Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?  (läst 9857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sundance kid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« skrivet: 16 november 2014, 21:43:21 »
Behöver jag en jordfelsbrytare till denna?
Gamla pannan la elektrikern utanför jordfelsbrytaren av nån anledning!


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2014, 21:48:07 »
Det är inget krav men kan vara bra att ha men gärna en separat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2014, 21:50:49 »
Om en elapparat för fast installation kräver jordfelsbrytare så står det uttryckligen i installationsanvisningarna. För vissa värmepumpar rekommenderas en okänsligare jordfelsbrytare än standard, och det ska i så fall också stå i klartext. Lita inte på hörsägen i såna här fall!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Sundance kid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2014, 21:58:36 »
Tänkte bara kolla så jag har koll innan installationen drar igång!
Effektvakt skulle ingå i pannan också? Ska de kopplas in också?


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #4 skrivet: 17 november 2014, 08:23:03 »
Om det finns effektvakt så är det alltid bäst att koppla in strömtransformatorerna och använda funktionen.
Tänk dock på att en strömtransformator aldrig får lämnas oansluten på sekundärsidan. Om man har satt in dem i elcentralen så får man inte slå på huvudbrytaren förrän de även är inkopplade till värmepumpen. Skulle man i nödfall behöva lämna installationen halvfärdig så måste man kortsluta sekundäranslutningarna på alla strömtransformatorer.
Och man bör komma ihåg att även om det normalt är ganska låga spänningar och strömmar där på sekundärsidan så räknas även den kretsen som starkströmsanläggning, det krävs alltså samma typ av kabel osv som för en 230 V-installation, det duger INTE med t ex telekabel eller nätverkskabel.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #5 skrivet: 17 november 2014, 11:50:42 »
Så här står det i manualen till Nibe 750 då.
Jag tolkar detta som att om fastigheten har jfb så ska även frånluftsvärmepumpen ha det.
Du bör dock ha en separat jfb för värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #6 skrivet: 17 november 2014, 12:43:47 »
Det är inte ett krav från elsäkerhetsverket utan mer en rekommendation från pumptillverkaren. Fast anslutna apparater i värmesystemet behöver ej ligga över jordfelsbrytare, vill man ha en JFB i alla fall är det lämpligt att sätta en 300 mA JFB för brandskydd. Orsaken till att man inte vill ha uppvärmningsystemet över samma JFB som övriga huset är helt enkelt att man tycker att det är sä pass viktigt att ett fel på värmen inte ska påverka huset i övrigt och att ett fel i huset inte ska påverka uppvärmningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #7 skrivet: 17 november 2014, 22:16:08 »

Och man bör komma ihåg att även om det normalt är ganska låga spänningar och strömmar där på sekundärsidan så räknas även den kretsen som starkströmsanläggning, det krävs alltså samma typ av kabel osv som för en 230 V-installation, det duger INTE med t ex telekabel eller nätverkskabel.
Citat från Nibes Installatörshandbok:
-Anslut strömkännarna till en mångledare i en kapsling i direkt anslutning till elcentralen. Använd en mångledare med minst 0,5mm² från kapslingen till värmepumpen.

Skriv ett bittert mail och påpeka deras övertramp.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #8 skrivet: 17 november 2014, 22:32:41 »
Nu tror jag att NIBE har helt rätt i sina "instruktioner", strömtransformatorerna och deras anslutningsledningar är godkända för nätspänningen och det är dom som ska vara inne i "centralen" sedan kopplas dom till en "kabel" i en dosa utanför centralen och då duger även svagströmslednigar fram till VP, bara dom har nog stor area. Jag är även rätt säker på att dom klarar att vara anslutna utan att man kortsluter dom på sekundärsidan ( vilket inte är tillåtet med "riktiga stora" strömtransformatorer).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #9 skrivet: 17 november 2014, 22:50:18 »
Detta är en värmepump med inverter. Förmodligen finns ett störfilter med kondensatorer mot jord? Strömmen som går mot jord genom kondensatorerna känner jordfelsbrytaren som en felström. Om man då kopplar värmepumpen på samma jordfelsbrytare som resten av huset så kanske jordfelsbrytaren löser ut om det uppstår ytterligare lite läckage mot jord. Kanske ytterligare en utrustning med störfilter räcker.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #10 skrivet: 17 november 2014, 23:05:23 »
Man ska inte koppla NÅTT mot skyddsjorden för skyddsjord ska vara "ren" och endast användas som just skyddsjord. Skyddsjord ska inte blandas ihop med jorden i en svagströmsanläggning, men det sker och vållar ibland problem i elinstallationen.
När jag ska isolationsmäta (megga) en anläggning kopplar jag ihop nolla och fas(er) och mäter med 1000 Volt mellan jord och nolla/fas. Mtoståndet ska i princip vara oändligt dock som absolut min 500 000 ohm, men med ett så lågt värde är det troligen nått fel i anläggningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #11 skrivet: 17 november 2014, 23:26:28 »
Störningsskydd med kondensatorer mot jord finns i all nätansluten elektronik som kan verka störande på något sätt, eller för den delen som skulle kunna vara känslig för störningar från elnätet.
Inte bara invertervärmepumpar utan även i t ex datornätdelar, mikrovågsugnar och tv-apparater.

