Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?  (läst 12487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?
« skrivet: 21 december 2006, 00:30:03 »
Jag skulle vilja få lite bättre ventilation i mitt badrum. Just nu har jag bara en vanlig ventil i taket.
Kan man bara komplettera denna med en fläkt eller bör man dra en till ny kanal ut ?


Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2006, 07:55:50 »
Kommer du åt själva kanalen så sätt in en kanalfläkt med varvtalsstyrning.
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2006, 08:33:49 »
Kommer du åt själva kanalen så sätt in en kanalfläkt med varvtalsstyrning.

Det är inget som kan förstöra något när det gäller övriga ventilationen?
Besiktningsmannen mumlade nått om att så ska man nog inte göra. Personligen kan jag inte förstå varför.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2006, 10:26:34 »
Kommer du åt själva kanalen så sätt in en kanalfläkt med varvtalsstyrning.

Det är inget som kan förstöra något när det gäller övriga ventilationen?
Besiktningsmannen mumlade nått om att så ska man nog inte göra. Personligen kan jag inte förstå varför.

Har du central frånluftsfläkt så ska du inte stoppa in någon extra fläkt, då ska du bara öppna och ev rensa kanalen.
Har du självdrag så kan du sätta in en fläkt, se till att du har vettigt med tilluftsdon så att det inte blir baksug i någon annan frånluftskanal.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2006, 18:06:04 »
det ska inte vara kallrasskydd, när fläkten står still så har du fortfarande kvar ditt självdrag
välj gärna en med timer (på belysningen) + fuktstyrning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?
« Svar #5 skrivet: 22 december 2006, 07:56:11 »
det ska inte vara kallrasskydd, när fläkten står still så har du fortfarande kvar ditt självdrag
välj gärna en med timer (på belysningen) + fuktstyrning

Jag antar att du menar i de övriga kanalerna?

I så fall ska det vara av den sorten som öppnas fjäderlätt, annars hindrar den bara självdraget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?
« Svar #6 skrivet: 22 december 2006, 08:08:14 »
Det är inget som kan förstöra något när det gäller övriga ventilationen?
Besiktningsmannen mumlade nått om att så ska man nog inte göra. Personligen kan jag inte förstå varför.

Oj dÃ¥. Jag antog att du hade självdrag med skilld frÃ¥nluft frÃ¥n badrummet. Borde ha frÃ¥gat först..  :-X

Hur ser systemet ut? En centralfläkt med frånluft från badrum, WC, klädförråd??


/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2006, 13:50:33 »
Ingen fläkt. Självdrag. Vet inte om kanalen går ihop med kanalen till köksfläkten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har man en fläkt med kallrasskydd monterad vertikalt (med kallrasskyddet överst) brukar det samlas kondensvatten på kallrasskyddet som kan rinna ned i fläkten och den blir förstörd, det står om det på vissa produkters produktbad och då gäller inga garantier.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?
« Svar #9 skrivet: 22 december 2006, 21:21:27 »
det ska inte vara kallrasskydd, när fläkten står still så har du fortfarande kvar ditt självdrag
välj gärna en med timer (på belysningen) + fuktstyrning

Jag antar att du menar i de övriga kanalerna?

I så fall ska det vara av den sorten som öppnas fjäderlätt, annars hindrar den bara självdraget.

nej !
har du självdrag med egen kanal/pipa till skorsten ska du aldrig ha kallrasskydd på fläkten.
när den går så hjälper den till att öka flödet annars så behåller du ditt självdrag.
finns det fjäderlätta kallrasskydd som öppnar av självdrag ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilera badrummet. Kan jag sätta en fläkt i ventilen?
« Svar #10 skrivet: 23 december 2006, 00:14:01 »
det ska inte vara kallrasskydd, när fläkten står still så har du fortfarande kvar ditt självdrag
välj gärna en med timer (på belysningen) + fuktstyrning

Jag antar att du menar i de övriga kanalerna?

I så fall ska det vara av den sorten som öppnas fjäderlätt, annars hindrar den bara självdraget.

nej !
har du självdrag med egen kanal/pipa till skorsten ska du aldrig ha kallrasskydd på fläkten.
när den går så hjälper den till att öka flödet annars så behåller du ditt självdrag.
finns det fjäderlätta kallrasskydd som öppnar av självdrag ?

Den sorten som sitter på själva fläkten brukar inte kunna öppnas av självdrag, däremot har jag hittat ett spjäll som ska sitta vertikalt och öppnar av självdrag. Jag har satt ett sånt i min gamla skorstenspipa, man hör när den klapprar av draget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!