Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pÃ¥ forumet, extremt grön pÃ¥ vp's! FrÃ¥gor om 1210!  (läst 2377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PiteMattias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Tjenare tjenare, Mattias i Piteå här! Nybliven husägare och tillika extremt okunnig i ämnet värmepumpar!

Hänger vanligtvis lös pÃ¥ bilforum men fick tips om detta forum av en arbetskompis, tänkte man kan spara en krona eller 2 med lite hjälp! (Kan behövas när man har en cheva med en 6.5 liters V8!  :-\ )

Hursomhelst, köpte huset här för 3 månader sen, 1½plans trähus med källare, byggt -56, boyta på 105kvm och biyta på 100 (varav 25kvm är eluppvärmt ( huvuddunk ) fristående garage), majoriteten av fönster utbytta mot treglas, vattenradiatorer, dränerat... öhm, jo!

StÃ¥r en Nibe Fighter 1210 nere i källaren och brummar, enligt tidigare ägare tar den energin frÃ¥n 350m slang som är nergrävd pÃ¥ tomten! Tänkte rabbla lite aktuella siffror jag just var ner och skrev av sÃ¥ kanske nÃ¥n skarpögd lirare här ser om nÃ¥nting är helt Ã¥t skogen, allt rena grekiskan för mig! Just nu kanske det vore billigare med direktverkande el!  ::)

*harkel*

VB-fram 38(34)c
Varmvatten 48c
-
Utetemp 0c
-
VB-r 36(53)c
VVstart 48(47)c
-
KB-f 0c
KB-r -3(-12)c
-
Kurvlutning 8
-
VPstarter 33483
VP till
-
VP-tid 26068h
TS-tid  1606h (Skumt? Normalt? Ã…t helvete!?)
-
grundinst. 0 02
Sverige

Är det standard att pumpen inte förstår sig på "mellangraderna"? När det är 15 minus så är det varmt i huset, just nu så är det nästan frost här uppe på övervåningen (har ökat ute från -8 till 0 på ~20h)... Dom två mindre radiatorerna här uppe gurglar lite så en luftning vore väl på sin plats!

Övervåningen är väl inte riktigt så isolerad som den skulle kunna vara dock!

Hur ser man förresten vad pumpen har för effekt?

/mvh Mattias
Nibe 1210-5 tillverkad 2001, strax under 300m slang i jorden.
105+70kvm 1½plans träkåk från -56 med treglasfönster, 25kvm fristående garage med direktverkande el.
2 vuxna, 1 barn, 1 katt. Totalförbrukning ca 17mwh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny på forumet, extremt grön på vp's! Frågor om 1210!
« Svar #1 skrivet: 19 november 2007, 20:36:42 »
Sista frågan först, klättra upp på något och kolla ovansidan på din VP, effektangivelsen brukar stå på en klisterlapp där.

Sen är jag fundersam på din låga VB-diff (38-36=2), antingen beror detta på felvisning av någon tempgivare eller så är VB-cirkpump uppvriden på tok för högt. Kolla VB-fram och VB-r då kompressorn står still om de visa lika då?

Angående värmeinställningarna, måste du vrida ner ratten då det blir kallt och tillbaka upp då det blir varmt så testa en lägre kurvlutning, bieffekten av detta är att din VP dessutom kommer gå mer ekonomiskt.

6% TS är väl inget ovanligt men med lite trimmning så kan vi kanske komma ner i hälften.

Först så laddar du ner en manual från nibe och läser lite i så kan vi sen hjälpa till med övriga inställningar.

http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/

Klicka i tidigare modeller och leta sen fram din VP och ladda hem en monterings- och skötselanvisning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PiteMattias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Tjong i medaljongen! Här gräver vi djupt i arkiven och jagar upp en 10.5 år gammal tråd.

Hursom, mycket vatten har flutit under broarna och 1210an närmar sig körkortsåldern. Den har tuffat på där nere i källaren utan några som helst problem och totala årsförbrukningen har legat stadigt på runt 17kkw/h. Dom senaste vintrarna har man ju funderat lite på hur länge stackarn där nere ska orka med och i år har jag tagit tag i saken och hört mig för om offerter för vp-byte.

Ska jag vara heeelt ärlig har jag väl inte riktigt brytt (inte alls  :( ) mig om att gräva djupare i denna värld utan bara gjort som folk gör mest och tänkt "Sen!"

Nå, ni kanske undrar vadan denna trådupphämtning? Räkneverket ligger på ~6580h just nu. Tolkar jag det rätt som att den passerat 100k och börjat om på 0? Det ger ju en drift på ~80500h på 10.5 år, dvs ~7666h/år. Delar man detta på 24 får man att den knallat och gått nästan 320 dygn om året? Låter inte det lite absurt?
Nibe 1210-5 tillverkad 2001, strax under 300m slang i jorden.
105+70kvm 1½plans träkåk från -56 med treglasfönster, 25kvm fristående garage med direktverkande el.
2 vuxna, 1 barn, 1 katt. Totalförbrukning ca 17mwh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Räknaren har ett max på 216-1 = 65535 h så då blir det 72115 h totalt
Sen är den väl äldre än 10 år?
1210 slutade tillverkas nån gång 2002-2003 tror jag, så den måste vara minst 15 år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PiteMattias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Hej!
Räknaren har ett max på 216-1 = 65535 h så då blir det 72115 h totalt
Sen är den väl äldre än 10 år?
1210 slutade tillverkas nån gång 2002-2003 tror jag, så den måste vara minst 15 år.

