Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värma Värmepumpen?  (läst 70427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
Värma Värmepumpen?
« skrivet: 23 december 2010, 19:03:48 »
Jag har en panasonic he9dke som jag använder för att värma ett radhus pÃ¥ 72 kvm, har hitills klarat mig utan tilläggsvärme,  när det blivit under 20 har jag ställt en fotogenlampa med lampolja bakom.
Det har hjälpt ganska mycket men lampoljan är dyr, kan man använda diesel istället eller är det risk för att det blir sot som kommer på kyllammellerna vilket i så fall skulle sätta ner verkningsgraden och eventuellt fräta.
Provar idag med en fläktkamin till bil 600w som står precis bakom och det blev bra satt nästan och frös när tempen gick under 20c men nu efter några timmar har jag 23c.
Jag tror att de 600w som kaminen drar förbättrar coop så mycket att jag får tillbaka minst dubbelt.
Skulle jag satt kaminen inne skulle den ökat tempen försumbart.
Har jag rätt i mina antaganden? Och varför kan man inte i så fall extrautrusta pumpen med värmeslingor från början som går in när det blir under en temp när verkningsgraden faller.

Bengt

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2010, 19:12:05 »
Ponera i att du har rätt i dina antaganden och tänk
-Varför finns inte detta på ngn marknadspump?

Svar nog? :)

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2010, 19:29:38 »
 *roflmao*
Har -22c nu, normalt så brukar den frosta av efter 45min, och hålla på i 15min.
Efter 2tim. så frostar den av, vilken skillnad! Sitter här i tshirt nu varmt och skönt för bara 600w extra och om coop förbättras så är det förmodligen en ren vinst!!
Bengt

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 23 december 2010, 21:30:35 »
 :D
Utetemp nästan-23 rumstemp 23-24 grader i nedervåningen , utblåstemp vid ganska hög fart 43C.
Jobbar som om det vore höst ute. Det här fungerar jättebra behöver inte dra på elpannan.
Har bara frostat av en gång hitills på hela kvällen!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2010, 22:38:37 »
Tror du gjort en stor uppfinning  ;) eller spetsat glöggen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2010, 22:58:37 »
 ^-^
Glöggen var slut på vår statliga institution!
Tror inte det är någon stor uppfinning bara sunt förnuft, pumpen kyler ju värmen från min lilla fläktkamin till mindre än utetemp och då måste den ta tillvara mycket mer värme än om jag ställer den inne.
Pumpen får högre intemp och jobbar på bättre coop, avfrostning sker mer sällan bara 2 ggr i kväll hittills. Tempen har stigit till -16c ute nu.
Undrar hur många andra som gjort det samma?
Hade funderingar på att skicka värme från en ventil i källaren men det har inte blivit av än i så fall skulle värmen från pumpen passera huset och värma sig själv.
Det blir ju inte perpetum mobile men det kan ju höja coop kalla dagar, problemet kan bli att inneluften är fuktig och har visserligen högre värmevärde men avfrostningen kan bli ett problem.

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 23 december 2010, 23:13:36 »
^-^
Glöggen var slut på vår statliga institution!
Tror inte det är någon stor uppfinning bara sunt förnuft, pumpen kyler ju värmen från min lilla fläktkamin till mindre än utetemp och då måste den ta tillvara mycket mer värme än om jag ställer den inne.
Pumpen får högre intemp och jobbar på bättre coop, avfrostning sker mer sällan bara 2 ggr i kväll hittills. Tempen har stigit till -16c ute nu.
Undrar hur många andra som gjort det samma?
Hade funderingar på att skicka värme från en ventil i källaren men det har inte blivit av än i så fall skulle värmen från pumpen passera huset och värma sig själv.
Det blir ju inte perpetum mobile men det kan ju höja coop kalla dagar, problemet kan bli att inneluften är fuktig och har visserligen högre värmevärde men avfrostningen kan bli ett problem.
Strålande sickan! Du har uppfunnit en evvvighetsmaskin :D skål! //gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 25 december 2010, 21:32:01 »
Hade ju hoppats på några seriösa kommentarer av experter på området eller har ni gått in in "dimman".
Eftersom jag tydligen hittat ett sätt att köra en värmepump under -20 med god effekt till ett minimum av kostnad kanske det inte är intressant eller håller ni som läst det här på och testar själva??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 25 december 2010, 21:40:33 »
Hade ju hoppats på några seriösa kommentarer av experter på området eller har ni gått in in "dimman".
Eftersom jag tydligen hittat ett sätt att köra en värmepump under -20 med god effekt till ett minimum av kostnad kanske det inte är intressant eller håller ni som läst det här på och testar själva??

