Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta FTX-aggragat placerat pÃ¥ kallvind i samband med VP?  (läst 10018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Har idag ett 2-planshus på 127kvm med FTX-agg på kallvinden och elpanna. Skall byta till Luft/vatten värmepump och har undersökt nuvarande aggregat en del.

Aggregatet är 15år gammalt. Tillverkaren är Huskvarna. Det finns inga ljuddämpare vilket betyder att det låter en del från fläktarna. Det finns fyra fläkthastigheter vararv vi kör 90% på den lägsta pga ljudet. Dimensionen på ventrören är 100mm.

Jag har satt en effektmätare på aggregatet och fläktarna drar ca 140W i läge 1. När temperaturen går under noll kopplas ett förvärmarelement in (temorstatstyrt) och när elementet är på höjs effekten till 1500W i läge 1.

Jag har funderingar på att byta aggregat. Dels för att få ett som är energisnålare samt för att få ett bättre inomhusklimat. På vintern känns kallraset rätt mycket från till-luftsdonen, har dock inte mätt temperaturen på till-luften, men den känns i alla fall.

Har därför lite frågor.

1. Är det värt att byta med tanke på att ett nytt aggraget säkert inte är billigt?

2. Skall man satsa på ett aggregat med vattenbatter? Detta för att komma bort från direktverkande el och istället låta värmepumpen stå för värmeenergin via vattenbatteriet.

3. Om jag sätter dit ett aggregat med vattenbatteri, räcker det med att isolera rören bra, eller bör jag använda en glykolslinga från värmesystemet för detta?

4. Finns det exempel på aggregat som har detta? Enervent verkar vara ett.

Mvh
/Erik
« Senast ändrad: 31 mars 2007, 14:13:25 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Lingan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2007, 21:26:31 »
Jag har en HERU 75 . Jag klarar mig till -10 utan att eftervärmeren startar , då är tilluften kallare än 17 grader . Om du skall ha en L/V värmepump så kommer den kanske behöva tillskott när det blir kallt och då spelar det ingen roll om du tillsätter den i vent. eller i värmesystem. Satte en energimätare på min eftervärmare som är på 900w den behövde 200kwh i vinter (i Umeå). Betalade 13000:- för aggregatet. Ljuddämpare finns att köpa, sitter sällan på aggregatet. Om huset har ett äldre värmesystem finns det risk för lekage om du fyller det med glykol , det är min erfarenhet. Cirkpumpar är inte heller gjorda för det.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #2 skrivet: 01 april 2007, 12:45:44 »
Jag har en HERU 75 . Jag klarar mig till -10 utan att eftervärmeren startar , då är tilluften kallare än 17 grader . Om du skall ha en L/V värmepump så kommer den kanske behöva tillskott när det blir kallt och då spelar det ingen roll om du tillsätter den i vent. eller i värmesystem. Satte en energimätare på min eftervärmare som är på 900w den behövde 200kwh i vinter (i Umeå). Betalade 13000:- för aggregatet. Ljuddämpare finns att köpa, sitter sällan på aggregatet. Om huset har ett äldre värmesystem finns det risk för lekage om du fyller det med glykol , det är min erfarenhet. Cirkpumpar är inte heller gjorda för det.

Så sant så det där om tillskottsvärme i till-luften. Får fundera mer på det och kanske fråga dem som kan :)
Enklast installationsmässigt är elvärme, och om det är en effektiv växlare behövs endast tillskott när det är riktigt kallt.

Har kikat på denna växlare: http://www.enervent.fi/family/sv/index.html
Det som tilltalar mig gällande den är styrningen som har många inställningar vilket kanske kan borga för energieffektivitet. Jag har kikat på Heru men inte hittat något om hur den styrs.

Om ett vattenbatteri används hade jag tänkt att ha en egen glykolkrets för tillskottet, dvs montera en värmeväxlare i befintligt vattensystem tillsammans med en cirkpump och expansionstank (placerad på vinden där man också kan fylla glykolen). Cirkumpen skulle endast gå om behovet finns.
Alternativet är att fylla hela systemet med glykol, vilket iofs skulle minska risken för frysning i VP:n utedel vid strömavbrott, men det känns inte som någon bra lösning att ha flera hundra liter glykol i systemet.

