Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Zibro SCJA25  (läst 73864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ironpower

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #90 skrivet: 07 november 2013, 19:06:45 »
Tips: Vurder å isolere i utedel, øker ytelen: http://www.byggebolig.no/luft-luft-varmepumpe/zibro-sc-1332-3200-w-luftvarmepumpe/msg338263/#msg338263

Det känns som något att ödsla en timme på, jag ska nog lyfta på skalet på min Mitsubishi och kolla isoleringen där också då jag gick ut och kände på rören vid ventilerna som uppenbarligen är helt blottade och spyr ut prima värme i onödan.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro SCJA25
« Svar #91 skrivet: 07 november 2013, 19:23:01 »
Tips: Vurder å isolere i utedel, øker ytelen: http://www.byggebolig.no/luft-luft-varmepumpe/zibro-sc-1332-3200-w-luftvarmepumpe/msg338263/#msg338263

Det känns som något att ödsla en timme på, jag ska nog lyfta på skalet på min Mitsubishi och kolla isoleringen där också då jag gick ut och kände på rören vid ventilerna som uppenbarligen är helt blottade och spyr ut prima värme i onödan.
Billigere energi enn den som spares med isolering på en L/L finnes knapt ikke.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

bengtivar

  • Gäst
bengtivar
SV: Zibro SCJA25
« Svar #92 skrivet: 09 november 2013, 14:42:45 »
Har just köpt och monterat en pump av detta märke. Nu stÃ¥r jag där och fÃ¥r inte ihop snabbkopplingen!  Det finns ingen speciell anvisning om hur det ska gÃ¥ till. Det känns bara som det är omöjligt att det skulle kunna gÃ¥!
Är det nÃ¥gon lös kassett som mÃ¥ste dras ur först??  Ett syddande lock av plast har jag tagit bort frÃ¥n rördelen.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #93 skrivet: 09 november 2013, 14:46:10 »
Titta pÃ¥ föregÃ¥ende sida i trÃ¥den.  ;)

Utloggad ironpower

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #94 skrivet: 16 november 2013, 15:35:40 »
Nu är Zibro nr 2 installerad och verkar fungera bra tummenupp den första fungerade inte alls >:(. Men dom var snabba i Danmark med reklamation så det gick smidigt att byta.
Nu återstår väll bara att isolera kompressor mm.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #95 skrivet: 16 november 2013, 15:38:30 »
Nån som vill köpa min SCJA25? :)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Zibro SCJA25
« Svar #96 skrivet: 17 november 2013, 11:16:36 »
Varför ska du sälja den?
Eller vill du inte berätta det innan den är såld ;)

Hehe, vi har alla våra sätt att räkna. Själv så ska jag bara ha den en säsong, sen ska den monteras ner och säljas till mina föräldrar då det blir luft/vatten här.

Var det inte svärföräldrarna som skulle köpa pumpen? Sc:,h

Eller har du köpt upp dig på hela lagret för att sen sälja till andra forummedlemmar?
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #97 skrivet: 17 november 2013, 12:58:07 »
Varför ska du sälja den?
Eller vill du inte berätta det innan den är såld ;)
 
Var det inte svärföräldrarna som skulle köpa pumpen? Sc:,h

Eller har du köpt upp dig på hela lagret för att sen sälja till andra forummedlemmar?

Efter en fadäs med trasig cirkulationspump till vattenmantlade kaminen som resulterade i kokning och kraftig rökutveckling så har sambon så gott som förbjudit eldning i kaminen. Så för att inte få det kallt i vinter så måste det bli en luft/vatten-pump redan i år och då har vi ingen nytta av luftvärmepumpen längre.

Far min sa att de kunde köpa den för halva priset nästa år men verkar inte som han var seriös. Så därför tänkte jag göra mig av med den så fort som möjligt.

Jula tar ju 6995:- för den numera så då kanske det kan gå att bli av med min, knappt använda, pump.

Utloggad wolfmanjack

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #98 skrivet: 17 november 2013, 23:43:02 »
Efter att ha varit sugen pÃ¥ en Julapump i snart tre Ã¥r, sÃ¥ slog jag sÃ¥ slutligen till pÃ¥ denna. Egentligen sÃ¥ var det onoffmodellen jag tänkte köpa först, men dÃ¥ det stod klart att den utgÃ¥tt och att man fick en inverterpump för samma pengar med snabbkoppling,sÃ¥ var det inte särskilt svÃ¥rt beslut. Har ägt den sedan en vecka tillbaka, men har inte fÃ¥tt det till att bli av, för än nu pÃ¥ eftermiddagen  att montera upp den. Tanken är att i fall de är okej sÃ¥ Ã¥ker jag och köper tvÃ¥ till.

