Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?  (läst 25135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
"Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« skrivet: 20 augusti 2010, 09:13:11 »
Anledningen till att jag frÃ¥gar är att jag köpt ett hus där byggherren skall sätta in "elektrisk avhärdning" som har högst tvivelaktig funktion vad jag kan se:  .
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article44181.ece
Vi kommer att ha hårdhet 16 i tyska grader (°dH) på vårat vatten enligt Uppsala vattens hemsida.
Jag är lite rädd för att det första man får göra är att sätta in en riktig avhärdare för 15000:-.
Finns det någon som har någon erfarenhet av en "elektrisk avhärdare" jämfört med en traditionell som man fyller på salt i?
Tacksam för kommentarer.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2010, 17:06:02 »
en elektrisk avhärdare gör väl inte vattnet mjukare Sc:,h, den gör bara så att kalket mister lite av sin förmåga att fastna i rörledningar.
ska man göra vattnet mjukare krävs en riktig avhärdare.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2010, 17:32:18 »
den elektriska "avhärdaren" ändrar kalkens egenskaper under en begränsad tid sedan återgår kalken till ursprunget, har man tex en varmvattenberedare är omsättningen oftast för långsam.
Så det enda som verkligen fungerar bra är en riktig avhärdare, den fångar upp kalken så att den aldrig kommer ut i systemet där den kan förstöra allt från kläder, kranar, köksutrustning, handfat mm mm.
Avhärdare kan man få från ca 10000:- och uppåt och rent generellt håller dom dyrare längre men livslängden brukar vara lång oavsett fabrikat + 15 år
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2010, 17:41:44 »
Ja man kan ju misstänka att när det finns Aqua Super http://www.csagentur.se/avkalkning.asp för 1600:- så måste det ju finnas en förklaring till att det fortfarande säljs traditionella avhärdare med salt för 10000:- och uppåt.
Jag talade med en firma som enbart säljer olika vattenreningsprodukter och de ville inte befatta sig med de "elektriska" varianterna, sen så var jag på en vanlig VVS-affär och där sa de bara att de aldrig rekommenderar de "elektriska" varianterna.
Jag har inte hört någon som varit speciellt imponerad av 1600:- varianten.

Läste följande på Ny Tekniks hemsida:
För recirkulerande system finns det belägg för att tekniken kan fungera väl, även om det också finns ett flertal studier som visar motsatsen. Någon grundlig fallstudie med positivt resultat i en enkelpassage-applikation, publicerad någonstans där den utsatts för sakkunnig granskning, existerar dock mig veterligen inte.

Är det någon som känner till vad som är vanligast att sätta in i nybyggda hus där vattnet är hårt?
« Senast ändrad: 21 augusti 2010, 17:44:24 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2010, 20:33:05 »
Jag bor i ett omrÃ¥de där vattnet är rätt hÃ¥rt mellan 15 - 20 dH,  jag har inte sett ett nytt hus där man inte har satt in saltavhärdare. Det gäller naturligtvis inte dom hushÃ¥ll som  har kommunalt vatten, utan dom med egna borrade brunnar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2010, 21:21:40 »
Vi får kommunalt vatten med 16 °dH, vi tillhör ett mindre vattenverk utanför Uppsala, i Uppsala så har man satt in någon central utrustning som tar ned vattnet till 8 °dH, men vi kommer som sagt ha 16 °dH hos oss.
Vet du vad erat kommunala vatten ligger på, det känns lite som att man har blivit lurad av byggherren då det inte gått att läsa något om vilket avhärdningssystem som de skulle leverera med husen.
Men jag antar att de kommer undan med att leverera den "elektriska" varianten, de kommer förstås hävda att den är tillräckligt funktionell.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2010, 21:42:07 »
Vi får kommunalt vatten med 16 °dH, vi tillhör ett mindre vattenverk utanför Uppsala, i Uppsala så har man satt in någon central utrustning som tar ned vattnet till 8 °dH, men vi kommer som sagt ha 16 °dH hos oss.
Vet du vad erat kommunala vatten ligger på, det känns lite som att man har blivit lurad av byggherren då det inte gått att läsa något om vilket avhärdningssystem som de skulle leverera med husen.
Men jag antar att de kommer undan med att leverera den "elektriska" varianten, de kommer förstås hävda att den är tillräckligt funktionell.

