Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Chunlan TrÃ¥den frÃ¥n Norsjö  (läst 60559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Chunlan Tråden från Norsjö
« skrivet: 13 januari 2007, 22:25:47 »
Hej pÃ¥ er ...igen  :D

Tänkte starta en ren Chunlan tråd....
(Rickard fÃ¥r väl ta bort Chunlan Grisen trÃ¥den om han vill  a:gl)

Hur som haver här kommer det en snabb genom gång,
vi är i dag 5 st Chunlan ägare i Norsjö ......felet är delvis mitt ::)
jag beställde min på Jula för 3995kr då dom reade ut dom pga felbeställning
dom va ju inte "gör det skälv" pumpar utan dom va tvungna att installeras på "riktigt"
med alla problem det innebär...

Nån dag efter vi fått i gång min pump så va jag å gumman ner till Skellefteå på Jula
tror ni inte det satt en demo maskin inne på affären...då jag kom hem ringde jag å frågade om det inte gick köpa lös demo maskinen...
killen på Jula ville inte det pga att det va ju ett demo ex å dom hadde ju kvar 4 st i lager =)
bra sa jag ..jag säljer dina 4 för 3995 kr ..men dÃ¥ ska jag ha demo exet för 2000kr  ;)

joo visst sa killen säljer du dom 4 gör vi så ...ca en timme senare hadde jag sålt bort pumparna
det va ju ganska lätt då jag hadde min som gick så dom fick ju kolla på den pumpen

Dagen efter drog jag och NorthKingen ner å handlade pumparna..5 st totalt inkl min demo
maskin  tyvärr hadde klantarna pajat mitt inneraggregat dÃ¥ dom satt upp maskinen pÃ¥ affären
men jag bjöd 1000kr för den å fick ta den =)
sen att jag lödde i hop det trasiga gasröret i innerdelen på ca 12 min behöver ju inte jula må dåligt över *roflmao*

I dag har vi min första maskin i gång ..i mitt garage
Northkingens pappa köpte en maskin till sitt traktorgarage  stoort garage pumpen fÃ¥r gÃ¥ pÃ¥ max ca 96% av tiden ...knappast att den gÃ¥r onoff just nÃ¥tt....

min kompis håller på att montera upp sin pump å min kusin ska upp med sin pump...
då återstår det bara en som min far ska ha i huset....


pust det blev inte lite förhistoria....

jag och förhoppningsvis Nortkingen kommer att rapportera å skriva ni andra kan ju fråga om det e nått ni vill veta ...

DÃ¥ börjar..... Chunlan TrÃ¥den frÃ¥n Norsjö  *vinkar*

Jocke
« Senast ändrad: 13 januari 2007, 22:58:13 av R407 »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2007, 22:50:33 »
Hej

Nu ska jag skriva rakt av vad jag upplevt hur min pump går/gått.

Min maskin har gått sen 23 Dec,den har snittat ca 560-600w per timma under hela tiden
jag kör ca 20 grader i garaget.
dock tar den naturligtvis mer ström då det är kallt....

Maskinen verkar funka bra ,ytterdelen går tystare än min Panasonic E12,den frostar av betydligt mindre det blir mindre vatten under maskinen ochså ...
Innerdelen har betydligt bättre fläktkraft än min E12a,det är stor skillnad
felet är att den låter lite mer inne än E12an fast det spelar mindre roll i mitt fall...

Som kallast har det varit ca minus 23-25 grader,maskinen jobbade hårt,hadde den på 22 grader
å den höll ca 18-19 inne i garaget men den fixade att värma huset i alla fall...mitt mål va att
den skulle fixa ca 20 minus vilket den verkar att göra....
vid minus 5-10 grader går maskinen som ett skott

Avfrostningen på min maskin funkar bra den rensar av hela kondensorn jämt å fint även vid minus 23 grader
(visst kallas den så kylaren på utedelen)

Enda felet som jag tycker mig ha hittat är att trÃ¥get kunde ha varigt nÃ¥got bättre konstruerat,men det verkar funka i alla fall,man fÃ¥r va lite nogran med hur man monterar trÃ¥gvärmaren sÃ¥ den tinar upp alla avrinnings hÃ¥l  3 st.
på sista maskinen jag va in i och monterade trågvärmaren i blev det helt otroligt fint å bra...jag tror det kommer att funka perrfekt.

Återkommer med tid Vs strömförbrknings siffror senare ...
« Senast ändrad: 13 januari 2007, 22:54:56 av R407 »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2007, 22:55:40 »
Du är ju lika lyrisk som northkingen är över sin nocria..... >:D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2007, 22:59:10 »
Citera
den frostar av betydligt mindre det blir mindre vatten under maskinen ochså ...

Detta tyder på en sämre verkningsgrad, mycket vatten och täta avfrostningar tyder på hög uteffekt och bra verkningsgrad.

Kortfattat skulle man kunna säga att ju mer is du har under maskinen desto mer gratisenergi har den tagit ur uteluften.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2007, 23:00:22 »
Rikard har rätt, desto mer is & vatten desto mer energi utagen........

