Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ACMA "Four seasons"  (läst 2130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miwu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsintresse
ACMA "Four seasons"
« skrivet: 05 mars 2006, 19:29:20 »
Denna speciella pump (luft/luft) med alla delar inomhus kan vara ett förslag till mitt behov. Behöver förbättra ventilationen (bor dessutom i radonhus), har ganska ny vattenburen elpanna. Men hur är denna pump? Har läst att det varit eller är problem med elektroniken. Är detta en pump man kan lita på och håller den. Förstår att det är en rotary pump, scroll sägs vara bättre. Ge mig råd! Eller tips på andra.
Villa 170kvm 2 plan i Stockholm, nyinstallerad Nibe F750 + Tilluftsmodulen SAM40.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ACMA "Four seasons"
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2006, 19:37:44 »
Beroende på hur du ventilerar ditt hus idag skulle jag nog hellre rekomendera ComfortZone CE50, en frånluftvärmepump med ca 4-5 kW i uteffekt, släng ut din elpanna och ersätt den med CZ-värmepumpen, installera tilluftventiler i väggarna, och du bör ha större delen av ditt uppvärmningsbehov och din ventilation tillgodosedd.

CZ50 är enligt utsago godkänd i vissa fall som bidragsberättigad åtgärd vid radonsanering, även om det inte går att garantera i ditt fall då dessa beslut så vitt jag förstår tas i varje enskilt fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!