Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM 300 NIBE värmepumpen gÃ¥r inte igÃ¥ng, hjälp (!)  (läst 1580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spaggetoa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,


Jag är väldigt okunnig när det kommer till värmepumpar. Vi köpte denna värmepumpen för ett bra tag sedan, men har inte haft någon aning om hur man fixar rätt inställningar. Vissa dagar så slutar värmen fungera. När jag går in på (5.0 Värmepump) så ser jag att värmepumpen har stoppat (5.2). Klickar jag mig vidare på (5.3) så står det att den startar om 20 minuter, och den fortsätter att räkna ner. När det äntligen gått 20 minuter så står den fast vid 0 minuter och ingenting händer. Borde inte värmepumpen gå igång? Snabb hjälp hade uppskattats då jag sitter här och fryser rumpan av mig.


Tack!


EDIT: Kan passa på att nämna att värmepumpen är version 1.30
« Senast ändrad: 12 november 2014, 20:45:59 av spaggetoa »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM 300 NIBE värmepumpen går inte igång, hjälp (!)
« Svar #1 skrivet: 12 november 2014, 21:27:37 »
Hej!
Börja med meny 2.0, där ska du ha 2 temperaturer, en framför och en inom parantesen.
Läs av dom och skriv upp här.
Skriv även upp följande:
2.1, 2.2, 2.3, 2.4
Kolla även 2.8, det är detta värdet som bestämmer om värmepumpen ska starta eller inte, den startar vid -60 och stoppar då värdet är 0 (när den värmer huset).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!