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2007, 23:15:22 »
hej ..
Nisse.Gurra
Joo jag brukar fråga Kingen hur lång payoff tid han räknat på sin maskin..där har han inte en janne =)
om det går som jag vill så har pumpen betalt sig i maj... ;)

joo givet är ju min chunlan säkert sämre än E12an  men det va ju liksom väntat...tro inte jag fÃ¥tt en ferrari för 3995kr =)
jag har trots allt fått 5 st chunlan för det jag betalade för min e12a....monterat å klart

jag e skit nöjd att den går utan att rackla/avfrostar bra,å sparar in hyfsat bra med ström då det är ca 10 grader kallt.
sen att cop värdet vid minus 15-20 knappast e nått att hurra för det struntar jag i
tvivlar på att min e12a ligger på topp vid minus 20
jag tror inte det finns just nån pump som har topp cop värden vid minus 20...

men den bör ändÃ¥ ge lite effekt...den drar ca 13-1400w dÃ¥ det är kallt ...Ã¥ det verkar fixa att hÃ¥lla kÃ¥ken varm  pÃ¥ dom 1400w .
dÃ¥ jag körde pÃ¥ direkt el drog  byggnaden ca 2000w vid minus 3-5 grader...för att hÃ¥lla samma temp sÃ¥ nÃ¥tt extra watt ger den ändÃ¥....
« Senast ändrad: 13 januari 2007, 23:16:55 av R407 »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2007, 18:28:23 »
Jocke kul att du är tillbaka igen..... "hetare än nÃ¥gonsin"  :)


Var förbi farsan idag och kollade till hans chunlan.... den är inställd pÃ¥ 15 grader   utetemp -11 grader temp inne i garaget +10 grader den drog inkl värmekabel ca 1450w konstant förutom när den avfrostar ungefär 1 gÃ¥ng/timme och det tar ca 7-10 minuter enda problemet är avfrostningarna förmodligen pga av den lÃ¥ga innetempen i garaget men har brukar hälla en kanna med varmvatten ca varannan dag över pumpen sÃ¥ dÃ¥ löser det sig.
Men farsgubben är riktigt nöjd med att ha mellan +10-15 grader inne i garaget för ca 1500w/timme tidigare så hade han en 9kw elbjörn som han brukade köra på 4.5kw och höll då +5 grader i garaget men då gick ju iofs inte elbjörn konstant men ändå OFTA så han räknar med att ha ungefär samma elförbrukning men ca 5 grader varmare..... men till sommaren ska vi installera en vedkamin i garaget så vi kan stödelda med den när det är riktigt kallt ute.
Föresten glömde skriva att chunlan faktiskt började gå on/off när det var lite varmare ute typ -5 grader tror jag det var då.

Men om jag ska bedöma chunlan av det lilla jag sett än så länge så kan jag sammanfatta det som att det är en hyffsad pump för en billig peng. Ger den klart godtjänt.



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2007, 18:41:24 »
jag kan sälja lite billiga pumpar till er så kan jag åka norrut & montera å ta med familjen, så får vi en billig vintersemes studs ter....hehe
« Senast ändrad: 14 januari 2007, 21:01:49 av Rickard »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2007, 18:52:06 »
Hej
Nisse Gurra fixa fram en billig 7-8kw pump som fixar vitern lika bra som vÃ¥ra chunlan pumpar sÃ¥ visst säljer vi dom Ã¥t dig  *vinkar*
ps
vi vill ochsÃ¥ ha en  bra och billig 4.5 -5 kw pump som gÃ¥r att sälja som sommarstuge pump alternatift att dom säljs i par till större hus.... ;D


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2007, 11:10:22 »
hej

Nått för er som kan räkna Cop +effekt

IN 21 grader
UT 35 grader

fläkt 860m3/tim
tillförd effekt  1505w
ute temp 16 minus

Chunlan Power.... studs

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2007, 11:49:36 »
Hej
Tänkte lägga in ett par bilder på utedelen..

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2007, 11:50:44 »
en till ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2007, 12:03:05 »
rör har du redan till resten av byggden ser jag. ;) ;) ;D ;D
hoppas den funkar bra!
mvh:ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2007, 12:34:47 »
hej ..
Joo vist har jag rör sÃ¥ det räcker...men vad att göra dÃ¥ man inte har en kon grej Ã¥ pumpen skulle bara upp  :o
dessutom så va det nån som framhöll att jag inte skulle kapa rören om maskinen gick bra...
det va nått om mängden gas + rörlängd tror jag

Hur som haver det blir ett tak + sidor på maskinen i sommar så jag hoppas eländet syns mindre
ska hit med en riktig montör Ã¥ flyttta den  andra pumpen jag har,fÃ¥ se om han vill kapa + kona om rören i värsta fall..

btw
Finns det nån som kan beräkna eller vet hur mycket effekt man tappar på att maskinen står å drar in snö i sig då man kör med den..min chunlan pump formligen suger i sig snö då det snöar
vore i bättre å bygga skärmar på sidorna å lämmna ca 20 cm öppet på varje sida
så den förhoppnings vis började dra luft underifrån å lite på sidorna.

panasonicen har inte det problemet iomed den sitter i carporten...men det medför vissa andra problem...suck



« Senast ändrad: 15 januari 2007, 12:39:57 av R407 »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Chunlan Tråden från Norsjö
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2007, 13:13:43 »
En stolt chunlanägare....... Jocke the man




//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!