Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Optima 1100 Problem?? Elförbrukning, Rätt eller fel ytterdel?  (läst 8041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per_jönss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej..

2007 investera jag i en IVT värmepump Luft/Vatten med en Optima 1100.
Har tidigare haft CTC i vårt förra hus och var super nöjd med den!

Vårt hus idag är på 111kvm med nya stammar sedan ett år sedan vi bytte all vvs i huset.
Bygg år 1938 - 1940 och ny isolerad vind ca. 400mm isolering.
- 2st 2m element
- 5st 90cm element
- 3st Fläkt Element av märke Dyking

Under fem års tid har denna värme pump bara varit ett bekymmer med att så fort temperaturen under stigen ca 3 - 4+ gr. så går den i princip på elpatron nästan hela tiden.
Vi har haft service personal ute ca 10 gånger under denna tid och dom har vid två tillfällen bytt kompressor och tryck regulator ventil samt alla krästkort både i innerdel och ytterdel.

Vid installations tillfällen så var det gamla rör i huset som var avsedd för tidigare olje panna / el panna.
Jag blev rekommenderad att byta all VVS i huset för det var boven i det hela kom installatören fram till!
Bytes gjorde men! El förbrukningen blev värre!

För ca. 6 månader sedan så av ren slump så sprang jag på en annan VVS snubbe som menar på att min ytterdel är för tok för stor för mitt och det är anledningen till den höga elförbrukningen!

Kontakta IVT Service och boka tid med en tekniker för felsökning av våran värmepump!
Först så var det mjukstarts burken som var kass. Sedan så koppla han in sina tryck klockor och konstatera att det var för lite gas samt att tryck regulator var kass.
Nästa sak som är lite förvirrande är att i December månad hade min ytterdel 968 kompressor stater på 30 dagars tid!
Det kan jag förstå att innerdelen slå larm och stänger av ytterdelen i förebyggande syfte!

Problemet är att ingen vill ta ansvar för denna installation och jag kan få ett rakt svar vad det som gör att våran värmepump inte fungerar som den skall!

Är det någon som har ett bra svar på mina frågor?
« Senast ändrad: 23 september 2012, 16:32:49 av Per_jönss »

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
LÃ¥ter inte alls kul!

Vad har du för panna kopplad med VPn? Och vilka inställningar för huskurvan? Tidigare förbrukning utan värmepump, finns det uppgifter på detta?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Per_jönss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Tidigare var 38000kw innan vi bytte till VP och första året var det 22000kw!
Efter stam byte så i fjor blev 33000kw!!
Vill tillägga att vi har en Nibe kamin som vi eldar med!

Frågan är om Optima 1100 är för stor för vårt hus??

En annan fråga är om det finns ett grundvärde på hur mycket vatten i liter det skall finnas i systemet för en Optima 1100?

Är det normalt med 968 kompressor starter på 30 dagar ??

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man


968 starter på 30 dagar tycker jag är för mycket, detta är 33 per dag och normalt ska det enligt min uppfattning vara mindre än 20. Men intressant är också hur många körtimmar du har på dessa 968 starter. Med tanke på din höga förbrukning så låter det som om VP stannar i stort sett direkt efter den startat.

Frågor kvarstår dock: vad har du för panna och hur är din värmekurva inställd? Detta är väldigt viktigt för att kunna se varför ditt system gör som det gör.

En 11 kW är inte för stor för ett hus med ett energibehov på 38000 kWh. Den är lagom. Jag kör själv 10 kW på en tidigare förbrukning på 33-34000 kWh.

(38000 är förresten väldigt mycket på 111 kvadrat så det är inte otänkbart att värmesystemet är för litet relativt sett).

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Jag tycker du behöver mer volym.

Om jag räknat rätt har du inte mer än ca 93,5 liter i ditt system (rör+radiatorer) som pumpen skall jobba mot.
Det betyder att du endast har ca 8,5liter per kW

Visserligen rekomenderar IVT/Bosch ca 10liter per kW som värmepumpen levererar

Nibe rekomenderar 20-25liter per kW
Samma rekomendation har jag sett på IVT visserligen på bergvärme(Greenline F) men de är lite tvetydigt då de i samma dockument har rekomendationen 10L/kW.