Jag bor i Uppsala och fÃ¥r vattnet frÃ¥n den nya anläggningen i Gränby, och avhärdningen där är ett skämt.  fiR:

Jag ställde om mitt gamla Culligan-filter sÃ¥ att det regenererades var 6:e dag i stället för var 3:e som vi använt sedan barnen flyttat ut. Det funkade skapligt ett tag, men efter nÃ¥gon mÃ¥nad slutade tvÃ¥len löddra, som det brukade göra när man glömt fylla salt. Vid kontakt med Uppsala Vatten sa de att de hade haft problem med avhärdningen, men att det skulle vara fixat. Jag ställde tillbaka till var 6:e, och det gick inte lÃ¥ng tid innan det slutade löddra igen. Jag är nu tillbaka pÃ¥ var 3:e dag och för min del tycker jag de kan kasta ut den centrala avhärdningen och sänka priset pÃ¥ vattnet i stället, vi mÃ¥ste ju i alla fall ha egen avhärdare.  :,v(
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2010, 22:26:13 »
I Östersund tar man vattnet ur storsjön, vattnet är mjukt så man har i vattenverket apparatur som kan höja hårdheten lite till runt 5 dH. (Tycker jag mig minnas)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2010, 13:33:36 »
En gång i slutet av 90-talet tog jag en titt på en s k elektrisk avhärdare och kunde inte göra mycket mer än att skaka på huvudet åt prylen. Det var en hopgjuten plastburk med nätsladd i ena änden och två flatstiftskontakter i andra änden, den såg ut ungefär som ett elektroniskt drivdon för neonskylt. Den levererade en fyrkantvåg med frekvens på några tiotal kHz, kommer inte ihåg spänningen men det var nog inte mer än att det kunde räknas som SELV (alltså relativt ofarlig klenspänning). Uppenbarligen fanns det en ganska liten kondensator i serie med utgången eftersom fyrkantvågen så att säga sjönk ihop och det blev bara korta pulser för varje flank om man försökte belasta apparaten resistivt.

Meningen var att man skulle sätta två slangklammer på inkommande vattenledning med ett par dm avstånd mellan dem, och ansluta dem till flatstiften på apparaten. Det skulle inte spela någon roll om det var plast- eller metallrör, men vid metallrör skulle man isolera med eltejp under åtminstone den ena slangklämman.

Kan det bli mycket mer humbug och bondfångeri?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2010, 14:07:59 »
Ur rent kemiskt synpunkt har jag svårt att förstå hur en elektrisk avhärdare kan fungera. Det som gör vattnet hårt är kalciumjoner. Kalciumjonerna bildar med tvållösning olösliga kalktvålar. Kokar man hårt vatten brukar det bli grumligt då kalciumkarbonat fälls ut. Så länge som kalciumjonerna finns kvar i vattnet är vattnet hårt.

Avhärdare enligt jonbytarprincipen som regenereras med salt byter ut kalciumjonerna mot natriumjoner. Kalciumjonerna försvinner ut i avloppet vid regenereringen. Vattnet som har passerat avhärdaren är inte längre hårt då kalciumjonerna är utbytta mot natriumjoner.

Men vart tar kalciumjonerna vägen i en elektrisk avhärdare? De kan rimligen inte fällas ut i avhärdaren som i så fall rätt snabbt skulle bli tilltäppt. Finns de kvar i vattnet är vattnet fortfarande hårt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad assar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • fortfarande nybörjare
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2010, 14:34:25 »

Var går gränsen på hur hårt vattnet får vara vi har 21 tyska hårdhetsgrader och ni kan ju själva tänka er hur kranar mm ser ut. Har mailat och ringt flertal gg men inget händer det värsta är att mörka kläder får pemanenta blekta fläckar vi har fått kläder förstörda för mycket pengar. Vet inte ifall det har med det hårda vattnet att göra men troligtvis, i vilket fall så är det deras problem men som sagt var där händer ingenting fiR:
Det enda dom säger är att vi ska sätta in avhärdare och enligt VA nämnden så kan dom inte tvinga en till det. Vi köper och betalar för en vara/tjänst precis som alla andra och då ska det gå att använda. Vi är flera på samma gata som har detta problem.
Nibe 1215-7 400 meter slang. Bor i Skåne (utanför Ystad).
Ca 150 kvm+ källare 45 kvm innan ca 3,5 kbm olja.
06-07   drifttid 3450 tim  9 tillsats  6938 starter
07-08   drifttid 6961 tim  21 tillsats  13658 starter
08-09   drifttid 10689 tim  32 tillsats  18647 starter

