Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia villa classic 115 högtryck pÃ¥ värme och vv  (läst 3558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Jag försöker hjälpa en granne med sin pump som larmar för högtryck.
Jag har rensat filterballen, luftar och fyllt på systemet till 1bar.

Jag tror att jag lokaliserat att det är flödesproblem internt i värmepumpen då den löser för högtryck både när den gör varmvatten och kör mot radiatorerna.
Växelentilen verkar växla rätt och är lätt att vrida för hand. Dock sticker tempen väldigt snabbt ut ifrån vvx när jag håller handen strax innan växelventilen så blir det brännhett på röret.
Pumpen går på trean hastighet och snurrar på.

Så vad är troligt? Igensatt pump, rör eller värmeväxlare? Någon som har erfarenhet av liknande och åtgärd?

Vattnet i systemet är rostigt och silen var riktigt geggig när jag rengjorde den.

Tacksam för svar!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia villa classic 115 högtryck på värme och vv
« Svar #1 skrivet: 07 november 2018, 13:50:41 »
Kan det vara stålomspunna flexslangar i anslutningsrören som är igengrodda av magnetit och dåligt gummi?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag tror att värmeväxlaren behöver rengöras. Då kopplar man på en pump på ut och ingående ledningar till VVX samt pumpar runt vatten med "tvättmedel" lösningen får gå genom filterduk som samlar upp "skräpet". Hela processen tar en halv till en hel dag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa classic 115 högtryck på värme och vv
« Svar #3 skrivet: 07 november 2018, 17:35:28 »
Tack för svaren.
 Det mÃ¥ste ju vara nÃ¥got av det ni säger. Jag ska börja med att ta bort pumpen och kolla hur hjulet ser ut.

Det är nog tyvärr troligt att värmeväxlare eller rör/slangar är problemet.
Funkar det med trädgårdspump till att rengöra och cirkulera med? Citronsyra borde väl vara bra för rost?

 Jag hade funderingar om att man kanske kunde sticka in änden av en trädgÃ¥rdsslang i rören och spola och se om det kommer ut rostsörja i första skedet annars.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
http://www.chemiclean.se/varme/rengoring/ där kan du se hur det fungerar.
Det finns färdiga produkter som är framtagna just för att rengöra plattvärmeväxlare. Det räcker inte med bara vatten och "tvättmedlet man behöver även ett filter som fångar upp partiklarna.
Hur det är med flexslangarna ser man när man "spolapparaturen", men historiskt har inte Thermia haft problem med igensatta flexslangar som tex hos IVT där det har varit ett vanligt förekommande fel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa classic 115 högtryck på värme och vv
« Svar #5 skrivet: 07 november 2018, 20:29:44 »
Tack för länken.
En Villa Classic 155 ifrån 2007 är det visst.

Jag såg ett inlägg här på forumet om att oxalsyra ska vara bra mot rost som jag är rätt säker på att det handlar om här, så det ska jag försöka få fatt i. Jag har även ett grovfilter som bör kunna fånga upp beläggningarna.
 
Jag demonterade och skruvade isär cirkulationspumpen i kväll och den sÃ¥g fin ut. PÃ¥  nÃ¥gra ställen längre in mot axeln var det ca 0.1mm beläggning av rost.
Men nu är den utesluten i alla fall.
Det ska ju aldrig vara enkelt...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ett filter med så stora hål som 0,1 mm är alldeles för grovt, det måste vara en "filterduk" så att flödet genom "duken" blir mycket långsam och så att partiklarna fastnar. Konsistensen på partiklarna är i storleksklass vanligt vetemjöl.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa classic 115 högtryck på värme och vv
« Svar #7 skrivet: 08 november 2018, 21:57:29 »
Hej på er.
Här kommer en liten uppdatering.
Jag plockade isär och kopplade in 28mm slang till och från värmeväxlaren via den billigaste trädgårdspumpen ifrån Jula ner i en dunk.
Vattnet cirkulerades motsatt riktning mot vad det normalt gör några minuter och bytte sedan vattnet i dunken 5ggr, sen såg det lite bättre ut.
I slutet tog jag sugslangen ner i en hink med rent vatten för att tömma skiten i vvx och rör.

Innan jag lämnade för kvällen så blandade jag 600g oxalsyra i ca 15l vatten. Nu får det gå så över natten. Jag gjorde också ett hål för returslangen för det blev lite trångt med två 28mm id slangar igenom öppningen.

Jag är rätt säker att det räckt i detta fall med bara vatten, men nu blir det ju säkert som nytt!


Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa classic 115 högtryck på värme och vv
« Svar #8 skrivet: 10 november 2018, 10:38:42 »
Nu är den urspolad och igångkörd och funkar som den ska. Det var alltså problem med stopp i värmeväxlaren.

Grannen ville inte spola elementen, och jag tyckte det var lite onödigt att fylla på värmeväxlaren med skit igen, så jag satte dit ett vattenfilter på returen efter filterballen för att fånga upp den värsta skiten. Och den gjorde nytta på en gång.
Den är dock inte avsedd för högre temperatur än 35 grader eller något sådant, så den ska snart bort.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!