Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig cirkulation i element  (läst 11304 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad prylthomas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dålig cirkulation i element
« skrivet: 08 december 2017, 15:36:04 »
Hej,

Vi har ett hus från sekelskiftet med vattenburna radiatorer. ca 250kvm.
Generellt är många element varma upptill och kalla nedtill.
I en veranda vi har går elementen inte igång över huvud taget.

Jag har luftat i evigheter och testat termostater och utan termostater utan resultat.
Magkänslan är att det är för litet tryck i cirkulationspumpen så det inte drivs runt tillräckligt hårt.


Pumpen är en Daikin 13KW steglös med inbyggt expansionskärl och cirkulationspump.
Jag har pratat med Daikin och fick inget vidare svar på det utan de hänvisar mer till återförsäljare.

Tacksam för hjälp och input.

//Thomas

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #1 skrivet: 08 december 2017, 15:48:29 »
Jag tror du har skit i ventilerna, ta några bilder på inlopps och utlopps ventilerna och lägg up dem så skall du nog få hjälp.

Installerade själv en Diakin 13 KW för någon månad sedan och har själv problem med något/ några element som jag jobbar lite med. Det är MMA ventiler och skall få en "nyckel" skickad till mig så jag kan öppna dem och antingen byta eller motionera dem så att de är öppna. Det är pumpen som skall sköta uppvärmningen och inte termostaterna, så se till att termostatventilerna är i öppet läge. Sedan brukar det finnas en strypning på utgående som man kan justera så att det blir lagom varmt i elementen. Men ta några bilder först.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad prylthomas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #2 skrivet: 08 december 2017, 16:50:34 »
Hej,

Vad är det för ventiler som jag ska ta kort på, är det på elementen...?
Hjälp mig lite hänger inte helt med.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #3 skrivet: 08 december 2017, 17:39:25 »
Ja, där vattnet går in och vattnet går ut ur elementet. På den övre delen finns det ett vred med siffror på. (Oftast) men dina element är kanske ”görgamla” så då är det liksom bara ett ”vred”.
Hur som helst börja med att ta en bild, där vi ser hela elementet inklusive rören som går in till det ser utä, så börjar vi där.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #4 skrivet: 08 december 2017, 19:45:41 »
Vad är det för temperatur på in- och utgående radiatorvatten vid pumpen när kompressorn går?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #5 skrivet: 08 december 2017, 21:22:58 »
Vad är det för temperatur på in- och utgående radiatorvatten vid pumpen när kompressorn går?

Naturligtvis ytterst intressant också, har du koll på vad du har för temperatur på framledning respektive retur, "prylthomas"?
Men vissa element släpper ju inte igenom något varmvatten och det är ju där problemet sitter... och jag har det problemet själv hos min frus, systers, son....
Ja snart bli det komplicerat vad fasen det är för något.... för även han har en son.... Gud vet vad det blir då? :)
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad prylthomas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #6 skrivet: 09 december 2017, 17:16:10 »
Hej,
Här kommer lite data:
Jag förstår inte hur man infogar bild, klickar man på infoga bild kommer bara text där det står img/img något...

Framledning 42,3
Retur 35,1
Flöde ca 9liter/min
Inkommande köldbärtare 0,5
utgående köldbärare 0,1
temperatur ute 4,5 grader.

Jag har höj
t temperaturen tillfälligt för vi har haft gäster så normalt ligger jag lite lägre.

Utloggad prylthomas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #7 skrivet: 09 december 2017, 17:25:51 »
Det går inte att posta bilder, den hittar inte värmepumpsforum då


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #8 skrivet: 09 december 2017, 17:52:58 »
Testar att bifoga en bild:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #9 skrivet: 09 december 2017, 17:58:22 »
Funkar denna bilden?
Tryck på bilagor och andra val först så ser du denna bilden.
ja det gjorde det, ser du där det står "välj fil"? Det är den du skall använda dig av.
« Senast ändrad: 09 december 2017, 18:01:16 av Abuquir »
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad prylthomas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #10 skrivet: 09 december 2017, 18:02:33 »
Här kommer bilder. Det övre elementet funkar inte över huvud taget.
Det nedre är ett gammalt som funkar men det är kallt på nedre delen. Ungefär till hälften.
Ska nämnas att flödet är från det gamla och sedan vidare till de nya.
Det har funnits en flödesreglerare på en gammal ventil på det gamla elementet och den som sitter nu är ny.
Det blev inte någon större skillnad.
« Senast ändrad: 09 december 2017, 18:08:11 av prylthomas »

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #11 skrivet: 09 december 2017, 18:38:38 »
Den övre bilden med den mässing färgade delen med piggen i mitten, är den ny menar du?
Det skruvlocket du har under denna, öppnar du den så finns det en skruv där du kan skruva med en insex nyckel. Det kan läcka något där ifall du har otur, men det är inga större mängder. Lägg en handduk under och pröva med att skruva in, alternativt ut... Det kan finnas avlagringar som gör att det inte kommer igenom något vatten.

Bild nummer 2 har en röd hatt på sig, är den "urskruvad" så den inte stänger ventilen?

En annan fråga, menar du att elementen är seriekopplade?
och eftersom det är kallt i det första elementet (bild 2), ifrån halva delen och ner, ja då finns det ju ingen värme kvar som kan gå över till elementet på den första bilden. (har jag fattat rätt?)
« Senast ändrad: 09 december 2017, 18:44:05 av Abuquir »
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad prylthomas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #12 skrivet: 09 december 2017, 18:47:20 »
Hej Den övre är "gammal" typ 10 år.
Den nedre ventilen, med röda hatten är ny, hatten är fullt utskruvad så den inte stryper.
Ska testa det med insektsnyckeln när barnen lagt sig.

det går en t-koppling från det nedre elementet (inkommande varmt vatten) och går sedan vidare till det övre elementet.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #13 skrivet: 09 december 2017, 19:02:36 »
Då är inte elementen seriekopplade, så det problemet du har på bild 1 är där du har problemet för det elementet.
Bild 2, med den röda hatten och bara halva elementet varmt, där har du antagligen också en likadan "hatt" på nederdelen som du kan skruva ut och justera med en insex nyckel. (Jag skulle börja med att skruva in till botten först, och sedan skruva ut motsvarande och därefter kanske lite till)
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Dålig cirkulation i element
« Svar #14 skrivet: 09 december 2017, 19:07:29 »
Bild nummer ett, på den mässing färgade delen kan ha hängt sig. Du kan pröva med att banka lite på den med något träaktigt. Men det ser trångt ut att göra det för dig.
Jag ringde själv MMA för att få en nyckel för att kunna öppna den mässing färgade saken, för någon dag sedan. Har inte fått den ännu, men jag tror att mitt problem sitter där...
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!