Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: isbildning  (läst 19624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nisse VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag vet ej om jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #15 skrivet: 15 april 2006, 00:32:41 »
Jag har som sagt en Thermia Atria8, installerad 051209, och mina dåliga erfarenheter är dessa:
1. Isbildning, som ni kan följa i diskussionerna ovan.
2. Oljud från utedelen som ej var väntat; Jag trodde i min enfald att då Thermia ej hade kompressorn i utedelen så skulle ljudet minimeras, men det låter som en V8 står på tomgång då fläkten är igång. Det fortplantar sig i hela huset men värst är det i sovrummet som ligger bakom utedelen.
3. Jag har fått knäppningar i elementen och rören till dessa, vid vissa tillfällen låter det som om man släppte en stålkula på ett golv av järn, ett knäppande som från början har hög frekvens men som så småningom avtar. Detta är otroligt enerverande om man försöker somna i ett för övrigt tyst hus.

Jag kan för övrigt nämna att grannen, som har ett exakt likadant hus som jag(radhus), ej har något av ovanstående problem. Han Installerade en IVT ca 2 veckor efter mig.Jag hör knappt hans utedel när den är igång, men min hörs minst två grannar till.
Därför, ni som tänker installera en Thermia; Tänk på avståndet till ert eget och grannarnas hus. Låt utedelen stå minst 15m från eget hus och minst lika långt från grannens.

/En som är ytterst besviken främst på utedelen av Thermias luft/vatten system! fiR:

Utloggad Nisse VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag vet ej om jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #16 skrivet: 15 april 2006, 00:47:08 »
Ps.
Jag glömde säga att jag beräknar spara 12 till 15000 om året i värmekostnader, men fan vet om jag inte hellre hade tagit dessa kostnader för att få sova ostört!!
(Ursäkta svordomen, men jag är ganska besviken som ni kanske förstår)!

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: isbildning
« Svar #17 skrivet: 15 april 2006, 18:39:02 »

Hallå Nisse,
som du säkert sett i annan tråd så har jag också haft problem med ljudnivå.
I likhet med dig blev jag synnerlig förvånad att ljudnivån var så pass hög.

Men, det går ändå att förbättra till viss del.
Jag hade (liksom du verkar ha) ett ljud inomhus som fortplantade sig genom radiatorsystemet.
Det försvann till 90% bara genom att lossa på brineledningen från väggen (sitter så klart fortfarande fast, bara inte stumt som från början), samt montering av 'flexslangar' till utedelen.
Att ljudnivån utomhus på 8:an är hög förvånar mig. Jag har gått och väntat på att det ska bli 12ºC ute, så min 10:a ska gå ner i varv.
10:an blåser på bra. Inga grannar har klagat än, men det känns som det ligger nära till ibland...
(Däremot har jag aldrig haft problem med isbildning (än)).
Man kan enligt Thermia prova med att bygga ett 'staket' runt utedelen. Det ska tydligen bryta luftströmmen och förbättra ljudnivån.

Knäppningarna slutligen tror jag inte du kan beskylla Thermia för!
Det beror på de att radiator temperaturen varierar mer med vp (luft/vatten så väl som berg) än t.ex. oljevärmning, och kan avhjälpas med ett 'knäppkärl'.

/Peppe
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #18 skrivet: 15 april 2006, 18:46:19 »
När det gäller ljudet hÃ¥ller jag delvis med dig. Hade jag haft sovrummet direkt innanför pumpen hade det troligtvis varit tvunget att flytta bort den. Jag har stenhus, treglas isoler ut mot där utedelen stÃ¥r men den hörs in. Eftersom ljudet pÃ¥minner mig om hur mycket jag tjänar ;D (och att jag inte hör nÃ¥got i sovrummen) sÃ¥ är det OK för oss.  Kan du inte flytta utedelen?

Jag behåller även min teori om att den skyddsplåt som sitter framför fläkten gör att ljudet reflekteras tillbaka mot fastigheten. På en CTC som står några hus bort från vår sitter inget skydd framför. Det gör att ljudet från den går ut rakt fram, från utedelen. Vid t ex sidan om hörs inte så mycket och heller inte bakåt, mot fastigheten. Min utedel låter dock lika mycket vid sidan om som framför.

För att få bort så mycket ljud som möjligt har vi flexslangar från utedelen till yttervägg samt från pumpen till radiatorslingan + på en av brine-kopplingarna till pumpen. Med cirkulationspumpen för radiatorerna på 2:an så kan jag inte höra något ljud i radiatorerna, något jag faktiskt gjorde när jag körde på olja och cirkulationspumpen på 3:an.

Jag får lite knäppningar i radiatorerna närmast pumpen då den går över från att ha producerat varmvatten till att värma radiatorslingan. Det hörs dock bara i källaren där pumpen står och bara under ca ½ minut. Normalt när pumpen går på och värmer radiatorerna knäpper det inget. Värmeökningen är relativt långsam, kanske pga att vi har stora radiatorer med stor vattenvolym Sc:,h men vi får i varje fall inga knäppningar.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Nisse VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag vet ej om jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #19 skrivet: 16 april 2006, 23:33:47 »
Hej igen.