/Erik
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Lingan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #3 skrivet: 01 april 2007, 23:13:05 »
Tittade på Enervent verkar likvärdig med Heru , den har dock planfilter vilka behöver bytas oftare än påsfilter(större filteryta men dyrare) , är vinden lätt att nå så spelar det ingen roll om man måste byta fyra ggr/år. Har själv trångt och lösull byter 1ggr/år. Heru har ingen "smart" styrning, det är ett minus att man inte kan ändra hastigheten mellan från och tilluft, om man har högre fart på frånluften (större undertryck) så blir temperatur verkningsgraden bättre och ljudet i tilluften lägre (sitter ofta i sovrum !) vissa modeller kan också känna av köksfläktar och luftfuktighet etc.... men teknik kostar.. Heru har bara fläkt 1 2 3 och rotor av/på.
Du kanske skall ge Husqvarnan nya lager en tvätt och två st ljuddämpare! Kostar lite att prova, och ljuddämpare skall du ändå ha.

Utloggad micke_su

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Termavent kanske kan vara något?

//Micke
ECOEL installerad 2003 ca 25000 Kwh/Ã¥r ECOAIR105 installerad 2006/11/28
15600 Kwh/år efter första året.
12900 Kwh/år efter andra året.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #5 skrivet: 02 april 2007, 15:44:51 »
Det är givet en fördel att kunna reglera fläkthastigheterna oberoende av varandra. Men det kan enkelt lösas genom att sätta tex ett rensbart spjäll framför ljuddämparen direkt efter aggregatet.Så det är inget skäl till att avstå köp av Heru aggregatet. Det senaste Heru aggregatet har åxå en elegant fjärr till fläktar och temp.

Lingan: och ljudet i tilluften lägre .: kan du utveckla det där ?

Utloggad Lingan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #6 skrivet: 02 april 2007, 21:38:38 »
Lingan: och ljudet i tilluften lägre .: kan du utveckla det där ?

Svar: Först och främst så tycker inte jag heller att det finns skäl att "avstå" ett Heru, jag bara jämför Enervent med Heru , visst kan man strypa tilluften och få liknande effekt, men om man har en mod. med "smart" styrning så minskar hastigheten på frånluftsfläckten om man kör köksfläkt,"paxfläckr" eller eldar (ökat undertryck). Om de är bra eller dåligt får man själv avgöra.

Vad gäller ljud så tror jag att många Heruägare stryper tilluften vid tilluftsdornen och får därigenom ett ökat ljud , om man minskar fläktens hastighet (eller själl) så kan man öppna tilluftsdornen mer men ändå bibehålla samma luftmängd= ljudet minskar (lägre hastighet på luften=lägre ljud) Personligen tror jag att ljudet blir lägre om man minskar hastigheten på fläckten istället för att sätta ett spjäll, har inga belägg för det, jag har ju ett Heru med spjäll. Det ända som jag tycker är negativt med mitt Heru är att det är för stort steg mellan hast.1 och hast.2 på fläcktarna .Går kanske att lösa med en ny kondensator? Orca kanske vet?


Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #7 skrivet: 02 april 2007, 21:47:48 »
För att få denna tråd tillbaka på spåret så har jag kontaktat Termavent. De avfärdade tanken på att sätta dit en värmepump, de rekomenderade istället ett FTX med vattenbatteri.

Skall bli kontaktad av en som är mer kunnig på området hos Termavent. Får se vad det leder till.

Har också kontaktat en ÅF för Enervent, han skulle ringa mig imorgon.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Lingan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #8 skrivet: 02 april 2007, 22:08:27 »
Om du inte skall ha L/V värmepump så är frånluftsvärmepump ett bra alternativ. Kanske går CE50/CE65 att montera? Återkom gärna med svar när du hört med Termavent , har en kompis som har liknande funderingar.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #9 skrivet: 03 april 2007, 06:24:14 »
Jag är ingen expert på Heru aggregat men har arbetat någon gång med dom. Det man kan säga om små aggregat med roterade växlare och enkel styr , är att det är jätte viktigt att man har ett likartat kanaltryck fall på både till och frånlufts sida. Annars är det inte säkert att man får läckflödet över växlaren att gå åt rätt håll. Ett annat fenomen är att man får lättare ut tilluften än frånluften.

När man drabbas av lite fel proj sÃ¥ inträffar just det fenomenet att man försöker strypa för mycket pÃ¥ tf donen och ljud uppstÃ¥r. HÃ¥ller man sig inom donets arbets omrÃ¥de sÃ¥ kommer man inte att fÃ¥ nÃ¥gra ljud problem. En roterande växlare och enkel styr kräver mycket mer av hemma pularen    *vinkar*

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #10 skrivet: 03 april 2007, 09:27:16 »
Om du inte skall ha L/V värmepump så är frånluftsvärmepump ett bra alternativ. Kanske går CE50/CE65 att montera? Återkom gärna med svar när du hört med Termavent , har en kompis som har liknande funderingar.

Det blir en LV-pump från IVT, jag har kikat på CZ, men den bullrar för mycket (se tråd i frånluftvp-avdelningen).

