Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass  (läst 149271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #390 skrivet: 14 november 2019, 18:53:29 »
Tanken är möjliggöraren för installationen med bibehållen cop på värmepumpen och dess effekt
Vid tex 800 l/h för rad krets och 1500 på vp
Utan tank i en sån applikation blir det en riktigt dålig
Anläggning .

Vid en on - off vp  kan man nu beräkna vad minsta gÃ¥ngtid är och alltid säkerställa driften .
Aldrig ett Hysteres problem , aldrig ett HP larm
Orsakat av termostater 
Inverter kräver ocksÃ¥  tank lösningar beroende pÃ¥ vart den ska installeras

Det är Dax att bygga ett nytt litet hus för mig och familjen .
Det blir värmepump / tankar / vedpanna om planen håller . Den kommer att loggas
Mvh
B
Registrera dig och ge mig ett PM

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #391 skrivet: 14 november 2019, 21:15:23 »
Rickard. Jag har en logg nästan med flödena som ditt exempel.
1500 l/h VP - 900 l/h Rad.
När tycker du din kortslutning sker? Vad hade returen varit in i värmepump om inte tanken varit där?

Siffror.



« Senast ändrad: 14 november 2019, 21:19:01 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #392 skrivet: 15 november 2019, 07:52:12 »
Vid ca 35 minuter så verkar de ju korsa varandra, huruvida det beror på kortslutning eller bara att tankens nedre del har fyllt med värme från radiatorreturen låter jag vara osagt.
Jag är lite intresserad av var och hur du mäter tanktemperaturerna, tanktemp är borde ju vara samma som framledning VP om du mäter i toppen av tanken?
Samma sak med returen, var släpper du in den i tanken?
Mäter du radretur och vpretur på rörledningarna eller i tank?

Reglerar du med givaren för VP-fram eller Tank är?

Denna årstid är ju den perfekta för en tankinstallation, med intermittent drift som gör att tanken alltid kan ta hand om värmepumpens effekt utan att orsaka kortslutning.
Det kanske går få till den funktionen över hela säsongen också om man överdimensionerar både värmepump och tank, men det finns ju för de flesta en ekonomisk gräns för vad man är beredd att göra för att få till den perfekta anläggningen - inte sällan leder det till kompromisser som riskerar göra att man får större problem med kortslutning som "äter" av de vinster man gör tack vare tanken under vissa delar av säsongen.

De som vurmar för tanklösningen använder ju ofta rejält överdimensionerade värmepumpar och stor tank just för att komma undan dessa fakta, det fördyrar anläggningen, men ger inte mycket billigare drift än att köra med en mndre värmepump (som kräver mindre flöde) och mindre eller ingen tank.

Ett värmesystem som byggts efter 1989 skall vara dimensionerat för max 55 graders frameldning vid DUT, och 10 graders deltaT, värden som rätt bra stämmer överens med vara värmepumpstillverkarna rekommenderar för sina maskiner, så att flödena alltid skulle vara "obalanserade" stämmer helt enkelt inte. I de flesta värmesystem fungerar en värmepump som kopplas direkt mot systemet helt OK om man inte kör med för hög kurva och strypande termostater.

I hus med 2 eller fler våningar finns ofta större behov av termostatstyrning för att få bra komfort, en tanklösning är i fall som dessa ofta bra, om det finns plats för en tank.

På marginalen sparar nog tanken in lite pengar i förbättrad COP oavsett hur anläggningen ser ut, men det skall mycket till innan man får en payoff-tid på mindre än 15 år på den extra investeringen.
Delar av besparingen äts dessutom upp av den extra cirkpump som måste gå stora delar av året.

En arbetstank är bra för att separera och säkerställa önskade flöden över radiatorkrets och värmepump, den möjliggör dessutom nyttjandet av termostater utan att störa värmepumpens drift - det är dessutom rimligt att anta att livslängden på värmepumpen blir något år längre.

Mot dessa fakta kan man anföra:
1. Det blir dyrare, för optimal funktion bör man ha en överdimensionerad värmepump, en rätt stor tank, och en extra cirkpump (Och nya termostater om man vill ha bra komfort).
2. Det tar plats, plats som många idag saknar i sina hus (Jag t.ex., annars hade jag nog haft en tank)
3. Det finns ytterst få individer i Sverige idag som har kunskapen att dimensionera, installera och optimera en lösning med tank för optimal funktion.

