Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?  (läst 7153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #15 skrivet: 08 mars 2008, 22:15:00 »
Jag vet inte vilken storlek det är på kompressorn och fläkten men jag skulle gissa att med en bra mjukstart på kompressorn klarar den sig på 10 A
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad INDI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2008, 22:33:53 »
Ok, nu börjar ja vela igen.
Borrhål+VP 105.000kr
Luft/vatten VP 44.000kr
(Jag har, som sagt, en (ganska ny) elpanna och acktank).
Då måste berg VP'n alltså ta in 41.000kr på energi vinsten. :P
Lite klumpigt tänkt kanske men nära sanningen, eller? ;)
/Indi

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #17 skrivet: 08 mars 2008, 23:04:22 »
Jag vet inte vilken storlek det är på kompressorn och fläkten men jag skulle gissa att med en bra mjukstart på kompressorn klarar den sig på 10 A

Nja, den bör snarare igång dra runt 11A, men jag ha rnog ställt frågan på fel sätt, jag tänkte på kring det du tog upp tidigare med extra stora säkringar in i huset.

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2008, 23:12:02 »
Ok, nu börjar ja vela igen.
Borrhål+VP 105.000kr
Luft/vatten VP 44.000kr
(Jag har, som sagt, en (ganska ny) elpanna och acktank).
Då måste berg VP'n alltså ta in 41.000kr på energi vinsten. :P
Lite klumpigt tänkt kanske men nära sanningen, eller? ;)

Med ovanstående uppställning (som saknar reglesystemet för värmepumpen, och där det eventuellt finns en skillnad i varmvattenhanteringen, beroende på om du skapar varmvatten idag från ackumulatortanken) så kostar bergvärmen runt 61000 mer än luft/vatten. Det innebär att de 61000 skall sparas in med hjälp av den mer ekonomiska driften av bergvärmen. När skillnaden innan var gissad på 40000 tog det runt 18 år på senare årtiondet. Detta borde då vara uppe i runt 24 år. samtidigt, förr var det mycket kallare, blir det lika kallt igen är tiden för att få tillbaka pengarna nere i kortare tider. Tror dock att när du lägger till styrsystem och varmvatten är skillnaden inte så stor som ovan längre.

Hade ditt hus varit sämre isolerat hade belsutet varit enklare, då hade vinsten med bergvärme varit större. Hade du inte haft en elpanna och ackumulatortank hade extrakostnadne blivit mindre och belsutet även då enklare.

--- Mats ---

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #19 skrivet: 08 mars 2008, 23:17:26 »
Ok, nu börjar ja vela igen.
Borrhål+VP 105.000kr
Luft/vatten VP 44.000kr
(Jag har, som sagt, en (ganska ny) elpanna och acktank).
Då måste berg VP'n alltså ta in 41.000kr på energi vinsten. :P
Lite klumpigt tänkt kanske men nära sanningen, eller? ;)

Nu kanske jag har tagit en pilsner för mycket men hur får du ihop priserna?
Bergvärme:
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=29&cat=136
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=71&cat=149
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=72&cat=149
Ca 41 000:-
+ borrhål = 81 000:-
Observera att du kan sälja elpannan.

LV/pump:
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=64&cat=147
Styrning typ SMO: ca 10 000:-
Summa: ca 52 000:-

Skillnad: 81 - 52 - vad du kan få för elpannan: mindre än 30 000:- beroende på vad du kan få för elpannan.
Förutsätter att övriga installationskostnader är samma för alternativen.

Vore kul om du kunde syna Mats Bengtsson och installera luft/vatten och sedan återkomma med resultatet.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #20 skrivet: 08 mars 2008, 23:19:29 »
För att fÃ¥ ut 10 kW med en L/V vid minus 22 behöver man ett tillskott pÃ¥ 10 kW  vid 20 minus ca 5+3kW = 8 kW med en 8 kW V/V behöver man ca2,5+2=5kW sÃ¥ med en markvärmepump kan man klara sig med en huvudsäkring pÃ¥ 16A och med L/V behöver man minst en 20A men troligtvis 25 A allt beror naturligtvis pÃ¥ hur man i övrigt använder sin el
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #21 skrivet: 09 mars 2008, 07:53:13 »
För att fÃ¥ ut 10 kW med en L/V vid minus 22 behöver man ett tillskott pÃ¥ 10 kW  vid 20 minus ca 5+3kW = 8 kW med en 8 kW V/V behöver man ca2,5+2=5kW sÃ¥ med en markvärmepump kan man klara sig med en huvudsäkring pÃ¥ 16A och med L/V behöver man minst en 20A men troligtvis 25 A allt beror naturligtvis pÃ¥ hur man i övrigt använder sin el