Suveränt, tack för snabbt och bra svar. Ja, dom siffrorna låter betydligt rimligare.

Pumpen stod i källaren när vi köpte huset 2007. Det står tillverkningsår -01 på den så visst är den till åren kommen.

Har aldrig behövt byta en pinal pÃ¥ den. FÃ¥tt tvÃ¥ngsköra "växelventilen" 2ggr pga utebliven rumsvärme men annars har den fungerat klockrent. Känns lite oroväckande!  ;)
Nibe 1210-5 tillverkad 2001, strax under 300m slang i jorden.
105+70kvm 1½plans träkåk från -56 med treglasfönster, 25kvm fristående garage med direktverkande el.
2 vuxna, 1 barn, 1 katt. Totalförbrukning ca 17mwh/år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har en likadan, från 2002 som närmar sig att räkneverket skall slå om till 0.
Att den inte gjort det redan är ett under, för jag värmer ju både hus och pool med värmepumpen så den går lika mycket året om.
Jag har fått byta en kontaktor som började brumma, och motionerat växelventilen en gång.
Har även fått dra igen kopplingshuvudet på elpatron ett par gånger då den läckt lite vatten i tätningen där.

Känns som att er värmepump är lite klenare dimensionerad än vad min är, därför behöver vår värmepump inte gå så många timmar/år just för husvärme, den går nog mer (ca 10-11 timmar/dag) för att värma poolen sommartid än vad den går i snitt under vinterhalvåret.
Jag är också inne på att byta värmepump innan den havererar, men samtidigt så är det ju de här sista åren som verkligen är kassakon som gör att man TJÄNAr pengar på att ha satt in värmepumpen en gång i tiden.
Vi sparar ca 17 000 kWh/år på vår värmepump, kanske lite mer, den var betalt efter ca 4.5 år (75 000 kr investering) och har sedan dess sparat 195500 kWh.
Eller ungefär lika många kronor.
För varje Ã¥r den gÃ¥r tickar ytterligare ca 17 000 kr in pÃ¥ kontot.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har aldrig behövt byta en pinal pÃ¥ den. FÃ¥tt tvÃ¥ngsköra "växelventilen" 2ggr pga utebliven rumsvärme men annars har den fungerat klockrent. Känns lite oroväckande!  ;)

Precis innan den havererar sÃ¥ funkar den helt normalt.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PiteMattias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Haha, precis, nu knallar den på bra ja.

Då var det nästa huvudvärk. Mailade ut ett antal offertförfrågningat och fick pris på en 1255-6'a monterad och klar. Idag ringer en karl och vill sälja en IVT (vill dessutom komplettera min jordslang med ett borrhål) och säger att han _absolut inte_ skulle skruva dit en 1255'a. Hur man ska göra?

Har förövrigt strax under 300 meter kollektor, min signatur ljuger...
Nibe 1210-5 tillverkad 2001, strax under 300m slang i jorden.
105+70kvm 1½plans träkåk från -56 med treglasfönster, 25kvm fristående garage med direktverkande el.
2 vuxna, 1 barn, 1 katt. Totalförbrukning ca 17mwh/år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
en 1255-6 borde fungera bra i din anläggning, den går trimma till ca 7 kW om du vill bli av med sista eltillskottet.
Det som är viktigt är att du ser till att strömkännarna installeras som de ska då kompressorn är enfas, den kan från tid till annan behöva begränsas i effekt kortare perioder om du har hög belastning på husets huvudsäkringar.
Att sätta in en större värmepump och borra ett hål för att komplettera kommer du förmodligen aldrig någonsin att tjäna in.

Du kan även ersätta din gamla värmepump med en 1235-6 kW som är motsvarande den som du har nu, men med högre COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PiteMattias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Då blir man ju lite förbannad på IVT-killen som säger att han "absolut inte skulle montera en 1255'a" med hänvisning till att det blir onödigt dyrare. Men ett hål ska'n borra.

Vad för godsaker talar för extra priset på en 1255'a mot en 1235'a?

Förresten, 77k:- för en 1255'a installerat och klart, låter det rimligt?
« Senast ändrad: 24 maj 2018, 13:15:26 av PiteMattias »
Nibe 1210-5 tillverkad 2001, strax under 300m slang i jorden.
105+70kvm 1½plans träkåk från -56 med treglasfönster, 25kvm fristående garage med direktverkande el.
2 vuxna, 1 barn, 1 katt. Totalförbrukning ca 17mwh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!