En 6kW IVT pump har 35liter att jobba mot när den gör varmvatten och det brukar jag rekomendera.
Själv har jag 137liter per kW  :)

Så du skulle behöva en tank runt 300-400liter att montera i systemet, kanske montera en acktank som både värmepumpen och radiatorsystemt kan jobba separat mot.

För att svara på dina frågor
"Frågan är om Optima 1100 är för stor för vårt hus??"

NEJ en Optima 1100 är inte för stor utan helt rätt pump när man har en förbrukning på 38000kWh

"En annan fråga är om det finns ett grundvärde på hur mycket vatten i liter det skall finnas i systemet för en Optima 1100?"

Har svarat på den frågan ovan
Problemet är att det varma vattnet kommer tillbaka till värmepumpen för fort så den slår av.
Nu vet vi inte hur dina radiatorkretsar är kopplade men det kan vara att du har sk. kortslutning på någon slinga.

"Är det normalt med 968 kompressor starter på 30 dagar ??"

En aningen många starter men man får ha i åtanke att även vid avfrostning så räknas starter upp i detta system (andra VP fabrikat räknar inte avfrostningar som kompressorstarter) så upp till var tredje start kan vara en avfrostning.

"Tidigare var 38000kw innan vi bytte till VP och första året var det 22000kw!
Efter stam byte så i fjor blev 33000kw!!"

Ett gammalt hus formligen äter värme och en anledning till att elpatronen går in så tidigt är att ni inte vill frysa.
Har man hög värmekurva kan man hamna i en dålig spiral som gör att elpatronen slår ut värmepumpen så den inte kan starta pga för hög vattentemperatur (från elpatronen).


Vi behöver så mycket input som möjligt för att kunna ge bra svar
Så försök att beskriva/rita upp systemet och som "värmeslösaren" sa kan kurvan vara av intresse.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag har en optima 1000 till 270 kvm. Den klarar ner till ca 0 grader utan elspets. Det låter helt galet det du berättar. Den är på tok för stor tror jag. Räknar man att du har ett effekt behov på 75watt/ kvm så har du ett effekt behov på ca 8.5 kW. Jag tror du har alldeles för lite värme avgivande yta. Gissar på att den är direkt kopplad mod radiatorerna och inte via en tank? Den pumpen du har gissar jag att den vill ha ca 0.36l/s ( för min vill ha 0.34 l/s). Att få ut det ur ditt radiatorsystem blir nog väldigt tufft. Jag tror att när det är kallt startar och stannar den hela tiden. Och den har 15 minuters start fördröjning efter vart stopp. Detta bli antagligen väldigt "hattigt" och tillskottstimern räknar ner och så slutar det med mycket elpatron. En 200-300 liters volymtank hade nog gjort susen. Men dom VVS arma som varit där måste ju kunnat hitta ett fel. Det kan ju inte vara så svårt. Din el förbrukning är ju sky hög. Det är inte rättvist att jämföra då jag bor utanför Malmö. Men jag gör av med mellan 16000 och 19000 kWh per år och har gjort det sen vi installerade optima 1000 år 2005. Och då håller vi 22 grader på 270 kvm. Håller du bara ut här så kommer du få reda på felet med hjälp av medlemmar som är bra mycket duktigare än jag.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Per_jönss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Tack alla för eran svar på mitt problem..

Att utter delen är för stor det har jag förstått nu!
Skall skaffa en arbetstank på ca 300L denna vecka och koppla in den.
Frågan är om det är någon vits med dubbla sådana tankar då jag får en extra volym på 600L tanke på hur över dimensionerad utter delen är?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
300 liter räcker. Då får du med ca 100 liter rad vatten 30-40 liter/ kW. Det blir bra. Du borde kunna driva det huset ner till tio minus utan elpatron. Sen stannar ju pumpen och då har du inget val.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ta det lugnt nu!  :)

Om din huskurva är för hög, vilket delar av din beskrivning kan indikera, så har du fortfarande ett grundläggande problem. Innan du köper nåt, kan du berätta för oss vilken huskurva du har?

Det finns i vissa system nackdelar med att ha för stor volym, det kan bli så att VP aldrig hinner ladda ikapp när det är kallt pga avfrostning och laddning av VV. Men det beror också på vilket styrsystem/panna du har vilket du fortfarande inte berättat...

