Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frÃ¥gan...  (läst 33632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2013, 13:53:47 »
Visst drar en större vp mera el när den går men den kommer att gå mindre så kostnaden bör bli densamma den tiden man inte behöver spets. Om det lönar sig eller inte med större vp är nog mycket beroende av radiator systemet samt personlighet vissa tror att elpatron kostar massor i drift medans vp går gratis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2013, 14:02:53 »
När det gäller CTC EcoAir så har väl 107:an och 110:an samma begränsningar när det gäller utetemperatur. Det är ju temperaturen på det ingående vattnet till VP som avgör när den stannar, och därmed alltså kravet på framledning. Enda skillnaden är väl att en 107:a får jobba längre för att värma vattnet till bör-temp än en 110:a, men 110:an drar å andra sidan 1,5 ggr så mycket ström när den går, så frågan är vad man vinner, precis som Smurfen skriver. Det ska väl vara om man hamnar i ett läge där VPn i princip klarar att gå (tillräckligt låg framledning) men VPn inte orkar värma i samma takt som tempen sjunker på radiatorslingan, så den mindre pumpen kräver väldigt mycket elspets vilket den större pumpen inte gör. Men övrig tid skulle alltså en 110:a bara få gå max 67% av den tid en 107:a går, för att inte totalt sett dra mer el.

Men den exakta gränsen för när detta inträffar beror väl på balansen mellan framledning och utetemp, och totalkalkylen påverkas dessutom var i landet man bor. Prisskillnaden mellan 107 och 110 Polar Edition är 7-8 000 på nätet, pengar som då ska tjänas in på lägre total förbrukning på den tid pumpen amorterar sig.

Min 107:a tycks fortfarande räcka för vårt hus, trots att vi hade en totalförbrukning på ca 35000 kWh före Vpn.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #17 skrivet: 04 januari 2013, 15:47:04 »
Sen hur livslängden påverkas av valet av vp. En större vp får ju mindre drift timmar vilket bör vara positivt för livslängden men den kommer att få fler antal starter vilket är mindre bra man kan ju undra vart det optimala ligger mellan timmar och starter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2013, 15:51:20 »
När jag räknar specifikt pÃ¥ värmepumpen sÃ¥ betalar den sig pÃ¥ 4-5 Ã¥r, och med kortare livslängd sÃ¥ kan jag ju tidigare byta till en modernare, bättre pump?   tOOmten
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2013, 15:54:14 »
Det finns fördelar med allt :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2013, 10:17:17 »
Själv som boende i södra Sverige och en villa på en bit över 200 kvadratmeter har jag svårt att se någon anledning att välja 110 framför 107.

Detta är lite huvudet på spiken. Huruvida den större VPn är till något nytta eller inte beror på pannlösningen, huset och dina vanor. Utan att veta mer kan den större VP vara en kassako eller en sedelstrimlare.

En aspekt är duschkomforten och hur mycket den får kosta. När det är kallt ute är den större pumpen mycket snabbare på att återladda tanken så att varmvattnet inte går på elpatron. Detta hjälper också till att undvika problem två: att pannan inte klarar framledningen pga flera duschar efter varandra och då börjar shunta från övre del (som på en EcoEl är värmd av elpatronen). Det senare är en inställningssak, fördröjningen går att öka.

Felet jag upplever att många gör att att de tittar på energibalanser sett på längre tid men ett värmesystem är väldigt dynamiskt. Fyra personers duschande kan vara cirka 8 kWh och detta klarar ju inte en liten VP att ladda särskilt fort när det i fem minusgrader ute eftersom huset förbrukar huvuddelen av effekten. Den större VP har en betydligt högre effektreserv och kan ladda tillbaka detta på mycket kortare tid, bättre VV-komfort utan elpatron. Både VP har positiv energibalans men bara den större klarar det dynamiska förloppet så att säga. Detta kan handla om allt från hundralappar till ett par tusen om året, det handlar helt om vanor och fastighet.

