Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med Zibro SC3032  (läst 4576 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad les

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Zibro SC3032
« skrivet: 05 november 2017, 19:50:39 »
Min pump Zibro SC3032 blåser bara runt inneluften. En större undersökning jag gjort tyder på att gasen efter 2 1/2 säsong är slut.
Är det någon som fått fyllt på gas på denna modell. Den danske importören säger att det går, men att det inte är helt enkelt.
Kompressorn går, men rören ut och in förbli kalla. Något borde hända om det fanns gas i systemet. Kan det vara snabbkopplingarna som efter några år börjar läcka?
Har någon haft samma problem och vad har ni i så fall gjort åt det. Det vore tacksamt med ett svar.
Det bär mig emot att kassera pumpen om det bara är gasen som är slut!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Zibro SC3032
« Svar #1 skrivet: 07 november 2017, 19:23:43 »

gasen är nästan omöjlig att fylla då det inte finns något serviceuttag original
utan man får kapa rör och montera ett.
gas läcker ut om det är fel någonstans, detta fel måste hittas först
om man monterar snabbkopplingen vårdslöst blir den skadad--godnatt pump!
slangarna till innedelen har jag varit med om att dessa har läckt--godnatt pump
innedelen läcker i rörskarvarna--godnatt pump.

detta är priset man betalar när man köper Kinapump.

Utloggad les

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Zibro SC3032
« Svar #2 skrivet: 08 november 2017, 21:47:37 »
För att gå tillbaka till mitt problem med SC30132 som bara blåser runt inneluften utan att värma, så såg jag bara två möjligheter. Antingen är kompressorn trasig eller så saknar systemet gas.
Kompressorn startar på ett lägre varv men ökar sedan. Som jag nämnt tidigare ändrar varken utgående eller ingående rör temperaturen när kompressorn går. Visserligen blir röret på toppen varmt när kompressorn gått i 20 minuter, men då är också kompressortemperaturen uppe i 50 grader och det är ren ledningsvärme.

Problemet uppstod i februari och det upptäcktes inom någon eller några dagar. Man kan undra om gasen försvunnit så snabbt! Något felmeddelande visas inte.

Jag har inte märkt av några vibrationer som skulle tyda på utmattning. Pumpen har också varit driftsatt ganska kort tid.
Om man nu har bestämt sig för att det är brist på gas, så skulle det kunna ske vid ett rörbrott eller läckage vid en dålig lödning. Då kommer en påfyllnad av gas att läcka ut lika snabbt som man fyller på eller inom någon dag eller några dagar.

Är problemet en läckande snabbkoppling kan gasen stanna kvar längre. Problemet skulle kunna vara att packningarna i snabbkopplingen hade åldrats så snabbt att de inte längre höll tätt, men plötsliga förändringar låter då mindre troliga.

Är det någon Zibroägare som kan se någon annan orsak än gasbrist?

Efter kontakt med leverantören i Danmark, som beklagade att garantin just gått ut, fick jag veta att:

”Det är svårt att fylla SC modeller eftersom de är fabrikstillverkade som ett slutet system.
Men det kan göras.
Det finns en ventil för fyllning.
På vissa modeller är ventilen nära kompressorn och andra modeller vid "radiatorn" längre upp - se bifogade bilder”.

Jag har inte plockat isär så mycket att jag kan se var denna påfyllningsventil sitter på min modell. Det får bli nästa steg.

Efter att jag nu har vädrat mina funderingar, vill jag ställa frågan om någon av alla som köpt Zibro luft-luft värmepumpar har haft samma problem och hur ni så fall löst det.
Det finns ju ingen manometer eller möjlighet att mäta trycket i ledningarna. Det är ju först sedan man fyllt på ny gas som man skulle kunna pensla med såplösning för att se om det läcker någonstans.
Jag bor i Malmötrakten och hoppas finna någon som förstår mitt problem och kan komma med ett förslag till lösning. Det är ju bedrövligt att behöva kassera pumpen efter så kort tid. Som jämförelse har jag en Hitachipump som nu går på sin 29de säsong. Den hade också ett förfyllt system och där har gasen stannat där den skall.