(O)ljudet från utedelen tror jag ej beror på flexslangar, jag har inga flexslangar på utedelen men dock i innedelen och till radiatorerna. Ljudet låter mer som om det var obalans i fläkten. Jag noterade idag att det nära spetsen på två av fläktbladen satt blyklumpar av olika storlek. Är dessa ditsatta för att balansera fläkten(troligt)? Om så:
1.Kan den vara felbalanserad?
2. Kan det vara blytyngderna i sig själv som ger upphov till (o)ljudet genom att störa luftströmmen? (Kan ju vara en förklaring till att ej alla Thermia-ägare upplever samma problem, då tyngderna isåfall ej alltid sitter på samma fläktblad och är olika stora).

Angående knäppningarna vill jag gärna citera "Peppe":
Knäppningarna slutligen tror jag inte du kan beskylla Thermia för!
Det beror på de att radiator temperaturen varierar mer med vp (luft/vatten så väl som berg) än t.ex. oljevärmning, och kan avhjälpas med ett 'knäppkärl'.

Om det är som du skriver "Peppe", skulle tillverkarna av dessa sk "upphovsknäppande system" vara fullt medvetna om problematiken,som vi(du) som okunnig kund ej skulle behöva bekymra sig om, och därmed i sitt totalkoncept inkludera ett sk "knäppkärl". Varför inkluderas detta isåfall ej åtminstone i Thermias, som i jämförelse med de flesta konkurrenter kostar betydligt mer.
För övrigt vill jag poäntera att min granne(IVT) ej har några som helst problem med knäppningar, samt hänvisa till andra teman på forumet där det bla framhålls att tex CTC ej heller har denna typen av problem.
De har tydligen sk "knäppkärl" redan inkluderade i sitt "rea-pris".
Så nu undrar jag vad jag har betalt ca 20 000kr mer för!?

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: isbildning
« Svar #20 skrivet: 17 april 2006, 00:57:08 »

Hallå Nisse,
De har tydligen sk "knäppkärl" redan inkluderade i sitt "rea-pris".
Ja, det har inte ens slagit mig...
Kan det vara så att knäppningar bara uppstår under vissa omständigheter?
Jag har en del knäppningar också. Men som AJ säger, bara några minuter efter pumpen har producerat varmvatten.
Inte särskilt störande än tycker jag. Vet man bara vad det är, att det går att åtgärda och att det inte är skadligt för 'systemet' så tycker jag att det går att leva med.
Jag har ingen aning om ifall andra tillverkare levererar med det som standard. Hade man kännt till det hade man väl fått ta med det i offerten.
Personligen hade inte velat betala (ännu) mer för något man kanske inte hade behövt.
Du tror väl ändÃ¥ inte det skule levereras 'gratis'?  ;)

Balansvikter har inte jag sett några. Sitter de på baksidan av bladen?
Min utedel låter helt ljudtypiskt som en stor fläkt. Obalans eller liknande har aldrig slagit mig.
Kan det hänt något med ett blad vid en 'is-attack'?

/Peppe
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #21 skrivet: 17 april 2006, 10:53:38 »
Nisse,

Flexslangar mellan utedel och yttervägg kan göra stor skillnad enligt den installatör jag pratat med. Det har tidigare diskuterats här på forumet hur ljud förs över till fastigheten om det inte är bra avskärmat.

Flexslangar mellan utedel och vägg får väl närmast betraktas som standard. I Thermias servicemanual, s 10 står det ""Tänk på att vid tjällossning kan utedelen röra på sig använd lämpligen 2 flexibla slangar för anslutning i slutändan på rören från värmepumpen och rören på utedelen". Detta borde installatören ha läst. De kostar väl kring 500 styck så de kan gott bjuda på det. Blir det bättre är det ju bara en bonus.

När det gäller ljudet pÃ¥ utedelen jämfört med andra pumpar, kan det vara sÃ¥ att det ködmedium som används i Thermias pumpar kräver högre luftflöde? Tittar man pÃ¥ bladen pÃ¥ min utedel och de andra jag sett ser Thermias ganska "aggressiva" ut, dvs att de skovlar med mycket luft. NÃ¥gra balansvikter har jag inte sett men visst finns det en antydan av "V8 ljud" i svängningen man hör frÃ¥n pumpen. Vi har som sagt vardagsrum innanför dÃ¥ det stör inte sÃ¥ mycket men när jag hörde det lägre varvtalet igÃ¥r sÃ¥ sÃ¥g jag fram emot sommaren  8)

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: isbildning
« Svar #22 skrivet: 18 april 2006, 23:11:38 »
...
Jag får lite knäppningar i radiatorerna närmast pumpen då den går över från att ha producerat varmvatten till att värma radiatorslingan. Det hörs dock bara i källaren där pumpen står och bara under ca ½ minut. Normalt när pumpen går på och värmer radiatorerna knäpper det inget. Värmeökningen är relativt långsam, kanske pga att vi har stora radiatorer med stor vattenvolym Sc:,h men vi får i varje fall inga knäppningar.

