Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 i Viloläge  (läst 20894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Ringsäter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
IVT 490 i Viloläge
« skrivet: 29 december 2008, 11:21:00 »
Hej! Har en IVT 490 som står i viloläge... trots uppenbart värmebehov. Finns det ngt sätt att "sparka igång" den? Jag får inga felindikatorer förutom att kompressorn inte går igång och inte elpatronen heller trots framledning på 17 grader och tapp på 18 grader. Jag trodde att det kande varit överhettningsskyddet som löst ut med det verkar inte vara så. Trycket är OK och likaså anoden.

/PER

Utloggad agah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #1 skrivet: 30 december 2008, 15:03:09 »
Hej

Jag hade samma problem och det började på julafton. Värmen (golv & vatten) sjönk så att det enda var att koppla på el-tillskott som tillfälligt och ganka dyr lösning. Displayn visade "viloläge" hela tiden vad jag än hjöde värmekurvan.


Idag hade jag en reparatör (IVT serviceombud) och han bytte styrkortet, tydligen en vanlig fel på dessa skåp är styrenheten.

Lycka till
//Daniel

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #2 skrivet: 30 december 2008, 19:54:14 »
Hej,

Kolla vad temperaturerna under meny 3 visar.
Har man inte gjort några ändringar från fabriksvärde så skall VV-produktion starta vid 49,5°C på givare GT3:2.
När VP skall starta för värme produktion kan man se på GT1, värdet inom () är börvärde.
När värdet utom () är 2,5°C under börvärde bör kompressor starta.
Jag skulle kolla givarna  GT1, 3:1, 3:2 och 3:3 innan jag skulle ge mig pÃ¥ styrkort.

Har fått för mig att man gärna byter styrkort för "säkerhets skull" om man inte kommer på något bättre.
Som kund har man väldigt svårt att kontra mot ett myndigt: "-Det är förmodligen styrningen som lagt av..."

Cronos

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #3 skrivet: 30 december 2008, 22:54:39 »
En återställning till fabriksinställningen kan hjälpa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #4 skrivet: 30 december 2008, 23:45:16 »
Lustigt nog hade jag samma problem i går, programmerad bug?
Började med inget varmvatten, eftersom jag inte var hemma instuerade jag dottern per tele, att sätta på extra varmvatten, då brukar ju elpatron gå igång. När jag kom hem gick den på bara elpatron och kompressorn stod. Stängde av och satte på huvudbrytaren utan resultat. Gick in i servicemode och kollade att det gick att starta kompressorn manuellt, vilket funkade. Gjorde en återställning till fabriksvärden utan nåt omedelbart resultat, men jag lät den stå nån timme så att temperaturerna gick ner och se då startade allt snällt i rätt ordning igen.
Fungerar fortfarande.
Jag har nu spärrat tillskottsel till 1 kW så att man märker om det skenar igen..
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #5 skrivet: 30 december 2008, 23:48:29 »

Idag hade jag en reparatör (IVT serviceombud) och han bytte styrkortet, tydligen en vanlig fel på dessa skåp är styrenheten.


Vad kostade styrkortet? Eller gick det kanske på garantin?
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad agah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2009, 10:22:44 »

Samma problem uppenbarade sig igår, dvs sjunkande värme och inget varmvatten. Att byta styrkortet har inte hjälpt tydligen.
Jag går på el-patron tills jag har "service ombud" för vidare undersökning.


"Man byter styrkortet i första hand när man inte vet vad felet är" är teknikerns kommentar vid besöket och du Cronos,  du har helt rätt, man är i händerna....inget att sätta emot.

Jag upptäckte dock följande:
När jag har låtit el-patron(el-tillskott) arbeta ca 1-2 timmar och sedan stänger ned el-tillskott så kommer kompressorn ingång.



Bsba!
Jag har inte fått veta vad det kostade att byta styr-kortet ännu men återkommer om det när jag vet.
Det som är märkligt att IVT hävdar att problemet täcks inte av deras garantier (2år fabriks garanti, 6 år maskin garanti och 10 års för kompressor). Mitt skåp är 4 år gammal men IVT hänvisar till min vanliga hemförsäkring. Med andra ord, jag har ytterligare ett ärende att ta reda ut när jag har fått varmt på hemmaplan.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2009, 17:47:35 »

Det som är märkligt att IVT hävdar att problemet täcks inte av deras garantier (2år fabriks garanti, 6 år maskin garanti och 10 års för kompressor). Mitt skåp är 4 år gammal men IVT hänvisar till min vanliga hemförsäkring. Med andra ord, jag har ytterligare ett ärende att ta reda ut när jag har fått varmt på hemmaplan.


Som vanligt med garantier så är de inte mycket värda när man behöver dom......
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad agah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2009, 21:05:02 »

Nu är det som det ska (men jag bevakar att det fungerar som den ska ytterligare en tid).


Service-gubben ringde till "hotline" dvs IVT-support och fick besked vad som ska bytas.
Denna gång byttes kraftkortet och orginal-styrkortet sattes tillbaka.
Nu är det som det ska (men jag bevakar att det fungerar som den ska ytterligare en tid).

