Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stora tryckvariationer, vad är felet?  (läst 3385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stora tryckvariationer, vad är felet?
« skrivet: 12 oktober 2018, 22:14:49 »
Hej!

Har en IVT Greenline E14 med bergvärme (från 2001). Har varit en tid att tryckvisningen vid expansionskärlet pendlar ganska mycket upp och ner beroende på temperaturen i golvvärmesystemet. T ex idag när returvattnet från golvvärmesystemet var 22 C så var trycket så lågt som 0,5 bar. Sedan startades VP för värmedrift och när VP stoppade (golvvärmesystemet nått 26-27 C) så hade trycket vid expansionskärlet stigit över 1,2 bar.

Är det tecken på att det finns luft i golvvärmesystemet? Eller visar det bara att expansionskärlet inte fungera normalt?

Mycket tacksam för all hjälp!

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2018, 22:54:40 »
Antignen är ditt kärl trasigt, kolla om det kommer vatten ur luftventilen. eller sÃ¥ är det för lite luft i kärlet, alltsÃ¥ mottryck. isÃ¥fall behövs det pumpas   har man fel mottryck vilket det är frÃ¥gan om, sÃ¥ pendlar trycket  och säkerhetsventilen öppnar och skickar  ut vattnet.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2018, 08:58:17 »
Tack så mycket! Men jag ser inte luftventilen någonstans? Bifogar två bilder. Det är en Flexcon (50 liter). Kan fortfarande känna lite vatten i det korta öppna röret nedtill säkerhetsventilen, så trycket har kanske kort varit över 1,5 (kanske när VP varit i drift för både uppvärmning och varmvatten). Hur går jag vidare, med denna typ av expansionskärl?

Har haft nÃ¥gra gÃ¥nger med "Pressostat hög" och sÃ¥ sänkte jag temperaturinställningar för bÃ¥de värme och varmvatten. Nu har jag inte fÃ¥tt samma felmeddelande (och VP-stopp) under 2-3 dagar. Undrar om det skulle kunna ha nÃ¥got samband med fel pÃ¥ expansionskärl? 

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2018, 12:25:18 »
Luftnippeln sitter i toppen eller bottnen på ditt kärl :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2018, 16:50:19 »
Troligtvis i toppen när vattenanslutningen verkar gå in i botten. Det brukar sitta en gängad plastkåpa över.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2018, 18:06:33 »
Hittade luftventilen (bakom en stor vita kåpa). När jag tryckte in nålen i ventilen så hörde jag inget pysande - är det ingen luft kvar?

Ska jag pumpa in luften till 0,5 bar (det står på kärlet "Förtryck 0,5 bar)? Var kan man låna en sån luftpump med inställt tryck?

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2018, 13:07:41 »
Hittade luftventilen (bakom en stor vita kåpa). När jag tryckte in nålen i ventilen så hörde jag inget pysande - är det ingen luft kvar?

Ska jag pumpa in luften till 0,5 bar (det står på kärlet "Förtryck 0,5 bar)? Var kan man låna en sån luftpump med inställt tryck?

Du kan ta en vanlig cykelpump eller kompressor :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2018, 10:56:09 »
Kom ihåg att sänka vattentrycket i systemet till betydligt mindre än 0,5 bar, innan du fyller på luft. Vid högre vattentryck så håller ju vattnet membranet tryckt mot väggen i expansionskärlet så man inte får in någon luft.

En bra kontroll är förresten att, då du har normalt vattentryck i systemet, kolla att den manometer du använder för att mäta lufttrycket visar samma tryck som manometern på vattensidan. Många däckluftpåfyllare har ju en manometer för 10 eller 16 bar fullt utslag, och noggrannheten vid så låga tryck som 0,5 bar är ganska dålig.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2018, 22:59:58 »
Tack alla för mycket användbara tips! Har pumpat in luft försiktigt så att systemtrycket ökat från 0,5 till 1,0 när systemet var kallt (dvs när VP:n inte var i drift). Direkt vid de första några VP-starter kanske har trycket pendlat upp till 1,3 eller högre, kommit ut litet vatten genom säkerhetsventilen. Sedan har trycket varit mycket mer stabilt (0,9-1,1 såsom när jag kollade, både strax innan och strax efter VP-drift). Känner mig nu nöjd med trycket. Skulle trycket går ner under 0,9 så kommer jag pumpa lite till för att höja till 1,0 (när systemet är kallt), så tänker jag göra i fortsättningen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2018, 08:44:21 »
Var har du kärlet och hur mÃ¥nga vÃ¥ningar ovanför?  Om radiatorsystemet är kallt, sÃ¥ bör trycket i blÃ¥san och mängden vatten vara sÃ¥ högt/lÃ¥gt att det nästan tömmer hela kärlet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2018, 10:47:05 »
Kärlet finns i källarvåning nära taket. Från manometern till högsta punkten fördelaren i övervåningen är det ca 5 m vattenpelare.

Max tryck för kärlet är 3 bar. Den röda visaren i manometern är inställt på drygt 1,8, är det öppningstryck för säkerhetsventilen vid installationen? Men jag tror det sker betydligt tidigare, kanske 1,3-1,5 bar (att det droppar vatten genom säkerhetsventilen).

Hur mycket vatten som finns i kärlet när systemet är kallt har jag ingen aning om, inte heller vet jag lufttrycket när vattensidan är trycklös. På kärlet står det "Förtryck 0,5 bar", jag antar det innebär att man ska pumpa luftsidan till 0,5 bar när vattensidan är helt trycklös. Men jag kör det på enklare sättet att bara pumpa in lite luft åt gången (och slipper tömma på vattensidan) och försöker få trycket i manometern stabilisera sig runt 1 bar (efter ett antal tryckcykler). Hoppas det går lika bra så?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Stora tryckvariationer, vad är felet?
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2018, 12:51:43 »
När jag installerade nytt kärl i somras sÃ¥ pumpade jag upp blÃ¥san till ett tryck som jag visste var högre än vattenpelaren.  Sedan kopplade jag in kärlet och släppte ut luft tills jag hörde att det började komma in vatten i kärlet.  Sedan fyllde jag pÃ¥ systemet ett par liter (uppskattningsvis) vatten till.

Om du har ett radiatorsystem med avsvalnat vatten så skall ju inte kärlet vara fullt eller halvfullt, utan nästan tomt (om du inte står i begrepp att lufta elementen och därför har extra mycket vatten i kärlet).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!