Att få upp samt driftsätta den var busenkelt. Den har nu varit igång i snart fem timmar och det ska bli spännande att se hur den kommer att fungera.
Vi har en nybyggd Jörnstuga på 65m2 med en vinkeltillbyggnad som vi ännu inte rivit upp väggen till,vi har hittills i princip hållit oss varma med en conturakamin samt lite komfortvärme från golvvärmen driven av en elpanna. Vi bor ute på Piteå havsbad och håller sommartid på att rinna bort av värmen stundvis. Äldsta sonen bor i en frigga under tiden som vi bygger ut och jag är sugen på att plantera en pump där med,en märkespump känns lite väl häftigt men när priset är i häraden kring 5000:- så är det svårt att motstå. I bland så har ungdomarna sina spelaftnar där ute och sommartid är det som en bastu i friggeboden,tanken är att det kanske blir lite behagligare där ute med lite AC funktion.

 

Utloggad ballder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #99 skrivet: 01 december 2013, 07:51:52 »
Ingen som har erfaringer med hvordan utedelen rimer/frostar på den her pumpen, eller frostar dom alla jevnt?
Min frostar som nevnt tidligere IKKE over hele registeret uansett vær og innstillinger.
Kom igjen nÃ¥.  Ta noen bilder, eller i det minste skriv lite om hur dom frostar/inte frostar til.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #100 skrivet: 02 december 2013, 09:30:55 »
Fick upp min pump igår, dock inte kopplat in den då jag ska få lite assistans med det för el och koppling till innerdel.

Nu är det så att pumpen för tillfället lutar bakåt med ca 0,5cm i höjdskillnad mellan främre delen och bakre. Är det något att bry sig om?

En liten bild här också. Kommentarer?

Förlåt om den är stor!

edit: Såg att den med fördel lutar lite bakåt och till vänster. Vilket är precis vad den gör nu. Lutar med ca 2mm lutning åt vänster och bakåt som nämnts tidigare. Kan väl också tillägga att jag skruvade isär pumpen och fann att den var isolerad, iaf kompressorn. Så skippade att göra något. Eller är det att rekommendera att ta bort den befintliga och sätta dit egen isolering?

« Senast ändrad: 02 december 2013, 09:39:34 av Dreas89 »

Utloggad pelle75

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Haft värmepump sedan 2001...
SV: Zibro SCJA25
« Svar #101 skrivet: 04 december 2013, 20:47:29 »
Efter rätt många år i en kåk med en Nibe 1220-5 bergvärmepump så tog vi över mitt föräldrahem i somras. Direktverkande el med en IVT LLVP på ovanvåningen.. Men källaren var kall och har inte varit riktigt uppvärmd sen jag flyttade härifrån - så vad göra?

Det blev en SCJA25:a i början av oktober.. Köpte den lite på vinst och förlust för att se om man på ett enkelt sätt kunde få lite grundvärme i halva källaren.. Det har den levererat utan problem och det har varit förhållandevis billigt..

315w i snittförbrukning mellan 11/10 till idag.. Då har vi värmt ~70m² i källaren, men den sitter så att en hel del av värmen stiger upp till markplan där IVT-pumpen sitter så den har bidragit till uppvärmningen av vårt "bo-plan" också..

Temp ute har ju varit riktigt schysst för LLVP denna höst.. Det märks ju snabbt när det blir kallare att den går mer..

Öppnade upp hela källaren för några dagar sedan för att se "hur det lirar" och med maxfart på fläkten så snurrar det runt rätt bra (och ännu mer värme läcker till "entreplan")...

Så nu går vi runt på 16-20kWh / dygn på 2x132m² med 4-8 grader ute.. Vi använder inte källaren mer än som tvättstuga och förvaring just nu då vi håller på och renoverar och har mängder med flyttgods magasinerat där nere.... Men jämfört med 10-12 grader så är det ju skönt med 17-21 beroende på var man är...

Summering så långt - det är en hygglig LLVP ändå men den går inte ner lika lågt i effekt som IVT´n gör trots att båda är inverterpumpar.. IVT´n känns mer "steglös" medans Zibron mer är 3-stegs (runt 450-550w, 800w och 1200w)... Den har knappt gått över 450-550w effekten förutom när den varvar upp efter avfrostning osv (som förövrigt funkar bra så långt)..

Ska bli kul att se hur det utvecklar sig - men - kände att en lite mer informativ post om våra erfarenheter kan vara en bra motvikt mot alla som "dissar budgetpumpar"...
//Pelle
132m² entreplan, 132m² källare och ~25m² garage byggt 1971.
IVT 12JHR-N (2008) på entreplan, Zibro 3225 (2013) i källaren.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #102 skrivet: 16 december 2013, 22:51:58 »
Nu rullar min pump. Har dock en fråga.

Vad är nackdelen med 3 meter slang ute? Just nu är det lite rörigt men senare blir det kanaler på väggen. Smart att isolera slangen extra när såpass mycket är ute?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro SCJA25
« Svar #103 skrivet: 17 december 2013, 16:45:38 »
Nu rullar min pump. Har dock en fråga.

Vad är nackdelen med 3 meter slang ute? Just nu är det lite rörigt men senare blir det kanaler på väggen. Smart att isolera slangen extra när såpass mycket är ute?
Ja!
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #104 skrivet: 17 december 2013, 21:07:10 »
Ja!
Isolering it is! Har redan rörisolering så planen är att dra runt det, massa tejp och sen får det vara bra.

Såvida ingen annan har några idéer?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!