Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vedpris i dag  (läst 26488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
vedpris i dag
« skrivet: 11 februari 2011, 20:54:51 »
700:-/ kubiken hörde jag en bekant sa att han fick ut i Göteborg, levererat då, och finklyven björk förståss.

Har nog 45-50 kubik hemma i dagsläget, dock mest gran...










Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: vedpris i dag
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2011, 21:46:18 »
Sälj dom till göteborg  Thumbsup
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: vedpris i dag
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2011, 21:51:40 »
Har nog en 30-35 m3 mest björk kanske ska sälja och köpa el till vp istället men nej behåller nog veden tills det blir riktigt kallt *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: vedpris i dag
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2011, 23:33:15 »
hej..
så har det gått till länge här hemma svart sälj ved i bunt på lastbil eller traktor släp å betala strömräkningen av det....billigt som f-n + lite jobb med veden,behöver inte många traktorlass för å betala 8000kwh i ström

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: vedpris i dag
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2011, 09:13:10 »
hej..
så har det gått till länge här hemma svart sälj ved i bunt på lastbil eller traktor släp å betala strömräkningen av det....billigt som f-n + lite jobb med veden,behöver inte många traktorlass för å betala 8000kwh i ström

Lite jobb? Det enda du slipper göra är ju o elda upp den och det är ju minsta jobbet.

Jag betvivlar att det finns så dumma människor? Det måste vara en skröna ???
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: vedpris i dag
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2011, 09:34:14 »
hej ...så du menar att om en skogs ägare hugger av 5 ha = holmen eller ofta svea skog som står för huggningen
så är det mest jobb med att hugga skogen ???
skogsägaren håvar in deg å ber skogsbolaget som hugger lämmna veden vid väg= noll jobb samt avdragsgill kostnad för averkning
å framkörning

det enda skogsägaren behöver göra är att sälja ved buntarna å ev se till att han eller timmeråkarna levererar ved bunten hem på gårdentill den som köpt en bunt, ev får ochså köparen betala ev frakt

massa priset ligger väl i dag pÃ¥ ca 400kr per m3  skogsägaren tar ofta det per m2 och slipper jobbet med kapning Ã¥ kluvning samt besväret med Ã¥ elda

säg att ett traktor lass e ca 5 m3 = 2000kr i svarta pengar en bunt på bil är ca 12-14m3 å drar således in ca 5000kr svart
hur länge kör ni värmepumpen för 5000kr ????? misstänker att dom pengarna värmer huset ett helt år
på en bunt oklyven ved


så jag undrar....
Jag betvivlar att det finns så dumma människor? Det måste vara en skröna


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: vedpris i dag
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2011, 14:47:49 »
Fantasipriserna är redan på väg nedåt
och vintern tog slut igÃ¥r. Lr?  8)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vedpris i dag
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2011, 16:52:40 »
Kul att det är flera som upptäckt vedeldningens ekonomiska fördelar, dvs. för oss med VP och lite skog  :D
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: vedpris i dag
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2011, 17:00:44 »
kompisen säljer ved i 25 kilossäckar för 200kr/säck pÃ¥ svenska rallyt... det blir mÃ¥nga säckar per kubik  ;)

En kund till mig som monterat ytjordvärme sålde av sitt vedförråd för 250kr/m2, det var nog billigt för det ringde non-stop i tre dagar ;D
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vedpris i dag
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2011, 17:15:11 »
Grovt räknat 40 säck/m3 = 8000:- m3. Ved är snart lika värdefullt som guld  studs
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: vedpris i dag
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2011, 17:46:46 »
Tror felet är att vedeldare ofta är snålare än satan skälv...och tron att det är billigt gör att tankeverksamheten upphör.....eller nått sånt

ha vare med om folk som suttit å kört ved med perssonbil å släp 6 mil för å hämta ved..+ att då hadde dom ochså köpt veden
hur mycket kostar en sån ved investering ....å hur billigt blir det...även om dom fått veden så slutar inte räkningen på gratis

finns bara ett folkslag som tjänar på ved å det är skogsägarna,så fort man måste köpa eller betala för ved blir det dyrt..



Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: vedpris i dag
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2011, 17:51:57 »
Jo det är naturligtvis nästan lika stolligt som att åka 40 mil till Ullared för att köpa en varor som man egentligen inte har bruk för.Men det blir ju ett avbrott i vardagen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: vedpris i dag
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2011, 20:05:20 »
hej ...så du menar att om en skogs ägare hugger av 5 ha = holmen eller ofta svea skog som står för huggningen
så är det mest jobb med att hugga skogen ???
skogsägaren håvar in deg å ber skogsbolaget som hugger lämmna veden vid väg= noll jobb samt avdragsgill kostnad för averkning
å framkörning

det enda skogsägaren behöver göra är att sälja ved buntarna å ev se till att han eller timmeråkarna levererar ved bunten hem på gårdentill den som köpt en bunt, ev får ochså köparen betala ev frakt

massa priset ligger väl i dag pÃ¥ ca 400kr per m3  skogsägaren tar ofta det per m2 och slipper jobbet med kapning Ã¥ kluvning samt besväret med Ã¥ elda

säg att ett traktor lass e ca 5 m3 = 2000kr i svarta pengar en bunt på bil är ca 12-14m3 å drar således in ca 5000kr svart
hur länge kör ni värmepumpen för 5000kr ????? misstänker att dom pengarna värmer huset ett helt år
på en bunt oklyven ved


så jag undrar....
Jag betvivlar att det finns så dumma människor? Det måste vara en skröna



Vem betalar 400 kr m3 för lÃ¥ngved  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: vedpris i dag
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2011, 20:07:37 »
hej ..
betalar holmen sca svea mfl ca 350-400 kr per m3 så tror jag inte så många säljer sin ved för 225kr m3
känns som det är en dålig affär att inte sälja veden som massa....... om jag ej får massavedspris för den
« Senast ändrad: 12 februari 2011, 20:09:18 av Dr Chun-Lan »

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: vedpris i dag
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2011, 20:20:53 »
hej ..
betalar holmen sca svea mfl ca 350-400 kr per m3 så tror jag inte så många säljer sin ved för 225kr m3
känns som det är en dålig affär att inte sälja veden som massa....... om jag ej får massavedspris för den

Holmen baserar sitt pris på fast m3 ex 1 m3 blir ca 0.6 m3 enligt deras mått. Men enda anledningen att sälja ved privat är för att den sälja utan kvitto. Ska man betala arbetsgivaravgift och skatt tycker vissa att det är bättre med svarta pengar men hur mycket skatt det blir beror på skogvärdet och hur mycket man avverkar. Ved priset här har legat runt 150 kr m3 för blandved men har kanske stigit lite nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!