Fakta i målet:
Fabrikat:            IVT 490
Ã…lder pÃ¥ skÃ¥pet:  4Ã¥r
Rep. kostnad:      4400 SEK
Fel/problem:       Sjunkande värme, Komprossorn eller eltillskott kom aldrig igÃ¥ng,  Display visade ständigt "viloläge".
Tillfälligt Ã¥tgärd:  Att starta elpatron (Enbart  eltillskott)
Första reparation: Byte av styrkort utan resultat
Andra reparation:  Byte av kraft-kort

Mina grannar har haft problem med sina IVT(samma Ã¥lder och märke)  därmed funderar jag starkt hur vill IVT behÃ¥lla oss som kund när det är dags att förnya värmesystemen.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2009, 23:31:14 »
Tack för den utförliga rapporten.
Då vet man vad man har att vänta sig om nåt år.......
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Ã…hlund

  • Gäst
Ã…hlund
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #10 skrivet: 13 december 2012, 07:47:20 »
Jag skulle vilja lyfta den här tråden då problemet överensstämmer med problem som jag i dagsläget ser på min maskin.
Igår när jag kom hem från jobbet var pumpen fast i konstant viloläge. Ombootningar hjälpte inte.
Startade kompressorn manuellt från servicemenyn och då vek styrdatorn ner sig och bootade om.
Flera försök med samma resultat...
Stängde av och öppnade upp serviceboxen och knackade på alla relän (för att få relän som ev kladdat fast att släppa)
samt tryckte in en bandkabel till ett kort som det står fläkttransformator på i beskrivningen.
Startade kompressorn manuellt via servicemenyn och helt plötsligt funkade det....ett litet tag.
Efter ett tag så börjar styrdatorn återigen att vika ned sig både vid manuell kompressorstart men även lite då och då mitt emellan.
Upprepade knackningsproceduren. Fortfarande problem
Öppnade upp kompressorutrymmet och hittade ett kort till med ett relä som jag knackade på. Enligt beskrivning lågtrycksvakt kort.
Har för mig att det inte blev något bättre...
Sonen och frugan duschade efter träningen varvid tanken tömdes på varmvatten (33 grader mot slutet)
Lämnade maskinen i ett läge där kompressorn är avslagen och den går som ren elpanna.
Det konstiga är att pannan nu har ett börvärde för GT1 framledningvärme på 30 grader (OBS jag har element) vid -10 grader ute.
Aktiverar jag kompressorn ställs bärvärdet om till 46 grader.
Hur som helst, jag lämnar pannan i kompressordeaktiverat läge gåendes som endast elpanna under natten och nu på morgonen har
börvärdet ändrat sig från 30 till 45+ grader. Provar att aktivera kompressorn och den startar och går som en klocka.
Bryter strömmen till pannan för att tvinga in den i viloläge vid återstart.
Så fort pannan åter får ström ställer den sig i viloläge som väntat men lite senare så startar den kompressor och eltillskott snällt och fint.
Vad i själva h-vete är det som händer?
För något år sedan skenade pannan varvid vi hade nästan 100 gradigt tappvarmvatten. Det kunde avhjälpas genom att dumpa varmvattnet. När tempen sjönk till normala värden så började den funka som den skulle. För säkerhets skull tillkallades tekniker som inte kunde hitta något fel. I det fallet verkade det som att om pannan hamnade utanför sitt reglerområde så skenade den snarare än att den gick in i ett passivt läge. Troligen orsakat av kombinationen kallt ute och att det var dags att köra tempförhöjningen på varmvattnet för att döda bakterier. Pannan har funkat sedan dess utan byte av delar.
Kan det vara något liknande nu? Temperaturer har hamnat utanför tillåtet område varvid styrdatorn bootar om när man försöker starta kompressorn och genom att hjälpa den till vettiga temperaturer med elpatronen så snurrar allt igång igen???
Maskinen är ca 10 år gammal och har behövt pysslas om rejält under dessa år. Både kraftkort och styrkort är byta samt utegivaren. Har något svagt minne av att ytterligare någon sensor bytts. Sen kan det finnas mer.... Mitt förtroende för IVT är i dagsläget minimalt.
Så som sagt, går det att få fram nyare info/erfarenheter genom att lyfta den här tråden?!!?

Tommy L

  • Gäst
Tommy L
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2014, 12:36:37 »
Mitt förtroende för IVT är i dagsläget minimalt.
Så som sagt, går det att få fram nyare info/erfarenheter genom att lyfta den här tråden?!!?

Ja, går det att få fram nyare info/erfarenheter genom att lyfta denna tråd?

Jag har samma problem nämligen, att styrdatorn startar om när pumpen försöker starta (man hör att pumpen rycker till). Är kompressorn tungstartad montro? Ibland startar den fint, ibland startar pumpen om sig. Kanske dippar spänningen för mycket när kompressorn ska starta och den går tungt?


Utloggad Lantis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2014, 14:26:23 »
Det verkar vara olika problemställningar för olika personer på den här tråden men för Åhlund och Tommy L som verkar tappa kompressordriften med bibehållet eltillskott från elpatronerna rekommenderar jag att läsa min tråd på IVT diskussionsforumet om mystiskt kompressorstopp från den 13:e januari i år. Där finns beskrivet hur jag upptäckte att ett liknande scenario uppstod då avfrostningsenheten krånglade.

Utloggad zose

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #13 skrivet: 21 augusti 2014, 20:14:55 »
Samma problem som övriga med detta. Mitt förtroende för IVT värmepumpar är på upphällningen. Kommer att prova med att köra på eltillskott i 2h för att se om detta drar igång komprssorn.
/Anders

Utloggad zose

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 i Viloläge
« Svar #14 skrivet: 23 augusti 2014, 19:42:56 »
Löste genom att ställa shuntventilen i manuellt läge och på så sätt tvinga upp framledningstempen i c:a 35 grader. Då går kompressorn och eltillskott igång automatiskt. Efter ett par timmar sätter ställen jag shunten i automatläge på nytt varvid utegivaren styr framledningstempen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!