Anledning till avsaknad av seriösa kommentarer är att det ger mindre att värma på kalla sidan. Men visst tror du att det funkar bättre på kalla sidan är det ju bara att köra vidare tron är stark ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #9 skrivet: 25 december 2010, 21:49:41 »
Det är lika meningslöst som att värma köldbäraren till en bergvärmepump med el eller olja. Det blir inte dubbelt tillbaka, det blir betydligt mindre än insatsen tillbaka. Ställ kaminen eller fotogenlampan inne i huset, det ger bättre effekt av den värmen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #10 skrivet: 25 december 2010, 21:57:30 »
Tycker att jag med mina enkla mätningar visat att det visst ger effekt!
Har du någon fakta som visar ditt påstående eller är det bara något man säjer.
Kan det inte vara så att pumpar anpassade för extremkyla har en liten värmeslinga någonstans?
Tänkte att utrusta min pump med lite värmekabel monterad på gallret på uteenheten.
Skillnaden i kostnad mellan att ha en kamin på 600w inkopplad eller att sätta på elpannan med antal kw är ju ganska stor.
Ser man pÃ¥ diagram ser man ju att COOP gÃ¥r ner kraftigt vi lägre temp, kan man dÃ¥ genom högre intemp fÃ¥ pumpen att arbeta med högre verkningsgrad fÃ¥r man ju ut betydligt mycket mer värme till lägre kostnad. Men det hela kanske är för enkelt - folk kan ju kanske fÃ¥ sina gamla pumpar att fungera pÃ¥ lÃ¥g temp utan att isa igen pÃ¥ ett enkelt sätt -jag tänker speciellt pÃ¥ sÃ¥ kallade "kinapumpar" ( är inte allt tillverkat där numera oavsett märke").  

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #11 skrivet: 25 december 2010, 22:30:53 »
Onekligen intressant om det fungerar.
Du tillför alltså 600W och menar att du får mer än dessa 600W tillbaka?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #12 skrivet: 25 december 2010, 22:40:45 »
Det här var intressant...  vad är logiken här.. först tyckte jag det verkade helt dumt... men det kanske det inte är..ändÃ¥... ::)
Tyvärr inget vettigt att komma med i nu läget... >:(

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #13 skrivet: 25 december 2010, 22:41:54 »
Tycker att jag med mina enkla mätningar visat att det visst ger effekt!
Har du någon fakta som visar ditt påstående eller är det bara något man säjer.
Kan det inte vara så att pumpar anpassade för extremkyla har en liten värmeslinga någonstans?
Tänkte att utrusta min pump med lite värmekabel monterad på gallret på uteenheten.
Skillnaden i kostnad mellan att ha en kamin på 600w inkopplad eller att sätta på elpannan med antal kw är ju ganska stor.
Ser man pÃ¥ diagram ser man ju att COOP gÃ¥r ner kraftigt vi lägre temp, kan man dÃ¥ genom högre intemp fÃ¥ pumpen att arbeta med högre verkningsgrad fÃ¥r man ju ut betydligt mycket mer värme till lägre kostnad. Men det hela kanske är för enkelt - folk kan ju kanske fÃ¥ sina gamla pumpar att fungera pÃ¥ lÃ¥g temp utan att isa igen pÃ¥ ett enkelt sätt -jag tänker speciellt pÃ¥ sÃ¥ kallade "kinapumpar" ( är inte allt tillverkat där numera oavsett märke").  


Visst kan det ge viss effekt men det ger mer effekt om du ställer kaminen inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #14 skrivet: 25 december 2010, 22:49:13 »
Tycker att jag med mina enkla mätningar visat att det visst ger effekt!
Har du någon fakta som visar ditt påstående eller är det bara något man säjer.
Kan det inte vara så att pumpar anpassade för extremkyla har en liten värmeslinga någonstans?
Tänkte att utrusta min pump med lite värmekabel monterad på gallret på uteenheten.
Skillnaden i kostnad mellan att ha en kamin på 600w inkopplad eller att sätta på elpannan med antal kw är ju ganska stor.
Ser man pÃ¥ diagram ser man ju att COOP gÃ¥r ner kraftigt vi lägre temp, kan man dÃ¥ genom högre intemp fÃ¥ pumpen att arbeta med högre verkningsgrad fÃ¥r man ju ut betydligt mycket mer värme till lägre kostnad. Men det hela kanske är för enkelt - folk kan ju kanske fÃ¥ sina gamla pumpar att fungera pÃ¥ lÃ¥g temp utan att isa igen pÃ¥ ett enkelt sätt -jag tänker speciellt pÃ¥ sÃ¥ kallade "kinapumpar" ( är inte allt tillverkat där numera oavsett märke").  


Visst kan det ge viss effekt men det ger mer effekt om du ställer kaminen inne.

Jaha och hur kom du fram till det?, bengtic hade kommit fram till precis tvärt om genom tester..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!