Men för bra duschkomfort skulle jag inte välja mellan en 107 eller 110 utan EcoEl mot EcoZenith I550. Visserligen räcker den lilla VP inte lika långt ner i temp men samtidigt behövs det sällan elpatron för VV och pannan kan jobba med lite lägre temperaturer (liiite bättre verkningsgrad men sliter också mindre på kompressorn). Poängen är alltså att det inte går att titta på liten vs stor VP, det är fastigheten, de boendes vanor och systemet med VP+panna som ska passa ihop.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2013, 11:17:45 »
Bra sammanfattat!
Vintertid har vi inte problem med duschkapaciteten, för då ligger ju tanktempen ändå så högt, utan det är mer under vår och höst när framledningen är så låg att tanktempen är låg. Då blir det ju övre delen som måste stå för varmvattnet, dvs elpatronen.

Men om man ska tro alla som skriver här inne så är alla nöjda hursomhelst, oavsett vad de installerar... ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #22 skrivet: 05 januari 2013, 11:24:56 »
Fast med knappt 10 MWh per år spelar det kanske inte så stor roll om det hade gått att "trimma bort" ytterligare lite elförbrukning?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #23 skrivet: 05 januari 2013, 11:57:40 »
...samtidigt är den större värmepumpen både dyrare och drar mer energi de övriga 350 dagarna om året då endast värmepumpen kör (utan elpatronen).

Varför skulle en större VP dra mer energi?  Sc:,h
Visst, blir den så kraftigt överdimensionerad att den får helt kassa driftförutsättningar så kommer den dra mer energi för att den går så dåligt, men om båda storlekarna på VP ligger inom rimliga gränser för husets effektbehov så borde det inte bli nån skillnad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #24 skrivet: 05 januari 2013, 15:08:35 »
Varför skulle en större VP dra mer energi? 

Den drar ju mer när den går, och den kostar mer i inköp, så om den ska löna sig så måste den gå så mycket kortare tid som motsvarar skillnaden i effekt plus skillnaden i pris fördelat på rimligt antal år. En 110:a drar 1,5 ggr mer ström när den går, så alltså måste den gå mindre än 2/3 av tiden som en 107:a går, annars kostar den ju mer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #25 skrivet: 05 januari 2013, 15:16:28 »
Jo, men husets värmebehov är ju detsamma och om COP också är samma så blir energiförbrukningen i princip exakt densamma. Gångtiden minskar således lika mycket som uteffekten ökar.
Däremot sparar en större VP mer pengar när det är så kallt att tillskottet behövs, men påståendet var att ju att en större VP "drar mer energi de övriga 350 dagarna om året då endast värmepumpen kör (utan elpatronen). "

Sen finns det så klart andra problem med en för stor VP, men håller man sig inom rimliga gränser och ger VP'n så bra förutsättningar som möjligt så blir det inga stora problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #26 skrivet: 05 januari 2013, 15:33:16 »
Den större pumpen måste ha högre COP eftersom den måste tjäna in prisskillnaden också. Och det är inte givet att den spar mer när det är kallt. Det förutsätter att den mindre VPn inte orkar hålla framledningen utan kräver stöd från elsptsen vilket den större då inte skulle göra.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #27 skrivet: 05 januari 2013, 15:44:10 »
Den större pumpen måste ha högre COP eftersom den måste tjäna in prisskillnaden också. Och det är inte givet att den spar mer när det är kallt. Det förutsätter att den mindre VPn inte orkar hålla framledningen utan kräver stöd från elsptsen vilket den större då inte skulle göra.

Vilken utetemperatur klarar ditt hus/din vp utan eltillskott?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #28 skrivet: 05 januari 2013, 16:43:01 »
Ingen alls. Värmepumpen gÃ¥r pÃ¥ el...   tOOmten

Sorry, kunde inte lÃ¥ta bli...  :-))

Jag vet faktiskt inte. För att se det måste jag ju stå och bevaka driftinfon och det brukar jag inte göra. Om jag ska gissa... 6-7 minus, och sen vid 9-10 kräver nuvarande radiatoruppsättning för hög framledning för att pumpen ska kunna gå.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #29 skrivet: 05 januari 2013, 16:48:03 »
Resonemanget om stl pÃ¥ vp....grundar sej väl delvis pÃ¥ hur stor del av Ã¥ret man klarar sej utan el.....ifrÃ¥n elpatron  ;)
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!