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2010, 15:23:01 »

Var går gränsen på hur hårt vattnet får vara vi har 21 tyska hårdhetsgrader och ni kan ju själva tänka er hur kranar mm ser ut. Har mailat och ringt flertal gg men inget händer det värsta är att mörka kläder får pemanenta blekta fläckar vi har fått kläder förstörda för mycket pengar. Vet inte ifall det har med det hårda vattnet att göra men troligtvis, i vilket fall så är det deras problem men som sagt var där händer ingenting fiR:
Det enda dom säger är att vi ska sätta in avhärdare och enligt VA nämnden så kan dom inte tvinga en till det. Vi köper och betalar för en vara/tjänst precis som alla andra och då ska det gå att använda. Vi är flera på samma gata som har detta problem.


Sätt in en riktig avhärdare.

Du kan tycka vad du vill om vem som skall fixa problemet, men innan du gör det själv lär du bara reta upp dig på det hårda vattnet, och efter du satt in en kommer du att undra varför du inte gjort det tidigare ;)

Min svåger, som är rörkrökare, undrade om vi skulle plocka bort vår avhärdare när vi fick central avhärdning. Han ville i så fall ha den uppe i Dalarna, som inte har speciellt hårt vatten, just för att han tyckte vårt vatten var så trevligt att duscha i. Min fru tyckte det vore bra att bli av med den, men jag ville först se att det funkade utan, och det gjorde det inte alls.

En del avråder från att dricka avhärdat vatten, och i vårt hus, dár avhärdaren installerades redan från början, är kallvattnet i köket icke avhärdat.

Jag tycker synd om de som gick på rekommendationen från Uppsala Vatten att plocka bort avhärdaren efter att nya vattenverket togs i drift.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2010, 17:59:06 »
Ur rent kemiskt synpunkt har jag svårt att förstå hur en elektrisk avhärdare kan fungera. Det som gör vattnet hårt är kalciumjoner. Kalciumjonerna bildar med tvållösning olösliga kalktvålar. Kokar man hårt vatten brukar det bli grumligt då kalciumkarbonat fälls ut. Så länge som kalciumjonerna finns kvar i vattnet är vattnet hårt.

Avhärdare enligt jonbytarprincipen som regenereras med salt byter ut kalciumjonerna mot natriumjoner. Kalciumjonerna försvinner ut i avloppet vid regenereringen. Vattnet som har passerat avhärdaren är inte längre hårt då kalciumjonerna är utbytta mot natriumjoner.

Men vart tar kalciumjonerna vägen i en elektrisk avhärdare? De kan rimligen inte fällas ut i avhärdaren som i så fall rätt snabbt skulle bli tilltäppt. Finns de kvar i vattnet är vattnet fortfarande hårt.

Hittade en "teknisk beskrivning" på http://www.trebema.se/aqua_2000.html

"AQUA Kalklösare 2000 verkar genom att ett elektrostatiskt kraftfält bildas mellan polerna.
Kraftfältet pulserar med en hastighet av 7-14.000 Hz och sätter järnpartiklarna i sådan rörelse att kalken sönderdelas."

Ganska tunn teknisk beskrivning, det kan ju inte anses seriöst :(
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #13 skrivet: 22 augusti 2010, 19:46:59 »

Min svåger, som är rörkrökare, undrade om vi skulle plocka bort vår avhärdare när vi fick central avhärdning. Han ville i så fall ha den uppe i Dalarna, som inte har speciellt hårt vatten, just för att han tyckte vårt vatten var så trevligt att duscha i.

Jag bodde en tid i Uppsala och vid ett tillfälle duschade jag i en villa där man hade installerat avhärdare. Det var mycket trevligare att duscha i det vattnet. Svårt att beskriva skillnaden mot det vanliga Uppsalavattnet men den var tydligt märkbar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #14 skrivet: 22 augusti 2010, 21:11:13 »
Har haft min Trebema Aqua 2000 i ca 3 år.
Den tar inte bort kalken men silarna i kranarna behöver avkalkas 1 gång per år
istället för varannan månad , samma gäller kaffebryggaren som avkalkas 2gg/år
istället för varje månad.När den väl avkalkas så kommer kalken som fint pulver
istället för stora kalkbitar.

Här är fler synpunkter för dom som vill läsa...http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17920-kalkloesare-aqua-2000-funkar-den.html

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!