda via 12 volts uttaget i bilen om det är spännings satt när tändningen är av.

JassÃ¥ säger du det  Sc:,h
Är pÃ¥ en Octavia och det sitter ett 12-volt bak i bagagen som jag har för mig har ström 27/7 sas  :)
Kan jag pilla in laddaren där menar du och på så vis ladda bilens batteri?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2015, 17:56:31 »
Har du inte 12 volt fram så får du ladda där bak men du slipper öppna huven i alla fall köp en sån här http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comfort%20Connect%20Cig%20Plug
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2015, 18:12:07 »
Har du inte 12 volt fram så får du ladda där bak men du slipper öppna huven i alla fall köp en sån här http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comfort%20Connect%20Cig%20Plug

Ja det var ju smart, dÃ¥ kan ju även frun använda det  tummenupp
DÃ¥ slipper jag koppla i frÃ¥n poler och grejer  Sc:,h
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2015, 18:12:29 »
Här har du Cteks utbud av olika anslutningsalternativ, med och utan batteriindikator.
http://www.ctek.com/se/sv/accessories/

För övrigt kan jag varmt rekommendera Ctek som laddare. Själv har jag en zafir 100, lite overkill för mig men fick ett bra pris.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2015, 18:18:57 »
Jag kör "mycket" dieselvärmare och den gillar batteriström. För att få batteriet att hålla längre så har jag dragit in en ctec kabel in i kupen. I kupevärmaruttaget har jag en 1 till 2 grenkontakt och kör alltid kupevärmare och batteriladdare när motorvärmaren är inkopplad.

Har funkat bra på gamla bilen och på nya under tot några år nu.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #8 skrivet: 21 november 2015, 22:27:19 »
Varför inte använda elektrisk motorvärmare istället?

Som underhållsladdare brukar jag använda t ex gamla laptopladdare, 12 V switchade inbyggnadsnätdelar eller liknande. Man får leta rätt på spänningsreglerkretsen och modifiera den (eller vrida på befintlig trimpot) så den reglerar på lämplig spänning, t ex 14,4 V. Det kan vara bra att lägga en diod i serie mellan nätdelen och bilbatteriet, så att inte reglerkretsen står och drar tjuvström då laddaren inte används, i så fall får man såklart öka på tomgångsspänningen motsvarande ett diodspänningsfall.
Lämpligen kopplar man in nätdelens 230 V-matning till bilens motorvärmarinstallation så slipper man ha någon separat nätanslutning för bara laddaren.

Ctek-laddare har förvisso gott rykte, men tyvärr verkar de vara något eldfängda, jag känner till minst två fall där de har orsakat bränder. Om man ska lämna en sådan igång utan ständig tillsyn bör man placera den så att eventuell brand i laddaren inte kan sprida sig.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #9 skrivet: 21 november 2015, 22:45:24 »
Nya grannen har en Cittra med V6:a, diesel. Har sett under 2 kvällar andra fordon med startkablar kopplade till hans cittra, den startar inte för det. Hämtade min Ctek 7amp och körde vanlig laddning, laddaren indikerade fullt batteri inom 5 min, körde rekondcykeln istället, nu laddar det pÃ¥ rekondläget. Efter 2 timmars laddning sÃ¥  gick bilen igÃ¥ng.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #10 skrivet: 21 november 2015, 23:29:32 »
Varför inte använda elektrisk motorvärmare istället?

Nåt sånt finns inte på bilen och har heller ingen lust att montera dit en sådan.
Jag tänkte bara ha en underhållsladdare då bilen själv stänger av värmaren när batteriet inte har såpass med kräm kvar att det räcker till värmaren.
Är väl nån spänningsvakt som ser till att det ska finnas kvar kräm i batteriet för att kunna starta den så värmaren inte drar ur batteriet, är samma funktion om ex reserven för dieseln är tänd.
Är mao inte rädd för att bilen inte ska starta utan vill kunna använda värmaren fullt ut de 30-60min som den behöver för att fÃ¥ bilen bÃ¥de is och snöfri samt varm och go att komma ut till  :)

Ctek-laddare har förvisso gott rykte, men tyvärr verkar de vara något eldfängda, jag känner till minst två fall där de har orsakat bränder. Om man ska lämna en sådan igång utan ständig tillsyn bör man placera den så att eventuell brand i laddaren inte kan sprida sig.

Är mycket möjligt men å andra sidan finns det risker med all elektriskt man har igång utan tillsyn.
Tanken var ju att underhÃ¥llsladda batteriet när bilen ändÃ¥ stÃ¥r pÃ¥ gatan sÃ¥ tar det sig och bilen brinner upp sÃ¥ är den ändÃ¥ försäkrad  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #11 skrivet: 21 november 2015, 23:31:36 »
Nya grannen har en Cittra med V6:a, diesel. Har sett under 2 kvällar andra fordon med startkablar kopplade till hans cittra, den startar inte för det. Hämtade min Ctek 7amp och körde vanlig laddning, laddaren indikerade fullt batteri inom 5 min, körde rekondcykeln istället, nu laddar det pÃ¥ rekondläget. Efter 2 timmars laddning sÃ¥  gick bilen igÃ¥ng.

Det är ju riktigt uselt..
Men min värsting till bil startar iaf, är värmaren som har spänningsvakt som verkar vara väl snÃ¥lt ställd sÃ¥ värmaren inte gÃ¥r i mer än 5 min typ, helt meningslöst vid minusgrader  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #12 skrivet: 21 november 2015, 23:38:46 »
Byt till ett AGM batteri i stället så kommer du inte ha samma problem. Ett vanligt batteri cyklar du sönder på nolltid om du kör värmare så ofta.
Biltema har ett som kostar 1549:- 70Ah. (art 80700), det har vi satt i flera Skoda Octavia på firman med samma problem som dig.

Tillverkaren av Biltemas batteri är AtlasBX, samma batteri säljs under varumärket ABXAGM i andra länder.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #13 skrivet: 21 november 2015, 23:42:52 »
Ett problem med AGM-batterier är dock att de kräver några tiondels volt högre laddspänning än normala blybatterier. Så om man använder ett sådant i en bil där laddningsregulatorn är avsedd för en annan batterityp, blir det aldrig fulladdat under normal körning hur mycket man än kör.

AGM-batterier hör framför allt hemma i modärna bilar med start/stopp-automatik, där biltillverkaren från början har specat att ett sådant batteri ska användas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #14 skrivet: 21 november 2015, 23:48:37 »
Ett vanligt batteri cyklar du sönder på nolltid om du kör värmare så ofta.

Bilen är 5år och jag har haft den i drygt 3 år utan att bytt batteri, kört batteriet och värmaren lika hårt varje vinter, blir samma sak varje år när det blir kallare ute och man kört värmaren mycket kontra låga mil och många startser av motorn.
Trodde första Ã¥ret att batteriet var skrot men det har tuffat pÃ¥  tummenupp
Ställer även om värmaren på sommaren till att kyla bilen när den står på tex en parkering en solig dag, så jag använder den året runt typ, men iof mindre på sommaren så klart.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!