Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro SCJA25  (läst 73864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Zibro SCJA25
« Svar #120 skrivet: 02 februari 2014, 10:35:03 »
Man har hört om att de brukar pysa till men min scja25 va ljudlös i kopplingen inget ljud av tryck/flöde alls

Kanske en del av problemet med gasbrist i dessa (som det verkar vara). Att alla delar inte är fyllda ordentligt från fabrik.
Har funderat på en fulpump till källaren, tidigare Coolix, men den hade ju problem att få igång värmen när det var kallt för kallt inne. Skippar nog en Julapump denna gång också. Coolixen fick de ju aldrig ordning på trots (som det påstods nytt kretskort) och frågan är väl om de får den här fixad innan den lämnar sortimentet och något annat dyker upp.

Utloggad p_jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kom , jag sÃ¥g, jag segrade
SV: Zibro SCJA25
« Svar #121 skrivet: 02 februari 2014, 18:39:48 »
Om de var gas brist i nån del borde ju de pysa över. Är de ljudlös tolkar ja de som att de är samma tryck på båda sidor.
Hus 100kvm+30kvm loft Nibe Fighter 310p + Daikin Emura 35

Garage 50kvm Zibro SCJA25

Västerbottenskusten

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Zibro SCJA25
« Svar #122 skrivet: 02 februari 2014, 19:39:41 »
Om de var gas brist i nån del borde ju de pysa över. Är de ljudlös tolkar ja de som att de är samma tryck på båda sidor.

Det brukar bara vara gas i utedelen. Flera Zibro som verkar haft gasbrist nu ivf.

Utloggad p_jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kom , jag sÃ¥g, jag segrade
SV: Zibro SCJA25
« Svar #123 skrivet: 02 februari 2014, 20:30:31 »
Tror inte de bara är gas i utedelen då borde de höras när man trycker i kopplingen. Den som släppt på gas manuellt in i ett vacuumsuget rör vet ju hur de låter och de hörs ju väldigt tydligt hur de fylls i rör och innedelen.
Hus 100kvm+30kvm loft Nibe Fighter 310p + Daikin Emura 35

Garage 50kvm Zibro SCJA25

Västerbottenskusten

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Zibro SCJA25
« Svar #124 skrivet: 02 februari 2014, 21:57:16 »
Tror inte de bara är gas i utedelen då borde de höras när man trycker i kopplingen. Den som släppt på gas manuellt in i ett vacuumsuget rör vet ju hur de låter och de hörs ju väldigt tydligt hur de fylls i rör och innedelen.

Hänger inte riktigt med hur du menar nu. Tidigare har det pyst men din var ljudlös skrev du.
Det kan verka lite omständligt/onödigt att de fyller gas på två ställen men det kanske är så för Zibros QC LL/VP. Har de i så fall missat att fylla innedelen skulle det ju kunna förklara gasbristen (helt eller delvis).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro SCJA25
« Svar #125 skrivet: 04 februari 2014, 11:33:25 »
Även rören är förfyllda med gas. Det finns olika längder att köpa, och då får man automatiskt rätt mängd kylmedia på köpet så att säga...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Zibro SCJA25
« Svar #126 skrivet: 05 februari 2014, 16:24:08 »
Även rören är förfyllda med gas. Det finns olika längder att köpa, och då får man automatiskt rätt mängd kylmedia på köpet så att säga...

Trodde det bara var en längd, den som är med i paketet. Så man kan be Jula kan ta hem andra längder då?

Utloggad ediniolopez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #127 skrivet: 06 februari 2014, 09:09:20 »
Nej rören du får med till maskinen är standard och 4m långa.
Lärling på det här med pumpar....

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Zibro SCJA25
« Svar #128 skrivet: 06 februari 2014, 10:16:16 »
Nej rören du får med till maskinen är standard och 4m långa.

OK dÃ¥ var det väl svammel frÃ¥n purjo_ dÃ¥.  .,;-

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro SCJA25
« Svar #129 skrivet: 06 februari 2014, 12:42:47 »
Jag vet inte vad Jula har i beställningssortimentet, men när jag kollade på Rusta för ett par år sen så hade dom ett 7-meters rörpaket man kunde köpa till.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Zibro SCJA25
« Svar #130 skrivet: 06 februari 2014, 19:46:04 »
Jag vet inte vad Jula har i beställningssortimentet, men när jag kollade på Rusta för ett par år sen så hade dom ett 7-meters rörpaket man kunde köpa till.

Det är ju bara att kolla hos Jula på deras webbsida. Och när man har gjort det (under Tillbehör) så ser man att det inte står något om att det finns andra rörlängder som går att beställa.
Det är möjligt att Rusta har sålt Zibro med QC förr men gör det inte numera såvitt jag vet. Chansen att de tar hem längre QC-rör än vad som brukar medfölja andra handlares sortiment är väl inte sådär jättestor.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro SCJA25
« Svar #131 skrivet: 07 februari 2014, 11:31:46 »
Ok. Min poäng var iallafall att även rören är fyllda med kylmedia.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gerre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #132 skrivet: 07 februari 2014, 16:00:00 »
Jag vet inte vad Jula har i beställningssortimentet, men när jag kollade på Rusta för ett par år sen så hade dom ett 7-meters rörpaket man kunde köpa till.
Hej !
Tänkte bara bekräfta att du har helt rätt Purjo :)
Jag var ner på lunchen och besökte Jula här i Sundsvall,
och såg i en broschyr att man kunde välja ett monteringskit
på 7m som tillval ( i alla fall till "anslut"pumpen).

Mvh.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Zibro SCJA25
« Svar #133 skrivet: 07 februari 2014, 18:56:39 »
Hej !
Tänkte bara bekräfta att du har helt rätt Purjo :)
Jag var ner på lunchen och besökte Jula här i Sundsvall,
och såg i en broschyr att man kunde välja ett monteringskit
på 7m som tillval ( i alla fall till "anslut"pumpen).

Mvh.

Om det är QC-rör och de passar Zibro (Parker Spanner) är de rätt. Tycker dock rören ser annorlunda ut än Zibros.

http://www.jula.se/monteringskit-416090

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Zibro SCJA25
« Svar #134 skrivet: 07 februari 2014, 19:27:53 »
Ok. Min poäng var iallafall att även rören är fyllda med kylmedia.

OK.  tummenupp Nu vet jag att det är sÃ¥.
Min poäng var att det ev. saknas kylmedia i rören vilket skulle kunna förklara (helt/delvis) avsaknaden av frost på en del av utedelen för de som har uppmärksammat det. Men det kan ju vara något annat också. Personligen skulle jag avvakta inköp av en Zibro QC-VP i dagsläget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!