Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Normal kurva driftshistorik framledning och retur radiatorer  (läst 1375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FreddeCTC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, (Nytt försök med bild)

Vi borrade nyligen för bergvärme och installerade en CTC GS8. Jag har ingen erfarenhet av bergvärmepumpar men tycker att grafen för historisk driftinfo för framledning och retur till radiatorerna ser märklig ut. Som det går att se längst till vänster i bilden hade grafen ett annat utseende under några dagar. Men har nu fallit tillbaka till korta cykler. Enligt vår installatör är de korta cyklerna för att vv skapas men vi använder inget varmvatten mitt i natten och detta mönster är konstant. Är detta en normal kurva?

Någon som kan guida mig rätt i tankarna?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Normal kurva driftshistorik framledning och retur radiatorer
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2019, 10:08:50 »
Har ni varmvattencirkulationssystem VVC, kanske till någon handdukstork? Annars ser det mystiskt ut med så många kort körningar men temperaturen har ju faktiskt fallit Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad FreddeCTC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normal kurva driftshistorik framledning och retur radiatorer
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2019, 10:21:09 »
Finns handukstork kopplad till värmesystemet på ovanvåningen. Men den borde väl fungera som en radiator?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Normal kurva driftshistorik framledning och retur radiatorer
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2019, 10:33:40 »
Ja om den är kopplad på värmesystemet. Kan även vara kopplad på varmvattensystem om man har VVC varmvattencirkulation (så varmvattnet kommer direkt när man vrider på kranen).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad FreddeCTC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normal kurva driftshistorik framledning och retur radiatorer
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2019, 10:41:11 »
Då har vi inte VVC för det tar ett tag innan varmvattnet kommer mör man drar igång kranen. Min uppfattning är att handdukstorken går på samma värmesystem som radiatorerna för den har el när inte värmen är igång.

Har stängt av den nu för att se om det blir skillnad.

Tack för alla svar du ger.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tror inte det har något med varmvatten att göra. Jag tycker det är skumt att framledningstemp drar upp till 60 grader så snabbt och sedan dyker igen. Det är inte så att någon termostat öppnar så flödet kortsluts lite hastigt och pumpen sedan bryter på hög temperatur vid 60 grader? Eller att flödet stryps kraftigt.

Jag tror vi behöver veta lite mer om systemet och huset. Radiatorer eller golvvärme? Tidigare värmekälla? Storlek? Byggår?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

JKörCTC

  • Gäst
JKörCTC
SV: Normal kurva driftshistorik framledning och retur radiatorer
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2019, 14:10:33 »
Första hälften av kurvan när temppen plötsligt dyker ner ser lite ut som när min CTC GSi växlar mellan varmvatten och värme.

Andra hälften ser ut som om den kört värme och väldigt snabbt pumpat upp värme. Skulle själv misstänka termostat som slår igen, eller att volymtank/arbetstank saknas.




Utloggad FreddeCTC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normal kurva driftshistorik framledning och retur radiatorer
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2019, 17:10:45 »
Nu ser kurvan mer normal, tack för all hjälp.

Vi har ett konvektorelement i garaget på samma slinga och när jag satte igång den fläkten ändrade kurvan direkt form. Dock tycker jag det känns lurigt att den fläkten skall behöva vara på konstant.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Testa att stänga ventilen på radiatorn och se vad som händer. Jag tror att den kortsluter flödet när fläkten inte går.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!