Anders

Knäppningar är ett standard beteende/problem med värmepumpar som har växelventil:
När huset bara behöver en låg framledningstemperatur så kan man få, precis som du beskriver, knäppningar efter vv beredning .
Detta eftersom en skvätt 55 ºC vatten går ut till radiatorerna som kanske bara har 25 ºC vatten i sig, och resultatet blir knäppningar när materialen utvidgar sig.

På vintern har vi varmare radiatorer och då blir skillnaden så liten att knäppningar inte uppstår.
På sommaren går inte varma sidans CP, och då får man inte ut något varmt vatten till radiatorerna.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad KÄLL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #23 skrivet: 21 april 2006, 12:20:02 »
  Hej!

Har nu fått min utedel tätad vid frontplåten. Detta verkar ha löst problemet med isbildning i trumman.
Har även fått fläktpaketet utbytt. Den nya fläkten har en annan fläktmotor än den gamla och den nya har inte en lika hög ljudnivå som den gamla. På lågfart hörs den knappas inte alls.Thermia måste ha varit medvetna om den höga ljudnivån och därför tagit fram en ny fläktmotor. DE som har den gamla borde få den utbytt för det är faktiskt skillnad på ljudnivån.

Kjell

Utloggad Nisse VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag vet ej om jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #24 skrivet: 21 april 2006, 22:19:24 »
Hej Käll.
Hur mycket upplever du skillnaden som, speciellt på H-läget? Intressant eftersom jag själv skall få min utbytt och också har en Thermia8.
Byttes både fläkt och motor eller enbart motor?
Mvh
Nisse VP

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #25 skrivet: 21 april 2006, 22:26:14 »
Thermia Adam eller Support

1) Från vilket serienummer sitter den nya motorn? Jag fick min pump installerad i slutet mars och den kom direkt från er då installatören sprutat ner min pump med glykollösning. Var kan jag se serienumret på utedelen eller modell på fläkten.
2) Kan man fÃ¥ en beskrivning pÃ¥ var tätningen ska sitta för att slippa isbildning i trumman? Kommer ni generellt gÃ¥ ut med en kampanj till era Ã¥f och be dem kontakta de som har utedel utan tätning? Detta vore väl ett bättre sätt än att jag ska behöva kontakta min Ã¥f och tjata till mig en Ã¥tgärd som de inte har en aning om behövs  knUp

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad KÄLL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #26 skrivet: 22 april 2006, 18:45:20 »
Hej igen!

Det byttes både motor och fläkt och jag kan konstatera efter bytet att det är stor skillnad på ljudnivån vid H hastighet på fläkten. Har också fått reda på att Thermia från Februari månad har den nya fläkten i utedelen. Har också fått en aning om att Thermia jobbar på att ev. förbättra utedelen för att avleda avfrostningsvattnet. De kanske har förstått att de har förlorat en del kunder på att utedelen inte har varit så bra. Synd på en tror jag en av de bästa pumpar som nu finns på marknaden. smiley

Kjell

Utloggad Nisse VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag vet ej om jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #27 skrivet: 27 april 2006, 20:12:16 »
Hej.
Ville bara meddela att jag nu ocksÃ¥ fÃ¥tt installerat ny motor och fläkt pÃ¥ min utedel. Skillnaden är fantastiskt stor. Jag har som sagt utedelen installerad utanför mitt sovrumsfönster, och blev tidigare väldigt störd av den. Nu kunde jag knappast urskilja att den gick, även om jag öppnade vädringsluckan vid sidan av fönstret  och dÃ¥ gick den ändÃ¥ pÃ¥ H. Läntar nu bara att fÃ¥ höra hur L-läget lÃ¥ter. *roflmao*
Ps. Jag har en Atria8 som sagt.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #28 skrivet: 01 maj 2006, 18:14:22 »
Jag har försökt få svar från Thermia hur jag ska undersöka om jag har den nya fläktmotorn eller inte. Att kontakta min åf är ingen höjdare, min installation var tydligen den andra de gjort och den diskussion vi haft kring strul gör att jag helst söker information någon annanstans. Motorn på min Atria 8 heter Ziehl-Abegg enligt märklappen på den. På själva centrumhjulet för rotorbladen kan man se ett serienummer, 05176127/042. Misstänker att det kan vara dag 176, 2005 vilket tyder på en gammalt fläktmotor. Den har det ljud som beskrivits som tomgångsljud på en V8, woa-woa-woa. Det sitter även totalt 3 balansvikter på fläktbladen.

Är det någon av de som fått sina motorer bytta som kan informera om den motor jag har ovan sitter på era efter bytet eller om detta är den gamla modellen?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: isbildning
« Svar #29 skrivet: 02 maj 2006, 16:59:20 »
Hej.

När det gäller isbildningen i utedelen så finns det 2 faktorer som (kan) samverka:
1. Skarven mellan locket och fronten är inte (ordentligt) tätad med silikone.
2. Utedelen SKALL luta någon grad bakåt, då lägger sig inte smältvatten och regn sig så lätt över skarven och "trycker på".

Det är när skarven är otät som vattnet rinner in i utedelen längsmed den kalla fronten och fryser till istappar som sedan fläkten slår i.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!