Att generellt rekommendera alla en tanklösning kan därför ge en stor del av dessa kunder en sämre fungerande anläggning.
Orsakerna är flera:

1. Termostater i drift innebär att man kan köra med för hög kurva utan att det detekteras på något sätt - det ger sämre COP och större slitage på kompressorn.

2. Utan flödesmätning och injustering av flöden både över värmepump och värmesystem är det svårt att säga vilka flöden man har, om de är korrekta, eller optimala, eller tvärt om. Med skapliga kunskaper i fysik och styr/regler så kan man utifrån temperaturmätningar dra slutsatser om flöden baserat på temperaturerna, men handen på hjärtat är det nog en försvinnande liten del av befolkningen som besitter kompetensen, intresset eller förståelsen för detta.

3. Inte sällan förekommer perioder pÃ¥ Ã¥ret när en husägare känner sig frusen och vill ha lite varmare inne, har man värmepump sÃ¥ innebär det inte sällan att man justerar upp "Kurva",  "rumbör", "Offset", eller "parallellförskjutningen" pÃ¥ värmepumpen. Kruxet med detta är att i ett hus med termostater i drift sÃ¥ blir det inte varmare för det... Det resulterar inte sällan i att man först senare förstÃ¥r att man även mÃ¥ste öka termostaterna inne för att det skall bli varmare. När det sedan blir "för varmt" sÃ¥ ställer man ofta ned termostaterna, men lÃ¥ter kurvan, rumbör, offset eller parallellförskjutningen vara kvar pÃ¥ en högre nivÃ¥ - med sämre COP som följd. I ett hus med termostater som reglerar rumstemperaturen är risken alltsÃ¥ väldigt stor att man (i vart fall över tid) kommer att producera onödigt varmt vatten, vilket i sin tur riskerar att trolla bort all besparing man trodde sig kunna göra med sin tanklösning.

En anläggning som går direkt mot värmesystemet, med så få aktiva termostater som möjligt i drift, med rumsgivare som kompenserar för temperaturvariationerna inne, den kommer alltid att gå med så låg framledningstemperatur som möjligt, avvikelser från "optimalt" kommer annars att resultera i för kallt, eller för varmt inne.

Mot bakgrund av detta så är min slutsats att:

En överdimensionerad värmepump med arbetstank är en optimal lösning både för korrekta flöden, långa drifttider, få start och stopp, ger möjlighet att köra med termostater i drift för att få bra komfort i rummen. Det är en dyrare lösning som kräver kompetens både vid dimensionering, installation och optimering. Den ställer dessutom krav på att anläggningsägaren inte själv pillar på inställningarna "för att få varmare inne" med risk för att man saboterar den eventuella besparingen som tanken kan ge. I grunden är det självklart bättre med tank än utan, givet att allt görs korrekt, men risken för felsteg är mycket större än den billigare, enklare och ofta väl fungerande anläggningen som ansluts direkt mot värmesystemet.

Bifogar en 7-dagars graf över hur min värmepump gått, en inverter kopplad direkt mot systemet.
Systemet har 2 termostater i drift, varav en sällan påverkar något under den mörkare årstiden (stänger bara när solen värmer upp rummet).
Så vitt jag kan bedöma så fungerar det perfekt.
Vi har extremt stabil rumstemperatur, varierar normalt bara några tiondelar upp och ned.

Det jag kan notera med invertern är att framledningstempen nu är nästan lika hög vid -10 grader som den tidigare var vid -25 (Min gamla on/off klarade bara att producera ca 44 graders framledningstemp) utan att vi har just något varmare inne.
Detta förvånar mig verkligen, jag trodde att jag skulle få en lägre men jämnare framledningstemperatur, men det blev en högre men jämnare framledningstemperatur.
Jag noterar även att det i vissa rum blivit lite varmare med nya värmepumpen, så jag har fått justera om grundflödet lite i vissa rum.
Det har ju troligen att göra med ett förändrat systemflöde, men det är ändå lite märkligt att det påverkar vissa rum mer än andra.
« Senast ändrad: 15 november 2019, 08:19:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #393 skrivet: 15 november 2019, 09:56:00 »
Infogat är hur det är kopplat.

Jag mäter Radfram på rören ut från tank.
Rad retur mäts på returröret innan tank.

VP fram mäts i värmepumpen.
VP retur mäts i värmepumpen.