Och nej, utedelen är inte för stor (för din förbrukning). Det är värmesystemet som är väldigt litet för din förbrukning! Jag har samma problem och därför har jag valt ett shuntat system med bufferttank.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Per_jönss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

IVT 290 med Optima 1100 " Installerad 2007 "
Kurvan: 15 - 38
Jag har en inne givare som är installerad i källaren där det ganska jämn temperatur och jag har ställt rum temperaturen på 20gr .

Kollade precis min elförbrukning och så här ser den ut:
Tidigare ägare gjorde av med 38000kw.
2007 - 2008 ca 22300kw " Installation av IVT 290 + Optima 1100 "
2008 - 2009 ca 21000kw
2009 - 2010 ca 23800kw
2010 - 2011 ca 34000kw " Ã…ret vi bytte all VVS i huset "

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det finns lite fler inställningar än dessa men spontant låter 15-38 väldigt lågt. Innegivaren kommer att styra upp den verkliga framledningen baserat på avvikelsen så denna kan ligga högre naturligtvis. Någon som kan mer om exakt hur 290 funkar borde kunna kommentera om 15-38 är rimligt.

Om det är så låg framledning så är det perfekt med värmepump, inga problem med för hög framledning/retur. Men mer volym behövs och 300 l räcker absolut som Mr Henke skriver.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Per_jönss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Marcus!!

Det känns som det är god ide med en 300L tank..

Nästa fråga är! Fick en halv dålig offert från service företaget på byte av:
- Tork filter
- Regulator ventil " utterdel "
- PÃ¥ fyllning av gas
Detta kalas begär dom ca. 15000:- ink. moms.
Tycker det låter lite i överkant för ovanstående arbete!

Finns det ett annat sätt att själv kunna kolla om utter delen ger den effekt den skall?
Och även om det rätt mängd gas?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IVT Optima 1100 Problem?? Elförbrukning, Rätt eller fel ytterdel?
« Svar #12 skrivet: 23 september 2012, 23:06:26 »
15-38 :o

Det är en väldigt låg värmekurva.
så lågt har man bara när man kör golvvärme
är det för fläktkonvektorerna som man valt så låg temp?

Det jag tror händer är att du får ut den värmen du skall ha enligt kurvan MEN innegivaren kompenserar för att innetempen inte är rätt och för att försöka lyfta och komma ikapp så matar den på med elpatron.

Du visste hur många starter du hade
om du tittar där i närheten så finns en meny som heter temperaturer
Läs av alla temperaturer (T1 till T12) när värmepumpen har startat och gått ca 2-3minuter och läs av efter ca 10minuter om nu pumpen går så länge.

Även hur cirkulationspumparna står inställda i botten av AW290 är av intresse.
Demontera frontpanelen och kontrollera.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Per_jönss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulations pumpen till utter delen står på 2 och till elementen står på 2.

Antal starter kan jag inte komma åt att se övriga värden.
Teknikern talade om antal starter!
Kan inte hitta den menyn även under installation menyn.
Det verkar som det är en tredje meny val som bara service tekniker kan komma åt!

Det man kan fråga sig varför VP har gott i sönder för tredje gång med samma fel som innan är om det har med att det är för kort gång tid och för många starter som gör detta fel!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
För ca. 6 månader sedan så av ren slump så sprang jag på en annan VVS snubbe som menar på att min ytterdel är för tok för stor för mitt och det är anledningen till den höga elförbrukningen!

Hur menar han då? Ju större VP du har desto mindre elpatrontillskott behöver du. Har du tillräckligt stor VP så behöver du ingen elpatron alls och får således lägsta möjliga elförbrukning. Sen finns det ju andra nackdelar med en för stor VP, som andra har beskrivit, men att elförbrukningen ökar med en större VP är rent felaktigt.
Dessutom är det ju en luft/vatten-VP och den angivna uteffekten gäller vid 7 plusgrader ute. Effekten sjunker sen ganska mycket när det blir kallare ute, så därför behöver man en kraftigare VP än om det hade varit berg- eller jordvärme.


Antal starter kan jag inte komma åt att se övriga värden.
Teknikern talade om antal starter!
Kan inte hitta den menyn även under installation menyn.
Det verkar som det är en tredje meny val som bara service tekniker kan komma åt!

Du behöver byta accessnivå till 'Fabrik'. Koden för det är dagens datum, men du lägger på ett på varje siffra. I dag är alltså koden 1034.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!