Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorrör i kryprund  (läst 4574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roffe

  • Gäst
Roffe
Radiatorrör i kryprund
« skrivet: 03 oktober 2004, 09:15:35 »
Jag går i funderingar att göra en hel eller delkonvertering av radiatorsystemet från direktel till vattenburet i samband med lite andrda ombyggnationer. Då huset är i ett plan med krypgrund, eller snarare gågrund för höjden under huset är ca 170cm, känns det naturligt att använda detta utrymme för rördragningen. Frågan är nu hur värmeförlusterna blir från rören då grunden inte är så kallad varmgrund? Jag inser att det behövs isolering men frågan är hur mycket och vilken typ som är mest lämplig. Att köpa den typ som är någon form av skum med en vit plastyttersida känns onödigt lyxig.

Nästa fråga är vilken typ av rördragning ni föredrar. Värmekällan (frånluftsvärmepump) står vid en av husets ytterväggar, ganska långt ut mot ett av hörnen och radiatorerna finns som vanligt fördelade längs husets ytterväggar. Är det tillåtet att använda klämringskopplingar i detta utrymme eller räknas det som inbyggnad? Vore tacksam för erfarenheter från någon som gjort liknande installation, vilket jag tycker någon borde gjort.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Radiatorrör i kryprund
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2004, 16:44:47 »
Jag har ju konverterat mitt hus, man hade inte så bra förutsättningar som du (platta på mark)

Jag har dragit en kort bit på min vind, då har jag grävt mig ner i isoleringen 15cm & sen täckt över + att jag lagt på 40cm issolering uppi på det (antar att jag över issolerat regält)

I ditt fall skulle jag kolla på om det inte går att ta bort nått så man kan komma in med rören lite, sen skulle jag täcka rören med mineraluls skivor som jag du får fästa på lämpligt sätt.
Jag vet inte vilken tjocklek du bör ha, man några skivor extra blir inte så dyrt 30-40 cm skulle jag lägga.

När det gäller rör så skulle jag nog i ditt fall dra slang, det är smidigt att jobba med & få skarvar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Radiatorrör i kryprund
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2004, 17:50:17 »
Jag har dragit mitt nya rörsystem i krypgrunden.

Eftersom jag har min krypgrundsavfuktare där sÃ¥ kommer aldrig tempen ned under 0 grader.  +1 som kallast.

Jag har dragit en stam på var sin sida, hårda kopparrör med preskopplingar i alla positioner. Stammarna med 22 mm rör, upp genom trossbotten till radiatorerna 15 mm.

Aldrig mer än 2 radiatorer/15 mm rör.

Isoleringen gjorde jag med armaflex 13 mm, limmade med kontaktlim så att inga glepor finns någonstans, limmade även isoleringen mot trossbotten där rören går upp.

Runt hela härligheten lade jag ett varv stenull 70 mm, med alu-utsida (vet inte om det behövs, men dragfritt blir det)

Rören händes upp med pendelskruv 75-125 mm. Lutade stammarna så att jag inte skulle få luftsamlingar i ledningarna - utan högsta punkten skall vara i någon av radiatorerna.

Slangar eller mjuka kopparrör kan innebära att du får problem med avluftningen. Det var i alla fall de råd jag fick av erfaret fackfolk.

Mer funderingar - hör av dig.

Roffe

  • Gäst
Roffe
Re:Radiatorrör i kryprund
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2004, 18:22:29 »
Tack för era svar! Det är alltid trevligt att få svar från folk som har erfarenhet av något liknande.

Jag tror nog faktisk att jag kör 22mm kopparrör och press alternativt lödkopplingar. Avstick till radiator blir 15mm. Är dock fortfarande lite fundersam till isoleringen. Hur kallt blir det i en krypgrund egentligen?

admin

  • Gäst
admin
Re:Radiatorrör i kryprund
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2004, 22:02:59 »
Om du tätar ventilationen över vintern blir det aldrig under 0. Om du inte bor i Kiruna...

Vid -40 grader (för två år sen) låg det på +0.2 hos mig.

Eftersom jag har en krypgrundsavfuktare har jag tätat all ventilation under mitt hus, avfuktarens fläktar går hela tiden och ser till att 30 m3 luft/timme blåser ut ur krypgrunden.
Den luft som kommer in i krypgrunden kommer dels från huset via trossbotten, och dels från läckage som jag inte lyckats täta runt grunden/rasskydden.

Hur kall tdet blir i en normalt ventilerad krypgrund kan jag inte svara på.

Det kallaste jag uppmätt var en natt när det var -15 grader ute, då hade jag haft -4 grader under huset.
(satte in min tempmätare på våren, installerade avfuktaren under sommaren, så jag mätte aldrig med normal ventilation och svinkallt utomhus)

NISSE2

  • Gäst
NISSE2
Re:Radiatorrör i kryprund
« Svar #5 skrivet: 01 november 2004, 17:14:13 »
Har Du en "gågrund" utan högt sittande luftningsventilerventiler skulle jag inte isolerar rören alls. Då hjälper de till att slippa golvdrag. Du kan även montera en eller flera radiatorer precis under tak. Då får Du en värmkudde och i varje springa där Du förr hade kallt tjuvdrag får Du nu skön värme istället. Varma golv gör även att man kan sänka temperaturen på bottenvåningen någon grad eller två och tjäna 5% per grad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!