Det jag har på känn är att det blir relativt sett dyrt att byta FTX, särskilt om jag sätter dit ett vattenbatteri. Payoff-tiden kommer bli lång, men å andra sidan kommer vi få ett bättre inomhusklimat.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #11 skrivet: 14 april 2007, 21:44:53 »
Återkom gärna med svar när du hört med Termavent , har en kompis som har liknande funderingar.

Då har Termavent gjort hembesök hos mig och resultatet blev att de skall lämna offert på ett nytt roterande FTX-agg tillsammans med vattenbatteri. Att sätta in en Termavent kanal-vp ger en sämre COP jämfört med en LV-pump, dessutom är priskillnaden inte så stor (för mig, eftersom jag måste byta elpannan också) och slutligen får man inget varmvatten med en Termavent.

Killen från Termavent var supertrevlig och väldigt öppen om deras lösning. Så resultatet blev inte någon egen produkt från dem, utan som sagt ett roterande FTX-agg tillsammans med vattenbatteri.

Gällande vattenbatteriet sade han att det nödvändigtvis inte behövde vara en glykol-krets, det kan funka med vanligt vatten bara man placerar batteriet så nära inomhusvärmen som möjligt, i mitt fall i isolering på vinden ovanför spärrskiktet.

En återstående fråga kvarstår dock. I min VP-plan ingår en IVT 290 elpanna och den har endast en elementslinga. Ett vattenbatteri i till-luften kräver kanske en högre framledning jämfört med elementen i huset, vilket inte så lyckat. Det var inte helt säkert att så var fallet, men kanske. FTX-agget har hög verkningsgrad (Skall tydligen kunna lämna hela 12 grader på till-luften när det är -20 ute) och batteriet skall därmed inte värma till-luften speciellt många grader, men om det innebär någon nackdel är som sagt inte utrett ännu. I så fall är det kanske bättre att välja bort vattenbatteriet och använda direktel istället.

/Erik
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #12 skrivet: 15 april 2007, 07:00:21 »
Om ditt vattenbatteri fryser sÃ¥ har du en trist vattenskada. Det är inte alls ovanligt med frysningar.....Med din aggregat placering skulle dÃ¥ jag ta ett el batteri  *vinkar*

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #13 skrivet: 15 april 2007, 21:03:43 »
Om ditt vattenbatteri fryser sÃ¥ har du en trist vattenskada. Det är inte alls ovanligt med frysningar.....Med din aggregat placering skulle dÃ¥ jag ta ett el batteri  *vinkar*

Jo jag vet och därför är jag lite tveksam. Sc:,h

Vattenbatteriet sitter inte i aggregatet utan det är en kanalvärmare, dvs batteriet sitter på till-luftsröret. Därmed kan man placera det i isoleringen så nära fuktspärren mot övre våningen som möjligt, så att det kan få värme innefrån huset. Och därmed skulle risken för frysning minska.

Som notering kommer en Optima 600 att beställas och den har (tyvärr) vanligt vatten till och från ute-delen, så där föreligger också frysning. Dock säger leverantören att den skall klara något dygn innan den fryser, visserligen beroende på utetempen. Dessutom, var det vädligt länge sedan det var så långa strömavbrott (> 1 dygn) så risken är liten, men den finns givetvis.

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Byta FTX-aggragat placerat på kallvind i samband med VP?
« Svar #14 skrivet: 15 april 2007, 21:12:00 »
En återstående fråga kvarstår dock. I min VP-plan ingår en IVT 290 elpanna och den har endast en elementslinga. Ett vattenbatteri i till-luften kräver kanske en högre framledning jämfört med elementen i huset, vilket inte så lyckat. Det var inte helt säkert att så var fallet, men kanske. FTX-agget har hög verkningsgrad (Skall tydligen kunna lämna hela 12 grader på till-luften när det är -20 ute) och batteriet skall därmed inte värma till-luften speciellt många grader, men om det innebär någon nackdel är som sagt inte utrett ännu. I så fall är det kanske bättre att välja bort vattenbatteriet och använda direktel istället.

Någon som kan bekräfta eller dementera ovanstående? Behövs en högre framledningstemp om man använder ett vattenbatteri kontra vanliga element? Idag, med elpanna har jag ca 45 grader framledning när det är -20 ute med dagens FTX-agg där det är stora kallras från till-luftsventilerna om det är -20 ute.

Om man bortser från frysrisken är det bättre att välja ett elbatteri då det är en L/V-pump som får sämre verkningsgrad pga högre framledning då det är kallare ute?

Min tanke är att vattenbatteriet skall "toppa" temperaturen till-luften från FTX-aggregatet upp till inomhustemp, dvs upp till ~21,5 grader.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!