Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Zibro SCJA25  (läst 73858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Zibro SCJA25
« Svar #45 skrivet: 03 oktober 2013, 21:02:54 »
Har samma pump och kidnappar tråden med en fråga. Har ett frostfritt område på utedelen. Är det gasbrist? Pumpen har gått en knapp vecka och ger bra med värme än så länge. Det är min 5:e pump (i olika byggnader) och har inte haft detta fenomen tidigare.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Zibro SCJA25
« Svar #46 skrivet: 04 oktober 2013, 05:25:50 »
Ser det lika ut om du sätter börvärdet på max (30°C?) och låter den gå typ en timme?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TomHuang

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #47 skrivet: 04 oktober 2013, 19:50:05 »
Jag har också nämnda pump, har haft den igång i 2 veckor nu.
Den värmer fint, men den frostar av (eller något...) väldigt ofta, kanske en gång i halvtimmen eller så (vid flera plusgrader). Utedelen varvar då upp rejält just innan den återgår i normalt värmeläge.
Är detta som det ska? Den funkar som sagt fint, men är orolig för hållbarheten, den verkar gå väldigt hårt när den gör detta.
Min andra pump, Panasonic E9DKE, beter sig inte alls så här, den går med jämn låg fart nästan hela tiden när det är några plusgrader ute.
Panasonic E9DKE -05
Zibro SCJA25 -13
Litet skånskt tegelhus från 1800-talet

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro SCJA25
« Svar #48 skrivet: 04 oktober 2013, 20:52:03 »
Har samma pump och kidnappar tråden med en fråga. Har ett frostfritt område på utedelen. Är det gasbrist? Pumpen har gått en knapp vecka och ger bra med värme än så länge. Det är min 5:e pump (i olika byggnader) och har inte haft detta fenomen tidigare.
/Klasse

Lite frost (Ingen frost) midt på skulle kanskje bety motsatt av lite kjølemiddel som skaper mye frost midt på?
Tror derfor det er mer enn nok med kjølemiddel.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Zibro SCJA25
« Svar #49 skrivet: 04 oktober 2013, 20:53:57 »
Rickard: Ska testa i helgen med 30 °C.

Tom: Hurvida min frostar av ofta eller inte vet jag ej. Har den sitter i garaget.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Andreas Karlsson

  • Gäst
Andreas Karlsson
SV: Zibro SCJA25
« Svar #50 skrivet: 06 oktober 2013, 22:47:38 »
Hur går pumparna för er som investerat i en? Funderar på att köpa en för ett isolerat rum i garaget där övernattning kommer att ske. Ca 20 kvadrat. Just nu finns endast oljeradiatorer i rummet, inte det billigaste alternativet direkt.

Hur högljudd är innedelen? Om man nu ska sova i samma rum som innedelen dvs.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #51 skrivet: 06 oktober 2013, 23:08:39 »
Funkar förträffligt, fast jag får stänga av den hela tiden då den går när jag inte vill att den ska gå (läs: inställd under rumstemperaturen men går ändå).
Innedelen är så gott som ljudlös, har inte hört något när jag lyssnat i hallen där den sitter. Hör bara utedelen på andra sidan väggen.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #52 skrivet: 07 oktober 2013, 13:33:57 »
Funkar förträffligt, fast jag får stänga av den hela tiden då den går när jag inte vill att den ska gå (läs: inställd under rumstemperaturen men går ändå).
Innedelen är så gott som ljudlös, har inte hört något när jag lyssnat i hallen där den sitter. Hör bara utedelen på andra sidan väggen.
Förträffligt men den fungerar inte som den ska? :p

Hur tror ni den fungerar som enda värmekälla under större delen av året till ett rum på 20kvadrat? Borde väl inte vara några problem? Eller är den för högljudd så man borde skaffa en tystare modell om man nu ska sova där inne(tänker på utedelens oljud).


Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #53 skrivet: 07 oktober 2013, 15:23:17 »
Förträffligt men den fungerar inte som den ska? :p

Hur tror ni den fungerar som enda värmekälla under större delen av året till ett rum på 20kvadrat? Borde väl inte vara några problem? Eller är den för högljudd så man borde skaffa en tystare modell om man nu ska sova där inne(tänker på utedelens oljud).
Jag gissar på att det onormala beteendet på min pump är för att jag har den monterad ovanför ytterdörren, något som det står i instruktionerna att man inte ska göra. Så länge du inte har sängen precis innanför pumpen ser jag inga problem med det, så högljudd är den inte.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #54 skrivet: 07 oktober 2013, 16:36:48 »
Jag gissar på att det onormala beteendet på min pump är för att jag har den monterad ovanför ytterdörren, något som det står i instruktionerna att man inte ska göra. Så länge du inte har sängen precis innanför pumpen ser jag inga problem med det, så högljudd är den inte.
Tack Thomas, du har övertygat mig!

Montering klarar två personer utan större problem?

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #55 skrivet: 07 oktober 2013, 17:16:48 »
Tack Thomas, du har övertygat mig!

Montering klarar två personer utan större problem?
Absolut. Jag monterade den själv utan problem. Plåtfäste på väggen som man sen hänger upp innedelen på. Utedelen har jag på en markkonsoll från Jula.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #56 skrivet: 07 oktober 2013, 19:59:50 »
Plåtfäste, behöver man köpa det eller ingår det?

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #57 skrivet: 07 oktober 2013, 20:01:28 »
Plåtfäste, behöver man köpa det eller ingår det?
Det ingår förstås. Det enda du behöver extra är ett borr. 85mm rekommenderas men 83mm funkar fint.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Zibro SCJA25
« Svar #58 skrivet: 07 oktober 2013, 21:19:56 »
Funkar med en mindre borr också om du har en tigersåg/sticksåg. Hålet behöver inte vara runt. QC-kopplingen är rektangulär.

Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #59 skrivet: 07 oktober 2013, 21:26:59 »
Funkar med en mindre borr också om du har en tigersåg/sticksåg. Hålet behöver inte vara runt. QC-kopplingen är rektangulär.

Klasse
Vad tycker du om din pump Klasse?

Jag har beslutsÃ¥ngest  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!