Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt  (läst 27729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #45 skrivet: 02 januari 2011, 22:13:05 »
10-12 grader räsker. vind isolerad 40-45cm väggar 20cm 2 portar craford från 92

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #46 skrivet: 02 januari 2011, 22:29:05 »
Trym, hur går det. Känns som tråden börjar spåra ur... Har du eller rörisen fått fart på flödet till konvektorn så ni kan utvärdera installationen? Extra cirkpump till fläktkonvektorn är inget bra, det är stor risk att du påverkar flödet till golvvärmen negativt, dessutom kostar cirkpumpen och drivströmmen till denna pengar som är onödiga, då är det bättre du köper en konvektor till.

Se bara till att strypa på matningen till gv-fördelaren så kan du utvärdera det hela och bestämma om du tycker att värmen du får upp i garaget räcker. Som sagt är min gissning att du kommer behöva öka hastigheten på vb-cirkpumpen i vp lite grann, för att inte golvvärmekomforten ska påverkas negativt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #47 skrivet: 02 januari 2011, 22:58:21 »
"Kanske 10 steg tillbaka"...

men tusan så mycket enklare, billigare och bättre hade varit att sätta upp en enkel LL tex Coolix för kanske 5.000kr. (Installationen hade du gjort själv med QC.)

Det kommer att ta åtskilliga år att tjäna in mellanskillnaden om någonsin. I ditt fall kan det sluta med att du får höja framtempen från pumpen och därmed försämra verkningsgraden (COP) för hela anläggningen
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #48 skrivet: 03 januari 2011, 17:18:01 »
"Kanske 10 steg tillbaka"...

men tusan så mycket enklare, billigare och bättre hade varit att sätta upp en enkel LL tex Coolix för kanske 5.000kr. (Installationen hade du gjort själv med QC.)

Det kommer att ta åtskilliga år att tjäna in mellanskillnaden om någonsin. I ditt fall kan det sluta med att du får höja framtempen från pumpen och därmed försämra verkningsgraden (COP) för hela anläggningen

Hur många år tror du en coolix håller. Om man är händig och vill göra saker själv så är det inget problem att installera en fläktkonvektor själv. Blir nog inte många kronor dyrare och det får man göra lagligt om nu nån bryr sig i det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #49 skrivet: 03 januari 2011, 17:43:59 »
se så se så -11,8 ute 15 grader i garaget nu verkar det snurra . Det som var boven var hans bypas lösning och att han gått in med garage röret vb fram 5cm ovanför en extra cirkpump till huset som jag hela tiden ifrågasatt , han har velat ha den där för att ha cirkulasion när vp gör varmvatten så istället för att det cirkulerat i garaget så har den cirkpumpen sugigt lite i garage ledningen nu är den pumpen borttagen helt & allt verkar funka peppar peppar men lösningen fick jag komma med själv.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #50 skrivet: 03 januari 2011, 17:46:03 »
Bra att det löste sig Thumbsup 15 grader räcker väl i garaget om man inte ska måla där eller så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #51 skrivet: 03 januari 2011, 17:50:46 »
jo 15 räcker gott o väl även om man ska mÃ¥la  99% av alla färger torkar eller härdar ner till 5 grader (min hemma plan)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #52 skrivet: 03 januari 2011, 18:10:09 »
se så se så -11,8 ute 15 grader i garaget nu verkar det snurra . Det som var boven var hans bypas lösning och att han gått in med garage röret vb fram 5cm ovanför en extra cirkpump till huset som jag hela tiden ifrågasatt , han har velat ha den där för att ha cirkulasion när vp gör varmvatten så istället för att det cirkulerat i garaget så har den cirkpumpen sugigt lite i garage ledningen nu är den pumpen borttagen helt & allt verkar funka peppar peppar men lösningen fick jag komma med själv.
Thumbsup Snyggt att det börjat se bättre ut. Håll nu koll på värmekomforten i golven och VB-diffen över VP-n. Fortsätt gärna rapportera i denna tråd hur det gått - om du behövde göra någon mer justering, och hur mycket mindre kyla du klarar innan tillskottet går in.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #53 skrivet: 03 januari 2011, 18:32:15 »
jo 15 räcker gott o väl även om man ska mÃ¥la  99% av alla färger torkar eller härdar ner till 5 grader (min hemma plan)

Men när jag målar med oljefärg i garaget som håller kanske 15 grader tar det en jä**a tid innan det är torrt brukar faktiskt dra i gång en el aerotemper ibland så det blir torrt till dan efter så man kan spika upp listen eller vad det nu var jag målade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #54 skrivet: 03 januari 2011, 18:34:31 »
ok vad skallvb diffen var? är det ok att läsa av den pÃ¥ vpumpen eller mÃ¥ste jag mäta pÃ¥  rören?

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #55 skrivet: 03 januari 2011, 18:38:51 »
jo 15 räcker gott o väl även om man ska mÃ¥la  99% av alla färger torkar eller härdar ner till 5 grader (min hemma plan)

Men när jag målar med oljefärg i garaget som håller kanske 15 grader tar det en jä**a tid innan det är torrt brukar faktiskt dra i gång en el aerotemper ibland så det blir torrt till dan efter så man kan spika upp listen eller vad det nu var jag målade.
klart att färgen torkar snabbare vid 25  än vid 15 med en aerotemper sÃ¥ fÃ¥r du ju igÃ¥ng bättre luf flöde vilket för bort lösnings medlet fortare dvs färgen torkar snabbare luft växling ärviktigt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #56 skrivet: 03 januari 2011, 18:40:26 »
jo 15 räcker gott o väl även om man ska mÃ¥la  99% av alla färger torkar eller härdar ner till 5 grader (min hemma plan)

Men när jag målar med oljefärg i garaget som håller kanske 15 grader tar det en jä**a tid innan det är torrt brukar faktiskt dra i gång en el aerotemper ibland så det blir torrt till dan efter så man kan spika upp listen eller vad det nu var jag målade.
klart att färgen torkar snabbare vid 25  än vid 15 med en aerotemper sÃ¥ fÃ¥r du ju igÃ¥ng bättre luf flöde vilket för bort lösnings medlet fortare dvs färgen torkar snabbare luft växling ärviktigt

Kanske funkar köra aerotemper med endast fläkten igång vill ju snåla på strömmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #57 skrivet: 03 januari 2011, 18:43:34 »
Borde funka

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #58 skrivet: 03 januari 2011, 18:57:59 »
ok vad skallvb diffen var? är det ok att läsa av den pÃ¥ vpumpen eller mÃ¥ste jag mäta pÃ¥  rören?

8 grader ungefär. Kolla på pumpen du, det duger.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #59 skrivet: 03 januari 2011, 19:57:06 »
ok jag haar vbf 35 vbr 30 vad göra??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!