Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Zibro SCJA25  (läst 73861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #30 skrivet: 02 oktober 2013, 17:59:34 »
Jag har pumpen inställd på 19° och heat vilket gör ca 20° på termometern just bredvid. Varför går då pumpen igång när det är 21°? Är det så det ska vara eller är det nåt jag kan ändra? Som det är nu så får jag stänga av pumpen för att den inte ska gå i onödan.

Utloggad ediniolopez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #31 skrivet: 03 oktober 2013, 09:45:21 »
Hej.

Har i dagarna köpt en likadan pump.
Har precis samma problem att jag får varmare inne än vad pumpen är ställd på.
Ringde till Zibro kundservice som svarade att givaren i inomhusdelen är felplacerad och bör flyttas längre ifrån värmekällan.
Riktig miss från dom och jag som lekman vet inte hur jag går tillväga.
NÃ¥gon som sitter inne med lite information om detta tro?
Lärling på det här med pumpar....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Zibro SCJA25
« Svar #32 skrivet: 03 oktober 2013, 09:50:01 »
Kan du öppna fronten och ta en bild?
Ofta sitter givarna fastsatta med en liten klämma i anslutning till utblåsningsluftriktarna eller själva värmepaketet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #33 skrivet: 03 oktober 2013, 12:13:20 »
ediniolopez; Om tempgivaren sitter för varmt kommer den rapportera en högre temp till styrningen och pumpen kommer att hålla en lägre temperatur.

ThomasLindgren; Är utedelen igång eller är det enbart fläkten i innedel som snurrar? Något högre än inställt börvärde är inget konstigt.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #34 skrivet: 03 oktober 2013, 13:08:15 »
ediniolopez; Om tempgivaren sitter för varmt kommer den rapportera en högre temp till styrningen och pumpen kommer att hålla en lägre temperatur.

ThomasLindgren; Är utedelen igång eller är det enbart fläkten i innedel som snurrar? Något högre än inställt börvärde är inget konstigt.
Både ute och inne var igång när jag märkte det häromdagen. Lite onödigt att ha den igång på 19° när vi eldar i kaminen och har betydligt högre temp inne. Vill gärna slippa att stänga av den varje kväll vi eldar.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #35 skrivet: 03 oktober 2013, 13:21:03 »
Sänk börvärdet på fjärren.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #36 skrivet: 03 oktober 2013, 13:26:12 »
Sänk börvärdet på fjärren.
Hur då? Står inget om det i instruktionsboken.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #37 skrivet: 03 oktober 2013, 13:31:11 »
Förlåt, börvärde är den temperatur som du ställer in på din fjärrkontroll. Det är inte nödvändigtvis detsamma som rummets temperatur.
Min Toshiba står t ex inställd på 20 grader. Temperatur i rummet är då normalt 21,7 grader.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #38 skrivet: 03 oktober 2013, 13:35:39 »
Förlåt, börvärde är den temperatur som du ställer in på din fjärrkontroll. Det är inte nödvändigtvis detsamma som rummets temperatur.
Min Toshiba står t ex inställd på 20 grader. Temperatur i rummet är då normalt 21,7 grader.
Jo jag har den på 19° och då får vi 20-20.5°. Får testa att sänka till 17° när vi eldar då, trist att man ska behöva ändra på det bara.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #39 skrivet: 03 oktober 2013, 17:07:20 »
Sätt en stickproppsmätare på pumpen så ser du vad den drar. Då vet du om utedelen jobbar.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #40 skrivet: 03 oktober 2013, 17:30:49 »
20.9° på termometern en meter bredvid pumpen, 17° inställt på pumpen, likväl så är den igång, både innedel och utedel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro SCJA25
« Svar #41 skrivet: 03 oktober 2013, 18:29:47 »
Har du tätat hålet där rören går genom väggen så den inte suger in kalluft där och tror att det är kallt i rummet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #42 skrivet: 03 oktober 2013, 18:34:21 »
Har du tätat hålet där rören går genom väggen så den inte suger in kalluft där och tror att det är kallt i rummet?
Jag har knökat hålet fullt med mineralull, känner inget drag eller att det skulle vara kallare där än på väggen bredvid.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #43 skrivet: 03 oktober 2013, 19:04:34 »
Om det inte är kallras på givare heller så vet jag inte, märkligt...

Du skriver att du mäter rumstemp en meter bredvid. Vad har du för temp i rummet i normalhöjd?
Kan du mäta temp ovan insuget?

Hade du haft en stickproppsmätare så hade man iaf fått en uppfattning om vad den drar. Att innedelen snurrar är som det ska vara, men du verkar ju även vara säker på att utedel o kompressor går. Det är annars inget ovanligt att folk undrar över varför fläkten snurrar inne när den inte behöver ge värme, men den måste det för att känna rätt temp.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro SCJA25
« Svar #44 skrivet: 03 oktober 2013, 19:08:19 »
Om det inte är kallras på givare heller så vet jag inte, märkligt...

Du skriver att du mäter rumstemp en meter bredvid. Vad har du för temp i rummet i normalhöjd?
Kan du mäta temp ovan insuget?

Hade du haft en stickproppsmätare så hade man iaf fått en uppfattning om vad den drar. Att innedelen snurrar är som det ska vara, men du verkar ju även vara säker på att utedel o kompressor går. Det är annars inget ovanligt att folk undrar över varför fläkten snurrar inne när den inte behöver ge värme, men den måste det för att känna rätt temp.
Tempen tas i normalhöjd en bit bredvid. Får leta upp en annan termometer och se om jag kan mäta på lite olika ställen.
Utedelen står på andra sidan dörren och höra igenom väggen, så inte så svårt att höra att den går.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!