 Jag hade bilder på två exempel på placering av påfyllningsventiler, men det verkar lika svårt att lägga in dem som att få pumpen att gå  >:(
Tack i övrigt för svaret från elektroluxaren, det är positivt att någon svarar även om det inte hjälper så mycket  :)


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Zibro SC3032
« Svar #3 skrivet: 09 november 2017, 08:47:53 »
Där det har läckt kylmedia brukar det också kännas fett av kompressoroljan och därför är lätt att hitta felet i ganska många fall. Annars kan en kyltekniker fylla på med annan gas och använda såpa eller sniffer för att lokalisera felet. Sedan är frågan om det går att åtgärda felet på ett rimligt sätt och kostnad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Zibro SC3032
« Svar #4 skrivet: 09 november 2017, 09:37:13 »
Om du plockat bort så mycket att du kan se och känna på kompressorn borde du se om det mot förmodan sitter någon ventil för service.
Om kompressorn blir så varm som 50C efter så kort tid kan det mycket väl vara haveri i kompressorn så att den bara pumpar runt hetgasen internt. blir den inte så varm kan det vara att kompressoraxeln gått av.
men utan att hänga på ett manometerställ så vet du ju inte.
att rada upp alla resterande fel som dyker upp på dessa pumpar i verkligheten tillför ingenting från mitt tidigare inlägg.
Sen kan man ju helt ostrukturerat gissa men till vilken nytta.
Jag har felsökt otaliga av dessa maskiner och reparerat en del, och man kan säga att det dyker upp fel som man minst anar, och inte heller åtfinns på "märkes pumpar".
Så om du har inte har ett nytt fel kan det vara att en elkabel till trågvärmaren har legat emot röret ut från kompressorn och kortslutit mot jord och därmed gjort hål på röret med efterföljande gasläckage.

steg ett för dig är att hänga på ett manometerställ för att verifiera förekomsten av gas.
steg två mäta kondenserings temperaturen/trycket.
steg tre fastställa kompressorhaveri eller gasbrist eller fastnad fyrvägsventil.(ytterligare ett inte ovanligt fel).
Ingen raketforskning det här utan grundläggande kyl tekniska kunskaper duger gott.

Om det hade varit givarefel, inte ovanligt, borde det blivit lite värme till innedelen om kompressorn går.
startar man maskineriet när det är kallt ute så är köldmedlet i kompressorn flytande och då brukar man få många märkliga fenomen fast det gäller ju även märkespumpar., och din blev ju 50C.
Fläkten i utedelen kanske inte startar (vanligt) eller går med fel varvtal då blir det heller inte mycket värme.

Utloggad les

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Zibro SC3032
« Svar #5 skrivet: 09 november 2017, 23:59:46 »
Tack för svaren! Jag har tagit dem till mig och skall försöka sortera fram en möjlig orsak. Bortsett från att eländet plötsligt slutade att värma, så är jag tekniskt intresserad av att finna felet. Det är inte världens grej att ta bort pumpen och sätta dit en ny, men döda tings inneboende ondska skall besegras!!
Ett fel är intressant att finna, även om det inte går att avhjälpa och jag håller med om att nitlotterna nog är många när det gäller Kinapumparna.
Olja från kompressorn har jag inte sett, men jag skall leta noggrannare.
Fyrvägsventilen har jag exercerat från en yttre spänningskälla och oberoende dess läge borde kompressorn pumpa ut någon värme om det fanns gas.
Regn och blåst här i Skåne hjälper ju inte när man står på huvudet i maskinen  >:(
Jag har fortfarande inte lyckats lägga in de bilder jag fick från Danmark, men när jag finner serviceventilerna (om några) skall jag göra ett nytt försök.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Zibro SC3032
« Svar #6 skrivet: 10 november 2017, 08:58:17 »
Det är inte lätt att exersera fyrvägaren
Man kan höra den klicka men inte vara säker på om den verkligen vänder.
Opåverkad ska den kyla.
Står den i mellanläge kan det bli så här.
Hittar du ingen olja runt snabbkopplingen eller rören i innerdelen kan du sprätta upp slanghöljet mellan delarna då kan man understundom se att den metallomspunna slangen är kladdig och därmed läckt.
Du har troligen ingen expansionventil utan kapilärrör
Men kolla, kineserna kanske har hunnit i kapp.
Annars kan ju en defekt expansionsventil medföra samma sak.
Pågående köldmedelsläcka brukar sätta felkod för hög hetgas samtidigt som kompressorn varvar ned.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!