VPfram och Radfram har samma temp vid körning då det är T-kopplat på framledningen.

Regleringen sköts av Tankbör som är placering D i bilden.
När den givaren uppnår TankBör temp så stannar VP. TankBör temp är samma som värmekurvans bör värde framledning.
När den givaren mäter en temp under 6 grader TankBör temp så startar VP. (Beroende på vilken start hysteres jag har ställt in den på)

Men de borde väl du veta hur det fungerar i och med att du är så självklar med dina utlåtande..

Det andra du skriver om tank vara eller icke vara ignorerar jag.
Jag svarade på din "regel" att radreturen är kallare och att det är bäst att koppla Rad-returen med VP-returen. Så är ju inte alltid fallen visar min logg.
Och du verkar inte ha nåt annat att visa heller?
« Senast ändrad: 15 november 2019, 10:22:03 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #394 skrivet: 15 november 2019, 10:38:48 »
Jo, det finns ju olika sätt att konstruera en tank, ofta går ju returledningen in i toppen av tanken och ned till botten av tanken (internt rör), och då spelar det ju ingen roll om man T-kopplar in vp-retur på den för att undvika att man p.g.a. omrörning i tanken kan få in varmare vatten från tanken, i de fall det finns en omrörning i tanken.
Så länge skiktningen är perfekt, och speciellt om radiatorreturen går in en bit upp i tanken så har du säkert rätt.
De flesta genomskärningar jag sett så går radiatorreturen mot botten av tanken, men som sagt, det kan säkert variera.
Ser det ut som för dig är det säkert lite kallare i botten av tanken i början, och bättre att ansluta som du gjort.
Kanske bör jag helt radera det påståendet från min guide då det kan variera beroende på konstruktion av tank.

Anledningen till att jag frågar vad som styr regleringen är det faktum att man med en tanklösning kan få ett flera grader lägre börvärde på framledningen än om man kopplar direkt mot systemet, vissa menar därför att man får mycket högre COP då börvärdet/kurvan måste sänkas som ett resultat av tanken. Det man ser på din graf är att framledningstempen ligger några grader högre än tankbör, vilket gör att värmepumpen alltså arbetar med högre temp och tryck än vad enbart börvärdet ger vid hand. Man får så att säga en något "falskt" låg kurva.
Nu är ju detta oundvikligt med tanke på det höga flöde som värmepumpen behöver, men det är ändå viktigt att poängtera detta för att man inte skall tro att en 3 grader lägre kurva ger 9% större besparing givet att varje grad lägre temp ger en besparing på 3%.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #395 skrivet: 15 november 2019, 10:46:01 »
Kollade nu, och det du frågar om var lite taget ur sitt sammanhang.
Dels skrev jag mitt påstående med ett frågetecken efteråt, och dels bad jag om andras uppfattningar:
Citera
När det gäller var man ansluter värmepumpen på de 4 uttagen så är det väl lite olika om det är en fördel eller nackdel att dela på flödena in/ut.
Som regel är väl ändå returen från radiatorerna kallast, och då kan det vara en fördel att sätta returerna på samma anslutning?
På inkommande så får du "knäppfunktion" på tanken om du har olika anslutningspunkter, men i övrigt vet jag väl inte om det är så stora fördelar att ha separata anslutningar där.

OM du har tid att förklara din syn på detta Lexus så vore det säkert uppskattat av många.

Mot bakgrund av detta så kan jag väl ändra mitt ifrågasatta uttalande till att det som regel är bättre att ansluta radiatorretur och VP-retur till två olika anslutningar i tanken, radiatorreturen högre upp - om möjligt.
I de fall radiatorreturen går in i botten av tanken så saknar det troligen betydelse.
Och om/när kortslutning sker genom tanken så är det en fördel att ha VP-retur T-kopplad mot radiatorretur.
« Senast ändrad: 15 november 2019, 11:09:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #396 skrivet: 15 november 2019, 11:38:25 »
Ja det stämmer att jag stannar med framledning på mellan 1-1.5°C över bör vid stopp. Men som du även ser så ligger jag under eller på bör 25 min utav 43 min körning.
Grafen visar även att COP skulle varit sämre utan tank från 0-35 min av 43 min.