Ok, bra resonemang, du tar upp en tydlig ekonomisk pÃ¥verkan man skall ta hänsyn till. Om vi hÃ¥ller oss till dina minus 22 som nogt är valda av ett specifikt skäl, sÃ¥ behöver huset i frÃ¥ga inte 10 kW vid den temperaturen, utan 6 kW. Men dÃ¥ huset ligger i Östersund borde vi kanske räkna pÃ¥  minus 35 grader? I sÃ¥ fall behövs 8 kW, vilket är samma som behövs idag. Jag har lätt att förstÃ¥ varför man inte kan nöja sig med 12 A som detta motsvarar, utan vill ha en marginal. I fallet bergvärme ovan lägger du pÃ¥ en marginal som verkar motsvara hushÃ¥llsel. Lägger vi pÃ¥ samma marginal här fÃ¥r vi en huvudsäkring pÃ¥ 20 kW. Vid dessa temperaturer behöver en NIBE 8kW bergvärme ett eltillskott, men det ser du ut att redan ha lagt pÃ¥, sÃ¥ vi bör nu ha jämförbara siffror?

Som du säger är margialen en fråga om hur man använder sin el, men det är väl rimligt att tänka sig samma samma marginal för båda fallen, så runt 4A borde vara en jämförbar skillnad? Kostnaden för dessa 4 A är då runt 750 SEK per år? Om vi håller oss till den ursprungliga kalkylen (ännu ej säker på vilken kostnadsskillnad vi bör räkna med i investeringarna, det haglar siffror just nu) så sa den 18 år avskrivningstid för att bergvärme skall bli lönsamt (förutsatt en prisskillnad på 40000). Med 750 SEK inlagt i den kalkylen är vi nu tillbaka till 13 år avskrivningstid, det vill säga redan innan vi eventuellt hittar att prisskillnaden blir mindre än 40000 lutar det åt bergvärme, dessutom i ett varmt decennium, i kallare decennium blir bergvärmen garanterat rätt val (mindre än 10 år avskrivningstid).

Indi, är 20 kW vad du har idag?

--- Mats ---

Utloggad INDI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #22 skrivet: 09 mars 2008, 10:35:01 »
Du menar 20A antar jag.
Jag har 25A, hade hoppats på att kunna gå ner till 16A.
Men...torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, motorvärmare för två bilar.......hu! Säkringarna kommer att flyga som nyårsraketer!
Jag skulle nog klara mig med 20A idag.

Menar du på fullt allvar att det fins nåt COP kvar vid -20grC. Man pratar ju om att pumpen "stannar" vid -20grC
/Indi
/Indi

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #23 skrivet: 09 mars 2008, 13:01:02 »
Du menar 20A antar jag.
Jag har 25A, hade hoppats på att kunna gå ner till 16A.
Men...torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, motorvärmare för två bilar.......hu! Säkringarna kommer att flyga som nyårsraketer!
Jag skulle nog klara mig med 20A idag.

Menar du på fullt allvar att det fins nåt COP kvar vid -20grC. Man pratar ju om att pumpen "stannar" vid -20grC
/Indi

Jo det var 20A jag menade.

Jag kan inte använda mig av annan information än den jag kan hitta. COP enligt NIBEs produktblad vid minus 20 är 1.7. På gamla pumpar (min till exempel) fanns det förr effektkurvor istället för bara ett par punkter. sådana finns fortfarande, de är bara svåra att få tag på. Generellt levererar pumpen effekt ända ner tilld en punkt den slår av. Jag får en märkbar "puckel" där min stänger, så den gör nytta ända ner till sin stopptemperatur. I en annan tråd i forumet kan du läsa hur man lurar CTCs utrustning att inte stoppa vid minus 10 utan fortsätta neråt, till minus 18 tror jag mig minnas.

Generellt kan man säga att man får vara försiktig med leverantörens uppgifter, då de mäter för att framställa sin utrustning i bästa möjliga dager, även om normerna som tas fram gör sitt till för att göra det mer jämförbart och komplett. Men så länge man jämför olika produkter från samma leverantör får man ha som utgångspunkt att siffrorna är ungefär "lika glädjevisande". Det vill säga så länge man jämför två alternativ får man ner felresultaten genom att felen slår lika i alla jämförelser.

--- Mats ---

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!