I stickproppsansluten enfasutrustning får kondensatorerna från fas respektive nolla till skyddsjord normalt vara på max 4,7 nF (ännu mindre i vissa specialfall, t ex medicinsk utrustning). Det ger alltså en reaktans på ungefär 680 kohm och en läckström på ca 0,3 mA vid 230 V 50 Hz. Ofta finns dessutom ett motstånd på en eller ett par Mohm parallellt med en av kondensatorerna för att ta hand om eventuella statiska laddningar.

Om det rör sig om fast ansluten utrustning, eller sådan som är elsäkerhetsprovad enligt äldre föreskrifter, så kan kondensatorerna vara betydligt större om det behövs ur avstörningssynpunkt. I radioapparater från 1930-talet är det t ex inte ovanligt att motsvarande störningsskyddskondensatorer är på 100 nF, vilket ger 7 mA läckström vid 230 V 50 Hz. Det känns tydligt i fingrarna :)

På min förra arbetsplats fanns ett skärmat rum för radiostörningsmätningar, kraftmatningen till det gick via ett filter som tydligen hade ganska hög kapacitans mot jord. Det var i varje fall problem med att jordfelsbrytare löste ut emellanåt när det fanns mycket övertoner på elnätet. En lösning som provades och som gav en klar förbättring men var opraktisk, var att ansluta en den Y-kopplade lindningen hos en Y/D-kopplad transformator parallellt med matningen till det skärmade rummet, D-lindningen såg till att kortsluta de övertoner som har samma fasläge i alla tre faserna (150, 300, 450 Hz osv). Nackdelen med detta var att transformatorn var i vägen och att tillslagsströmstöten ibland fick dvärgbrytare att lösa ut.
Den slutgiltiga lösningen var att koppla ett filter (parallellresonanskrets avstämd till 150 Hz) i serie med en av ledarna till skärmrummet, jag minns inte nu om det var nolla eller skyddsjord.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #12 skrivet: 18 november 2014, 08:17:14 »
Om man googlar lite så ser man att många avråder jordfelsbrytare tillsammans med frekvensomriktare, exempel:
http://www.elforsk.se/Rapporter/?download=report&rid=04_44_

Även varistorer mot jord förekommer och då blir det ju knas om man skall megga.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #13 skrivet: 18 november 2014, 10:33:06 »
Störningsskydd med kondensatorer mot jord finns i all nätansluten elektronik som kan verka störande på något sätt, eller för den delen som skulle kunna vara känslig för störningar från elnätet.
Inte bara invertervärmepumpar utan även i t ex datornätdelar, mikrovågsugnar och tv-apparater.

OK för dator och mikro, men min TV har inte jordat uttag utan en platt "EU-plugg", den har med all säkerhet inte nÃ¥tt störningsskydd mot jord.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kräver Nibe F750 jordfelsbrytare?
« Svar #14 skrivet: 18 november 2014, 10:46:20 »
Det är mycket vanligt att moderna "apparater" inte har jordade stickproppar. Där har man löst "problemen" på ett lite bättre sätt och dom apparaterna "förorenar" inte vår elmiljö lika mycket. Problemet med är nog inte att rent tekniskt klara av funktionerna utan avledning till jord, utan det handlar väl som vanligt om att hitta en lösning där man tjänar någon krona.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!