Ang din framledning som är högre med din nya pump. Ja skulle vara kul att få veta varför det är så. Den gamla kanske övertempera så jävligt att kurvan och dess framledning bara blev rejält fiktiv.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #397 skrivet: 15 november 2019, 15:24:11 »
Jo, det finns ju olika sätt att konstruera en tank, ofta går ju returledningen in i toppen av tanken och ned till botten av tanken (internt rör), och då spelar det ju ingen roll om man T-kopplar in vp-retur på den för att undvika att man p.g.a. omrörning i tanken kan få in varmare vatten från tanken, i de fall det finns en omrörning i tanken.
Så länge skiktningen är perfekt, och speciellt om radiatorreturen går in en bit upp i tanken så har du säkert rätt.
De flesta genomskärningar jag sett så går radiatorreturen mot botten av tanken, men som sagt, det kan säkert variera.
Ser det ut som för dig är det säkert lite kallare i botten av tanken i början, och bättre att ansluta som du gjort.
Kanske bör jag helt radera det påståendet från min guide då det kan variera beroende på konstruktion av tank.

Anledningen till att jag frågar vad som styr regleringen är det faktum att man med en tanklösning kan få ett flera grader lägre börvärde på framledningen än om man kopplar direkt mot systemet, vissa menar därför att man får mycket högre COP då börvärdet/kurvan måste sänkas som ett resultat av tanken. Det man ser på din graf är att framledningstempen ligger några grader högre än tankbör, vilket gör att värmepumpen alltså arbetar med högre temp och tryck än vad enbart börvärdet ger vid hand. Man får så att säga en något "falskt" låg kurva.
Nu är ju detta oundvikligt med tanke på det höga flöde som värmepumpen behöver, men det är ändå viktigt att poängtera detta för att man inte skall tro att en 3 grader lägre kurva ger 9% större besparing givet att varje grad lägre temp ger en besparing på 3%.
Vilka tankar är det som har returen till toppen och internt rör till botten har inte sett nån av den typen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #398 skrivet: 15 november 2019, 20:45:40 »
Framledning till toppen och retur till botten.
Har jag skrivit annat så har jag tänkt eller skrivit fel.

Däremot har t.ex Nibe alla anslutningar till toppen av tanken, "returledningen" går via ett rör från toppen av tanken till botten av tanken.
Utifrån denna logik får man sedan själv avgöra huruvida det är som jag säger/påstår, eller om jag har helt fel.

Det kan mycket väl vara så att jag har helt fel, eller kommunicerar mina uppfattningar på ett sätt som gör att jag framstår som en ren idiot, men det är jag beredd att acceptera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #399 skrivet: 15 november 2019, 21:06:04 »
Tror inte du skrivit nånting annat men jag reagerade på att returen skulle gå invändigt i rör nån sån tank har jag inte sett inkluderat nibe ukv men det kanske finns olika modeller av dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #400 skrivet: 15 november 2019, 21:41:41 »
Tror Thermias tankar är som Rickard beskriver med rör från toppen.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #401 skrivet: 15 november 2019, 22:24:51 »
När jag efterforskade tank så stötte jag på en hög och smal modell med alla fyra anslutningar i toppen,
Borö TIP 100: https://www.rorprodukter.se/ackumulatortankar/boro_ackumulatortankar/tip_40_60_100_120/ackumulatortank_tip-100l__a--6519791
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #402 skrivet: 16 november 2019, 09:29:52 »
Se så fel man kan ha, jag hade bestämt för mig att jag sett bilder på Nibes UKV med anslutningar till toppen av tanken, men det måste ha varit någon annan tank, kanske Thermias?
Ber om ursäkt om jag vilselett någon.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad roberte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #403 skrivet: 03 mars 2020, 10:41:11 »
Hej,
Har hus med källare. Behov av underhÃ¥llsvärme i källare under sommaren. Har termostater till samtliga radiatorer. Har knäppningar i systemet. Har bra  deltavärde. Förmodar att alt. 2 (arbetstank med 2 cirk.pumpar) är att föredra.
Var bör externa cirk.pumpen placeras? Och i mitt fall, bör flödet vara större i externa kretsen?
Hälsningar
Robert
« Senast ändrad: 03 mars 2020, 13:51:51 av roberte »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #404 skrivet: 03 mars 2020, 16:59:02 »
Flödet i externa kretsen spelar ingen roll om du kopplar tanken som arbetstank (med knäppfunktion i ditt fall) som jag ser det.
Jag skulle sätta cirkpumpen innan första förgrening efter tanken. (Fast jag är ingen expert, kanske finns andra som kan det där bättre)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!